Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

olenko ainut jota ärsyttää sana VELA?

Vierailija
14.02.2015 |

Todella ruma sana! Ja mä en oo vieläkään ymmärtänyt että miten se voi häiritä/loukata ihmisiä jos ei hanki lapsia?! Mä loukkaannun tästä lähtien siitä että joku on ostanu punaisen auton.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela ei ole mikään sana.

Vierailija
2/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19v, enkä tiedä mitä vela tarkoittaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain jos sitä käyttää pahansuopa, katkera ihminen ikävällä sivumaulla höystettynä.

Vierailija
4/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:49"]Ei ärsytä. Se on lyhyempi sanoa kuin vapaaehtoisesti lapseton.

t. vela
[/quote]

Mikset ole vain lapseton? Miksi korostat sitä vapaaehtoisuutta?

Vierailija
5/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:49"]Ei ärsytä. Se on lyhyempi sanoa kuin vapaaehtoisesti lapseton. t. vela [/quote] Mikset ole vain lapseton? Miksi korostat sitä vapaaehtoisuutta?

[/quote]

En ole tuo lainattu henkilö mutta olettaisin että jos sanoo vain "lapseton" siihen jää pieni ajatus ilmaan että on "vielä lapseton". Vapaaehtoisesti lapseton taas kertoo siitä että lapsia ei edes haluta.

En ole kyllä törmännyt termiin vela missään tämän foorumin ulkopuolella.

Vierailija
6/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 14:19"]

[/quote]

Samoin. Elin lähes viisikymmentä vuotta tietämättä sitä, että olen vela. En käytä lyhenteitä, minä sanon aina reilusti, että en ole koskaan halunnut lapsia.

Vierailija
7/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä mikä mä oon, kun kenties en halua lapsia mutten ole varma? Kevela (kenties vapaaehtoisesti lapseton)?

Vierailija
8/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 13:49"]Ei ärsytä. Se on lyhyempi sanoa kuin vapaaehtoisesti lapseton. t. vela [/quote] Mikset ole vain lapseton? Miksi korostat sitä vapaaehtoisuutta?

[/quote]

En ole tuo lainattu henkilö mutta olettaisin että jos sanoo vain "lapseton" siihen jää pieni ajatus ilmaan että on "vielä lapseton". Vapaaehtoisesti lapseton taas kertoo siitä että lapsia ei edes haluta.

[/quote]

Minä törmäsin termiin vela ensimmäistä kertaa elleissä vuonna 2005.

Vierailija
9/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Niin, se tulkitaan "toistaiseksi lapseton" tai "vastentahtoisesti lapseton": jos sanoo vain ykskantaan olevansa lapseton, toisen kasvoille nousee usein myötätuntoinen ilme. Miksi en sanoisi olevani vapaaehtoisesti lapseton? Olen ylpeä siitä, että olen onnistunut vastustamaan sosiaalisia paineita ja valita itselleni sopivan elämän. Se on saavutus!

Minä olen kyllä kuullut vela-sanaa ihan tosimaailman käytössäkin. Tosin asun Helsingissä ja tunnen aika monta muutakin vapaaehtoisesti lapsetonta. -3

Vierailija
10/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 14:27"]

Entä mikä mä oon, kun kenties en halua lapsia mutten ole varma? Kevela (kenties vapaaehtoisesti lapseton)?

[/quote]

Foorumeilla puhutaan aidallaistujasta (fence-sitter) amerikkalaisen idiomin mukaan. -3

Vierailija
11/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos sanon olevani lapseton, minulle usein todetaan lohduttavasti, että eihän se lasten saaminen vielä myöhäistä ole. Jotenkin tuntuu että lapsettomuus käsitetään oletusarvoisesti tahattomaksi lapsettomuudeksi. Esim. netissä lapsettomuus - palstatkin ovat useimmiten tahtomattaan lapsettomille suunnattuja.

Vapaaehtoinen lapsettomuus on eri asia kuin tahdonvastainen sellainen. Lapsettomuus on näissä eri laatua ja siihen suhtaudutaan eri tavoin. En itse erityisesti halua korostaa oman lapsettomuuteni vapaaehtoisuutta, mutta en myöskään toivo että minua kohdellaan tahattomasti lapsettomanakaan.

Vierailija
12/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 14:31"]

Minä olen kyllä kuullut vela-sanaa ihan tosimaailman käytössäkin. Tosin asun Helsingissä ja tunnen aika monta muutakin vapaaehtoisesti lapsetonta. -3

[/quote]

Niin minäkin asun ja tunnen myös muitakin vapaaehtoisesti lapsettomia. Termiä en silti ole tämän foorumin ulkopuolella kuullut käytettävän.

Vierailija
13/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veeeeeeeelaaaaa

Vierailija
14/14 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Se on lyhyempi sanoa kuin vapaaehtoisesti lapseton.

t. vela

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi