Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä voisi auttaa tähän pattitilanteeseen kotona?

Vierailija
18.02.2015 |

Puolisoni on aina reagoinut ristiriitoihin vetäytymällä ja sulkeutumalla, vaikenemalla. Itse taas olen suunapäänä niitä selvittämässä ja puhumassa asiat ja tunteet halki. Ihanteenani on ollut avoimuus ja rehellisyys, kompromissien teko siltä pohjalta.

Liian usein vain koen jääväni ongelmien käsittelyssä yksin, kun joudun hoitamaan niistä puhumisen ja asioiden selvittämisen. Suurin ongelma on silloin, jos ongelma on ollut sen luonteinen, että puolisoni on loukannut minua jotenkin.

Hänellä on ollut aina tapana yrittää väistellä asioita olemalla puhumatta, kaunistelemalla, jättämällä kertomatta... Nyt tätä on jatkunut liian pitkään. Mitä oikein teen? Olen ollut niin kauan neuvoton. Hän loukkasi minua yli vuosi sitten todella ja asian käsittely jäi minulle. Olen ollut täysin rikki ja masentunut. Kuulemma hän ei tiedä mitä hänen pitäisi sanoa, koska on jo kertonut asioiden laidan. Miksi hän sitten panttasi totuutta ja valehteli niin pitkään? Miksi pallo heitetään aina minulle, minun pitäisi tietää mitä sanoa? Tuntuu niin väärältä. Hän vain odottaa, että asiat menevät ohi, mutta oma paha oloni vain kasvaa vuosi vuodelta. Aina tulee joku uusi juttu, joka suistaa elämän raiteiltaan. Itse selvittäisin asiat mahdollisimman pian, mutten ole kyennyt siihen yksin, kun toinen ei ole ollut yhteistyöhaluinen, omien sanojensa mukaan -kykyinen. Aina hän lupaa olla parempi. En vain kestä enää, kun oma motivaatio elämään on viety. On niin raskasta jäädä tunteiden kanssa yksin ja yrittää vain käsitellä asiat, kun tunne on niin musertava. En haluaisi olla katkera, mutta minua ahdistaa ja pelottaa koko ajan. Painajaisissa näen, etten kykene enää luottamaan, tai sitten oma oloni vain on niin musertava.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:56"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:53"]

Niin, ehkä itse olen se empaattisempi, joka puhuu tunteistaan ja pyrkii kompromisseihin, kun toinen on hyvin erilainen luonteeltaan. Sikäli kun ymmärsin, mitä tarkoitit sanoa, tosin en ehkä täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit periaatteilla. AP

[/quote]Ainakin näet omat hyvät puolesi hyvin selvästi ;)

[/quote]

Eikö se ole ihan hyväkin asia? On sitä paitsi mielipidekysymys, onko se hyvä asia, tässä tapauksessa minulla ei välttämättä ole. Totesin vain näin olevan, olen nimittäin vähän liiankin herkkä ja hyväuskoinen ihminen pohjimmiltani. Siksi suhdeongelmatkin tuntuvat musertavilta. AP

[/quote]Joo, sorry, vitsailin, kun melkein kaikki itseäsi määrittelevät sanat ovat olleet näitä positiivisia. Sitenhän sitä mielellään itsensä näkee. Ja ehkä tarjoaa keskusteluun jonkun kielteisen piirteen mausteeksi...

Vierailija
42/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 07:58"]

Usein vain asioita ei ole saatu puhuttua syystä tai toisesta ajallaan ja ne ovat mutkistuneet sitten matkalla ja ongelmia on sillä välin tullut lisääkin. Olen yrittänyt puhua asiat itse pois alta mahdollisimman nopeasti, minkä vuoksi tuntuu pahalta, että kaiken lisäksi vielä joudun hänenkin taholtaan syyllistetyksi siitä, että otan sitten niitä vanhoja juttuja puheeksi. Sen lisäksi minun vielä pitäisi osata vastata hänelle, mitä odotan hänen sanovan asioihin, kun hän on jo niistä sanottavansa sanonut. Pahaa oloa on vain kertynyt niin paljon. AP

[/quote]Ei hän oikeasti haluakaan, että sainoisit mitä haluat hänen sanovan. Se on tapa ilmaista, ettei hänellä ole tästä asiasta uutta sanottavaa. Se on turhautumisen ilmaus, kun palaat vanhoihin asioihin. Minun korvaani kuulostaa siltä, ettet sinäkään osaa asettua puolisosi asemaan yhtään sen enempää, kuin hänkään sinun. Mitä jos pysyisitte kumpikin niissä omissa nahkoissanne (kuten puolisosi tekeekin)? 

[/quote]

Niin. Se on vain todella raskata yrittää ensin yksin käsitellä asiat ja sitten kun on jonkinlaisen rungon lopulta saanut toiselta evääksi kaiken jälkeen, niin sen avulla sitten pitäisi yrittää jollain taikavoimilla saada päästyä aina asioista yli palaamatta niihin enää. Omat voimani eivät siihen vain tunnu riittävän. Tiedän kyllä, että yritän ihan liikaa. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:04"]

Niin, ehkä itse olen se empaattisempi, joka puhuu tunteistaan ja pyrkii kompromisseihin, kun toinen on hyvin erilainen luonteeltaan. Sikäli kun ymmärsin, mitä tarkoitit sanoa, tosin en ehkä täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit periaatteilla. AP

[/quote]

Eikö se ole ihan hyväkin asia? On sitä paitsi mielipidekysymys, onko se hyvä asia, tässä tapauksessa minulla ei välttämättä ole. Totesin vain näin olevan, olen nimittäin vähän liiankin herkkä ja hyväuskoinen ihminen pohjimmiltani. Siksi suhdeongelmatkin tuntuvat musertavilta. AP

[/quote]Joo, sorry, vitsailin, kun melkein kaikki itseäsi määrittelevät sanat ovat olleet näitä positiivisia. Sitenhän sitä mielellään itsensä näkee. Ja ehkä tarjoaa keskusteluun jonkun kielteisen piirteen mausteeksi...

[/quote]

Tässä kohtaa on sanottava, että av-palstalla kun on muutenkin vaikeaa saada asiallista palautetta, niin saako sitä jos näyttää itsensä kovin kielteisessä valossa? Jos taas näyttää positiivisessa valossa itsensä, niin usein vihjaillaan narsistiksi. Yritän kuitenkin vain löytää ongelmaani ratkaisua... AP

Vierailija
44/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:06"]

Usein vain asioita ei ole saatu puhuttua syystä tai toisesta ajallaan ja ne ovat mutkistuneet sitten matkalla ja ongelmia on sillä välin tullut lisääkin. Olen yrittänyt puhua asiat itse pois alta mahdollisimman nopeasti, minkä vuoksi tuntuu pahalta, että kaiken lisäksi vielä joudun hänenkin taholtaan syyllistetyksi siitä, että otan sitten niitä vanhoja juttuja puheeksi. Sen lisäksi minun vielä pitäisi osata vastata hänelle, mitä odotan hänen sanovan asioihin, kun hän on jo niistä sanottavansa sanonut. Pahaa oloa on vain kertynyt niin paljon. AP

[/quote]Ei hän oikeasti haluakaan, että sainoisit mitä haluat hänen sanovan. Se on tapa ilmaista, ettei hänellä ole tästä asiasta uutta sanottavaa. Se on turhautumisen ilmaus, kun palaat vanhoihin asioihin. Minun korvaani kuulostaa siltä, ettet sinäkään osaa asettua puolisosi asemaan yhtään sen enempää, kuin hänkään sinun. Mitä jos pysyisitte kumpikin niissä omissa nahkoissanne (kuten puolisosi tekeekin)? 

[/quote]

Niin. Se on vain todella raskata yrittää ensin yksin käsitellä asiat ja sitten kun on jonkinlaisen rungon lopulta saanut toiselta evääksi kaiken jälkeen, niin sen avulla sitten pitäisi yrittää jollain taikavoimilla saada päästyä aina asioista yli palaamatta niihin enää. Omat voimani eivät siihen vain tunnu riittävän. Tiedän kyllä, että yritän ihan liikaa. AP

[/quote]Mietipä hetki, mitä hän voisi oikeasti tehdä enemmän. Sinulla on ongelma, et pysty antamaan anteeksi ja unohtamaan. Hän ei voi tehdä tehtyä tekemättömäksi. Asia ei voi muuttua missään muualla kuin sinun päässäsi. 

Vierailija
45/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:10"]

[/quote]

[/quote]

Tässä kohtaa on sanottava, että av-palstalla kun on muutenkin vaikeaa saada asiallista palautetta, niin saako sitä jos näyttää itsensä kovin kielteisessä valossa? Jos taas näyttää positiivisessa valossa itsensä, niin usein vihjaillaan narsistiksi. Yritän kuitenkin vain löytää ongelmaani ratkaisua... AP

[/quote]Rehellisessä valossa? Kyllä ihan jokaisessa ihmisessä on huonoja puolia ja tapoja. Jos tuo esille vain tai voittopuolisesti sitä, mtien erinomainen ihminen itse on, niin kyllähän se saa miettimään, että mikä on totuus. 

Vierailija
46/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittaja ja tiiliseinä asuvat yhdessä, ei ole kivaa kummallakaan.

Vierailija
47/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:11"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:06"]

[/quote]

[/quote]Mietipä hetki, mitä hän voisi oikeasti tehdä enemmän. Sinulla on ongelma, et pysty antamaan anteeksi ja unohtamaan. Hän ei voi tehdä tehtyä tekemättömäksi. Asia ei voi muuttua missään muualla kuin sinun päässäsi. 

[/quote]

Niin, tuo on kyllä totta. AP

Vierailija
48/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa niin tutulta! Lähipiirissä oli samankaltainen tapaus ja voisin kuvitella että olet se toinen osapuoli ellei heidän tilanteensa olisi jo ratkennut.

Kuulin vain toisen version (miehen) tapahtumista mutta hän kuvaili samanlaista sulkeutumista ja "ota tai jätä" -mentaliteettia. Mies yritti keskustella ja ehdotti terapiaa mutta vastassa oli muuri. Yhteinen lapsikin heillä on.

Niin, tämä liitto päätyi eroon. Nainen oli varmaan henkisesti jo pitkään ollut eron tiellä eikä se miehen ponnisteluyrityksistä muuksi muuttunut. Nyt nainen on siirtynyt elämässään eteenpäin, uusi suhde ja kaikkea. Mies velloo vielä entisessä ja on lähtenyt juopottelun tielle.

Oletteko käynyt sitä keskustelua että kuinka paljon haluatte jatkaa liittoanne? Osaako nainen vastata siihen? Haluaako hän jatkaa kanssasi?

Vierailija
49/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, niinku kuvailist meitä; sillä erotuksella että MINÄ olen se, joka harrastaa mykkäkoulua ja mies on se, joka lähes raivokkaan koiran lailla on räyhäämässä ja tivaamassa asioita;Pitää HETI selvittää asiat!
Olen aina ollut sellainen, jonka täytyy omassa päässä miettiä asiat, ja senkin jälkeen ne on hankala pukea sanoiksi.
Nyt on vähän helpottanut kun olemme(joo joo emme ole lapsia) siirtyneet messengerin puolelle puimaan ALUKSI riitoja/epäkohtia. Kun kumpikin on saanut sanoa (oikeastaan minä) mikä on ongelma, pystyn puhumaan keskustellen asian loppuun.

Vierailija
50/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Rehellisessä valossa? Kyllä ihan jokaisessa ihmisessä on huonoja puolia ja tapoja. Jos tuo esille vain tai voittopuolisesti sitä, mtien erinomainen ihminen itse on, niin kyllähän se saa miettimään, että mikä on totuus. 
[/quote] En kirjoittaessani miettinyt oikeastaan ollenkaan tältä kannalta, yritin vain kuvailla tilannetta. En koe itse noita ominaisuuksiani kovin positiivisina. AP

Vierailija
51/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:18"]Huh, niinku kuvailist meitä; sillä erotuksella että MINÄ olen se, joka harrastaa mykkäkoulua ja mies on se, joka lähes raivokkaan koiran lailla on räyhäämässä ja tivaamassa asioita;Pitää HETI selvittää asiat!
Olen aina ollut sellainen, jonka täytyy omassa päässä miettiä asiat, ja senkin jälkeen ne on hankala pukea sanoiksi.
Nyt on vähän helpottanut kun olemme(joo joo emme ole lapsia) siirtyneet messengerin puolelle puimaan ALUKSI riitoja/epäkohtia. Kun kumpikin on saanut sanoa (oikeastaan minä) mikä on ongelma, pystyn puhumaan keskustellen asian loppuun.

[/quote] Se syy miksi haluaisin puhua asiat läpi on se, että voisimme elää elämää ja siirtyä eteenpäin. Tällä tavoin ristiriidat vievät liikaa voimia ja aikaa. Anteeksiantokin on vaikeampaa, kun riidat pitkittyvät. AP

Vierailija
52/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

First world problems. :) Älä ap takerru pikkuasioihin, koeta saada vaimosi nauramaan ja iloiseksi. Siitä lähtee kaikki hyvä elämässä. Ihmiset jotka nauraa yhdessä, pysyy yhdessä.

Vierailija
53/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asioiden selvittämiseen on molemmilla puolisoilla velvollisuus. Ilman kommunikointia se ei onnistu. Pariterapia?

Itselleni keskusteleminen ja kommunikaatio on parisuhteen tärkein asia, kivijalka, joten en voisi kuvitellakaan olevani suhteessa, jossa se ei toimi.
Lisäksi kriisitilanteissa sitä tarvii valtavasti! Kun omassa parisuhteessani oli kriisi kuottamuksen suhteen, meillä keskusteltiin alussa päivin öin. Itkettiin ja huudettiin. Keskusteltiin ja raivottiin. Kommunikaatio oli pitkään kaikki, mitä suhteemme sisälsi. Jos mieheni siinä tilanteessa olisi käpertynyt itseensä, olisin lähtenyt välittömästi.

