Työnanta kielsi meikkaamiseni! Onko sallittua?
Työskentelen pankkivirkailijana ja olen laittanut töihin siistin, melko luonnollisen päivämeikin; Korostan kulmia, rajaan luomet rajauskynällä ja laitan kevyesti ripsaria. Huuliin olen sipaissut kevyesti huulikiiltoa, joskus pelkkää huulirasvaa. Huulipunaa käytän vain satunnaisesti ja kynnet ovat luonnolliset, kiiltävällä lakalla lakatut. Hiukset föönään ja teen kampauksen.
Pukeudun työnkuvaan sopivasti pikkutakkiin ja farkkuihin, joskus pukuun. Kravaattia käytän harvemmin.
Tänään uusi johtaja puuttui meikkaamiseeni ja tiukin sanakääntein vaati, että maanantaista alkaen minun on oltava työaikana meikittä. Samaa vaatimusta ei ole esitetty naispuolisille työtovereilleni, vaikka joidenkin ehostus on niin voimakas, että sopisi lähinnä yökerhoon..
Onko työnantajani vaatimus sallittu?
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:51"]
Työnantajalla on oikeus vaatia soveliasta ulkonäköä asiakaspalvelutehtävissä kuten lävistykset, tatuoinnit, vaatetus ja ja näin ollen siihen voidaan tällaiset meikkauksetkin niputtaa. Tiedän tämän provoksi, mutta ennen kuin ap tulet selittämään oikeuksistasi, niin kysyn: onko sinulla oikeus mielestäsi mennä töihin myös naisten vaatteissa?
[/quote]
Tätä en ole pohtinut, sillä en ole stransvestiitti ja viihdyn miesten vaatteissa. Tosin tuokin vaihtoehto on keskustelun arvoinen. ap
[/quote]Ei ole niin kauan kun olet asiakasrajapinnan kanssa tekemisissä.
Siinä olis pari meikkaavaa miestä ihmeteltäväksi:
http://dailysurge.com/wp-content/uploads/2015/01/DEPP.jpg
http://ctworkingmoms.com/wp-content/uploads/2013/03/adam-lambert-2009-amas-02.jpg
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:08"]
http://ctworkingmoms.com/wp-content/uploads/2013/03/adam-lambert-2009-amas-02.jpg
[/quote]Ja aiheeseen tämä liittyi miten?
Minusta on hienoa, että joku rikkoo rajoja. Jonkun on aina oktava ensimmäinen. Nämä ahtaat ja typerät sukupuoliroolit ovat jo aikansa eläneet, turhaan näitä ylläpideyään. Ihmiset ovat yksilöitä, eivät puhtaasti miehiä tai naisia, mitä niillä nyt milloinkin kulttuurista riippuen edes tarkoitetaan. Joten pidä ap puolesi! :)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:55"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:30"] Meidän kulttuuriin se vaan ei kuulu. Samoin kuin hyviin tapoihin kuuluu että mies ottaa lakin päästä sisällä; naisen ei tarvitse. Me nyt vaan satutaan elämään tällaisessa tapakulttuurissa, jossain muualla tehdään toisin. [/quote] Kulttuuri muuttuu. Joskus ei ollut naisen sopivaa käyttää housuja, tai naimisissa olevan naisen pitää hiuksia auki. Noudatatko vielä näitä tapoja?
[/quote]
Pankeissa asioi lähinnä mummot. Aivan varmasti vaihtaisivat pankkia, jos siellä istuisi miesvirkailija mekko päällä, hiukset letillä ja punat huulissa.
[/quote]
Äläs kuule. Niillä mummuilla on pitkä elämä takana ja suurella osalla iän myötä tullutta ymmärrystä enemmän kuin osaat kuvitella. Kyllä se meikattu mies on punainen vaate ennemminkin monelle keski-ikäiselle hakusessa olevalle miehelle. Kuten joistakin tämänkin ketjun kommenteista voi päätellä..
[/quote]
Samaa mieltä! Mummoni, ikänsä samassa kylässä asunut maatalon emäntä, on paljon avarakatseisempi kuin keski-ikäiset vanhempani. Häntä ei hetkauta homot eikä maahanmuuttajat, tuskin mekkomiehetkään.
Todellakin meikkaat, etkä anna junttien kyykyttää itseäsi.
Ja aiheeseen tämä liittyi miten?
Oli tarkoitettu näille "Kundit meikkaa?" yms. kommentoijille
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:02"]
Provoista viis! Oletetaan, että kävit työhaastattelussa aikoinaan, olitko silloin meikissä? Jos kerta ollaan niin ahdasmielisiä, niin siinä vaiheessa oli varmaan kannttanut jollakin verukkeella olla palkkaamatta. :)
[/quote]
Ripsaria ja meikkivoidetta taisi haastattelussa olla. ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 01:07"]
Millaiset hiukset sulla ap on? Näytätkö meikissäsi mieheltä vai naiselta?
[/quote]
Puolipitkät hiukset, mutta miesmäiseen tapaan leikatut. Millä tavoin hiukseni liittyvät asiaan? ap
Minun firmassani et taatusti olisi asiakkaiden kanssa tekemisissä meikit naamassa. En ole ahdasmielinen - se miten tälläydyt muutoin ei minua hetkauta, mutta asiakkaiden edessä pitää olla asiallinen ja neutraali ulkoasu.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:28"]
Minun firmassani et taatusti olisi asiakkaiden kanssa tekemisissä meikit naamassa. En ole ahdasmielinen - se miten tälläydyt muutoin ei minua hetkauta, mutta asiakkaiden edessä pitää olla asiallinen ja neutraali ulkoasu.
[/quote] Sinun firmassasi ei kohta ole asiakkaita, kun selviää mikä mulkku olet.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:28"]
[/quote] Sinun firmassasi ei kohta ole asiakkaita, kun selviää mikä mulkku olet.
[/quote]
Ad hominem. Hyvät yöt sinullekin ja parempaa tulevaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:28"]Minun firmassani et taatusti olisi asiakkaiden kanssa tekemisissä meikit naamassa. En ole ahdasmielinen - se miten tälläydyt muutoin ei minua hetkauta, mutta asiakkaiden edessä pitää olla asiallinen ja neutraali ulkoasu.
[/quote]
Kerrothan, mikä firma? Olet ahdasmielinen.
Nainen on feminiini osapuoli, hänen on korostettava kauneuttaan esim. meikkaamista sekä mekkoja. Kun nainen on feminiininen. Mies on maskuliininen ja feminiiniset tavat kuten meikit ja mekot tekevät miehestä feminiinisemmän. tällä hetkellä ihmiset eivät ole tottuneet tähän koska se on vielä toistaiseksi luonnotonta. Minun mielestä on perusteltua että työnantaja vaatii sinulta kyseisiä asioita. Mieti jos menisit rannalle ja siellä olisi jäätelönmyyjä nainen jolla on tekoparta ja rinnat leikattu irti? Koska kyllähän miehelläki voi olla... Vittu ei pian tällä menolla edes erota kuka on nainen ja mies muutaku sukukalleuksista...
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 02:56"]Mieti jos menisit rannalle ja siellä olisi jäätelönmyyjä nainen jolla on tekoparta ja rinnat leikattu irti? Koska kyllähän miehelläki voi olla... Vittu ei pian tällä menolla edes erota kuka on nainen ja mies muutaku sukukalleuksista...
[/quote]
Ja jäätelönmyyjän sukupuoli on oleellista tietää, koska ... ?
Minulle ei olisi mitään ongelmaa asioida rinnattoman ja parrakkaan jäätelönmyyjän kanssa. Jos sinulla on, niin kertoisitko, miksi. Miten hän häiritsee sinun elämääsi?
Ap:n tapaukseen tämä ei tosin liity, koska ap sanoi pukeutuvansa miehekkäästi ja hiustyylikin on miesten. Olisit tyytyväinen.
Laitata kulmiin ja ripsiin kestovärit, unohda rajaukset, ne näyttävät miehellä naurettavalta.
Jos on asiakaspalvelu ammatissa oleva mies nii minusta hänen kuuluu näyttää mieheltä ei meikkipelleltä. Minusta esimiehesi teki oikean ratkaisun. Vapaa ajalla saat sitten näyttää ihan miltä vaan. Sama sääntö naisillakin,tosin sillä erotuksella että meikki mielletään naisen hommaksi. Tämä siis mun mielipide,kyllä asiakasta pitää kunnioittaa varsinkin pankissa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:52"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:49"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:43"]
Siis oletko mies vai nainen?
[/quote]
Mies. ap
[/quote] miksi meikkaat kuin nainen?
[/quote]
Miten meikataan kuin mies?
[/quote]
Taputellaan meikit naamaan karskisti äristen?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:46"]
No lukeeko työsopparissa niin että ei meikkiä jos ei niin täys maali maanantaina tai sit oot vaan paska meikkaan niinku kuullostaa ja halus että lopetat sen takia. ole hyvä vinkistä
[/quote]
Mitä? Ei tuosta saa mitään selvää. Opettele kirjoittamaan selkeästi välimerkkejä käyttäen.
[/quote]
kirjotan just niinkun haluan :D opettele sä kielipoliisi joskus löysäämään se nuttura ;)
[/quote]
Taidat kirjoittaa niin kuin osaat, peruskoulu olisi tehnyt sinulle hyvää.
Millaiset hiukset sulla ap on?
Näytätkö meikissäsi mieheltä vai naiselta?