Vasta tapaamani mies teki yhdyssanavirheen viestissään -- ei kiinnosta enää
En voi tälle mitään, mutta oikeinkirjoitusvirheet ovat minulle aivan totaalinen turn off. Eri asia jonkin vaikean sanan kohdalla, mutta jos kirjoittaa erikseen ''viikonloppu suunnitelmat'', en kykene kiinnostumaan.
Kommentit (105)
ap onkin teini,. ja sen kyllä huomaa. juuri tämän kaltainen mustavalkoinen ajattelu on niin tyypillistä tuon ikäisille.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:01"]
Niin, oletko itse koskaan kuullut luki-häiriöstä? Teet ITSESTÄSI tyhmän, jos luulet, että kirjoitustaito korreloi älykkyyteen. Lukihäiriöllä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
[/quote]
No lukihäiriöiset on asia erikseen. Vai luulitko, että kaikki ne, jotka eivät osaa kirjoittaa oikein, ovat lukihäiriöisiä? Siinä tapauksessa lukihäiriö on varmaan yli 80 prosentilla suomalaisista. Ja itselläkin kiinnostus lopahtaisi helposti, jos miehen kirjoitustaito olisi heikko.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:58"]
Ei sinun kaltaista nipoa toivo kenellekään!
[/quote]
Oivoi. Mielestäni kirjoitustaito on hämmästyttävän usein yhteydessä ajatteluun, enkä halua tyhmää miestä.
[/quote]
Aika moni akateemisen alan tyyppikään ei hallitse oikeinkirjoitusta. Tarkoitat siis, että olet kiinnostunut kirjallisesta lahjakkuudesta enemmän kuin esim. teknisestä.
Mieheni on onneton kirjoittaja, pystyy silti syvälliseen keskusteluun ja takoo päähäni usein järkeä. Hän on fiksu, maanläheinen ja empatiakykyinen, vaikka kysyykin miten linja-auto kirjoitetaan... Lukihäiriö hänellä on, mutta tyhmäksi ei kukaan häntä voi sanoa. Ap puolestaan on...
Jos tyyppi käyttää paljon englantia, niin se sotkee suomen kieliopin. Weekend plans.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:00"]
Muista vaan, että vika ei ole miehessä, vaan sinussa. Esim. lukihäiriöihin liittyy kirjoitusvirheet, eikä sillä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa!! Enkä muutenkaan ymmärrä nipottamista tuollaisesta, mä ainakin kirjoitan viestit puolihuolimattomasti. Toivottavasti löydät kaltaisesi.
[/quote]
No ihan varmaan löytää kaltaisensa, koska kirjallisesti lahjakkaita miehiäkin on. Kaikki heistä eivät ole nipoja, mutta niitäkin on. Minä tapasin kerran nipon tyhmän miehen, joka kyttäsi samalla lailla kirjoitusvirheitä ja muoti-ilmaisuja, mutta se taas ei ole mikään älykkyyden merkki sekään, jos kaikkea muuta puuttuu.
Mitäs jos virheen teki miehen puhelimen autocorrect? Jätitkö sittenkin turhaan? Itse osaan kyllä yhdyssanat mutta autocorrect jostain ihmeellisestä syystä erottaa sanat viime hetkellä enkä aika huomaa :-/
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:58"]
Ei sinun kaltaista nipoa toivo kenellekään!
[/quote]
Oivoi. Mielestäni kirjoitustaito on hämmästyttävän usein yhteydessä ajatteluun, enkä halua tyhmää miestä.
[/quote]
Aika moni akateemisen alan tyyppikään ei hallitse oikeinkirjoitusta. Tarkoitat siis, että olet kiinnostunut kirjallisesta lahjakkuudesta enemmän kuin esim. teknisestä.
[/quote]
En pidä akateemisuutta älyn merkkinä, mutta kyllä, kirjallinen lahjakkuus kiinnostaa enemmän.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:12"]ap onkin teini,. ja sen kyllä huomaa. juuri tämän kaltainen mustavalkoinen ajattelu on niin tyypillistä tuon ikäisille.
[/quote]
No minä olen 42 ja olen samaa mieltä. Ehkä olen taantunut täti-ihminen.
VLitettavasti se on turn off, niinkuin jollekin valkoiset sukat tms. Minäkin teen paljon näppäilyvirheitä, joita en jaksa korjata, mutta yhdyssanavirheet ovat eri asia.
Minäkin ajattelin noin, kunnes tutustuin muihin kuin kielten alojen yliopisto-opiskelijoihin. Lue oikeastaan minkä tahansa muun alan gradu ja suhtautuminen pehmenee. Lääkis on pahin. Tekstin perusteella moni on jäänyt ekalla luokalleen koko koulu-uransa.
[/quote]
Myös kielten alojen opiskelijat osaavat hämmästyttää. Tunnen suomen kielen gradua vaille valmistuneita, jotka kirjoittavat 15-vuotta ja tätä rataa. Tiedotusoppia opiskelevat eli tulevat toimittajat ovat ainakin ennen olleet parhaita oikeakielisyyden vaalijoita, mutta nykytilanteesta en tiedä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:01"]Provo? Ei kannata tutkijoiden enää ihmetellä, miksi suomalaisten syntyvyys on laskussa...
[/quote] Ei mutta syntyvyyttä suunniteltaessa on hyvä laittaa mielensä geenit jatkoon.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:12"]
ap onkin teini,. ja sen kyllä huomaa. juuri tämän kaltainen mustavalkoinen ajattelu on niin tyypillistä tuon ikäisille.
[/quote]
Mitäs minä olen niin kovin mustavalkoisesti ajatellut? Miksi otatte kärjistykseni aivan kirjaimellisesti? En ole missään vaiheessa sanonut esimerkiksi niin, että huonosti kirjoittava ei voi olla fiksu. Kyse on nyt minusta, minua ei kiinnosta huonosti kirjoittava henkilö. Hän ei edusta minulle sellaista fiksuutta, jota arvostan.
Tämänkaltainen tulee yhteen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:59"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:58"] Ei sinun kaltaista nipoa toivo kenellekään! [/quote] Oivoi. Mielestäni kirjoitustaito on hämmästyttävän usein yhteydessä ajatteluun, enkä halua tyhmää miestä. [/quote] Niin, oletko itse koskaan kuullut luki-häiriöstä? Teet ITSESTÄSI tyhmän, jos luulet, että kirjoitustaito korreloi älykkyyteen. Lukihäiriöllä ei ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa.
[/quote]
Jos ap:n nettikaverilla oli lukihäiriö, se kyllä näkyisi jollain muulla tavoin kuin yhtenä yhdyssanavirheenä.
Itse olen välillä sanasokea kun kirjoitan samalla kun teen tuhat muutakin asiaa. Hyvä kielenkäyttö kertoo kuitenkin ihmisen loogisesta ajattelusta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:01"]Provo? Ei kannata tutkijoiden enää ihmetellä, miksi suomalaisten syntyvyys on laskussa...
[/quote] Ei mutta syntyvyyttä suunniteltaessa on hyvä laittaa mielensä geenit jatkoon.
[/quote] Sori, mieleisensä. Typo!
Viisas mies. Noinhan pääsee eroon tärkeilijöistä, pilkun viilaajista. Eihän tuollaisen täydellisyyden kanssa kukaan mies jaksa elää.
Enemmän ne sana valinnat vaikuttavat. Etsit varmasti koulutettua etkä jotain perus duunaria. Siihen riittää kun laittaa viestit google translateen, ehdottaa korjauksia.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:25"]
Viisas mies. Noinhan pääsee eroon tärkeilijöistä, pilkun viilaajista. Eihän tuollaisen täydellisyyden kanssa kukaan mies jaksa elää.
[/quote]
Olen oikein mielelläni sinkku pilkunviilaaja. :)
Tuo on kyllä aika pikkujuttu mun mielestä. Virheitä voi näemmä tehdä vahingossakin!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 23:04"]
Minäkin ajattelin noin, kunnes tutustuin muihin kuin kielten alojen yliopisto-opiskelijoihin. Lue oikeastaan minkä tahansa muun alan gradu ja suhtautuminen pehmenee. Lääkis on pahin. Tekstin perusteella moni on jäänyt ekalla luokalleen koko koulu-uransa.
[/quote]
Olen lukiossa.
[/quote]
Pointtini olikin, että yhdyssanavirheet eivät millään tavalla korreloi älykkyyden kanssa. Minäkin lukiossa luulin niin.
[/quote]
Ja minun pointtini oli, että tällaiset kielen perusasiat opitaan yleensä jo peruskoulun ja lukion aikana - ennen yliopistoon menemistä.
Tiedän kyllä, että älykkyyttä on monenlaista. Nämä lääkistyypit ovat ehkä keskimäärin enemmän matemaattisesti kuin kielellisesti lahjakkaita.