Todella, todella ujo lapsi 3,5 v
Onkohan tämä ujous enää normaalia? En oikein tiedä mitä tehdä meidän lapsen 3,5 v kanssa. On todella ujo, jos menemme vaikka leikkikentälle, jossa on muita lapsia, häntä alkaa ujostuttaa, ja seisoo vain paikoillaan. Jos käydään tuttujen kaveriperheiden luona, ei suostu olemaan yksin hetkeäkään, minun pitää olla kokoajan leikin vieressä, ei ota mitään kontaktia muihin lapsiin. Ollaan yritetty käydä perhekerhoissa, mutta sielläkin vaan istuskelee ja pummaa kotiin. Itsekin olen todella ujo, joten kyllä ymmärrän lasta, mutta harmittaa tosi paljon kun monet tuon ikäiset jo vähän leikkivät keskenään. Neuvolassa olen yrittänyt puhua, niin sanoi että on ihan normaalia..
Kommentit (5)
Komppaan edellistä. Keltikangas-Järvinen on ujojen lasten puolestapuhuja ja antaa vinkkejä siitä, millainen kasvatus on ujon lapsen kohdalla toimivin.
Höpöhöpö mikää asperger tuskin on. Olin itse todella ujo ja vihasin olla muiden seurassa ja juuri sitä kun vanhemmat, tietenkin hyvää hyvyyttään ei ne sitä pahalla meinannu, yritti saada minut olemaan muiden lapsien ja ihmisten seurassa ja se helpotti vähän kun menin ensimmäiselle luokalle ja siellä ns. kasvoin. Kunnes alettiin kiusaamaan niin taas vetäydyin omiin oloihin. Kun menin ylä-asteelle niin ujous hävisi kokonaan ja uskalsin jopa mennä kassalle ilman että tarvitsi pyytää äitiä tai jotain ystävää mukaan (kyllä, en uskaltanu edes käydä kaupan kassalla yksin koska olin vaan niin ujo). Oli sinänsä outoa että olin niin ujo koska kukaan perheestäni ei ollut ja kaikki olivat todella sosiaalisia paitsi minä kunnes nyt kun olen nuori aikuinen :) kyllä se siitä mutta jos olet todella huolissasi niin voit toki mennä lapsesi kanssa jonnekkin puhumaan asiasta mutta uskoisin että on normaalia koska kuulosti ihan siltä että olisit puhunut minusta kun minä olin lapsi tekstissäsi ja ihan normaali ihminen minustakin tuli :D
Mutismi? Luulin meidän tyttöä vain ujoksi, kunnes eskarissa aloin itse tutkia mutismin mahdollisuutta. Enää ei ole epäilystäkään.
No me ollaan erilaisia. Lue Keltinkangas-Järvisen kirjoja.