Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiittämätön kummilapsi jää ilman joululahjaani

Vierailija
24.11.2021 |

Kaikki nämä vuodet olen muistanut kummilasta: joka joulu ja syntymäpäivä olen antanut lapselle hänelle mieluisan lahjan. Kummilapsi on ollut jo useamman vuoden koululainen, eikä osaa vieläkään kiittää lahjoista. Ihmetellessäni asiaa palstalla aiemmin joku vetosi siihen, ettei lapsi osaa kiittää lahjakassissa annettavasta lahjasta, koska ei tajua sen olevan lahja (kuulemma vain lahjapaperiin käärityn lahjan tajuaa lahjaksi. Olen tästä todella eri mieltä.) Minusta kuuluu normaaleihin käytöstapoihin, että tuon ikäinen osaa jo kiittää lahjasta.

Kummilapsen ollessa pienempi kävin monta kertaa vuodessa kylässä, vaikka välimatka oli tosi pitkä ja opiskelijana budjetti tiukilla. Kummilapsen perhe ei tullut käymään luonani koskaan, vaan matkustin aina heidän luokseen. Olen ottanut kummilapseen yhteyttä monta kertaa vuodessa laittamalla postikortteja, whatsappailemalla kummilapsen kanssa, soittelemalla jne. Olen kiinnostunut kummilapsen asioista. Viimeisimmällä kerralla käydessäni perheen luona kylässä kummilapsi keskittyi lähinnä selailemaan puhelintaan, vaikka kertoi kovasti odottaneensa vierailuani. Vierailu päättyi kesken kaiken, kun heille tuli parempaa tekemistä kuin etukäteen sovittu kummin vierailu useamman sadan kilometrin päästä.

Aiemmin minut on kutsuttu kummilapsen synttäreille, mutta tänä vuonna kutsua ei tullutkaan. Luulin, että synttärit jäivät pitämättä koronan takia vaikkei kokoontumisrajoituksia tuolloin ollut. Jälkikäteen sain kuulla, että kaikki muut kummit ja sukulaiset oli kutsuttu juhliin eli ei ollut kyse siitä, että koronan takia juhlat olisivat jääneet väliin. Synttäreitä oli juhlittu isolla porukalla. Kuulin myös eräältä sukulaiselta, että kummilapsi oli haaveillut ennen synttärijuhliaan saavansa minulta syntymäpäivälahjan. Eivätpä kutsuneet juhliin, mutta lahjaa olisi kaivattu. Juhlien jälkeen eivät ole pyytäneet käymään eivätkä ole laittaneet yhtään viestiä.

Kaikkien näiden vuosien jälkeen mitta on nyt täysi. En enää osta kummilapselle joululahjoja tai muutenkaan muista yhtä aktiivisesti kuin aiemmin. Jos ei osata arvostaa muistamista ja kummilapsen elämässä mukana olemista, niin antaa olla. Tiedoksi tämä näin anonyymisti kummilapsen äidille, joka kuitenkin lukee tätä palstaa. Ei tarvitse tulla ihmettelemään, miksi joululahjaa ei tule. Toista kummilasta sen sijaan muistan ilomielin, perheensä arvostaa muistamisiani paljon ja on vastavuoroisesti yhteydessä.

Kiinnostaisi kuulla, ovatko muut päätyneet samaan ratkaisuun kummilapsensa kanssa? Miten kävi?

Ap

P.S. Kun joku kuitenkin kysyy, miksi olen kaikki vuodet muistanut kummilasta ja pitänyt yhteyttä: siksi, että kummilapseni on minulle tärkeä ja olen halunnut luoda hyvät välit hänen kanssaan jo vauvasta asti. Ei näköjään onnistunut.

Kommentit (142)

Vierailija
81/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla samanlainen kokemus kuin aloittajalla. nolointa oli se, kun ostin viimeisimmällä kerralla synttärilahjan etukäteen ja laitoin kummitytölle onnittelut syntymäpäivänä ja kuvan lahjapaketista viestin kera, että saa synttärilahjan sitten kun seuraavan kerran nähdään. kummityttö totes lyhyesti vaan kiitos eikä asiaan sen jälkeen palattu kummitytön tai hänen vanhempiensa taholta eivätkä he ottaneet yhteyttä. tuo lahja odottaa yhä paketoituna kotonani, vaikka synttäreistä on kuukausia aikaa. 

ketuttaa, että ostin koko lahjan. olisi pitänyt vain olla ostamatta.

Ikävä tilanne, mutta kannattaisi sopia tapaamiset suoraan vanhempien kautta. Ei se lapsi ole välttämättä edes muistanut kertoa saaneensa viestiä, tai on ehkä vain sanonut, että kummi lähetti onnittelut. 

sovitko sä tapaamisen esim. teinin kans hänen vanhempien kauttaan? eri juttu joku pieni lapsi, mutta kyllä isomman lapsen kans tapaamisen voi sopia niin, että lapsi kysyy vanhemmilta onko se ok.

Vierailija
82/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kiittämätön ja omahyväinen lapsi! Kasvatuksella ei ole mitään tekemistä minkään kanssa ja sinä elät kummilapsen hyväksynnälle. Aivan mahtava nyky maailman ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mulla samanlainen kokemus kuin aloittajalla. nolointa oli se, kun ostin viimeisimmällä kerralla synttärilahjan etukäteen ja laitoin kummitytölle onnittelut syntymäpäivänä ja kuvan lahjapaketista viestin kera, että saa synttärilahjan sitten kun seuraavan kerran nähdään. kummityttö totes lyhyesti vaan kiitos eikä asiaan sen jälkeen palattu kummitytön tai hänen vanhempiensa taholta eivätkä he ottaneet yhteyttä. tuo lahja odottaa yhä paketoituna kotonani, vaikka synttäreistä on kuukausia aikaa. 

Ikävä tilanne, mutta kannattaisi sopia tapaamiset suoraan vanhempien kautta. Ei se lapsi ole välttämättä edes muistanut kertoa saaneensa viestiä, tai on ehkä vain sanonut, että kummi lähetti onnittelut. 

sovitko sä tapaamisen esim. teinin kans hänen vanhempien kauttaan? eri juttu joku pieni lapsi, mutta kyllä isomman lapsen kans tapaamisen voi sopia niin, että lapsi kysyy vanhemmilta onko se ok.

Jos lapsi on jo teini-ikäinen ja aiemminkin tottunut tapaamaan kummiaan kahden kesken, niin sitten toki suoraan teinin kautta. Mutta jos teini ei ole juurikaan tavannut kummia ilman muuta perhettä tai ei vain koe kummia läheiseksi, niin ei oikein voi olettaa, että tuollaisessa tilanteessa osaisi oma-aloitteisesti tapaamista ehdottaakaan. 

Vierailija
84/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kiittämätön ja omahyväinen lapsi! Kasvatuksella ei ole mitään tekemistä minkään kanssa ja sinä elät kummilapsen hyväksynnälle. Aivan mahtava nyky maailman ongelma.

Hyväksyntä ja lahjasta kiittäminen on 2 ihan eri asiaa...

Vierailija
85/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh. Noin tollojen kanssa ei kannata olla missään tekemisissä. Haluavat vaan nyhtää susta kaiken hyödyn irti.

Vierailija
86/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyntä ja lahjasta kiittäminen on 2 ihan eri asiaa...

Lapsi ja aikuinen ovat kaksi ihan eri asiaa? Vierailevana tähtenä olet varmasti melko huono, annat huonoja lahjoja ja haet hyväksyntää lapselta. Anna lahja ja liity muiden aikusten seuraan, lapset eivät ilmeisesti sinusta pidä.

Vierailija
87/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajamammoja ärsyttää, kun joku heidän lapsensa kummeista heittäytyy hankalaksi ja lakkaa ostamasta lahjoja.😁😁

Vierailija
88/142 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on jo teini-ikäinen ja aiemminkin tottunut tapaamaan kummiaan kahden kesken, niin sitten toki suoraan teinin kautta. Mutta jos teini ei ole juurikaan tavannut kummia ilman muuta perhettä tai ei vain koe kummia läheiseksi, niin ei oikein voi olettaa, että tuollaisessa tilanteessa osaisi oma-aloitteisesti tapaamista ehdottaakaan. 

Onko teini ikäinen lapsi?

Vierailija
89/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvinkin samanlainen tilanne AP.

Loppui muistaminen, olisi yksi sana riittänyt edes kerran, Kiitos.

Tänä vuonna ajattelin lähettää vanhemmilleen alkeellisten käytöstapojen oppaan, jos sellaisen jostain löydän.

Käytöksen kultainen kirja. Luulen, että meidän perikunta voisi muuten  myydä, oli siisi kuntoinen, mutta lapsuudenkoti on homeessa ja en uskalla sieltä mitään kellekään antaa, varsinkin kirjoihin se haju on tarttunut. Näkyy olevan divareista loppuunmyyty, mutta kysele tori.fi, varmaan jollan on. 

Vierailija
90/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä kummilasta kiinnosta saada sinun lahjaasi, osta hänelle oma lahja. Idiootti olet, etkä edelleenkään osaa provoa tehdä.