Vaikkapa uskottomuustilanteessa ei voi ajatella, että "sinulla on ongelma, miehesi ei saa tehtyä tekemättömäksi" kuten joku aiempi sanoi! Mistä lähtien ongelma on ollut petetyn, joka hänen tulee yksin ratkaista? Kyllä uskottoman tehtävä on tehdä kaikkensa, jotta luottamus palautuu. Muuten ei ole järkeä jatkaa.

Kannattaa lukea:
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/tietoa-seksuaalisuudesta/aikuiset/ongelmia_haasteita_sairauksia/uskottomuus/

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/uskottomuus/puoliso_uskoton/

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/uskottomuus/sinulle_uskoton/

Vierailija
54/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:41"]Kyllä asioiden selvittämiseen on molemmilla puolisoilla velvollisuus. Ilman kommunikointia se ei onnistu. Pariterapia?

Itselleni keskusteleminen ja kommunikaatio on parisuhteen tärkein asia, kivijalka, joten en voisi kuvitellakaan olevani suhteessa, jossa se ei toimi.
Lisäksi kriisitilanteissa sitä tarvii valtavasti! Kun omassa parisuhteessani oli kriisi kuottamuksen suhteen, meillä keskusteltiin alussa päivin öin. Itkettiin ja huudettiin. Keskusteltiin ja raivottiin. Kommunikaatio oli pitkään kaikki, mitä suhteemme sisälsi. Jos mieheni siinä tilanteessa olisi käpertynyt itseensä, olisin lähtenyt välittömästi.

Vaikkapa uskottomuustilanteessa ei voi ajatella, että "sinulla on ongelma, miehesi ei saa tehtyä tekemättömäksi" kuten joku aiempi sanoi! Mistä lähtien ongelma on ollut petetyn, joka hänen tulee yksin ratkaista? Kyllä uskottoman tehtävä on tehdä kaikkensa, jotta luottamus palautuu. Muuten ei ole järkeä jatkaa.

Kannattaa lukea:
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/tietoa-seksuaalisuudesta/aikuiset/ongelmia_haasteita_sairauksia/uskottomuus/

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/uskottomuus/puoliso_uskoton/

http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhteen_kriisit/uskottomuus/sinulle_uskoton/

[/quote] Tuota se juuri olikin, sillä erotuksella että minä olin se, joka itki, huusi, yritti keskustella, raivosi. Hän vain jätti minut kuukausien ajaksi pimentoon, yksin tunteineni. Syytti kun en luota, jatkoi silti valehtelua. Lopulta sain asioita selville ja kumosin valheet. Onko niitä enää? Miten voisin uskoa, ettei ole? Nyt asia sitten pitäisi vain unohtaa. Muidenkin ongelmien kohdalla on toistunut aikaisemmin sama kuvio. AP

Vierailija
55/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 08:37"]First world problems. :) Älä ap takerru pikkuasioihin, koeta saada vaimosi nauramaan ja iloiseksi. Siitä lähtee kaikki hyvä elämässä. Ihmiset jotka nauraa yhdessä, pysyy yhdessä.
[/quote] Totta tuokin, siksi olisikin kivaa kun luottamuksen saisi kuntoon. AP

Vierailija
56/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vaimoltasi, mitä hän haluaa. Yritä kuunnella ja kysyä hänen tunteistaan.

Vierailija
57/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko kokeillut ehdottaa siis terapiaa/ että puolisos kirjottais vaikka totuuden paperille?
Tuttaville kävi myös näin, ero tuli. Syy toisen vastahakoisuudelle oli että sai sitten syyn erota.

Vierailija
58/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:07"]No oletko kokeillut ehdottaa siis terapiaa/ että puolisos kirjottais vaikka totuuden paperille?
Tuttaville kävi myös näin, ero tuli. Syy toisen vastahakoisuudelle oli että sai sitten syyn erota.
[/quote] Selventäisitkö vähän viimeistä lausetta, voisi auttaa omassa tilanteessanikin?

Vierailija
59/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 09:07"]No oletko kokeillut ehdottaa siis terapiaa/ että puolisos kirjottais vaikka totuuden paperille?
[/quote] Selventäisitkö vähän viimeistä lausetta, voisi auttaa omassa tilanteessanikin?
[/quote] Eli siis tarkoititko, että toinen osapuoli oli haluton kertomaan totuutta, koska toinen saisi syyn erota, kun tietäisi totuuden?

Vierailija
60/94 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuuden puhuminen on vaikeaa joskus kaikille, mutta toisille on muodostunut tapoja vältellä ikäviä tilanteita esimerkiksi valehtelemalla enemmän kuin toisille.