Työnanta kielsi meikkaamiseni! Onko sallittua?
Työskentelen pankkivirkailijana ja olen laittanut töihin siistin, melko luonnollisen päivämeikin; Korostan kulmia, rajaan luomet rajauskynällä ja laitan kevyesti ripsaria. Huuliin olen sipaissut kevyesti huulikiiltoa, joskus pelkkää huulirasvaa. Huulipunaa käytän vain satunnaisesti ja kynnet ovat luonnolliset, kiiltävällä lakalla lakatut. Hiukset föönään ja teen kampauksen.
Pukeudun työnkuvaan sopivasti pikkutakkiin ja farkkuihin, joskus pukuun. Kravaattia käytän harvemmin.
Tänään uusi johtaja puuttui meikkaamiseeni ja tiukin sanakääntein vaati, että maanantaista alkaen minun on oltava työaikana meikittä. Samaa vaatimusta ei ole esitetty naispuolisille työtovereilleni, vaikka joidenkin ehostus on niin voimakas, että sopisi lähinnä yökerhoon..
Onko työnantajani vaatimus sallittu?
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:43"] Siis oletko mies vai nainen? [/quote] Mies. ap [/quote] miksi meikkaat kuin nainen? [/quote] Miten meikataan kuin mies?
[/quote]
Tässä teille esimerkki siitä, miten meikataan kuin mies:
http://www.elvis-express.com/images/60EP063.JPG
[/quote]
Yhtä hyvin voit ottaa kuvakaappauksen mistä tahansa tv-studiossa kuvatusta ohjelmasta. Noiden vierailla tuppaa olemaan ainakin puuteria naamassa ettei kovin kiiltele, usein muutakin. Harvemmin miehillä kuitenkaan selkeästi näkyvää huulipunaa tai silmämeikkejä.
[/quote]
Ai ei ole selvää rajausta? Seuraa tarkemmin esim. Sauli Niinistön kevyttä päivämeikkiä. Kovin on rajatut silmät.
Mielestäni moni suomalainen mies näyttäisi paljon paremmalta kevyellä ehostuksella kuin ihan naturellina. Joten en tajua mitä työnantaja kitisee. Se on ihan selvä, ettei pankkimaailmaan yökerhomeikki kuulu naisella taikka miehellä, mutta kevyt ehostus luulisi olevan ihan ok sukupuoleen liittymättä. Ota ap selvää omista oikeuksistasi ja tarvittaessa yhteyttä mediaan!
ap, saat multa 500, jos olet olemassa. Eli meikkaava mies, jotka itkee täällä, kun työnantaja ei anna meikata.
Provo tai ei, niin tämä on joka tapauksessa mielenkiintoinen keskustelunaihe.
Mielestäni pomo ei saa kieltää miestä meikkaamasta, mutta saa kyllä kieltää miestä ehostamasta itseään naisellisen näköiseksi. Eikä se ole epätasa-arvoista, yhtä lailla pomo varmaan puuttuisi siihen, jos naispankkivirkailija meikkaisi itselleen viikset töihin.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:33"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:28"]
Minun firmassani et taatusti olisi asiakkaiden kanssa tekemisissä meikit naamassa. En ole ahdasmielinen - se miten tälläydyt muutoin ei minua hetkauta, mutta asiakkaiden edessä pitää olla asiallinen ja neutraali ulkoasu.
[/quote] Sinun firmassasi ei kohta ole asiakkaita, kun selviää mikä mulkku olet.
[/quote]
Ad hominem. Hyvät yöt sinullekin ja parempaa tulevaisuutta.
[/quote]
Ja tyhmä. Tuo ad hominen ei tässä tapauksessa nyt oikein toimi.
Ihan sama jos minä sanoisin että tykkään piereskellä vastasyntyneen lapseni nenään jotta tämä nukahtaisi, ja kun saisin kuulla olevani huono vanhempi, niin alkaisin siitä itkemään kun mennään henkilökohtaisuuksiin.
Luulen, että ap olet käsittänyt meikkauksen väärin. Tarkoitus ei ole itse meikkaus vaan se, että näyttää paremmalta. Naiset meikkaavat ja heiltä hyväksytään ja toivotaan sitä, koska meikki tekee heistä viehättävämmän näköisiä. Ongelma ei ole mies, jonka meikki saa miehen näyttämään paremmalta, vaan mies joka näyttää naurettavalta meikissään. Sama koskee naisia. Jos nainen alkaa näyttää vaikka ilotytöltä, niin kyllä työnantaja puuttuu siihen.
Meikkisi ei ole kovin huomaamaton, koska muuten pomosi ei olisi huomannut sitä. Hän olisi vain ajatellut kuinka hyvännäköinen olet. Nyt meikkisi näkyy selvästi, vaikka mielestäsi se on vain kevyt. Se näyttää ehkä naurettavalta, eikä naurettavuus sovi pankki ympäristöön. Jos tykkäät meikata, niin meikkaa omalla ajallasi tai niin ettei se näy tai sitten vaihdat työpaikkaa, jossa odotetaan toisentyyppistä ulkonäköä ja ehkä jopa rohkaistaan meikkaamaan. Ehkä jonain päivänä mies meikeissä ei ole enää huvittavan näköistä. Tällä hetkellä se on monista. Pomosi tiedostaa sen. Sinä et.
Joko olet valmis sopeutumaan työpaikkasi jopa tylsiinkin ulkonäkö vaatimuksiin tai sitten haukeuduttava sellaiseen missä ei ole vaatimuksia. Turhaan vetoat naisten meikkiin, koska kyllä heidänkin kohdallaan on pankkialalla ulkonäkövaatimuksia, joista yksi on ettei saa näyttää naurettavalta.
Kuulostaa ihan höpö höpöltä :D Mutta jos tuollainen tilanne olis, siitä vain työtuomioistuimeen katsomaan, kumpi on oikeassa. Ei taida olla mitään ennakkopäätöstä...
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:56"]Nainen on feminiini osapuoli, hänen on korostettava kauneuttaan esim. meikkaamista sekä mekkoja. Kun nainen on feminiininen. Mies on maskuliininen ja feminiiniset tavat kuten meikit ja mekot tekevät miehestä feminiinisemmän. tällä hetkellä ihmiset eivät ole tottuneet tähän koska se on vielä toistaiseksi luonnotonta. Minun mielestä on perusteltua että työnantaja vaatii sinulta kyseisiä asioita. Mieti jos menisit rannalle ja siellä olisi jäätelönmyyjä nainen jolla on tekoparta ja rinnat leikattu irti? Koska kyllähän miehelläki voi olla... Vittu ei pian tällä menolla edes erota kuka on nainen ja mies muutaku sukukalleuksista...
[/quote]
Eläinmaailmassa uros aina se, joka on koristeellisempi. Vain ihmisillä asia on luonnonvastainen eli se, että nainen koristautuu. Se on luonnotonta.
Ps. Aikoinaan ovat miehetkin käyttäneet näyttäviä peruukkeja, meikkejä ja koruja, sukkahousuista ja hameista puhumattakaan.
Ketä kiinnostaa pankkivirkailijan meikki, olipa mies tai nainen? Sano sille pomollesi, että höllää nutturaa!
AP hyvä
Sä olet mies. Niin se vain on että kasvojen meikkaus kuuluu sulle ja sun osaasi yhtä vähän kuin tamponin käyttö. Eihän sua voi estää niitäkään käyttämästä mutta työaika on työaikaa ja silloin käyttäydytään suht normaalisti. Ihan sama jos olet vaikka muslimi niin pyllistelet pyllistelysi niille soveltuvissa paikoissa mutta ei kiitos siellä pankkiaulassa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 08:52"]
Olen aina puoltanut homojen oikeuksia ja pyrkinyt ajamaan tasa-arvoa eteenpäin. Viime vuosina kuitenkin tuntuu, että keskustelu on vääristynyt ja tuntuu, että mikään ei ole enää pyhää. Mitään ei tarvitse kunnioittaa. Ei työnantajaa, kulttuuria, ei ketään.
On todella hieno asia, että Suomessa ihminen saa pukeutua haluamallaan tavalla, mennä naimisiin haluamansa ihmisen kanssa sukupuolesta riippumatta ja uskoa mihin haluaa ilman jälkiseuraamuksia. Myös hienoa, että nykypäivänä naiset voivat rohkeasti hakea perinteisille miesvaltaisille aloille ja toisinpäin.
Asia mistä taas en tykkää, että joka asiassa pitää vetää tasa-arvokortti pöytään. Ihan sama menettääkö yrittäjä asiakkaita, kunhan mies saa tulla mekossa töihin. Mitä jos tämä pankki menee nurin, koska ei saanut asiakkaita ja nyt tämä mekossa kulkeva mies on työtön. Onko se hyvä asia?
Tiedä sitten onko tämän ajan ilmiö, kun kaikkea pitää uhmata ja kyseenalaistaa. Ymmärrän pointin, kun puhutaan "rajojen rikkomisesta", mutta ketä lopulta palvelee se, että meillä ei ole mitään rajoja?
[/quote]
Samaa mieltä! Tasa-arvohihhuleille se on kaikki tai ei mitään. Saanko minä heteromiehenä tulla boxereissani töihin, koska tunnen tällöin oloni rentoutuneeksi?
[/quote]
Miksi alapeukkuja? Eikö tasa-arvo koske heteromiehiä? B-rapun kaverin pitää saada meikata töihin, mutta A-rapun kaveri ei saa tulla boxereissa? Kaksinaismoralismi on voimissaan!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 08:52"]
Olen aina puoltanut homojen oikeuksia ja pyrkinyt ajamaan tasa-arvoa eteenpäin. Viime vuosina kuitenkin tuntuu, että keskustelu on vääristynyt ja tuntuu, että mikään ei ole enää pyhää. Mitään ei tarvitse kunnioittaa. Ei työnantajaa, kulttuuria, ei ketään.
On todella hieno asia, että Suomessa ihminen saa pukeutua haluamallaan tavalla, mennä naimisiin haluamansa ihmisen kanssa sukupuolesta riippumatta ja uskoa mihin haluaa ilman jälkiseuraamuksia. Myös hienoa, että nykypäivänä naiset voivat rohkeasti hakea perinteisille miesvaltaisille aloille ja toisinpäin.
Asia mistä taas en tykkää, että joka asiassa pitää vetää tasa-arvokortti pöytään. Ihan sama menettääkö yrittäjä asiakkaita, kunhan mies saa tulla mekossa töihin. Mitä jos tämä pankki menee nurin, koska ei saanut asiakkaita ja nyt tämä mekossa kulkeva mies on työtön. Onko se hyvä asia?
Tiedä sitten onko tämän ajan ilmiö, kun kaikkea pitää uhmata ja kyseenalaistaa. Ymmärrän pointin, kun puhutaan "rajojen rikkomisesta", mutta ketä lopulta palvelee se, että meillä ei ole mitään rajoja?
[/quote]
Samaa mieltä! Tasa-arvohihhuleille se on kaikki tai ei mitään. Saanko minä heteromiehenä tulla boxereissani töihin, koska tunnen tällöin oloni rentoutuneeksi?
[/quote]
Miksi alapeukkuja? Eikö tasa-arvo koske heteromiehiä? B-rapun kaverin pitää saada meikata töihin, mutta A-rapun kaveri ei saa tulla boxereissa? Kaksinaismoralismi on voimissaan!
[/quote]
Mun puolesta saat olla töissä missä kuteissa huvittaa. Mikään muu ulkonäöllinen seikka ei häiritse minua kuin tyyliin räkä viiksikarvoissa roikkumassa tai kakkaa käsissä. Siis sellaiset selkeästi iljettävät eritejutut. Muuten mies olkoon vaikka boksereissaan meikattuna tai nainen kaljuna lateksikäsineissä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:12"]
AP hyvä
Sä olet mies. Niin se vain on että kasvojen meikkaus kuuluu sulle ja sun osaasi yhtä vähän kuin tamponin käyttö. Eihän sua voi estää niitäkään käyttämästä mutta työaika on työaikaa ja silloin käyttäydytään suht normaalisti. Ihan sama jos olet vaikka muslimi niin pyllistelet pyllistelysi niille soveltuvissa paikoissa mutta ei kiitos siellä pankkiaulassa.
[/quote]
Maailman paras ja laadukkain argumentointi tapa "tämä on faktan" lisäksi; Niin se vain on että.
Ihailtavaa ja mykistävää.
Pankkiaula on pyhä paikka ja ap:n olisi oitis lopetettava kaikki pyllistely siellä. Ymmärrätkö homomuslimineekeri!
Eikö ihmisillä ole mitään empatiaa asiakkaita kohtaan. Kyllä jokaiselta terveeltä ja ajattelevalta yksilöltä menee koko elämä pilalle, jos asiakasPALVELIJA ei ole hajuton mauton näkymätön munaton maidoton laktoositon ja kaikkea mahdollista muutakin.
Asiakaspalvelijat ovat joillekin ihmisille se ainoa mahdollisuus nöyryyttää ja alentaa jotakin ihmistä. Kenelle muullekaan yksinäinen köyhä runkkari voisi pahaa oloaan purkaa livenä, kun netti ei riitä?
Jokainen tarvitsee saada kokea joskus olevansa jonkun yläpuolella. Pankissa etenkin, kun siellä tilillä on niin vähän sitä pätäkkää, että alkaa ihan hävettää oma elämässä epäonnistuneisuus.
T: en ole itse aspa, eikä minua haittaa vaikka heillä olisi silmämunatkin tatuoidut ja otsassa sojottaisi porkkana
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:12"]
AP hyvä
[/quote]
Maailman paras ja laadukkain argumentointi tapa "tämä on faktan" lisäksi; Niin se vain on että.
Ihailtavaa ja mykistävää.
Pankkiaula on pyhä paikka ja ap:n olisi oitis lopetettava kaikki pyllistely siellä. Ymmärrätkö homomuslimineekeri!
Eikö ihmisillä ole mitään empatiaa asiakkaita kohtaan. Kyllä jokaiselta terveeltä ja ajattelevalta yksilöltä menee koko elämä pilalle, jos asiakasPALVELIJA ei ole hajuton mauton näkymätön munaton maidoton laktoositon ja kaikkea mahdollista muutakin.
Asiakaspalvelijat ovat joillekin ihmisille se ainoa mahdollisuus nöyryyttää ja alentaa jotakin ihmistä. Kenelle muullekaan yksinäinen köyhä runkkari voisi pahaa oloaan purkaa livenä, kun netti ei riitä?
Jokainen tarvitsee saada kokea joskus olevansa jonkun yläpuolella. Pankissa etenkin, kun siellä tilillä on niin vähän sitä pätäkkää, että alkaa ihan hävettää oma elämässä epäonnistuneisuus.
T: en ole itse aspa, eikä minua haittaa vaikka heillä olisi silmämunatkin tatuoidut ja otsassa sojottaisi porkkana
[/quote]
Tatuoidut silmämunat :D :D. Oot ihana! <3
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:07"]
Millaiset hiukset sulla ap on? Näytätkö meikissäsi mieheltä vai naiselta?
[/quote]
Puolipitkät hiukset, mutta miesmäiseen tapaan leikatut. Millä tavoin hiukseni liittyvät asiaan? ap
[/quote]
miksi itse koit tarpeelliseksi mainita 'miesmäiseen tapaan leikatut'. Jäit kiinni.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:59"] [quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 08:52"] Olen aina puoltanut homojen oikeuksia ja pyrkinyt ajamaan tasa-arvoa eteenpäin. Viime vuosina kuitenkin tuntuu, että keskustelu on vääristynyt ja tuntuu, että mikään ei ole enää pyhää. Mitään ei tarvitse kunnioittaa. Ei työnantajaa, kulttuuria, ei ketään. On todella hieno asia, että Suomessa ihminen saa pukeutua haluamallaan tavalla, mennä naimisiin haluamansa ihmisen kanssa sukupuolesta riippumatta ja uskoa mihin haluaa ilman jälkiseuraamuksia. Myös hienoa, että nykypäivänä naiset voivat rohkeasti hakea perinteisille miesvaltaisille aloille ja toisinpäin. Asia mistä taas en tykkää, että joka asiassa pitää vetää tasa-arvokortti pöytään. Ihan sama menettääkö yrittäjä asiakkaita, kunhan mies saa tulla mekossa töihin. Mitä jos tämä pankki menee nurin, koska ei saanut asiakkaita ja nyt tämä mekossa kulkeva mies on työtön. Onko se hyvä asia? Tiedä sitten onko tämän ajan ilmiö, kun kaikkea pitää uhmata ja kyseenalaistaa. Ymmärrän pointin, kun puhutaan "rajojen rikkomisesta", mutta ketä lopulta palvelee se, että meillä ei ole mitään rajoja? [/quote] Samaa mieltä! Tasa-arvohihhuleille se on kaikki tai ei mitään. Saanko minä heteromiehenä tulla boxereissani töihin, koska tunnen tällöin oloni rentoutuneeksi? [/quote] Miksi alapeukkuja? Eikö tasa-arvo koske heteromiehiä? B-rapun kaverin pitää saada meikata töihin, mutta A-rapun kaveri ei saa tulla boxereissa? Kaksinaismoralismi on voimissaan! [/quote] Mun puolesta saat olla töissä missä kuteissa huvittaa. Mikään muu ulkonäöllinen seikka ei häiritse minua kuin tyyliin räkä viiksikarvoissa roikkumassa tai kakkaa käsissä. Siis sellaiset selkeästi iljettävät eritejutut. Muuten mies olkoon vaikka boksereissaan meikattuna tai nainen kaljuna lateksikäsineissä.
[/quote]
Juuri tämän takia ne rajat ja käytännöt on olemassa. Jos meistä jokainen saisi TÄYSIN vapaasti päättää, niin toinen tulisi boxereissa töihin, toinen meikattuna ilotytöksi ja kolmas haisisi paskalta räkäsine viiksineen.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:07"]
Millaiset hiukset sulla ap on? Näytätkö meikissäsi mieheltä vai naiselta?
[/quote]
Puolipitkät hiukset, mutta miesmäiseen tapaan leikatut. Millä tavoin hiukseni liittyvät asiaan? ap
[/quote]
miksi itse koit tarpeelliseksi mainita 'miesmäiseen tapaan leikatut'. Jäit kiinni.
[/quote]
Ehkä siksi, että häneltä juuri kysyttiin, näyttääkö hän mieheltä vai naiselta. Vastaus: mieheltä. Vaikka sillä ei ole mitään merkitystä tapauksen kannalta.
Minä olisin antanut sinulle potkut. Kiitä onneasi, että työnantajasi on noinkin ymmärtäväinen.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:29"]
Minä olisin antanut sinulle potkut. Kiitä onneasi, että työnantajasi on noinkin ymmärtäväinen.
[/quote]
Milläs perusteella erotat?
Sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
Minä ainakin kunnioitan työnantajaani ja toimin työpaikalla hänen ehdoillaan. Tästä hyvästä minulle maksetaan hyvää palkkaa.