Tunteista puhuminen on naisten tapa väistellä faktoja
Nainen vetää keskustelun aina sivuraiteille alkamalla puhua, miltä jokin hänestä tuntuu. Se ei edesauta ratkaisemaan asioita. Tunteista puhumisen ympärille on syntynyt kokonainen teollisuus, jonka lamauttava vaikutus tuntuu joka kodissa. 41v m
Kommentit (70)
Minä olen kyllä asiakeskeinen keskustelija vaikka ihan nainen olenkin. Naisiakin on erilaisia, ei tarvitse aina yleistää.
Minkä tahansa asian voi perustella "musta nyt vaan tuntuu siltä". Yritä siinä keskustella sitten.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:07"]
Minkä tahansa asian voi perustella "musta nyt vaan tuntuu siltä". Yritä siinä keskustella sitten.
[/quote]
no, sanotaankin, että parisuhteissa tulee hankaluuksia, jos toinen on intuitiivinen ja toinen havainnoiva (mbti-asteikolla). Intuitiivinen kun tietää asia t sisältä päin ja havainnoiva tarvii havaintoja.
Minä olen intuiivinen, mikä tosin ei ole samaa kuin tunnihminen. Minä vain tiedän asiat. Piste. Exäni ei ollut, ja me emme tulleet ymmärretyks.mnykyinen mieheni on myös intuitiivinen, ja elämä on niin helppoa, kun tajuaa toisen ajatuksenjuoksun.
kumpikaan ei ole oikein tai väärin. On vain erilainen tapa hahmottaa maailmaa.
Intuitiivisuus on mutua ja huuhaata.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:00"]
Nainen vetää keskustelun aina sivuraiteille alkamalla puhua, miltä jokin hänestä tuntuu. Se ei edesauta ratkaisemaan asioita. Tunteista puhumisen ympärille on syntynyt kokonainen teollisuus, jonka lamauttava vaikutus tuntuu joka kodissa. 41v m
[/quote]
Ja mistäköhän luotettavasta lähteestä olet saanut selville, että tämä ongelma koskee jokaista kotia? Sinusta vain tuntuu siltä, eikö niin?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:23"]
Intuitiivisuus on mutua ja huuhaata.
[/quote]
älä tuomitse toisten ihmisten tapaa katsoa maailmaa. Sinä et omaa absoluuttista totuutta.
Yleensä ihmiset, jotka esittävät itsensä rationaalisina ja faktakeskeisinä ongelmanratkaisijoina, ovat yksioikoisia puusilmiä, jotka nostavat omat tuntensa faktan asemaan ja siten kyseenalaistamatta muita tärkeämmiksi.
Paitsi tyhmiä ja ennakkluuloisia, he ovat siis myös ihmisiä, jotka kävelevät toisten yli mennen tullen edes tajuamatta, että jotain meni pieleen. Niitä tyyppejä, jotka päätyvät avioeroon täysin yllättäen ilman, että mikään missään välissä olisi vihjannut siihen, että toinen ei olekaan ollut tyytyväinen parisuhteen kommunikointiin, seksiin, työnjakoon tai tulevaisuudennäkymiin. Omasta mielestä kaikki on ollut hyvin ja silloinhan se on fakta että kaikki on ollut hyvin.
Harva asia maailmassa on joko tunteella ratkaistavissa tai pelkillä faktoilla. Yleensä tarvitaan molempia.
Olisi kiva kuulla esimerkki, millaisista tilanteista ap nyt puhuu.
Jännä kumminkin, että ap ITSE ny veti hyvin tunteella aloituksensa. Niputti tuosta vaan kaikki naiset, vaikka meissä on hyvin erilaisia yksilöitä. Itse olen matemaattisesti orientoitunut luonnontieteilijä, ja pyrin olemaan hyvin faktaorientoitunut ja lähdekriittinen - miehen mielestä joskus liiankin analyyttinen.
Ja silti en katso, että arkiset valinnat voisi loppupeleissä tehdä pelkästään faktoilla. Esim. kulutusvalinnat tehdään yleensä isosta joukosta vaihtoehtoja, joissa ei juurikaan ole laadullisia isoja eroja, ja joiden (laatuerojen) selvittäminen ei ole järkevää, koska siihen tärvää liikaa kallista aikaa. Silloin sen valinnan tekee - ja on järkevääkin tehdä, että voi edetä muihin asioihin eikä käytä liikaa aikaa yhteen yksityiskohtaan - mutuna, mielikuvien ja aiempien käyttökokemusten perusteella, siis tunteella.
en tiiä olisiko liian analyyttinenkään nainen se juttu itselle ainakaan..
Olet vain kateellinen, kun naisellasi on päässään tehokkaampi tietokone useammilla yhteyksillä. Sinä et edes esitä mitään konkreettisia esimerkkejä omituisen väitteesi tueksi. Koko viestisi on vain turhautuneen putkiaivon tunteenpurkaus.
No joskus tunteet ja intuitio ovat myös ihan oikeassa. Esim sitä aistii, että kumppani pettää tai jotain on tekeillä, vaikka mitään järjelläselitettäviä johtolankoja ei olisi havaittavissa. Tunneälyllä voi saada kokonaisvaikutelman kaikista pienistä asioista. Uusien ihmisten kohdalla tämä ei kylläkään aina toimi. Harmi niiden kannalta, josta lähtee ensivaikutelmana huonot vibraatiot, mutta ovatkin helmiä.
Toki jotkut naiset voivat käyttää tunteita jopa ihan tietoisesti väittelyissä esim itkeä tahallaan tai jotain.
Myös tunteisiin vetoavaa markkinointia liittyen sisustukseen, kauneusihanteisiin ja vaatteisiin on paljon, ja vaikutus toki näkyy kaikkialla. Miehille tosin myydään autoja aika pitkälle tunteisiin vedoten. Nuorethan nyt ovat sitten jo massiivisen brändi myynnin kohteena. Ja vanhempien on pakko maksaa, että lapsia ei kiusattaisi koulussa. No kärjistäen tunteissin vetoaminen on läsnä elämässämme ja kodeissamme. Ei kuitenkaan voi yleistää, että se nyt olisi ainoastaan naisia koskeva ilmiö.
Naiset eivät pidä liikaa faktoja pudottelevista miehistä mutta toisaalta suorastaan haleveksivat tunneälykkäitä miehiä.
Kirjoittajalla on varmaan lähde tälle väitteelle: "naisellasi on päässään tehokkaampi tietokone useammilla yhteyksillä". Mikäään miehet marsista, naiset venuksesta -juttu ei kelpaa.
Ei näissä asioissa ole oikeaa ja väärää. Mutta on hyvinkin ihmisiä jotka sopivat yhteen paremmin tai huonommin. Äärimmäisen ratkaisu- ja faktakeskeisen ihmisen voi olla hyvin vaikea elää yhdessä intuitiivisen tai tunneihmisen kanssa, ja päinvastoin. He eivät ymmärrä toisiaan, ja kovin usein ymmärtämättömyys kääntyy siihen että halveksitaan toisen tapaa. Toisinaan myös siihen, että jompikumpi, usein tunneihminen, alkaa halveksia omaa tapaansa, kun nykyään järki on niin kovassa arvossa maailmassa. Parempi on, jos puolisot on samantapaisia tässä asiassa.
Itse olen äärimmäisen intuitiivinen, ja olen aiemmin ollut pitkässä suhteessa täysin järkeen ja aistihavaintoihin perustuvan ihmisen kanssa. Me kyllä tulimme toimeen, mutta minulla oli aina tunne, että minusta tulee kohdatuksi ja ymmärretyksi vain pieni jäävuoren huippu, koska minunkin piti rajoittaa itseni kommunikaatiossa järjen ja faktan tasolle, koska miehen mielestä muu oli "humpuukia". Sittemmin tuli ero, ja olen nykyisin kaltaiseni intuitiivisen ihmisen kanssa, ja kyllä toimii loistavasti!
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:32"]
Ei näissä asioissa ole oikeaa ja väärää. Mutta on hyvinkin ihmisiä jotka sopivat yhteen paremmin tai huonommin. Äärimmäisen ratkaisu- ja faktakeskeisen ihmisen voi olla hyvin vaikea elää yhdessä intuitiivisen tai tunneihmisen kanssa, ja päinvastoin. He eivät ymmärrä toisiaan, ja kovin usein ymmärtämättömyys kääntyy siihen että halveksitaan toisen tapaa. Toisinaan myös siihen, että jompikumpi, usein tunneihminen, alkaa halveksia omaa tapaansa, kun nykyään järki on niin kovassa arvossa maailmassa. Parempi on, jos puolisot on samantapaisia tässä asiassa.
Itse olen äärimmäisen intuitiivinen, ja olen aiemmin ollut pitkässä suhteessa täysin järkeen ja aistihavaintoihin perustuvan ihmisen kanssa. Me kyllä tulimme toimeen, mutta minulla oli aina tunne, että minusta tulee kohdatuksi ja ymmärretyksi vain pieni jäävuoren huippu, koska minunkin piti rajoittaa itseni kommunikaatiossa järjen ja faktan tasolle, koska miehen mielestä muu oli "humpuukia". Sittemmin tuli ero, ja olen nykyisin kaltaiseni intuitiivisen ihmisen kanssa, ja kyllä toimii loistavasti!
[/quote]
allekirjoitan täysin. Kuten myös parisuhdetilanteeni mennessä ja nykyisyydessä
Asiaan on helppo ratkaisu: ala seurustella miehen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:29"]
Kirjoittajalla on varmaan lähde tälle väitteelle: "naisellasi on päässään tehokkaampi tietokone useammilla yhteyksillä". Mikäään miehet marsista, naiset venuksesta -juttu ei kelpaa.
[/quote]
Joo, miesten ja naisten aivoissa on todellakin keskimäärinkin ottaen hyvin vähän isoja eroja. Naisilla on aivopuoliskojen yhteydenpito keskimäärin tehokkaampaa kuin miehillä, siksi monen asian yhtäaikainsn hallinta on naisille keskimäärin helpompaa. Miehillä taas keskimäärin avaruudellinen tilahahmotus on kehittyneempää. Mutta kaikki hyvin keskimäärin siis!
Mä en muista ikinä käyneeni naisen kanssa sellaista keskustelua, jossa tämä olisi perustellut oman näkökantansa tunteella.
Mutta oliko se ap niin, että jokainen naisen suusta tuleva mielipide on automaattisesti sinusta tunnetta, jotta voit mitätöidä sen?
No, osa ihmistä on asiakeskeisiä, osa näkee elämän tunteen kautta.
Anna naisesi olla oma itsensä. kun hän pääseen purkamaan tunteensa, niin vastaus näyttäytyy automaattisesti.