Isot tuloerot parisuhteessa: Miten hoidatte yhteiset menot?
Kommentit (757)
Menot maksetaan tulojen suhteessa.
Yhteiset menot maksetaan yhteiseltä tililtä, jonne molemmat siirtää 70% nettotuloistaan.
Siirrämme yhteiselle tilille rahaa tulojen suhteessa ja sieltä maksamme yhteiset jutut.
Ei varsinaisesti ole yhteisiä menoja. Minä maksan ehkäisyn koska käytän sitä itse. Mies maksaa ruuat, koska sen kämpillä kuitenkin aina ollaan.
Ei muuteta varmaan ikinä yhteen, koska en voi ruveta sen elätettäväksi.
Riippuu mitä ne yhteiset menot on. Yleisesti:
Jos kyse esimerkiksi asumisesta, niin jos kulut on sovittumaksettavan puoliksi, tulee pariskunnan asua siten, mihin pienituloisella olisi oikeasti varaa. Ei siten, miten isotuloinen tahtoo.
Jos taas isotuloinen tahtoo asua suuresti ja kalliisti, hän maksakoon lystin, tai korkeintaan pienituloinen osallistuu sen verran, kun mitä asumiskulut hänelle halvimmillaan olisi.
Meidän perheessä mulla ja miehellä on isot tuloerot, mutta tästä ei ole koskaan tarvinut tehdä ongelmaa, koska meillä on rahat yhteisiä.
Meillä tulot ovat vaihdelleet molempiin suuntiin suuresti. Tällä hetkellä miehellä suuret tulot, itse olen nollatuloinen, koska olemme miehen työn takia ulkomailla.
Ja aina meillä on ollut sama tapa toimia. Yhteiselle tilille tulevat molempien tulot, ja kaikki on yhteistä. Muuten ei voisi yhteen hiileen puhaltaa, ja mieheltä olisi jäänyt pari ulkomaankomennusta sekä yksi opintovapaa pitämättä. Mies maksoi ulkomaankomennusten ajalla enemmän, minä miehen opintovapaalla.
Mies maksaa kaiken, palkkani jää omaan käyttööni.
Kysyn siksi, että huomasin juuri ettei homma toimi.
Ei asuta miehen kanssa yhdessä. Mä olen väliaikaisesti nyt pienituloinen, koska opiskelen. Sen jälkeen palaan töihin ja tilanne normalisoituu. Tajusin, että mies kuitenkin syö ja hengaa aina mun luona ja mä maksan ehkä n. 70 % meidän yhteiseistä asioista, vaikka miehen tulot on tällä hetkellä moninkymmenenkertaiset omiini nähden. En jaksa hirveästi ahdistua tällaisista asioita yleensä, mutta miespä ilmoitti tänään ettei ole varaa lähteä kympin päiville syömään, koska pitää nyt pitää vähän tiukempaa budjettia. Kilahdin ihan perkeleesti, olin oikein säästellyt jotain palautuspullorahoja että voisin maksaa omat ruokani ja olisi kerrankin varaa mennä ulos syömään. Olisi suoraan sanottuna saanut tarjota mulle vaihteeksi ruoan jossain, kun tulot ovat erittäin ok. En tiedä, miten tällainen tilanne ratkaistaan, mutta tämä ei ainakaan toimi.
Ap
Kulut maksetaan kulutuksen mukaan. Ei toisen paremmat tulot merkitse sitä, että hän kuluttaisi enemmän asunnosta tai hyötyisi enemmän vakuutuksista jne. Mikä ei tarkoita sitä, etteikö paremmintienaava voisi maksaa molemmille matkaa Kuubaan, jos hän ehdottomasti sinne haluaa.
Molemmilla on omat rahansa, omat tulonsa ja menonsa.
Mies on isotuloisempi... hän maksaa asunto- ja autolainan lyhennykset, yleensä isommat laskut (eli sähkö, vakuutus, vesi) ja kaikki autoihin (3kpl) liittyvät menot.
Mä maksan ruokaostokset ja ”pikkulaskut”, puh.liittymät (omani ja lasten3kpl), lehtitilaukset. Yleensä lasten vaatteet, kaverisynttärilahjat yms.
Jos lapset tarvii jotain isompaa, yleensä mies maksaa. Lasten harrastukset n. puoliksi.
Kyllä elintaso olis paljon alhaisempi jos olis pienempipalkkainen mies tai jos olisin yksin lasten kanssa!
Kaikki - tulot, menot, lapset, omaisuus ja tili - on yhteisiä. Molempien tulot menee samalle tilille, josta maksetaan kaikki mitä pitääkin. Aivan sama kumpi sen rahan on tienannut.
Vierailija kirjoitti:
Kysyn siksi, että huomasin juuri ettei homma toimi.
Ei asuta miehen kanssa yhdessä. Mä olen väliaikaisesti nyt pienituloinen, koska opiskelen. Sen jälkeen palaan töihin ja tilanne normalisoituu. Tajusin, että mies kuitenkin syö ja hengaa aina mun luona ja mä maksan ehkä n. 70 % meidän yhteiseistä asioista, vaikka miehen tulot on tällä hetkellä moninkymmenenkertaiset omiini nähden. En jaksa hirveästi ahdistua tällaisista asioita yleensä, mutta miespä ilmoitti tänään ettei ole varaa lähteä kympin päiville syömään, koska pitää nyt pitää vähän tiukempaa budjettia. Kilahdin ihan perkeleesti, olin oikein säästellyt jotain palautuspullorahoja että voisin maksaa omat ruokani ja olisi kerrankin varaa mennä ulos syömään. Olisi suoraan sanottuna saanut tarjota mulle vaihteeksi ruoan jossain, kun tulot ovat erittäin ok. En tiedä, miten tällainen tilanne ratkaistaan, mutta tämä ei ainakaan toimi.
Ap
Miksi maksat? Jos jääkaappi on tyhjä, niin miehelle voi sanoa, että jos haluat syödä, täytä kaappi!
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa kaiken, palkkani jää omaan käyttööni.
Minulla sama. Tajusin vähän aikaa sitten miten onnekas olenkaan.
Mä maksan vastikkeen (770) ja vesimaksut, tytön ratsastusharrastuksen ja hsl-lipun. Ja kotivakuutukset ja henkivakuutukset.  (Koti ja mökki) Mies maksaa sähköt, kiinteistöverot, autot, puhelinlaskut ym.menot. Kaupassa vuoroviikoin. Lasten vaatteet ja hankinnat puoliksi (mies hoitaa pojan harrastuksen hankinnat ja maksut).
Minä olen se isompituloinen. Asuntovelka hoidettiin aikoinaan puoliksi. Kun oli lastenhoitovapaita, se maksoi joka oli töissä.
Meillä mies on hoitanut nyt lainalyhärit ja laskut, kun olen ollut kth:lla. Minä olen hurjilla tuloillani kustantanut, puhelinlaskuni, bensani ja osan ruokakuluista. Palaan keväällä töihin ja sit maksetaan kakki kutakuinki puoliksi vaikka minun palkka puolet miehen palkasta. Jos jotain isompaa tarvii ostaa (esim joku kodinkone tms) niin nämä yleensä mies maksaa sit kun hänellä jää enempi säästöön. Minä kyllä ostelen sitten omillani enemmän lapsille vaatteita ym.
Toiminut meillä hyvin näin ja molemmat joustaa tarpeen mukaan.
Silloin kun oli parisuhde, olimme miltei aina eri tasoilla tuloissa. Meilläkin yhteinen pankkitili, josta maksettiin yhteiset menot. Sinne siirrettiin rahaa tarpeen mukaan, usein, se jolla sitä oli enemmän, siirsi sitten enemmän.
Meillä on aina ollut yhteinen tili, jolle on tullut kaikki tulot ja josta on maksettu kaikki menot. Kertaakaan ei ole tarvinnut miettiä, kuka maksaa mitäkin. Helppoa!
Näin on maksettu asunto, mökki, sijoitusasunto jne ja aina on kaikki laitettu molempien nimiin 50/50.
Meillä maksetaan noin 50/50 ruokakaupassa, mies ehkä vähän useammin. Minä yritän kompensoida laittamalla ruoan, leipomalla ja siivoamalla. Mies maksaa aina kun käydään ulkona syömässä. Huvitukset (leffat tms) maksaa myös mies. Olen sanonut, että mun ei ole pakko päästä ulos syömään tms mutta jos haluaa mut mukaan esim. kavereidensa kanssa hienoon ravintolaan, niin hänen on pakko maksaa, koska siinä menisi minulta ja mun lapsilta viikon ruokarahat... Ymmärtää tämän hyvin. Eli tietää, että jos lupaa että me tullaan, niin hänen tarjoamana.
Emme siis asu yhdessä. Raha-asioista puhutaan suoraan.
Molemmat maksaa puolet. Meillä itse isotuloisempi niin makselen sitten hieman enemmän ruokia ja muuta shoppailua