Tunteista puhuminen on naisten tapa väistellä faktoja
Nainen vetää keskustelun aina sivuraiteille alkamalla puhua, miltä jokin hänestä tuntuu. Se ei edesauta ratkaisemaan asioita. Tunteista puhumisen ympärille on syntynyt kokonainen teollisuus, jonka lamauttava vaikutus tuntuu joka kodissa. 41v m
Kommentit (70)
Mene ihmeessä pelaamaan pokeria. Voittaisit yhdessä päivässä satoja tuhansia. Kun osaat lukea heidän kortit naamasta.
Mene sinä itse rikastumaan sillä suurella järjen määrälläsi. Rikastut yhdessä päivässä miljardin verran, kun osaat päätellä mihin kannattaa sijoittaa.
Ihmiset lukevat asioita muustakin kuin naamasta. Äänen sävyt ja painotukset, eleet ja poikkeavuudet antavat myös informaatiota.
Oletko todella sitä mieltä että jos näkee jonkun pidättelevän silmät kostea pintaisina itkuaan ja kuulee kuinka ääni vapisee ja henkilö välttelee katsekontaktia, mutta sanoo ääneen "faktan" että ei tässä mitään, kaikki on ookoo, lähde vaan sepon kanssa risteilylle, en pahoita siitä mieltäni, niin hän muka tarkoittaa sitä?
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:58"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:55"] Olen aivan loputtoman kyllästynyt ihmisten tapaan perustella omia mielipiteitään, sanomalla että ne ovat faktaa, ja mitätöidä toisten näkemykset sillä että ne nyt vaan ovat huuhaata, eivätkä pohjaudu mihinkään. Molempia tarvitaan järkeä ja tunnetta, itse ajattelen ihmisen älykkyyden olevan aika rajallista ja liioiteltua, ja monesti epäloogista ja harhaista, siksi aina viimekädessä luotan vaistooni. Vaistot tulevat alitajunnasta, joka on paljon paljon suurempi kuin se pinnallinen jäävuorenhuippu päivätietoisuus. En ole joutunut katumaan. Toistaiseksi vaistoni ei ole ollut kertaakaan väärässä, mikä on aika ihmeellistä, koska totta kai sekin voi erehtyä. [/quote] Vaistosi ei ole koskaan väärässä? Teetkö työsikin vaistojesi avulla? [/quote] Jos minulle tulee tunne, että joku ei nyt mene oikein tai tätä ei kannata tehdä, vaikkei etukäteen vielä olisi selvää miksi, niin en tee sitä. Jälkeenpäin olen ollut oikeassa. Sinä et taida ymmärtää miten alitajunta ja ihmisen aivot toimivat. Koita ajatella jäävuorta, jonka huippu on vedenpinnan yläpuolella ja suurin osa on näkymättömissä. Näkymätön alue ei ole yhtään sen huonompi kuin tämä pienenpieni osanen joka on päivätietoisuudessa ja kielellisesti käsiteltävissä. Enemmänhän sitä kapasiteettiä on siellä pinnan alla. Samaa aivoa. [/quote] Olet varmasti erittäin ärsyttävä väittelykumppani? Miten on mahdollista töissä tai parisuhteessa keskustella kanssasi jos aina vetoat vaistoosi?
[/quote]
En aina vetoa vaistooni. Mutta jos tulee äkillisiä valintatilanteita joissa vaisto/tunne on ristiriidassa tietoisen päättelykykyni kanssa, luotan silloin siihen alitajuntaan.
En keskustelekaan mielelläni ihan kenen tahansa kanssa livenä. Parhaiten keskustelu sujuu vähintään 120 äo:sen kanssa.
Eikä minulla ole tarvetta väitellä ja kinastella kenenkään kanssa. En saa siitä kikcsejä. Tyhmien ihmisten seuraa välttelen.
Sinä itse heittelet mututuntumalta olkiukkojasi etkä huomaa kuinka projisoit kokoajan.
Kuvittelet että olen todella tyhmä enkä ole koskaan lukenut mitään ja toimin kuin eläin. Et tiedä minusta paskaakaan.
http://www.tieteessatapahtuu.fi/597/lindema.html
Tuosta voi lukea. Ei pitäisi olla paskaa kun iha SKEPSIKSESTÄ on.
On se kumma kun rationaalinen ihminen ei voi uskoa, että ihmiset kyvyissä on eroja. Ihan niin kuin toisilla on huonompi näkö, jollain parempi pallonheittosihti, ja kenties joku on parempi oppimaan vieraita kieliä, niin miksi ei jollain voi olla parempaa intuitiivista kykyä.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:21"]
Mene ihmeessä pelaamaan pokeria. Voittaisit yhdessä päivässä satoja tuhansia. Kun osaat lukea heidän kortit naamasta.
Mene sinä itse rikastumaan sillä suurella järjen määrälläsi. Rikastut yhdessä päivässä miljardin verran, kun osaat päätellä mihin kannattaa sijoittaa.
Ihmiset lukevat asioita muustakin kuin naamasta. Äänen sävyt ja painotukset, eleet ja poikkeavuudet antavat myös informaatiota.
Oletko todella sitä mieltä että jos näkee jonkun pidättelevän silmät kostea pintaisina itkuaan ja kuulee kuinka ääni vapisee ja henkilö välttelee katsekontaktia, mutta sanoo ääneen "faktan" että ei tässä mitään, kaikki on ookoo, lähde vaan sepon kanssa risteilylle, en pahoita siitä mieltäni, niin hän muka tarkoittaa sitä?
[/quote]
He heh. Sinähän se hauska tyyppi olet. Rupea koomikoksi.
Minulle ei koskaan tule tuollaista tilannetta koska en lähde suhteeseen missä toinen yrittää määrätä tekemisiäni. Uskon myös toisen sanaan. Jos joku sanoo että ei hätää niin sitten se on niin.
Tietenkin jokainen sen näkee jos toinen meinaa itsekä mutta jos sitä ei saa sanotuksi niin sitten ei mitään voi.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:04"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:58"] [quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:55"] Olen aivan loputtoman kyllästynyt ihmisten tapaan perustella omia mielipiteitään, sanomalla että ne ovat faktaa, ja mitätöidä toisten näkemykset sillä että ne nyt vaan ovat huuhaata, eivätkä pohjaudu mihinkään. Molempia tarvitaan järkeä ja tunnetta, itse ajattelen ihmisen älykkyyden olevan aika rajallista ja liioiteltua, ja monesti epäloogista ja harhaista, siksi aina viimekädessä luotan vaistooni. Vaistot tulevat alitajunnasta, joka on paljon paljon suurempi kuin se pinnallinen jäävuorenhuippu päivätietoisuus. En ole joutunut katumaan. Toistaiseksi vaistoni ei ole ollut kertaakaan väärässä, mikä on aika ihmeellistä, koska totta kai sekin voi erehtyä. [/quote] Vaistosi ei ole koskaan väärässä? Teetkö työsikin vaistojesi avulla? [/quote] Jos minulle tulee tunne, että joku ei nyt mene oikein tai tätä ei kannata tehdä, vaikkei etukäteen vielä olisi selvää miksi, niin en tee sitä. Jälkeenpäin olen ollut oikeassa. Sinä et taida ymmärtää miten alitajunta ja ihmisen aivot toimivat. Koita ajatella jäävuorta, jonka huippu on vedenpinnan yläpuolella ja suurin osa on näkymättömissä. Näkymätön alue ei ole yhtään sen huonompi kuin tämä pienenpieni osanen joka on päivätietoisuudessa ja kielellisesti käsiteltävissä. Enemmänhän sitä kapasiteettiä on siellä pinnan alla. Samaa aivoa. [/quote] Olet varmasti erittäin ärsyttävä väittelykumppani? Miten on mahdollista töissä tai parisuhteessa keskustella kanssasi jos aina vetoat vaistoosi?
[/quote]
En aina vetoa vaistooni. Mutta jos tulee äkillisiä valintatilanteita joissa vaisto/tunne on ristiriidassa tietoisen päättelykykyni kanssa, luotan silloin siihen alitajuntaan.
En keskustelekaan mielelläni ihan kenen tahansa kanssa livenä. Parhaiten keskustelu sujuu vähintään 120 äo:sen kanssa.
Eikä minulla ole tarvetta väitellä ja kinastella kenenkään kanssa. En saa siitä kikcsejä. Tyhmien ihmisten seuraa välttelen.
Sinä itse heittelet mututuntumalta olkiukkojasi etkä huomaa kuinka projisoit kokoajan.
Kuvittelet että olen todella tyhmä enkä ole koskaan lukenut mitään ja toimin kuin eläin. Et tiedä minusta paskaakaan.
[/quote]
Tekstisi on kyllä niin ylimielistä roskaa että sen on pakko olla provo.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 18:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:28"]
[/quote]
[/quote]
Tekstisi on kyllä niin ylimielistä roskaa että sen on pakko olla provo.
[/quote]
Komppi. Mitä edellinen oikein hourii.:D
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:28"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:14"]
[/quote]
[/quote]
Taitaa olla rättipäivät? Musta ainakin tuntuu siltä :-)
Intuitio ei ole sama kuin tunne, vaikka varmaan se joltakin aistihavaintoihin luottavalta insinööristyypiltä siltä vaikuttaa. Molemmissa tavoissa hankkia tietoa on vahvuutensa ja heikkoutensa. Intuitio hakee kokonaisuuksia ja kaavoja, ja saattaa unohtaa jonkin tärkeän yksityiskohdan ja johtopäätökset ei välttämättä perustu faktoihin. Aistija ei ohita yksityiskohtia, mutta ei välttämättä näe kokonaisuutta. Aistijalle intuition saattaa vaikuttaa siltä että ihminen vain luulee tietävänsä ja luottaa tunteeseen, vaikka kyse on alitajunnan tuottamasta tiedosta. Eri tavoin maailmaa hahmottavat ihmiset on vahvoja eri tyyppisissä tehtävissä ja jokainen käyttää jossain määrin molempia keinoja (ja intuitio ei tässä ole mitenkään feminiininen).
Tunne on eri asia, "tunteellinen" ihminen tekee päätöksiä sen perusteella miltä asiat tuntuu joko hänen kannalta tai ryhmän kannalta, sen "vastakohta" on päätösten teko järkeilyn perusteella. Jokainen ihminen käyttää molempia keinoja. Minulla on erittäin analyyttinen mies, joka kyllä itselleen tärkeissä asioissa vetää täysin tunteella. Hänen välitön tunnereaktionsa perustuu siihen miltä jokin asia hänestä tuntuu, miten se suhtautuu hänen arvomaailmaansa. Hän vain ei sitä itse näe, vaan luulee olevansa objektiivinen ja looginen, koska niin hänen aivonsa asian jälkikäteen selittää. Mikään logiikkaan tai sosiaaliseen tajuun tai edes faktoihin vetoava selitys ei mene läpi koska ei sellaiset puhu samaa kieltä sisäisen arvomaailman kanssa, hänen näkemyksensä asiasta on oikea koska se on oikea. Joskus vasta hyvin pitkän ajan kuluttua hän saattaa myöntää, että ehkä vähän ylireagoi tunteen pohjalta.
Jos tunnepuheella yrittää manipuloida tilannetta, niin onhan se turhauttavaa. Mutta tunteet on ihan todellisia, ja jos toinen yrittää ristiriitatilanteessa puhua faktoista ja toinen siitä miltä asiat tuntuu, niin eihän siitä mitään tule. Molempien pitäisi yrittää ymmärtää keskustelusta eri tasot. Jos vaikka riidellään kotitöistä, niin kyse voi olla siitä kumpi imuroi viime viikolla ja/tai kyse voi olla siitä miltä kotitilanne toisesta tuntuu, tuntuuko hyväksikäytetyltä tai laiminlyödyltä tms. Tunnekysymys voi ratketa pelkällä empaattisella puheella, joka vakuuttaa että ei ole mitään hätää ja toinen tarkoittaa hyvää, ilman mitään neuvottelua siitä kumman täytyy mopata lattiat tai kumpi maksaa laskut. Jos toinen haluaa sitä vakuuttamista, pelkkä kotitöiden jako varsinkaan tiukalla neuvottelulla ei ole tyydyttävä vastaus vaan pahentaa tilannetta hänen kannaltaan. Silti kyllä sen tunteista puhuvankin pitäisi yrittää ymmärtää toisenkin näkökulmaa.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:13"]
Vähän aiheen vierestä mutta mä olen sitä mieltä, että perusmiehen ja naisen ei kannattaisi edes yrittää elää yhdessä. Me ollaan niin erilaisia. Vaikka mä tajuan, että miehet ajattelee asiat yksinkertaisiksi ja näkee kaiken mutakin suorina, niin silti mä taon niiden kanssa päätäni seinään. Mistä löytyisi mulle keskimääräistä tunneherkempi mies, joka osaa myös näyttää ne tunteensa vuosienkin jälkeen? Niin postiviiset kuin negatiivisetkin. Keskustella, analysoida, pohtia. Unohtamatta välillä hassutella ja nauttia elämästä. Olis vielä tajunnan räjäyttävä sängyssä. Sekin on nimittäin asia, jota miesten kannattaisi pohtia: jos he jatkaisivat suhteen alunkin jälkeen hieman tunnekeskeisempää otetta parisuhteessaan, niin seksikin luistais. Ei ole yksi eikä kaksi naista, jotka lähipiirissäni valittavat samoja asioita: kun se mies on vaan kuori. Ei osoita kiinnostusta, mielenkiintoa jne., niin ei paljon nappaa petipuuhat. Huoh.
[/quote]Varmaankin löytyy samasta paikasta kuin rationaaliselle miehelle rationaalinen nainen.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:24"]
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 15:23"]
Intuitiivisuus on mutua ja huuhaata.
[/quote]
älä tuomitse toisten ihmisten tapaa katsoa maailmaa. Sinä et omaa absoluuttista totuutta.
[/quote]
Kukaan ei voi vain tietää asiaa. Kyllä siihen tietoon tarvitaan faktoja. Se ei ole mielipideasia
[/quote]
Totta kai intuitiivisellakin ihmisellä ne elämän aikana opitut faktat on taustalla. Intuitiivinen ihminen ei vaan käsittele ongelmanratkaisua ajattelun tasolla, ei pyörittele mielessään sanallisesti ongelmaa ja yritä ajattelemalla ratkaista sitä. Hän antaa vaan niiden faktojen ja tunteiden ja kaiken muun pyöriä jossain ajattelun tasoa syvemmällä, ja sitten sieltä vaan "pulpahtaa" pintaan ajattelun ja sanojen tasolle vastaus. Kyllä sekin perustuu faktoihin, mutta prosessointitapa on erilainen.
Prosessointitavan takia intuitiivinen ei välttämättä osaa perustella miten ratkaisuunsa päätyi, koska hän ei ole ajatellut tai sanallistanut sitä ratkaistessaan. Jos häneltä kysytään, miten päädyit siihen, hänen täytyy jälkeenpäin miettiä looginen päättelyketju sille tueksi.
[/quote]
Juuri tuolla tavalla mitään ei koskaan saa oikeasti aikaan ja kaikki menee päin persettä.
Tuollainen ihminen on kuin pieni lapsi joka tekee ilman mitään miettimistä ja järkeä.
[/quote]
ei, vaan sellainen ihminen menestyy siinä, mitä tekee.
Sitten on myös ihmisiä, jotka elää tunneoikkujensa kanssa. He eivät mensty.
[/quote]
Yhdessäkään työssä ei pärjää tunteiden avulla. Yhtäkään koulutusta et läpi pääse tunteiden avulla.
Voit sanoa lapsillesi että turhaa sitä koulussa opiskelette kun eläkää tunteidenne mukaan ja intuition.
[/quote]
Intuitio ja tunteet eivät kulje käsi kädessä. Mä oon hyvin faktapainotteinen ihminen, mutta hoidan ajattelun pitkälti intuitiolla. Jos ihmisiä joskus harvoin kiinnostaa kuulla, miten olen tullut johonkin tulokseen, niin kyllä mä osaan kaivella sen loogisen päättelyketjun asian takana, mutta sen pukeminen ajatuksiksi ja sanoiksi on välillä haastavaa.