Pippa Laukalle sattui tyrmistyttävä tilanne kaupan kassalla – tylyttää myymälää suorasanaisesti
https://www.is.fi/viihde/art-2000008423950.html
Kyllä tämä nyt minusta Pipalle on nolompaa kun kaupalle. Vähän kun etkö tiedä kuka minä olen, eikä minua kohdella näin tyyppisesti, olkoonkin, että olisi ollut kaupan virhe, ei yksittäisen myyjän.
"– Ei pahoittelua, vaan tympeä toteamus: ’Ainiin näissä on tää häly’.
– Tässä vaiheessa vahva äititaustani tuli esille ja aloin opastamaan: ’Mitä unohtui?’ Sain kuin sainkin kaivettua pahoittelun."
Voi nolous. Että piti ihan pahoittelu kaivaa. Noinko huono on itsetunto.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Pippa Laukka lääkärin työnsä ohella antaa hyvää palautetta myös tv:ssä henkilöille joiden elintavat ja syömiset ovat retuperällä. Ihan hyvä asia.
Olen ymmärtänyt, että nämä henkilöt ovat olleet tyytyväisiä kun ovat saaneet terveytensä takaisin. Siinä katsojatkin saa samalla tietoa.
Onko tämä muka jotain julkisuustyrkkyä?No, hyvä että on tällaisiakin tyrkkyjä. Enemmän taitaa olla niin tv:ssä kuin somessakin ihan vaan niitä turhanpäiväisiä tyrkkyjä, jotka vaan itseään haluaa tuoda esille.
Ja kyllähän se juttu on niin, että sinusta tavallisesta taviksesta ei kukaan piittaa vaikka kuinka piippailisit kaupoissa, mutta kyllähän se julkisuuden henkilö kiinnostaa. Niinkuin nyt voi päätellä tästä ketjustakin. Kas, kun ei jo ollut tapahtuman jälkeen isoja otsikoita, että Pippa piippasi, mitähän repusta löytyi!
Lehti tästä nytkin otsikot teki, ei henkilö itse.
Olen katsellut noita ohjelmia. Osa on saanut ihan hyviä tuloksia ja ehkä oikeaa mallia jatkoon.
Osa taas ei ole juurikaan kaventunut loppunäytöksessä kilot kursittu tiukalla bodylla jotta näyttäisi edes hoikemmalta.
Sitten Pippa mittaa vyötärön väärästä kohtaa jotta saisi paremmat lukemat. Noloa. Katsojia huijataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään repun kanssa kauppaan?
Kaljoja pöllitään todella paljon reppuihin. Siksi myyjät tarkastavat aina ensin reput.
Kaljoissa on harvemmin hälyttimiä.
Kun olin kaupassa töissä, meillä oli lukuisia tapauksia, joissa yritettiin varastaa tavaraa niin, että jotain (yleensä kaljaa) oli tungettu reppuun, ja sitten yritettiin kävellä kassan ohi jokin toinen tavara kädessä. Myyjä tietysti huutaa että hei, sun pitää maksaa toi ensin, jolloin varas mukamas nolostuu ja vastaa että, oho anteeksi, ihan unohdin että tää jäi mun käteen, en mä siis ota tätä. Ja poistui kaupasta se oikeasti varastamansa tavara mukanaan.
Aina kun näitä kävi, tarkistimme nauhat ja yleensä sieltä löytyi todisteet siitä mitä oikeasti oltiin haluttu ottaa. Ja jokaisesta teimme tietenkin rikosilmoituksen.
Ja siksi aloimme pyytää kassin avausta aina, jos kassalla/porteilla oli yhtään mitään epäselvää.
Varastamista muuten harrastaa laitapuolenkulkijoiden ja teinien lisäksi eniten menestyvän oloiset, siistit keski-ikäiset. Ja ihan typeriä juttuja, että laitetaan metvurstipaketti povitaskuun, koska on kiva katsoa jääkö siitä kiinni. Tätä on työ kaupassa... Ja siinä ei kiinnosta lopulta yhtään, mikä Pippa siellä kassalla hälytti. Kaikki tarkastetaan.
Ja siinä vaiheessa, jos aiheettomasti aletaan kasseja pyytää pengottavaksi, minua ei myöskään kiinnosta tasan tippaakaan se, mitä mieltä sinä olet siitä, että saat minulta oikein kunnon haukkuvyöryn niskaasi. En koe siinä tilanteessa ensimmäistäkään tarvetta kohdella sinua millään tasolla inhimillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän en olisi antanut reppuani tonkia. Miksi asiakaspalvelijalla ei leikannut heti, että hälytys johtuu ostetusta tuotteesta. Eikö ollut ammattitaitoa?
Palveluammatissa kyllä täytyy osata käyttäytyä. Jos ei niin eihän sitäkään työtä ole pakko tehdä. Vaihtaa alaa vaan tai kouluttautuu vaikka lääkäriksi.Luepa vastaukseni tuosta pari viestiä omaasi ylempää, miksi niitä reppuja pyydetään avaamaan. Nimenomaan ammattitaitoinen myyjä sitä pyytää.
Sinähän voit pyydellä. En todellakaan avaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaljoja pöllitään todella paljon reppuihin. Siksi myyjät tarkastavat aina ensin reput.
Kun olin kaupassa töissä, meillä oli lukuisia tapauksia, joissa yritettiin varastaa tavaraa niin, että jotain (yleensä kaljaa) oli tungettu reppuun, ja sitten yritettiin kävellä kassan ohi jokin toinen tavara kädessä. Myyjä tietysti huutaa että hei, sun pitää maksaa toi ensin, jolloin varas mukamas nolostuu ja vastaa että, oho anteeksi, ihan unohdin että tää jäi mun käteen, en mä siis ota tätä. Ja poistui kaupasta se oikeasti varastamansa tavara mukanaan.
Aina kun näitä kävi, tarkistimme nauhat ja yleensä sieltä löytyi todisteet siitä mitä oikeasti oltiin haluttu ottaa. Ja jokaisesta teimme tietenkin rikosilmoituksen.
Ja siksi aloimme pyytää kassin avausta aina, jos kassalla/porteilla oli yhtään mitään epäselvää.
Varastamista muuten harrastaa laitapuolenkulkijoiden ja teinien lisäksi eniten menestyvän oloiset, siistit keski-ikäiset. Ja ihan typeriä juttuja, että laitetaan metvurstipaketti povitaskuun, koska on kiva katsoa jääkö siitä kiinni. Tätä on työ kaupassa... Ja siinä ei kiinnosta lopulta yhtään, mikä Pippa siellä kassalla hälytti. Kaikki tarkastetaan.
Ja siinä vaiheessa, jos aiheettomasti aletaan kasseja pyytää pengottavaksi, minua ei myöskään kiinnosta tasan tippaakaan se, mitä mieltä sinä olet siitä, että saat minulta oikein kunnon haukkuvyöryn niskaasi. En koe siinä tilanteessa ensimmäistäkään tarvetta kohdella sinua millään tasolla inhimillisesti.
Oletko pikkulapsi, joka ei vielä osaa kontrolloida tunteitaan ja käytöstään? Mikäli et ole, niin tunnen myötähäpeää käytöksesi puolesta. Huutaminen ja rähjääminenhän ovatkin yleensä ne parhaat keinot selvittää tilanne kuin tilanne…
Mulle tulee tästä mieleen vaan se tilanne, että siellä on joku nuori ollut yksin valvomassa useampaa ip-kassaa ja sitten yrittänyt vain saada nopeasti tilanteen hoidettua. Jotta voi jatkaa niiden muiden kassojen valvontaa. Jos valitsee itsepalvelun, niin ei siinä voi olettaa että niitä valvovalla myyjällä on aikaa jäädä turisemaan jotain ylimääräistä.
Todennäköisesti tuokin nuori on töissä jonkun baronan tms polkupalkkafirman kautta eikä suoraan itse kaupan. Nuo baronathan lähettävät työntekijöitä juuri sinne missä niitä milloinkin tarvitaan ilman sen kummempaa perehdytystä jokaisen kaupan toimintatavoista. Voi olla että myyjällä ollut vaikka pari vuoroa vasta kyseisessä kaupassa takana.
Jokainen voi kokeilla, miten toimii itse paineen alla jos pitäisi valvoa useampaa eri kassaa ja ihmiset tulee kyselemään siihen jotain muita kysymyksiä lisäksi. Kerrot siinä sitten työsi ohessa missä on lähin apteekki, pankkiautomaatti ja postilaatikko tai milloin mitäkin. Joku alkaa valittaa ettei tuote x ollut tarjouksessa ja toinen valittaa ettei hedelmät olleet tuoreita - jne.
Sitten siinä tohinassa alkaa soida hälytin - ja haluat vain saada sen(kin) tilanteen nopeasti hoidettua, jotta voit keskittyä siihen varsinaiseen hommaasi (ip-kassojen valvonta) joten voin kuvitella, että helposti siinä kiireessä ja stressaantuneena ei välttämättä ole mitenkään ylenpalttisen kohtelias, joskaan ei tylykään.
Ps. Ihan naurettavaa 10k/kk tienaavalta pipalta ulista jonkun lahjakortin perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minähän en olisi antanut reppuani tonkia. Miksi asiakaspalvelijalla ei leikannut heti, että hälytys johtuu ostetusta tuotteesta. Eikö ollut ammattitaitoa?
Palveluammatissa kyllä täytyy osata käyttäytyä. Jos ei niin eihän sitäkään työtä ole pakko tehdä. Vaihtaa alaa vaan tai kouluttautuu vaikka lääkäriksi.Luepa vastaukseni tuosta pari viestiä omaasi ylempää, miksi niitä reppuja pyydetään avaamaan. Nimenomaan ammattitaitoinen myyjä sitä pyytää.
Ei tuossa sitä kysytty. Kysyttiin miksi myyjä haluaa nähdä kassiin. Ja vastaus on että siksi koska nimenomaan on ammattitaitoinen.
Sinä saat uhmata ihan niin paljon kuin haluat, on me kaupassa totuttu lapsiinkin jotka kiukuttelevat kun eivät saa karkkia 😘.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa. Me on totuttu käsittelemään lasten uhmakohtauksia. :D Ja tämä voi tulla sinulle yllätyksenä, mutta en ole koskaan joutunut "penkomaan" kenenkään kassia; on täysin eri asia pyytää jotakuta näyttämään kuin "penkoa" kaikki henkilökohtaiset tavarat. Suurin osa ihmisistä on käytökseltään normaaleja eikä "penkomiselle" ole silloin tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun asiakas leimautuu muiden asiakkaiden silmissä perättömästi myymälävarkaaksi, niin kyllä todellakin on kaupan asia osoittaa, että virhe on kaupan, ei asiakkaan!
Melko suuri prosentti hälytyksistä on aiheettomia. Jos asia tutkitaan siinä paikan päällä kaikkien silmien alla, ei pitäisi jäädä kenellekään epäilyksiä. Noita sattuu nimittäin aika monta päivässä. Toki pahoittelut paikallaan, mutta en kyllä Pipan käytöstä suolaamalla myyjä katso myöskään kovin sivistyneeksi.
Se ei ole mitään suolaamista, että vaatii anteeksipyyntöä tuossa tilanteessa, jos on niin umpityperä myyjä, ettei sitä tajua itse omaehtoisesti sanoa.
"Olen pahoillani että et huomannut hälytintä ja menit ko. tuotteen kanssa itsepalvelukassalle."
Noin. Nyt on pahoiteltu totuudenmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pippa Laukka lääkärin työnsä ohella antaa hyvää palautetta myös tv:ssä henkilöille joiden elintavat ja syömiset ovat retuperällä. Ihan hyvä asia.
Olen ymmärtänyt, että nämä henkilöt ovat olleet tyytyväisiä kun ovat saaneet terveytensä takaisin. Siinä katsojatkin saa samalla tietoa.
Onko tämä muka jotain julkisuustyrkkyä?No, hyvä että on tällaisiakin tyrkkyjä. Enemmän taitaa olla niin tv:ssä kuin somessakin ihan vaan niitä turhanpäiväisiä tyrkkyjä, jotka vaan itseään haluaa tuoda esille.
Ja kyllähän se juttu on niin, että sinusta tavallisesta taviksesta ei kukaan piittaa vaikka kuinka piippailisit kaupoissa, mutta kyllähän se julkisuuden henkilö kiinnostaa. Niinkuin nyt voi päätellä tästä ketjustakin. Kas, kun ei jo ollut tapahtuman jälkeen isoja otsikoita, että Pippa piippasi, mitähän repusta löytyi!
Lehti tästä nytkin otsikot teki, ei henkilö itse.Olen katsellut noita ohjelmia. Osa on saanut ihan hyviä tuloksia ja ehkä oikeaa mallia jatkoon.
Osa taas ei ole juurikaan kaventunut loppunäytöksessä kilot kursittu tiukalla bodylla jotta näyttäisi edes hoikemmalta.
Sitten Pippa mittaa vyötärön väärästä kohtaa jotta saisi paremmat lukemat. Noloa. Katsojia huijataan.
Ko. ohjelmassa on tarkoitus korjata huonoja elintapoja. Sairauksia aiheuttavat veriarvot ovat korjautuneet. Ja matka jatkuu. Laihtuminen tulee perässä. Kukaan ei ole tietääkseni lihonut. Ei ole mikään varsinainen laihdutusohjelma. Mennään kehopositiivisuus edellä. Jokaisen omassa kädessä on miten jatkavat, mutta ei voida väittää että ei olisi saanut oikeaa tietoa oikein kädestä pitäen.
Jos tunnet, että sinua on huijataan niin älä enää katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuossa sitä kysytty. Kysyttiin miksi myyjä haluaa nähdä kassiin. Ja vastaus on että siksi koska nimenomaan on ammattitaitoinen.
Sinä saat uhmata ihan niin paljon kuin haluat, on me kaupassa totuttu lapsiinkin jotka kiukuttelevat kun eivät saa karkkia 😘.
Mutta kenenkään asiakkaan ei tarvitse avata kassia jos ei ole syytä epäillä rikosta. Myöskään poliisi ei voi näin tehdä jos ei ole todisteita. Mitä siis teet siinä tapauksessa jos asiakas ei vaan periaatteessa avaa kassiaan. Ei hauku, eikä kiukuttele, mutta ei nyt suostu vaan kassia avaamaan koska ei ole varastanut mitään. Miten sinun ammattitaitosi toimii tässä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kenenkään asiakkaan ei tarvitse avata kassia jos ei ole syytä epäillä rikosta. Myöskään poliisi ei voi näin tehdä jos ei ole todisteita. Mitä siis teet siinä tapauksessa jos asiakas ei vaan periaatteessa avaa kassiaan. Ei hauku, eikä kiukuttele, mutta ei nyt suostu vaan kassia avaamaan koska ei ole varastanut mitään. Miten sinun ammattitaitosi toimii tässä tilanteessa?
Kysytkö tätä ihan tosissasi? On ihan asiallista sanoa myyjälle että hei mä en halua avata tätä mun kassia. Se on täysin eri tilanne kuin nämä uhmaajat jotka nokka pystyssä marssivat kaupasta ulos (ja osa täällä lupaa sen ryöpytyksen ja poliisinkin paikalle :D) ja pitävät myyjää rikollisena, koska ovat itse tehneet virheen ja menneet hälytuotteen kanssa itsepalvelukassalle. Normaalilla tunne-elämällä varustetun ihmisen kanssa nämä tilanteet selviävät asiallisesti, myös silloin jos asiakas sanoo ettei halua kassia avata.
No, laukalle sattui moka kun hän kuvitteli että itsepalvelukassalla voi maksaa mitä vain.
Kantsis pitää mielessä, että pääsääntöisesti se on tarkoitettu elintarvikeostosten maksamiseen. Muissa päivittäistavaraliikkeiden myymissä artikkeleissa tuppaa olemaan varashälyttimiä, joten ne on maksettava palvelukassalla.
Muistapa sinäkin tämä!
Laukka, hyi, hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pippa muuten estää kaikki, jotka instassa kommentoivat vähänkään kriittiseen sävyyn. Itsekin sain estot kun sanoin etteivät ne myyjät voi muistaa missä kaikissa heidän tuotteissaan on hälyt :D
Eihän pointti olekaan siinä, että tarvitsisi kaikkea muistaa. Vaan asenteesta, jolla tilanne selvitetään. Kaupan moka, joten kaupan edustajan on kohteliasta sitä pahoitella.
Mutta kun kyseessä ei ole kaupan moka, jos asiakas itse käyttää itsepalvelukassaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tätä ihan tosissasi? On ihan asiallista sanoa myyjälle että hei mä en halua avata tätä mun kassia. Se on täysin eri tilanne kuin nämä uhmaajat jotka nokka pystyssä marssivat kaupasta ulos (ja osa täällä lupaa sen ryöpytyksen ja poliisinkin paikalle :D) ja pitävät myyjää rikollisena, koska ovat itse tehneet virheen ja menneet hälytuotteen kanssa itsepalvelukassalle. Normaalilla tunne-elämällä varustetun ihmisen kanssa nämä tilanteet selviävät asiallisesti, myös silloin jos asiakas sanoo ettei halua kassia avata.
Tätä ajoin takaa. Eli lopputulos on, että asiakas voi mennä nokka pystyssä kaupan ovesta ulos, etkä voi mitään. Eli sinulla ei ole mitään tarkastus- eikä pidätysoikeutta, eikä myöskään vartijalla jos ei ole syytä epäillä rikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko pikkulapsi, joka ei vielä osaa kontrolloida tunteitaan ja käytöstään? Mikäli et ole, niin tunnen myötähäpeää käytöksesi puolesta. Huutaminen ja rähjääminenhän ovatkin yleensä ne parhaat keinot selvittää tilanne kuin tilanne…
..Eikä sen huutamisen takia vaikuta ainakaan enää syyttömältä.
Minä kauppiaan ominaisuudessa haluan hyväpalkkaisia lääkäreitä asiakkaakseni. Tervetuloa meidän kauppaan! Niistä kaljavarkaista joita te täällä näytätte niin innokkaasti jahtaavan ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Lehti tästä nytkin otsikot teki, ei henkilö itse.
Ei tietenkään ole julkisuustyrkkyä edellä mainitsemasi. Mutta moni muu hänen ulostulonsa on ollut milloin missäkin julkaisussa.
Tämä kirjoitus on faktaa kaupan alan työstä eikä liity mitenkään Pippa Laukan tapaukseen.
Kaupan kassatyö ja itsepalvelukassatyö on ihan hanurista - sieltä ja syvältä! Kaupan työtä tehdään pakosta ja rahapulassa. Kaupan liukuhihnatyössä palkka on 9-11 €/tunti ja surkeat vuorolisät. Työajat ovat erittäin epämukavat. Kaupat ja tavaratalot ovat pahimmillaan auki 24/7. Kassatyö on epäergonomista, yksitoikkoista, puuduttavaa, hektistä ja haasteetonta liukuhihna- ja urakkatyötä.
Itsepalvelukassalla seisotaan kovalla lattialla, koska työnantaja kieltää IP-kassalla istumisen ja tuolia ei saa käyttää. Jalat ja selkä huutavat Hoosiannaa. Asiakkaitten taholta tuleva henkinen väkivalta ja uhkailu on kuitenkin pahinta ja vakava työturvallisuusriski. Työnantaja on työturvallisuuslain mukaan vastuussa työntekijöidensä työturvallisuudesta.
Ilkeästi ja epäkohteliaasti käyttäytyvät ja vihaiset asiakkaat purkavat vihansa, ongelmansa ja aggressionsa kassamyyjiä kohtaan. Joudut kuuntelemaan jokaisessa työvuorossa epäasiallista puhetta, suunsoittoa, huutamista, kiroilua, valittamista, haistattelua ja uhkailua. Kaupan työssä kohtaat henkistä väkivaltaa ja jopa ryöstönuhkaa. Annan vinkin: Jos Sinulla asiakas on ongelma, niin kerro ongelmasta suoraan kauppiaalle, myymäläpäällikölle tai tavaratalojohtajalle. Älä huuda ja valita kassamyyjälle, joka ei voi asiaan mitenkään vaikuttaa.
Sairauslomia on kaupoissa todella paljon. Työ on epäergonomista ja jatkuva kiire, henkinen kuormitus ja pitkäaikainen stressi pilaa terveyden. Työntekijöitä soitetaan töihin jopa vapaapäivinä pitkin päivää. Usein pitäisi tulla aikaisemmin töihin tai pitäisi olla pitempään töissä. Työntekijät vaihtuvat todella tiuhaan eikä ihme! En suosittele yhdellekään nuorelle kaupan alaa työpaikkana. Kaupan työ on hanurista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ajoin takaa. Eli lopputulos on, että asiakas voi mennä nokka pystyssä kaupan ovesta ulos, etkä voi mitään. Eli sinulla ei ole mitään tarkastus- eikä pidätysoikeutta, eikä myöskään vartijalla jos ei ole syytä epäillä rikosta.
Mutta vartijallahan on syytä epäillä jos hälyt soivat. Siksi ne portit siellä on.
Onneksi kaltaisiasi uhmaikäisiä on hyvin pieni prosentti asiakkaista. Nim.m. 8 vuotta kaupan alalla eikä yhtään itkupotkuraivaria tai "pyh sulla ei ole oikeutta" -asiakasta osunut kohdalle. Ihan kaikki vastaavat tilanteet selvisivät asiallisesti.
Se ei ole mitään suolaamista, että vaatii anteeksipyyntöä tuossa tilanteessa, jos on niin umpityperä myyjä, ettei sitä tajua itse omaehtoisesti sanoa.