Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IT-alan ikäpreferenssit. Miksi?

Vierailija
13.02.2015 |

Miksi loppujen lopuksi erityisesti IT-alalla vallitsee niin ankarat vaatimukset työnhakijan iän suhteen? Työkyky ja vanhentunut osaaminen kun on ilmeisesti pelkkiä tekosyitä. Lisäksi IT-alalla vaaditaan yleensä koulutusta, eli puheet kouluttamattoman väen korvaamisesta ei pidä tässä tapauksessa paikkansa.

Oletetaan esimerkiksi aikuisena opiskellut ja 38-vuotiaana erinomaisin arvosanoin valmistunut DI. Mikä estää hänen palkkaamisen?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:06"]

No meillä opetettiin koulussa että aluksi väännetään projektisuunnitelma, jossa yritetään arvioida kaikenlaista, mitä tehdään, ja mitn kauan siihen menee, ja työskentelymenetelmät. Ja sitten tutustaan mahdolliseen alustaan, johon on tarkoitus tehdä lisäyksiä ja laajennuksia. Opettaja painotti että tärkeintä on saada tulosta aikaiseksi, eikä se että dokumentoi kaikenlaista turhaa, mistä ei ole suurta iloa kenellekään.

[/quote]

Jees, näitä agile-tyyppejä hakee meillekin töihin, eikä meille niillä mitään käyttöä ole.

[/quote]
Tiedolla?

Vierailija
42/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:00"]

Koodarit myydään usein "konsultteina" eteenpäin ja asiakkaille menee läpi helpoiten stereotyyppiset imagot vs roolit. "Nuori tehokas koodari" on yksi, etenkin jos hinta on kohdallaan. Vanhemman oletetaan olevan "kokenut arkkitehti" tai esim. projektipäällikkö. Nelikymppinen ns. normikoodari haiskahtaa ei-niin-kyvykkäältä. Nainenkin on omituisuus ikään katsomatta. Totta nämä eivät ole, eivätkä usein edes asiakkaiden uskomuksia. Silti ne vaikuttavat. Ikärasismi ja sukupuolisyrjintä taitavat olla osuvimmat diagnoosit.

[/quote]

Totta. Olen itse konsultti suuressa it-talossa, nelikymppinen nainen. Kyllä olen joutunut kuulemaan kaikenlaista asiakkailta, esim. eräs soitti kun tulin ensimmäistä päivää hommiin heidän taloon, suoraan pomolleni minun paikalla ollessa ja haukkui että lähetitte epäpätevän ihmisen. Olin ilmeisesti epäpätevä sukupuoleni ja ikäni takia, "tädiksi" minua nimitteli, vaikka on akateeminen koulutus alalta ja pitkä kokemus vaativistakin töistä.

[/quote]

Onko tuollainen yleistäkin, että naista väheksytään IT-aloilla? Onko naisen vaikeampi edetä/pitää työpaikkansa? ? Alasta kiinnostunut nainen.
[/quote]
On yleistä. Silti aika luksusala naisellekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:20"]

Suurin syy ikäpreferensseihin on minusta se, että me kokeneet emme tee puoli-ilmaiseksi. Nykyään monille työnantajille tärkein kriteeri tekijälle on hinta. SEn takia niitä hommia Intiaan ja Itä-Eurooppaankin siirretään, ja samasta syystä potkitaan kokeneita hyviä tekijöitä ulos ja otetaan nuoria halvalla tulevia tilalle. Meidän talossa oli YT:t syksyllä ja tosiaan, tällä kertaa laitettiin ulos todellisia osaajia, ja tuntui että ainoa kriteeri oli että kalliit ulos.

[/quote]

Tämä. Miksi palkata "vanha" kun halvemmalla saa tuoreet tiedot omaavan nälkäisen tekijän? Lyhytnäköistä toisaalta, mutta valitettavasti hinta on usein IT-alalla se, mikä painaa. Kyllä meidänkin asiakkaat useita projekteja toimittamaan valitsevat sen, jonka tarjouksessa oli pienin loppusumma.
[/quote]
Ala on todella kilpailtu. Kun loppuasiakkaat maksavat työstä 45-65€/h on katteen kannalta aivan oleellista, maksaako työntekijä 3000€/kk (kannattavaa) vai 4000€/kk (juuri omilleen). Pienemmistä hommista voi toki kilpailla muilla tekijöillä, kuten moni pikkufirma onnistuneesti tekeekin. Työntekijöiden massa on kuitenkin tuolla Tieto/Cgi/Accenture jne. paikoissa missä hankkeet on isoja ja hinnat alhaalla.

Vierailija
44/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:35"]

Olen projektipäällikkönä Ict-talossa ja ei mun sukupuoleni tai ikäni ole koskaan ollut ongelma omassa talossa tai asiakkaidenkaan parissa. Päinvastoin, asiakkaat oikein pyytävät minua projekteja vetämään, kun tietävät että hommat hoituu. Koodata en osaa, ei ole näissä hommissa edes tarpeellista.

[/quote]

Sama "vika" minulla, 42-vuotias nainen ja projektipäällikkö IT-alalla. IT-alan koulutusta ei ole mutta luontaiset projektipäällikön lahjat ja kiinnostus saivat aikanaan alalle. Nyt jo 15 vuotta kokemusta ja asiakkaat pyytävät projariksi.

Nuorempana, projektipäällikkö uran alussa, oli joskus havaittavissa uskottavuusongelmaa. Tähän syyllistyi kyllä yleensä keski-ikäiset naisjohtajat ja myöhemmin tajusin että nämä ihmiset "haistoivat" oman epävarmuuden ja heikkoudet.

Käyttivät näitä sitten hyväkseen omien tarkoitusperiensä ajamiseen ja myös saivat kaadettua myös asiakkaasta johtuneita projektin ongelmia toimittajan projektipäällikön niskaan. Nykyään ei enää tällaista tapahdu. Oma osaaminen on kehittynyt toki ja myös ammattiylpeys ja itsevarmuus.

Julkishallinnon asiakkaiden kanssa on ihan pakko vielä mennä vesipytousmallilla projektissa. Tarjouspyynnöt on yleensä rakennettu niin että agile on mahdoton esim. kiinteä hinnan vuoksi. Ja toisaalta monelta asiakkaalta puuttuu edelleen kyky toimia agilessa projektissa vaikka sellaisen ovat ostaneet ja kovasti haluavat olla nykyaikaisia tässä suhteessa.
[/quote]
Ai että "agile mahdoton kiinteän hinnan vuoksi"?? :D Kas kun ei nelikymppisten naisten vuoksi...

Vierailija
45/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:00"]

Koodarit myydään usein "konsultteina" eteenpäin ja asiakkaille menee läpi helpoiten stereotyyppiset imagot vs roolit. "Nuori tehokas koodari" on yksi, etenkin jos hinta on kohdallaan. Vanhemman oletetaan olevan "kokenut arkkitehti" tai esim. projektipäällikkö. Nelikymppinen ns. normikoodari haiskahtaa ei-niin-kyvykkäältä. Nainenkin on omituisuus ikään katsomatta. Totta nämä eivät ole, eivätkä usein edes asiakkaiden uskomuksia. Silti ne vaikuttavat. Ikärasismi ja sukupuolisyrjintä taitavat olla osuvimmat diagnoosit.

[/quote]

Totta. Olen itse konsultti suuressa it-talossa, nelikymppinen nainen. Kyllä olen joutunut kuulemaan kaikenlaista asiakkailta, esim. eräs soitti kun tulin ensimmäistä päivää hommiin heidän taloon, suoraan pomolleni minun paikalla ollessa ja haukkui että lähetitte epäpätevän ihmisen. Olin ilmeisesti epäpätevä sukupuoleni ja ikäni takia, "tädiksi" minua nimitteli, vaikka on akateeminen koulutus alalta ja pitkä kokemus vaativistakin töistä.
[/quote]

Olen ihmetellyt samaa. IT-alalla ihmetellään miksei naisia tule, ja kun muutama rohkea alalle eksyy, saavat he usein syrjivää kohtelua osakseen. Alan naiset ovatkin keskimäärin kovempia kuin miehet, sillä ihan herkkänahkaiset karsiutuvat pois jo kättelyssä.

Miehiltä sen sijaan vaaditaan vähemmän, kukaan ei lähtökohtaisesti epäile kykyjä. Riittää, että pukeutuu kuin nörtit nyt pukeutuvat niin että sulautuu massaan.

Vierailija
46/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:02"]

Miksi loppujen lopuksi erityisesti IT-alalla vallitsee niin ankarat vaatimukset työnhakijan iän suhteen? Työkyky ja vanhentunut osaaminen kun on ilmeisesti pelkkiä tekosyitä. Lisäksi IT-alalla vaaditaan yleensä koulutusta, eli puheet kouluttamattoman väen korvaamisesta ei pidä tässä tapauksessa paikkansa.

Oletetaan esimerkiksi aikuisena opiskellut ja 38-vuotiaana erinomaisin arvosanoin valmistunut DI. Mikä estää hänen palkkaamisen?

[/quote]

En tiedä. Itse olen vaihtanut konsulttina duunia vielä 50-vuotiaanakin ja hyvällä menestyksellä. Töitä tarjotaan edelleen. Sanoisin että jos on muuten hyvä ja osaaminen kohdallaan ja oppimishaluja riittää, kyllä duunia pitäisi löytymän. Me vanhemmat ollaan siinä mielessä riski, että työnantaja joutuu maksamaan kertakorvauksena ison potin, jos jäämme työkyvyttömyyseläkkeelle. Tuo säädös joutaisi helevettiin.

Vierailija
47/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:26"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 12:09"]

IT-alalla nimenomaan ei vaadita koulutusta, se on niitä harvoja aloja joissa tutkintopaperit ei vois vähempää kiinnostaa, vaan mitä osaa ja mitä on tehnyt. 

Tuon aikuisena opiskelleenkin kohdalla varmaan työkokemus merkkaa eniten. Hän on samalla viivalla muiden vastavalmistuneiden (25-vuotiaiden) kanssa. Jos on opintojen aikana ollut töissä, niin varmaan valmistumisen jälkeenkin löytää töitä? Työnantaja voi tosin miettiä, jaksaako 38-vuotias painaa samanlaisella nuoruuden innolla kuin 25-vee. Hänellä on rasitteenaan ikä, mutta ei toisaalta etuna pitkää työkokemusta, joka muilla samanikäisillä on ja jolla voi kompensoida iän tuomaa hidastumista.

[/quote]Täysin puutaheinää. Motivoitunut kokenut työntekijä painaa varmasti hommia tehokkaammin kuin kaksvitonen. Saa tulla kokeilemaan.

t: viisikymppinen it-reliikki.
[/quote]

Samaa mieltä on myös 42-vuotias it-vanhus. Lisäksi koulutuksellakin on merkitystä, edellisessä työpaikassani löytyi myös lisensiaatti-tasoisia kollegoja ja nykyiseen on palkattu myös tohtoreita.

Vierailija
48/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"]

[/quote]

[/quote]

Jaana?

Vierailija
49/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"]

[/quote]

[/quote]

Onko tuollainen yleistäkin, että naista väheksytään IT-aloilla? Onko naisen vaikeampi edetä/pitää työpaikkansa? ? Alasta kiinnostunut nainen.
[/quote]

On yleistä. Vaikkakin laitonta.

Vierailija
50/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 19:29"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:34"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

On yleistä. Vaikkakin laitonta.
[/quote]

Niinpä. Ja sillekään ei oikein voi mitään, että nelikymppinen alkaa väkisinkin olla täti. Vaikka kuinka nuorekkaasti pukeutuisi ja yrittäisi itsestään pitää huolta, niin ikä alkaa näkyä.

Vierailija
51/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla aiemmalla työnantajalleni it-konsulttitalossa törmäsin vain yhteen räikeän sovinistisesti käyttäytyvään mieheen. Sen sijaan muut käyttäytyivät täysin neutraalisti molempia sukupuolia kohtaan.

Nykyisessä työpaikassa en ole kokenut sovinismia, vaikka täällä miespuolisia kollegoja on suhteellisesti enemmän kuin edellisessä.

Toisaalta tiedostan sen, että johtoasemissa on enemmän miehiä.

Vierailija
52/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kuin ala. Kun tulee ikää, saa vähemmässä ajassa enemmän aikaa. Työpaikalla yötä myötä viihtyvät nuoret luulevat tekevänsä enemmän, mutta eihän se niin mene. Työteho heikkenee keneltä vaan jos tekee liian pitkää päivää ja levännyt saa paremman tuloksen. It-alalla monella menestyjällä ei ole juurikaan koulutusta. Puolisoni on saanut alalla työpaikkansa pitää; hän on aika vaativissa hommissa teknikon koulutuksella. 

Vierailija
53/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun IT-alalla on tunkua niin uskon koulutuksen merkityksen korostuvan. 15 vuotta sitten alalle pääsi kun oli kuullut jostain ohjelmiintikielestä. Nyt jos lukiosta hakisi niin kyllä naurettaisiin pihalle, koska jonossa on korkeakoulutettuja, laajan työkokemuksen omaavia osaajia. Lisäksi tullaan vaatimaan enemmän sosiaalisia taitoja.

Vierailija
54/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:35"] Olen projektipäällikkönä Ict-talossa ja ei mun sukupuoleni tai ikäni ole koskaan ollut ongelma omassa talossa tai asiakkaidenkaan parissa. Päinvastoin, asiakkaat oikein pyytävät minua projekteja vetämään, kun tietävät että hommat hoituu. Koodata en osaa, ei ole näissä hommissa edes tarpeellista. [/quote] Sama "vika" minulla, 42-vuotias nainen ja projektipäällikkö IT-alalla. IT-alan koulutusta ei ole mutta luontaiset projektipäällikön lahjat ja kiinnostus saivat aikanaan alalle. Nyt jo 15 vuotta kokemusta ja asiakkaat pyytävät projariksi.

Nuorempana, projektipäällikkö uran alussa, oli joskus havaittavissa uskottavuusongelmaa. Tähän syyllistyi kyllä yleensä keski-ikäiset naisjohtajat ja myöhemmin tajusin että nämä ihmiset "haistoivat" oman epävarmuuden ja heikkoudet.

Käyttivät näitä sitten hyväkseen omien tarkoitusperiensä ajamiseen ja myös saivat kaadettua myös asiakkaasta johtuneita projektin ongelmia toimittajan projektipäällikön niskaan. Nykyään ei enää tällaista tapahdu. Oma osaaminen on kehittynyt toki ja myös ammattiylpeys ja itsevarmuus.

Julkishallinnon asiakkaiden kanssa on ihan pakko vielä mennä vesipytousmallilla projektissa. Tarjouspyynnöt on yleensä rakennettu niin että agile on mahdoton esim. kiinteä hinnan vuoksi. Ja toisaalta monelta asiakkaalta puuttuu edelleen kyky toimia agilessa projektissa vaikka sellaisen ovat ostaneet ja kovasti haluavat olla nykyaikaisia tässä suhteessa. [/quote] Ai että "agile mahdoton kiinteän hinnan vuoksi"?? :D Kas kun ei nelikymppisten naisten vuoksi...

[/quote]

ööö... Agilessa projektissa nimenomaan lopputulos auki. Julkishallinnossa kiinteä hinta = lukkoon lyöty lopputulos.

Miten voi olla samaan aikaan lukkoon lyöty lopputulos ja kiinteä hinta.

Projekti voi olla time boxed jolloin voidaan mahdollisesti antaa myös kiinteä hinta, mutta silloin ei todellakaan ole lopputulos lukkoon lyöty.

Vierailija
55/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota timeboxausta juuri tarkoitin. Käytössä jonkin verran jo julkisellakin puolella ja mahdollistaa agilen kiinteällä hinnalla.

Vierailija
56/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pääasiassa palkasta. "Vanhemmalla" työntekijällä on palkka jo sen verran korkea, että osaamisesta huolimatta työnantajat vaihtavat hänet vastavalmistuneeseen. Sama toistetaan myös em. vastavalmistuunen kohdalla n. 15 vuoden kuluttua.

Vierailija
57/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:06"]

No meillä opetettiin koulussa että aluksi väännetään projektisuunnitelma, jossa yritetään arvioida kaikenlaista, mitä tehdään, ja mitn kauan siihen menee, ja työskentelymenetelmät. Ja sitten tutustaan mahdolliseen alustaan, johon on tarkoitus tehdä lisäyksiä ja laajennuksia. Opettaja painotti että tärkeintä on saada tulosta aikaiseksi, eikä se että dokumentoi kaikenlaista turhaa, mistä ei ole suurta iloa kenellekään.

[/quote]

Jees, näitä agile-tyyppejä hakee meillekin töihin, eikä meille niillä mitään käyttöä ole.

[/quote]

Meille aikanaan opetettiin vesiputousmallia ja sitä että ekaksi softasta kirjoitetaan dokumentti (joo, olen vanha).

En edes halua töihin firmaan jossa veivataan jotain dinosauruskoodia vesiputousmallilla.

Vierailija
58/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vanhemmilla tyypeillä on parempi työmoraali kuin nuoremmilla. Ja osaavat kaikilta alueilta ainakin jotain.

t. yli 50 v. nörtti

ps. oon nähnyt, että joku pääsee eläkkeellekin näistä hommista

Vierailija
59/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:26"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 09:29"]

It-ala on paljon muutakin kuin koodaamista. Mahtaako tuo kommentoija edes alalla olla, jos ei muusta tiedä.

[/quote]

It-ammattilaisen luulisi osaavan lainata sen viestin mihin vastaa. Tuosta on vaikea päätellä mihin se viittaa ja täysin yleiseksi kommentiksikaan se ei oikein sovi.

Muuten jos puhutaan koodauksen laadusta ja spagettikoodista niin silloin viestissä puhutaan koodauksesta eikä esim. SOA:sta, UML:stä NoSQL:stä tai jostain muusta nykyajan muotitermistä. 

[/quote]

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta vastaan kuitenkin. Samalla muutamalle muullekin.

Koodari ei päätä mitä koodataan vaan softan suunnittelija sen tekee. Koodarin tehtävä on toteuttaa suunnitelma ja vapausasteita saa vain määrittelyiden sisällä. Esimerkiksi luokan saa toteuttaa melkein miten tykkää, kunhan se toteuttaa sen mitä suunnitelmassa sanotaan.

[/quote]

Harvassa paikassa ja hommassa on enää tuollaisia erillisiä määrittelijän, suunnittelijan ja koodarin rooleja. Aika usein sama ihminen tekee näitä kaikkia, ja limittäin toistensa kanssa. Määrittely voi olla vaikka sähköpostinvaihtoa tai palaveerausta asiakkaan kanssa, ja sen tekee koodari, sitten kun lähtee toteuttamaan, suunnittelee siinä samalla kun koodaa. Refaktoroi jos tarvitsee. 

Huh, onneksi itse en ole paikassa missä olisi koodarina noin pienet vapausasteet. Mutta ei, minä teen työmääräarvioista ja tarjouksista alkaen niin määrittelyä, suunnittelua, toteutusta kaikilla sovellustasoilla kuin testaamistakin. Paljon mukavampaa näin. Meillä samalla tavalla toimii kaikki, pomo sanookin että meillä oikeastaan kaikki on arkkitehtejä.

[/quote]

Ja työn jälki onkin sitten nähtävissä. :-) Meidän asiakkaat ovat valitettavan usein niitä, jotka ovat teettäneet jotain juuri tuon tyyppisissä firmoissa ja kun homma ei toimi, hätäpaikkaukset rikkovat koodia lisää, tuotantoversioon ajetut hätäpäivitykset tuhoavat kannan -> sanovat sopimuksen irti ja siirtyvät meille. Usein tulee halvemmaksi suunnitella ja toteuttaa koko roska uudestaan, koska mikään noista palikoista ei ole uudelleenkäyttökelpoista. Dokumentaatiota ei ole, joten jos se pitää koodista kaivaa, on nopeampaa tehdä se alusta alkaen uudestaan. 

Tarpeeksi tarkka dokumentaatio lisää myös asiakkaan riippumattomuutta toimittajasta, eikä ainakaan meidän toimintafilosofiaamme kuulu asiakkaan pakkorahastus. Jos dokumentaatiota ei ole, toinen yritys ei voi työtä jatkaa. Kuka tahansa voi jatkaa siitä, mihin me projektimme päätämme, mutta yksikään firma ei ole vielä toimintahistoriamme aikana vaihtanut meitä toiseen. 

Sen verran monta sotkua olen itsekin joutunut urani aikana selvittämään, että ymmärrän johdon tiukan päätöksen palkkauskriteereistämme. Meille ei vaihdeta nuorempia ja kokemattomampia osaavien tilalle, vaan otamme mielihyvin vastaan vanhemman kokeneen ammattilaisen. Palkkaa maksetaan kokeneelle enemmän, mutta olisi aika itsetuhoista palkata mitään osaamaton kaveri.

Meillä tuo toimii näin päin: kun softa on suunniteltu ja määritelty, ja kaikki ovat tuohon tyytyväisiä, se suunnittelija==määrittelijä voi hyvillä mielin astua myös koodarin hommiin. Meillä kun kaikki myös tarvittaessa  koodaavat. Jos eivät omaa suunnitelmaansa, niin sitten toisen. :D Mitään ei kuitenkaan aloiteta toteuttamaan, ennen kuin kaikki on määritelty.

Suurin ero meidän ja noiden tusinafirmojen välillä on juuri dokumentaation taso. Muilla se on sähköpostin joukossa hajanaisina lauseina, meillä reaaliaikaisesti päivittyvänä netin kautta jaettuna, luku-, haku- ja tarvittaessa myös tulostuskelpoisena, versioituna pakettina. Yleensähän tuota vältellään kustannuksiin vedoten, mutta oikeasti tuo säästää kustannuksia.

[/quote]

Säästää tai ei, riippuu projektin koosta ja tyypistä. Epäilemättä tuollainen lähestymistapa on järkevä todella suurissa projekteissa, joiden lopputuotteen on tarkoitus olla käytössä hyvin pitkään, ja johon on odotettavissa paljon jatkokehitystä ja muutoksia ohjelmiston elinkaaren aikana. 

Mutta ongelma on se, että tuollaista lähestymistapaa yritetään usein käyttää niin pieniin projekteihinkin, joissa se on pelkkä massiivinen lisäkustannus ilman merkittävää lisähyötyä. Siksi ne pienet- ja keskisuuret asiakkaat siirtyvät meidän firmamme kaltaisille agile-taloille, koska he huomaavat että saamme hommat tehtyä kustannustehokkaasti, ja kuitenkin ihan riittävän hyvin ja ylläpidettävästi heidän tarpeisiinsa.

Minä ja 2 kaveria perustimme yrityksemme start-uppina juurikin oltuamme ensin pitkään töissä isoissa taloissa joissa menetelmät olivat kovin jäykkiä ja muodollisia, ja huomattuamme että olisi markkinarakoa kevyemmälle, edullisemmalle tavalle tehdä it-kehitystä. Ainakin toistaiseksi kysyntää on ollut todella hyvin ja asiakkaat tyytyväisiä. Olemme saaneet jopa varsin isojen asiakkaiden projekteja isoilta it-taloilta, vaikka alkuun ajattelimme että isot asiakkaat olisivat konservatiivisempia ja luottaisivat isompiin taloihin toimittajina. Mutta alkaa näköjään hinta ratkaista sielläkin puolella enemmän.

[/quote]

CGI ja Tieto ovat jatkuvissa yt-neuvotteluissa ja irtisanomisia tulee vuosi toisensa jälkeen. On aivan loistavaa, että pienet yritykset pääsevät vauhtiin ja syövät näitä monsterifirmoja pala kerrallaan. Noiden kahden mammutin tapa tehdä projekteja on sitä vanhaa Nokiaa, sen ja agilen väliin mahtuu muutakin. :-) Mun kokemus noista mammuteista on pelkästään huono, jo ihan sieltä ostajan puolelta tarkasteltuna. Mitä enemmän saa asiakkaalle myytyä, sitä parempi, eikä siellä mietitä saako asiakas rahalleen vastinetta.

Mun maailmassa agile ei toimi ollenkaan, sillä järjestelmät ovat tyyppiä "käytössä vuosikymmeniä". Näihinpä juuri sitä dokumentaatiota tarvitaan.

Agilelle on oma paikkansa, enemmän perinteistä muistuttavalle menetelmälle omansa, ja mun mielestä ammattitaidon merkki on valita se sopiva kuhunkin projektiin. Nokian mukanaan tuoma Word-dokumentaatio teki paljon hallaa ohjelmistokehityksen menetelmille, kun kaikki joutuivat tekemään tuota, vaikka siinä ei ollut missään vaiheessa mitään järkeä. Silti sitä käytettiin ja taisi se päästä johonkin it-alan oppikirjaankin huonona esimerkkinä. :D

Toivottavasti tuo teidän yritys jatkaa samaa polkua ja kasvaa, ihana kuulla tällainenkin kommentti tässä it-alan murheellisten uutisten maassa.

Vierailija
60/62 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:16"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

En ole tuohon törmännyt. Olen 40v it-alan yrittäjä ja nainen. Mut tämä onkin mulle myös rakas harrastus. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi