IT-alan ikäpreferenssit. Miksi?
Miksi loppujen lopuksi erityisesti IT-alalla vallitsee niin ankarat vaatimukset työnhakijan iän suhteen? Työkyky ja vanhentunut osaaminen kun on ilmeisesti pelkkiä tekosyitä. Lisäksi IT-alalla vaaditaan yleensä koulutusta, eli puheet kouluttamattoman väen korvaamisesta ei pidä tässä tapauksessa paikkansa.
Oletetaan esimerkiksi aikuisena opiskellut ja 38-vuotiaana erinomaisin arvosanoin valmistunut DI. Mikä estää hänen palkkaamisen?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 10:35"]
Olen projektipäällikkönä Ict-talossa ja ei mun sukupuoleni tai ikäni ole koskaan ollut ongelma omassa talossa tai asiakkaidenkaan parissa. Päinvastoin, asiakkaat oikein pyytävät minua projekteja vetämään, kun tietävät että hommat hoituu. Koodata en osaa, ei ole näissä hommissa edes tarpeellista.
[/quote]
Sama "vika" minulla, 42-vuotias nainen ja projektipäällikkö IT-alalla. IT-alan koulutusta ei ole mutta luontaiset projektipäällikön lahjat ja kiinnostus saivat aikanaan alalle. Nyt jo 15 vuotta kokemusta ja asiakkaat pyytävät projariksi.
Nuorempana, projektipäällikkö uran alussa, oli joskus havaittavissa uskottavuusongelmaa. Tähän syyllistyi kyllä yleensä keski-ikäiset naisjohtajat ja myöhemmin tajusin että nämä ihmiset "haistoivat" oman epävarmuuden ja heikkoudet.
Käyttivät näitä sitten hyväkseen omien tarkoitusperiensä ajamiseen ja myös saivat kaadettua myös asiakkaasta johtuneita projektin ongelmia toimittajan projektipäällikön niskaan. Nykyään ei enää tällaista tapahdu. Oma osaaminen on kehittynyt toki ja myös ammattiylpeys ja itsevarmuus.
Julkishallinnon asiakkaiden kanssa on ihan pakko vielä mennä vesipytousmallilla projektissa. Tarjouspyynnöt on yleensä rakennettu niin että agile on mahdoton esim. kiinteä hinnan vuoksi. Ja toisaalta monelta asiakkaalta puuttuu edelleen kyky toimia agilessa projektissa vaikka sellaisen ovat ostaneet ja kovasti haluavat olla nykyaikaisia tässä suhteessa.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2015 klo 11:06"]
No meillä opetettiin koulussa että aluksi väännetään projektisuunnitelma, jossa yritetään arvioida kaikenlaista, mitä tehdään, ja mitn kauan siihen menee, ja työskentelymenetelmät. Ja sitten tutustaan mahdolliseen alustaan, johon on tarkoitus tehdä lisäyksiä ja laajennuksia. Opettaja painotti että tärkeintä on saada tulosta aikaiseksi, eikä se että dokumentoi kaikenlaista turhaa, mistä ei ole suurta iloa kenellekään.
[/quote]
Jees, näitä agile-tyyppejä hakee meillekin töihin, eikä meille niillä mitään käyttöä ole.
[/quote]
Meille aikanaan opetettiin vesiputousmallia ja sitä että ekaksi softasta kirjoitetaan dokumentti (joo, olen vanha).
En edes halua töihin firmaan jossa veivataan jotain dinosauruskoodia vesiputousmallilla.
[/quote]
:D Hyvä kuvaus... vesiputousmallissa on omat hyvät puolensa, mutta myös puutteensa. En ole kuullut, että kukaan tekisi orjallisesti tuon mukaisesti enää tänä päivänä yhtään mitään.
Jokainen voi onneksi valita oman ohjelmistokielensä, harrastuneisuutensa ja muut kiinnostuksen kohteensa - sitten voikin enää toivoa että niiden kombinaatiolla saa sen unelmiensa työpaikan.
Mun osaamisaluetta on C/C++, Objective C, Javaa osaan henkeni pitimiksi, mutta onneksi sitä ei tarvitse käyttää. Mikä sulle on dinosauruskoodia?