Vierailija
91/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on viisi kummilasta. Heistä kaksi muistaa kiittää lahjoista, muista ei kuulu mitään. En jaksa murjottaa näille kolmelle, koska vanhemmistahan se on kiinni, osaako lapsi käytöstavat. Lapset nyt vain eivät ajattele tuollaisia asioita eivätkä saa aikaiseksi kiittää, jos eivät vanhemmat siihen kannusta ja asiasta muistuta. Tuskinpa itsekään lapsena muistin kiittää, joten en voi vaatia sitä muiltakaan lapsilta.

Minä tekisin sinun tapauksessasi niin, että lähettäisin lahjan lapselle postitse. Ei lapsi ymmärrä miksi kummi yhtäkkiä lopettaa yhteydenpidon enkä haluaisi turhaan pahoittaa hänen mieltään. Lahjan ei tarvitse olla edes mitenkään kallis, vaikka vain kiva heijastin tai jotain vastaavaa, helposti postitettavaa. Vanhempien kanssa sitä vastoin en viitsisi enää olla yhteydessä.

Tätäkin hienoa kommenttia jaksaa 22 alapeukuttaa, juntteja olette!

Vierailija
92/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä on kummeudella? Olkaa  hyviä ihmisiä toisillenne ja vihatkaa perinteiden mukaan parisuhdettanne!

Vierailija
93/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on viisi kummilasta. Heistä kaksi muistaa kiittää lahjoista, muista ei kuulu mitään. En jaksa murjottaa näille kolmelle, koska vanhemmistahan se on kiinni, osaako lapsi käytöstavat. Lapset nyt vain eivät ajattele tuollaisia asioita eivätkä saa aikaiseksi kiittää, jos eivät vanhemmat siihen kannusta ja asiasta muistuta. Tuskinpa itsekään lapsena muistin kiittää, joten en voi vaatia sitä muiltakaan lapsilta.

Minä tekisin sinun tapauksessasi niin, että lähettäisin lahjan lapselle postitse. Ei lapsi ymmärrä miksi kummi yhtäkkiä lopettaa yhteydenpidon enkä haluaisi turhaan pahoittaa hänen mieltään. Lahjan ei tarvitse olla edes mitenkään kallis, vaikka vain kiva heijastin tai jotain vastaavaa, helposti postitettavaa. Vanhempien kanssa sitä vastoin en viitsisi enää olla yhteydessä.

Auts, eräälle alapeukuttajalle kävi kovasti "älyyn". Tiedätkö, sun kannattaa harkita muutakin elämää kuin Vauvapalsta. Voit vaikka siivota pihoja, typerys luuseri!

Vierailija
94/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Minutkin on aikoinaan kastettu kirkossa ja kummit on olleet paikalla.

Eläissäni en ole kuitenkaan koskaan mitään joulu- tai syntymäpäivälahjoja näiltä saanut. Paitsi toinen kummeista oli paikalla ylioppilasjuhlissa ja sain häneltä kaulakorun. Se siitä. Mutta oikeasti en ole kyllä katkera lainkaan... 

Vierailija
95/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Minutkin on aikoinaan kastettu kirkossa ja kummit on olleet paikalla.

Eläissäni en ole kuitenkaan koskaan mitään joulu- tai syntymäpäivälahjoja näiltä saanut. Paitsi toinen kummeista oli paikalla ylioppilasjuhlissa ja sain häneltä kaulakorun. Se siitä. Mutta oikeasti en ole kyllä katkera lainkaan... 

No, mikäs ton kummin tarkoitus niin kuin periaatteessa on? Kummius liittyy siihen kasteeseen, seurakunnan jäseneksi ottamiseen, ja kummin tehtävä on kai olla jonkinlainen uskonnollinen ohjaaja ja opettaja, osallistua lapsen kasvatukseen. Ei sen kummin tehtävä ole nimenomaisesti se, että hän ostelee lapselle erilaisten merkkipäivien yhteydessä lahjoja.

Mikä on kummin tehtävä?

Vierailija
96/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele että sua ei pyydetty.

Vierailija
97/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttajamammoja ärsyttää, kun joku heidän lapsensa kummeista heittäytyy hankalaksi ja lakkaa ostamasta lahjoja.😁😁

Mun lasta ei ole kastettu joten ei ole kummia. 😃

Vierailija
98/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auts, eräälle alapeukuttajalle kävi kovasti "älyyn". Tiedätkö, sun kannattaa harkita muutakin elämää kuin Vauvapalsta. Voit vaikka siivota pihoja, typerys luuseri!

En ota kantaa noihin peukutuksiin mutta sinun kannattaisi sivistää itseäsi. Jos vaikka kielenkäyttösikin paranisi parempaan suuntaan. Tätä ei ehkä opi vauvapalstalla.

Vierailija
99/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittämöttömyys on maailman palkka.

Vierailija
100/142 |
25.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja keskustelee itsensä kanssa viisi sivua.

Hienoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi