Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uupunut 4. äiti

Vierailija
12.02.2015 |

Väsynyt äiti. Ja Kyllä, olen lestadiolainen. Neljä lasta ja vanhin menee syksyllä eskariin. Tuntuu että elämä on umpikujassa, ei mitään iloa elämässä. Tai on, lapset, mutta toisaalta ne ovat myös suurin väsymykseni aiheuttaja.
Rakastan lapsiani. Eniten maailmassa. Läheiseltä ihmiseltä on kuollut lähivuosina lapsi josta jäi niin järkyttävä trauma että käyn vieläkin joka yö tarkastamassa että lapseni nukkuvat ja ovat elossa. En viitsi tässä paljastaa kovin paljoa enempää elämästäni etten tule tunnistetuksi mutta meillä ei ole muutenkaan kaikki menneet niin kuin haluaisi. Käytännössä meillä on kaksi vauvaa koska toiseksi nuorin sairastaa epilepsiaa joten hoidettavaa on. Nuorin on 2kk. Onneksi on tyytyväinen tapaus.

Syy miksi mainitsin jo heti alussa että olen lestadiolainen on se, että olisitte kysynyt kumminkin. Sitä minä itsekin mietin että miksi tämä ehkäisyasia on niin elämän ja kuoleman kysymus. Pelkään todella aloittaa ehkäisyn käytön koska pienestä asti olen oppinut siihen ettei uskovainen halua ehkäisyä koska haluaa ottaa kaikki lapset vastaan. Miten kaunis ajatus. Siihen pyrkisin itsekin jos ei elämä tuntuisi näin toivottomalta. Näin sieluni silmin minut tulimeressä palasiksi pilkottuna, jos uskaltaisin Jumalaa tahtoa vastaan elää. Toinen puoli minussa, se järkiveä, sanoo että ei Jumala voi olla niin raaka. Toinen puoli ajattelee että elämä on raskasta ja se pitää kestää jos haluaa Taivaaaseen. Sinne haluan. Kukapa ei...

mutta missä menee jaksamisen raja. En todensanoakseni edes tiedosta olevani väsynyt. Välillä vaan ihmettelen että missä yksi lapsista, ainiin laitoin sen jo pöiväunille. Toisinaan löydän itseni tekemästä ruokaa, vaikka en ole todellisuudessa tajunnut että mitä teen. Löydän sauvasekoittimen jääkaapista yms...

ajatus siitä etten saisi enään lapsia, ahdistaa myös. En todellakaan ole valmis lopulliseen päätökseen, haluaisin vain vähän omaa aikaa. Lomaa. Mutta mikään viikonlopun loma ei tähän auta. Tarkoitan semmoista lomaa jossa elämä tasoittuisi omiin uomiimsa. Lapset kasvaisivat ja saisin hengittää vapaammin ilman että joku kokoajan vaatisi ja aiheuttaisi huolta.

miehelleni on vaikea puhua. Hän ei tahdo jaksaa kuunnella omien stressiä tuottaen asioidensa äärellä. Kovin usein pakenee kotia omiin harrastuksiinsa, ymmärrän häntä, mutta en voi vaatia jäämään kotiinkaan. Olen huomannut että se tilanne vaan kärjistää välimme. Molemmat uupuvat.

lastensuojelua teidän ei tarvitse soittaa. Minä rakadtan lapsiani? Hoidan ja kuuntelen. Laulan ja joka ilta peittelen. Puen ja syötän. Ja taas kuuntelen. En todellakaan ole "huono äiti". Mutta pelkään että ennen pitkään olen. Kun tätä vain jatkuu ja jatkuu, ei voimat riitä.

kannan syyllissyyttä siitä että edes ajattelen näin. Miten jotkut jaksavat katraansa keskellä vuodestä toiseen ja eivätkä katkeroidu. En anna itselleni lupaa katkeroitua mutta ole sitä tyyppiä joka haluaa hoitaa hommanansa kunnialla. En kestäisi itseäni jos antaisin vaan olla, kyllä ne lapset kasvaa itsekseen ja kohtahan isommista on apua. Entä jos en halua tyttäristäni pikkuäitejä?

Muita samoja kysymyksiä pohtivia?

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh. Tulipa putkeeen vaikka jäsentelin teksiä puhelimella...

Vierailija
2/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupunut neljäs äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä luulin, että lestadiolaisisät osallistuvat lastensa hoitoon, kun niitä panevat alullekin paljon

otan osaa, ap

Vierailija
4/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tehnyt päätöksen hankkia neljä lasta, nyt kannat vastuusi niistä lapsista. Teillä on selkeästi ruuhkavuoden meneillään - ne koetaan ei-suurperheissäkin ja useimmat kokevat ne hyvin rankoiksi. Mutta pikkuhiljaa se helpottaa. Lisää lapsia ei kuitenkaan kannattaisi ainakaan hetkeen hankkia. Aivan sama vaikka Jumala niin haluaisikin.

Vierailija
5/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea, mutta hae sterilisaatio. Sitten voitte suvun kanssa poikineen ihmetellä että miksi et enää lisäänny, vaikka näkyvää ehkäisyä ei näy!

Vierailija
6/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Otsikko meni päin seiniä mut joo, eipä se ollu pointti tässä ;)

Kyllä mun mies on apuna. Mutta myös paljon poissa. Olisin minäkin jos vain pääsisin. Lisäksi hän tekee tosi paljon töitä kun on vaativassa ammatissa.

Vierailija
7/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy käyttöön!

Vierailija
8/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemmin olet hyvä äiti neljälle, kun psykoosiin väsymyksestä valuva kymmenelle.. iankaikkinen käsky lisääntyä ja täyttää maa on ajoilta, jolloin ihmisiä ei oikeasti ollut ns tarpeeksi, kirkkokuntanne väenvängällä haluaa vieläkin uskoa tähän ilman mitään käytännönjärkeä. myös vaimoja oli yhdellä miehellä esim kolme, eli perheessä paljon lapsia, mutta äitejä hoitamassa enemmän. ei niin sairasta jumalaa voi olla, joka ajattelisi, että lastenteko on pakollista, yli voimavarojen vaan täytyis jaksaa. jumalahan on rakastava. toivottavasti miehesi on samalla kannalla kanssasi, muille ehkäisynne ei kuulu!! tai sitten yritä pelata varmoilla päivillä, jos mies ei suostu ehkäisyyn.. tsemppiä!!

Vierailija
9/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaisi lopettaa se lastenhankinta jos ei meinaa jaksaa edellisiäkään hoitaa?

Vierailija
10/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:51"]Ehkä kannattaisi lopettaa se lastenhankinta jos ei meinaa jaksaa edellisiäkään hoitaa?
[/quote]

No mutta kun jumala kieltää ja yhteisö odottaa vähintään 20 lasta!

Vierailija
11/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6: jos nyt kumminkin lukisit ennen kuin kommentoit. Tosi järkevää tulla neuvoja jakelee lukematta viestiä. Ja juurihan tuolla ap sanoi ettei halua pysyvää ratkaisua ehkäisyn suhteen.

Vierailija
12/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:51"]Ehkä kannattaisi lopettaa se lastenhankinta jos ei meinaa jaksaa edellisiäkään hoitaa?
[/quote]

No mutta kun jumala kieltää ja yhteisö odottaa vähintään 20 lasta!
[/quote]

Niinhän se taitaa olla nuissa piireissä. Omilla aivoilla ei saa ajatella ja itse ei saa päättää perhekokoaan. Ihan vaan koska Jumala.

Vierailija
13/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei uupunut äiti. Olen itse tavallinen Raamattuun tukeutuva uskova äiti. Minun ehdotukseni on, että alkaisit itse lukea ja tutkia huolella Raamattua. Löydätkö sieltä kohtaa, joka tekee ehkäisemättömyydestä pelastuskysymyksen? Minä en ole löytänyt, vaan paljon puhetta armosta. Tottakai meidän pitää tehdä parannusta pahoista teoistamme, mutta ehkäisy ei Jumalan Sanan mukaan ole sellainen asia.

Meidän ei tule jättäytyä uskonasioissa toisten ihmisten opetusten ja sanomisten varaan, vaikka he olisivat missä asemassa seurakunnassa. Jeesus haluaa kohdata sinut ja opettaa sinua henkilökohtaisesti. Siksi Sanan tunteminen ja ymmärtäminen ovat tärkeitä asioita, että kukaan ei voi meitä eksyttää.

En halua taakoittaa sinua yhtään lisää, vaan vakuuttaa sinua siitä, että Jumala ei sinua halua näännyttää - sellainen on ihmisten työtä. Kristus on vapauttanut meidät vapauteen ja se koskee sinuakin. On vaikea nousta ylös ja katsoa ympärilleen kun on opetettu tietyllä tavalla, mutta se on mahdollista. Kukaan muu ei voi tehdä sitä sinun puolestasi, ei miehesi ei kukaan seurakunnan miehistä, ei edes kukaan naisystäväsi. SInun on itse otettava vastuu ja tutkittava ja rukoiltava Jumalan johdatuksessa, että saat viisauden asiassa.

Voimia ja siunausta sinulle!

Vierailija
14/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhteisö meiltä mitään odota. Ja vaikka ajattelisivatkin että onpas outoa kun ei lapsia yhtäkkiä kuulu (jos siis valitsisimme ehkäisyn) niin muahan ei yhteisön mielipiteet kiinnosta. Vain Jumalan.

Aloittaja

Vierailija
15/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sehän tossa varmaan eniten ahdistaakin, ettei loppua näy. hyvinkin voisi jaksaa neljän kanssa, kun tietäis että nää on nyt tässä, mutta koko ajan saa pelätä että tulee lisää eikä koskaan tuu sitä aikaa, että kohta helpottaa..

Vierailija
16/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:55"]Ei yhteisö meiltä mitään odota. Ja vaikka ajattelisivatkin että onpas outoa kun ei lapsia yhtäkkiä kuulu (jos siis valitsisimme ehkäisyn) niin muahan ei yhteisön mielipiteet kiinnosta. Vain Jumalan.

Aloittaja
[/quote]

Jumalan mielipide sinun mielestäsi on siis se että SINUN ja sinun perheen pitää kärsiä koska ette jaksa hoitaa niin montaa lasta kun Jumala teille määrää? Jumala on julma.

Vierailija
17/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:51"]Ehkä kannattaisi lopettaa se lastenhankinta jos ei meinaa jaksaa edellisiäkään hoitaa? [/quote] No mutta kun jumala kieltää ja yhteisö odottaa vähintään 20 lasta!

[/quote]

Jumala ei kiellä ehkäisyä.

Vierailija
18/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonto, heikot sortuu sen edessä...en tiedä miten teihin tulisi suhtautua?! Omapa on valintasi, ei voi kun hämmästellä uskovaisia.

Vierailija
19/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:51"]Ehkä kannattaisi lopettaa se lastenhankinta jos ei meinaa jaksaa edellisiäkään hoitaa? [/quote] No mutta kun jumala kieltää ja yhteisö odottaa vähintään 20 lasta!

[/quote]

Jumala ei kiellä ehkäisyä.
[/quote]

Miksi ihmeessä alottaja sitten pukkaa lapsia maailmaan vaikkei jaksa niitä hoitaa? Omasta tahdosta se ei ainakaan ole.

Vierailija
20/80 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ihiminen ei omin voimin pääse taivaaseen. Ei, vaikka yrittäisi kuinka elää 10 käskyn mukaan ja olla "hyvä ihminen". Ihminen ei ole tällaisenaan Jumalalle kelpaava, perisynti on ihmisen saastuttanut. Jeesuksen sovitystyön tähden ihminen kelpaa Jumalalle ja pääsee taivaaseen. Omillla tikapuilla sinne ei pääse. Ei,vaikka ei ehkäisisi, ei, vaikka eläisi näennäisesti siistiä elämää.. 

Sinä tarvitset lepoa, hyvä ystävä, mieti tukiverkkosia läpi ja pyydä heiltä apua.

p.s. Meilläkin on neljä lasta, mutta vanhin on jo yli kymmenen, joten ikäeroa on ja olen sen vuoksi jaksanut suhteellisen hyvin ja ollut töissäkin välillä. Meillä on käytössä kierukka, ehkäisyteho 5 vuotta. Niiin ja emme ole lestadiolaisia, vaan luterilaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi