Perheelliset ovat etusijalla lomia valittaessa
http://yle.fi/uutiset/tyopaikan_lomarohmuaja_nappaa_paalta_parhaat_loma-ajat/7794294
Mitä ne ihmiset jaksaa inistä? Tottakai perheellisille kuuluu oikeus valita loma-ajat ensin. Kun perheessä on lapsia, on paljon parempi, että vanhempien lomat ja lasten lomat sopivat yhteen. Lapsettomilla tai sinkuilla ei tätä asiaa tarvitse miettiä. He voivat huoletta pitää lomansa suurimman lomasesongin ulkopuolella, koska heillä ei ole jälkikasvua huollettavanaan.
Juuri niin sen kuuluu ollakkin, että perheellisillä on oikeus valita loma-aikansa ensin.
Kommentit (54)
Ja paskan marjat sanon minä. En ole koskaan saanut valita kesälomaani koska vanhimmat työntekijät ovat etuoikeutettuja " ollaan aina saatu eka valita"-periaatteella monta kesää jo menty. Kummallakaan ei enää lapsia kotona,minulla koulu ikäinen ja nyt taapero.
Tietenkin. Minusta tuo on ihan itsestäänselvä asia, vaikka minulla ei ole lapsia.
Eikö lapsettomuutta usein perustella juuri sillä uralla. Itselläni se ei ole primäärinen syy, mutta toki ymmärrän, että suurempi tarve sillä perheellisellä on saada lomat sopimaan kohdilleen kuin itselläni.
Kyllä minä voin käydä jätkien kanssa Thaimaassa muulloinkin kuin heinäkuussa - ja vela-naiset voivat varmasti joogata perseensä puhki toukokuussakin.
Mutta minä en olekaan kateuteen taipuvainen persoonallisuus.
Kesälomat on koululaisilla niin pitkät, että on kumma jos ei siihen onnistu lomaansa saamaan. Muut lomat on sitten asia erikseen.
Minä vietän lomani silloin kun muille työkavereille ei loma sovi... Toisinsanoen lomallani emme tee mitään ihmeellisempää, koska koululaiset ovat koulussa...
Lässytät pelkkää paskaa, ap. Loma on loma jokaiselle, yhtä tärkeää sinkulle tai lapsettomassa suhteessa elävälle, että lomalle pääsee silloin kun on seuraa matkustamiseen ja hyvät säät oleilla rannalla tai mennä baariin silloin kun siellä on muitakin. En ole koskaan joutunut joustamaan kenenkään edessä silloin kun itselläni on ollut hyvä syy saada loma tiettyyn aikaan, pitkälle saa syyttää itseäänkin, jos nöyristelee ap:n kaltaisten kusipäiden edessä. Meillä on onneksi hyvä porukka koolla ja pystytään sovittelemaan, lasten hoidotkin sovitellaan niin, että myös perhe joustaa eikä olla vittupäitä työpaikalla.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:14"]Ja paskan marjat sanon minä. En ole koskaan saanut valita kesälomaani koska vanhimmat työntekijät ovat etuoikeutettuja " ollaan aina saatu eka valita"-periaatteella monta kesää jo menty. Kummallakaan ei enää lapsia kotona,minulla koulu ikäinen ja nyt taapero.
[/quote]
Nyt nainen opettelet pitämään puoliasi! Minun oikeudentajuuni ei mahdu se, että sen paremmin pitkä työhistoria kuin lapsetkaan olisivat syy tallata muut maanrakoon, mutta Suomen kesä on niin lyhyt, että jokainen ansaitsee siitä vuorotellen parhaat palat.
Lapsien hankinta ei ole työsuhde-etu. Kaikkia tulee kohdella tasapuolisesti riippumatta siitä onko lapsia vai ei. T. kahden äiti
Mä lapsettomana pidän mieluusti syksyllä ja keväällä lomani eri aikaan kuin koululaisten vanhemmat. Matkat ovat puolet halvempia silloin. Kesälomallakaan ei ole muuta väliä kuin se, että saan sen miehen kanssa samaan aikaan. Oli se sit kesä-, heinä- tai elokuussa. Eli varmasti olen joustavampi kuin perheelliset työntekijät - tässäkin asiassa.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:14"]Ja paskan marjat sanon minä. En ole koskaan saanut valita kesälomaani koska vanhimmat työntekijät ovat etuoikeutettuja " ollaan aina saatu eka valita"-periaatteella monta kesää jo menty. Kummallakaan ei enää lapsia kotona,minulla koulu ikäinen ja nyt taapero.
[/quote]
Nyt nainen opettelet pitämään puoliasi! Minun oikeudentajuuni ei mahdu se, että sen paremmin pitkä työhistoria kuin lapsetkaan olisivat syy tallata muut maanrakoon, mutta Suomen kesä on niin lyhyt, että jokainen ansaitsee siitä vuorotellen parhaat palat.
[/quote]
Onneksi nyt on vaihtunut sekä työtoverit että esimies joten parempi mahdollisuus saada loma kesä-heinäkuussa .
Kukaan ei ole etuoikeutettu. En suostu ikinä siihen.
Meillä kouluikäisten murujen mummot hinkuu hiihtolomaviikolla lomalle
Ne on ap ne sun mukulat ihan sun oma ongelma, hoida keskenäs miten taidat. Niistä mitään ilmaispisteitä lomiin anneta.
No eikä ole!
tv. lapsensa aikuisiksi saanut äiti, joka kyllä ymmärsi, ettei tässäkään asiassa etuilla, vaan ollaan tasapuolisia
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:25"]
En ole koskaan joutunut joustamaan kenenkään edessä silloin kun itselläni on ollut hyvä syy saada loma tiettyyn aikaan...
[/quote]
Ja tässä onkin olennainen pointti: jos jollakulla on jokin syy saada loma tiettyyn aikaan, niitä kunnioitettakoon - oli syy mikä hyvänsä, kunhan se on suht koht järkevä. Esim. haluan lähteä lomamatkalle kaverereideni kanssa xxyz aikaan, on minusta ihan yhtä hyvä kuin haluan lähteä lomalle xxyz aikaan perheeni kanssa. Kunhan syy vain ei ole se, että minun sinkkuna pitää saada pitää lomani juuri tällä koululaisten hiihtolomaviikolla, koska MINULLA on siihen OIKEUS, vaikkei mitään tarvetta olisikaan eli voisin yhtä hyvin pitää lomani milloin tahansa muulloinkin. Silloin se on vain pelkkää v....ilua. T. Perheellinen.
Heinäkuussa on monet päiväkodit kiinni ja lapset saatetaan siirtää kauempaa keskustan päiväkoteihin. Siellä pienet lapset joutuvat tuntemattomien hoitajien ja lasten kanssa olemaan. Sitten vielä ne ekaluokkalaiset joiden oletetaan kesällä olevan yksin kotona päivöt pitkät jos vanhemmat ei saa lomaa samaan aikaan. Monella on onneksi mummola, mutta oikeastiko se lapsettoman sinkun festari tietyllä viikolla on tärkeämpi? Eikö tosiaan tunnu itsekkäältö sanoa että lomaile sinä vaikka toukokuussa, mitä väliä vaikka lapsesi mummo on kuollut tai itsekin töissä. Ei tietysti monessakaan työssä voi koko kesää lomailla mutta olisi inhimillistä antaa sen lapsen lomailla edes vähän vanhempien kanssa. Niin pieni lapsi voi pelätä yksin kotona. Olisin lasten kanssa kotona alakouluiässäkin jos se olisi rahallisesti mahdollista. Näin tehdään muualla euroopassa. Suomessa kannustetaan äitien menoa työelämään jo ennen lapsen 2 vuotis ikää. Ja te velat...ne muiden lapset elättävät ja hoitavat teitä sitten kun olette vanhoja.
Minusta tässä loma-asiassa ei voi olla olemassa mitään muuta vaihtoehtoa kuin täydellinen tasapuolisuus, pitää olla joku kierto, ellei ole mahdollista keskenään sopia lomavuoroja. Kukaan ei voi ajatella, että minun syyni on tärkeämpi kuin toisen. Lapseton tai lapsensa jo maailmalle saatellut voi haluta mennä kesän tapahtumiin ja siksi lomailla keskellä kesää, toinen samassa tilanteessa oleva mieluummin on lomakauden ulkopuolella lomalla ja antaa mieluusti lapsiperheiden lomailla keskemmällä kesää. Mutta jos kesäksi pukkaa ruuhkaa, se on on oltava kiertävä systeemi tai arvonta tai jotain. Kukaan ei voi nillittää, että minun tarpeeni ovat tärkeämpiä kuin toisten. Kokemuksesta tiedän, että joittenkin ihmisten mielestä aina ne heidän tarpeensa ovat ne tärkeimmät, silloin kun ovat sinkkuja, silloin kun ovat perheelllisiä, silloin kun ovat mummoiässä (miehet eivät muuten koskaan nillitä näistä asioista puoleen eikä toiseen) hamaan eläkeikään, he ovat maailman napoja, joitten loma on pyhä asia ja muut ovat itsekkäitä kun eivät sitä tajua.
Ja sitten tämä toinen:
Lapseton kirjoittaa olevansa joustava työntekijä, voivansa tehdä ylitöitä, matkustavansa ulkomaille. Minne se joustavuus hävisi kun aletaan lomia jakamaan ja suututaan kun se 3 lapsen äiti ei jää koskaan ylitöihin. Joustava työntekijä saa helpommin töitä ja on jo työnhaussa etuoikeutettu. Lapsellinen, varsinkin nainen, on huonossa asemassa töitä hankkiessa. Toki myös lapsettomien naisten pelätään lisääntyvän, mutta jotkut voivat sanoa suoraan olevansa vapaaehtoisesti lapsettomia ja olevansa työnantajan käytettävissä milloin vaan. Yritys katsoo palkkaavansa sopivasti joustavia ja joukkoon mahtuu vähän joustamattomiakin. Käytättekö "joustava" kehua työnhakiessanne ihan vaan huvikseen?
Jokainen ilmoittaa, koska haluaa lomansa pitää, eikä mitään syitä tai perusteluja kysellä. Konfliktitilanteessa loma-ajat arvotaan tai eri vuosina eri henkilö saa valita ensin. Tämän mukaan toimin itse pomona.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 22:14"]Ja paskan marjat sanon minä. En ole koskaan saanut valita kesälomaani koska vanhimmat työntekijät ovat etuoikeutettuja " ollaan aina saatu eka valita"-periaatteella monta kesää jo menty. Kummallakaan ei enää lapsia kotona,minulla koulu ikäinen ja nyt taapero.
[/quote]
Älä suostu tollaseen systeemiin!
Paras vaihtoehto on kiertävä systeemi.