Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheelliset ovat etusijalla lomia valittaessa

Vierailija
13.02.2015 |

http://yle.fi/uutiset/tyopaikan_lomarohmuaja_nappaa_paalta_parhaat_loma-ajat/7794294

Mitä ne ihmiset jaksaa inistä? Tottakai perheellisille kuuluu oikeus valita loma-ajat ensin. Kun perheessä on lapsia, on paljon parempi, että vanhempien lomat ja lasten lomat sopivat yhteen. Lapsettomilla tai sinkuilla ei tätä asiaa tarvitse miettiä. He voivat huoletta pitää lomansa suurimman lomasesongin ulkopuolella, koska heillä ei ole jälkikasvua huollettavanaan.

Juuri niin sen kuuluu ollakkin, että perheellisillä on oikeus valita loma-aikansa ensin.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:44"]

Kannatan ehdottomasti tasapuolisuutta tässä asiassa. Minun, lapsettoman sinkun, suunnitelmat ja tekemiset eivät ole yhtäänsen vähempiarvoisia kuin perheellistenkään. Oli kyseessä sitten festarireissu, ulkomaanmatka tai mikä hyvänsä. Talviloman ajankohdassa olen joustanut mielelläni, koska a) en mieluusti lomaile lapsiperheiden kanssa ja b) talvilomasuunnitelmani eivät ole viikosta tai paristakaan kiinni. Saa tosin nähdä kuinka kauan jaksan joustaa, kun tänä(kin) vuonna lomani on, prkl sentään, viikolla 8. Kesäloman suhteen en anna periksi vaan lomailen hyvällä omatunnolla silloin kun loma minulle osuu.

[/quote]

Anteeksi, mitä niin tärkeitä ja aikatauluun sidottuja suunnitelmia sinulla oikein on? Jotkut pitsinnypläyksen sm-kisat? Kyllä, todellakin vähemmän tärkeää kuin vaihtoehtona on esim. pienen koululaisen yksinäiset iltapäivät...

[/quote]

Erilaisia tiettynä aikana järjestettäviä tapahtumia, niin festareita kuin muitakin, hyvissä ajoin sovittuja reissuja kavereiden ja sukulaisten kanssa sekä kotimaassa että ulkomailla. Näin esimerkiksi . Ei nyt sentään pitsinnypläyksen sm-kisoja, mutta jos moista harrastaisin, niin miksi se olisi yhtään sen vähempiarvoista kuin työkaverin lapsi?

[/quote]

Ja hei, vaikka en tekisi kesälomallani mitään muuta kuin makaisin kotona riippumatossa, minulla on oikeus pitää lomani juuri sinä aikana kuin vuoroni on. Piste.

Vierailija
42/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mutta mua ei ainakaan kiinnosta miten mun työkaveri hoitaa lastensa lomailut jne. 
Mä todellakin haluan rankan työvuoden jälkeen lomailla silloin kun aurinko paistaa ja voin mennä rannalle, nähdä kavereita, olla mökillä jne. 
Syksyllä sateessa olisikin tosi kiva lomailla yksin. Not. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ratkaisu on antaa loma-ajoille syntyä markkina-arvo, jonka jälkeen ajoilla voidaan käydä kauppaa. Jos perheellisen Pirjon on paljon tärkeämpää saada heinäkuu kuin sinkku-Sadun, niin silloin lopputuloksen pitäisi olla se, että Pirjo on valmis luovuttamaan pari lomapäiväänsä Sadulle saadakseen heinäkuun. Näin lomat allokoituisivat kokonaisuuden kannalta optimaalisesti.

Vierailija
44/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:28"]Sori, mutta mua ei ainakaan kiinnosta miten mun työkaveri hoitaa lastensa lomailut jne. 
Mä todellakin haluan rankan työvuoden jälkeen lomailla silloin kun aurinko paistaa ja voin mennä rannalle, nähdä kavereita, olla mökillä jne. 
Syksyllä sateessa olisikin tosi kiva lomailla yksin. Not. 
[/quote]
Mä tiedän useampiakin perheellisiä jotka haluaa ajoittaa ainakin suurimman osan lomasta syyskesään tai jopa syksyyn jolloin koulut on jo alkanut. Olenpa kuulut senkin että lomaa ei kannata (kokonaan) pitää silloin kun lapset on lomalla 'eihän silloin voi itse nauttia lomasta ollenkaan'.

Vierailija
45/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 20:38"]Hyvä ratkaisu on antaa loma-ajoille syntyä markkina-arvo, jonka jälkeen ajoilla voidaan käydä kauppaa. Jos perheellisen Pirjon on paljon tärkeämpää saada heinäkuu kuin sinkku-Sadun, niin silloin lopputuloksen pitäisi olla se, että Pirjo on valmis luovuttamaan pari lomapäiväänsä Sadulle saadakseen heinäkuun. Näin lomat allokoituisivat kokonaisuuden kannalta optimaalisesti.
[/quote]
Kauppatavaraa monin paikon lomat jo onkin. Mitä aiemmin ehdit loman varata tai mitä kalliiman loman varata tiettyyn aikaan sitä varmemmin saat myös lomasi haluamaasi aikaan pitää.

Vierailija
46/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän osastolla on 31 työntekijää ja 27 on perheellisiä. Auttaa siis tosi paljon jos ne neljä perheetöntä joustaa... Lomat kiertäneet jo vuosia eikä ole ollut kenellekään ylivoimaista. Pomo teki päätöksen aikoinaan kun osa työntekijöistä kävi lähes toisiinsa käsiksi saadakseen parhaan ajankohdan. Esimies ilmoitti että jatkossa lomat kiertävät kaikkien osalta ja jolle ei sovi niin aina voi etsiä uuden työn.

Vierailija
47/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on mun mielestä ihme vinkumista koululaisten vanhemmilta. Koululaisilla on kesälomaa monta viikkoa enemmän, kuin vanhemmilla. Siinä ehtii lomailla samaan aikaan myös kesä- tai elokuussa. Päiväkodissa olevien lasten kohdalla on vähän tylsempää, sillä oma päiväkoti saattaa olla kiinni heinäkuun. 

Koska on kuitenkin vanhempien valinta hommata lapsia ja mennä töihin/laittaa lapset hoitoon, joten ei voi mitään. Hoitopaikka on kuitenkin jossain, mikäli lapsi on kunnallisessa hoidossa ja jos ei ole, voi palkata muun yksityisen hoitajan heinäkuuksi, kun oma hoitaja/päiväkoti lomailee. 

Ymmärrän mainiosti sinkkujen halun päästä festareille tiettyyn aikaan tai lapsettomien halun viettää paras kesä (=heinäkuu) mökillä vaikka yksin. 

t. 2-, 4-, 7- ja 10-vuotiaden äiti

Vierailija
48/54 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko sekään reilua jos sama mulkku rohmuaa joka vuosi loma prime timen aikaan? Ja tekee sen vain ollakseen v-mäinen lapsiperheitä kohtaan ja koska on saanut aina lomansa heinäkuuhun. Joo, pomo on munaton tossu näissä asioissa eikä ymmärrä sanoa ei tai ei uskalla koska tää yksi munapää nostaa metelin.

Vierailija
49/54 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois ne perheellisetkin miettiä etukäteen ennen kuin aletaan tehtailemaan lapsia oikeen urakalla että millaiset mahdollisuudet työssä on sitten vaikuttaa lomiinsa.... Olisi ehkä kannattanut valita myös työpaikka sen mukaan miten haluaa lomansa muksunsa kanssa pitää.

En minäkään ala tuomaan omia menojani esille oikein korostaen miten tärkeätä itseni on saada pitää lomat silloin ja silloin kun on sitä tätä ja tota!

Voi luoja. TASAPUOLISUUS IHMISET! KENENKÄÄN PERSE EI OLE TÄRKEÄMPI KUIN TOISEN.

Vierailija
50/54 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 22:04"]Olisi ehkä kannattanut valita myös työpaikka sen mukaan miten haluaa lomansa muksunsa kanssa pitää.
[/quote]

Totta lasten saannin jälkeen olenkin vaihtanut työpaikkaa, nykyisessä on huomattavasti joustavampaa sopia lomista ym. vapaista joissa sopiminen oli kaavamaista.

Vierailija
51/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 00:53"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 23:44"]

Kannatan ehdottomasti tasapuolisuutta tässä asiassa. Minun, lapsettoman sinkun, suunnitelmat ja tekemiset eivät ole yhtäänsen vähempiarvoisia kuin perheellistenkään. Oli kyseessä sitten festarireissu, ulkomaanmatka tai mikä hyvänsä. Talviloman ajankohdassa olen joustanut mielelläni, koska a) en mieluusti lomaile lapsiperheiden kanssa ja b) talvilomasuunnitelmani eivät ole viikosta tai paristakaan kiinni. Saa tosin nähdä kuinka kauan jaksan joustaa, kun tänä(kin) vuonna lomani on, prkl sentään, viikolla 8. Kesäloman suhteen en anna periksi vaan lomailen hyvällä omatunnolla silloin kun loma minulle osuu.

[/quote]

Anteeksi, mitä niin tärkeitä ja aikatauluun sidottuja suunnitelmia sinulla oikein on? Jotkut pitsinnypläyksen sm-kisat? Kyllä, todellakin vähemmän tärkeää kuin vaihtoehtona on esim. pienen koululaisen yksinäiset iltapäivät...
[/quote]
Sinun henkilökohtaiset ongelmasi ovat sinun ongelmiasi, eivät muiden. Naurattaa ajatuskin, että kuvittelet lastesi olevan jotenkin osa työyhteisöä. Pipipää, pipipää, kohta pää räjähtää...

Vierailija
52/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten se muuten on työnantajankin ja työyhteisön ongelma jos perheellisen lapsi onkin yksityisessä päiväkodissa joka on koko heinäkuun SULJETTU. Näissä yksityisissä kun ei korvaavaa hoitoa järjestetä edes keskitetysti. Minun oli pakko hakea "saikkua" koska en voi jättää alle 3v yksin kotiin. Isovanhemmat asuvat muualla joten ei ole apua, käyvät myös töissä hekin. Oliko se nyt fiksua antaa sille toimiston juopolle sinkulle loma parhaimpaan aikaan heinäkuussa vain koska se sanoi "mä haluun mun loman sillon ja piste"? Ei varmasti palvellut kenenkään etua. Sama jätkä on lomaillut heinäkuussa aina koko työuransa, reilua? Ei todellakaan. Ja ei, en siirrä lastani näiden juoppolallisinkkujen vuoksi kunnalliseen tarhaan.

Vierailija
53/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se yksi tyyppi onnistuu aina saamaan loman samaan aikaan? Siitä kuuluu valittaa esimiehelle jos ei tule tasapuolisesti kohdelluksi. Muuten lapsenhoitojärjästelysi eivät varmaan kuulutyönantajalle tai työkavereille.

Vierailija
54/54 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ja perhesuhteet eivät ole työntekijöiden tai pomon ongelma. Varsinkin lomien suhteen. Olen lapseton sinkku ja pidin lomani viimeksi heinäkuussa ja tänä vuonna elokuussa. kiertävän systeemin ansioista ei tarvitse tapella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi