Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkaako 25-vuotiaalla olemaan jo kiire yrittää vauvaa?

Vierailija
10.02.2015 |

Mitä mieltä olette sopivasta iästä yrittää vauvaa? Oletteko katuneet myöhäistä lapsensaanti-ikää?

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:29"]

Kävin ennen vuoden vaihdetta gynellä ja puheeksi tuli lapset sekä ehkäisyasiat. Gyne sitten sanoi, että lasta kannattaa ehdottomasti alkaa yrittää ennen kun täyttää 30v - varsinkin jos toiveissa on useampi lapsi. Alko vaan ahistaa, tarkotus on lähteä vielä opiskelemaan..jotenkin lapsi tuntuu hankalalta tässä yhtälössä :/ Muutenki tuntuu, että alkaa olla jo paineita lasten tekemisestä, kello tikittää. Saa nähä, ehkä aika ajaa ohi? T:n25

[/quote]

Gynet antavat aika tiukkaa palautetta, ettei kukaan pääsisi sanomaan ettei tiennyt. Mutta kuten tuolla aiemmin todettiin, yli 35-vuotiasta synnyttäjistä viidesosa saa lapsen hoitojen avulla. Eli neljä viidesosaa yli 35-vuotiaista synnyttäjistä saa lapsen luonnonmenetelmällä, ja tuohon yhteen viidesosaan kuuluvat mm. naisparit ja yksinäiset äidit sekä muut, jotka eivät luonnonmenetelmää edes yritä.

Joten kyllä valtaosalta lasten saaminen onnistuu vielä yli 35-vuotiaana. Tietenkän kukaan ei voi etukäteen tietää, saako lapsia ollenkaan, mutta 25-vuotiaalla on vielä piiiitkä aika ennen kuin ikä tulee vastaan.

Vierailija
122/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole vaikka tosi monella kaverillakin on jo lapsia. En todellakaan ole vielä valmis luopumaan huolettomasta elämästäbi, ekstempore reissuista, omasta ajasta. Ei kiinnosta toisen ihmisen paapominen 24/7 ihan vielä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:54"]Tottakai on. 25-vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea, ja kun ei voi tietää onko alunperinkään järin hedelmällinen, ja onko kumppani, niin turha sitä on odotella jos kerran lapsia joskus meinaa tehdä. Minä tulin parikymppisenä hyvin helposti raskaaksi, mutta toista lasta sai odotella 8 vuotta, kolmen vuoden odottelun jälkeen tulin raskaaksi mutta se oli tuulimuna, eli keskenmeno tuli, ja sitten menikin 5 vuotta, ja huomasin olevani lähes sillä rajalla jonka olin itselleni asettanut, eli että 35 vuotta on se raja. Mun lasten ikäeroksi tuli yli 14 vuotta, ei siinä mitään, mutta kyllä nuori äiti oli kivempi olla kuin vanha. Kyllä minä mietin sitä että kun nuorimmaiset pääsee ripille niin minä olen jo vanha mummo viisikymppinen ja mieheni kuusikymppinen, sen ikäisten pitäisi olla jo odottelemassa lastenlasten rippijuhlia. Ja mietin kyllä sitä että ehdinkö nähdä nuorimmaisteni löytävän puolison ja perustavan perheen, jos tulevat isäänsä ja perustavat perhettä vasta yli kolmekymppisenä, kyllä minä haluaisin olla vielä tarpeeksi hyväkuntoinen että voisin tehdä lastenlasten kanssa jotain kivaa. [/quote] Vai vanha mummo viisikymppinen. Oletpas lapsellinen. Ja vielä lastenlapsi ripille.... Ne on ne omat sukunsa, missä teiniäitiys on elämäntapa....

[/quote]

Ei parikymppinen ole mikään teiniäiti! Mun mies on viisikymppinen, tuli kilpirauhasen vajaatoiminta ja reuma iski ja on pari vuotta ollut joka välissä sairaslomalla ja jo sairaseläkettäkin väläytetty, ja meillä on viisivuotiaat kaksospojat, kyllä se miestä surettaa että ei saanut poikia nuorempana kun olisi eritavalla jaksanut. Minä kun sain parikymppisenä lapsen oli helppo jaksaa, ja oli kiva kun oma äiti oli nuori ja friksevä mumma. Mun suurin trauma elämässä on ollut se kun menetin oman mummani (ainoan elossa olevan isovanhemman) 12 vuotiaana, vieläkin on mummaa ikävä vaikka siitä on jo pien 30 vuotta. Äitini oli nuorin kymmenestä lapsesta, ja oli myös pahoillaan kun menetti äitinsä niin nuorena, mumma ei elänyt kuin 74 vuotiaaksi.

Ystävättären vanhemmat kuolivat n. 45-vuotiaana molemmat, toinen ärhäkkään syöpään muutamassa kuukaudessa ja toisella tuli joku aivoverenvuoto tai tulppa tai joku ja kuoli niile sijoilleen, siinä jäi nuorempi lapsi alaikäisenä täysorvoksi. Tätini ja setäni kuolivat myös niin että nuorin neljästä lapsesta oli juuri täyttänyt 18, samoin toinen syöpään ja toinen aivoissa tapahtuneeseen poksahdukseen, alle kuusikymppisiä molemmat. Ei elämä aina mene niin kuin on suunnitellut että elää pitkään ja terveenä. Ihmisen elämä on yllättävän lyhyt, jos lapsia haluaa, niin kyllä ne on parasta tehdä nuorena. En käsitä näitä ikuisia opiskelijoita ja opiskelijaelämän mahtavuutta, mun mielestä sellainen bile-elämä ei ole mitään muuta kuin elämän tuhlaamista.

Vierailija
124/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:41"]Tuntuu, että kaikilla ikäisilläni alkaa jo olla ainakin yksi lapsi. -ap [/quote] Hanki koulutetumpaa seuraa. Kenelläkään samanikäisistä ystävistäni ei ole lapsia, useimmat opiskelevat vielä. Lapset tulevat vasta sitten kun on vakaat tulot ja parisuhde. Terveisin opiskelija, 25 vuotta

[/quote]

Joo, on se hyvä että on sitten aikaa ja rahaa juosta hoidoissa... En käsitä ihmisiä jotka haluaa tehdä lapset nelikymppisenä, sitä on eläkeikäinen kun lapset on aikuisia, ja siinä sitten ootat että mahtaako lapsenlapsia koskaan tulla, suurella todennäköisyydellä kuolet ennen sitä, tai olet niin huonokuntoinen että ei niistä pikkulapsista mitään iloa ole.

[/quote]

Onko ikinä tullut mieleen, että niillä nelikymppisenä lapsensa tekevillä on elämässä niin paljon muutakin mielenkiintoista kuin lapsien pykääminen ja lapsenlapsien odottelu. Siksi se perheen perustaminenkin on venähtänyt.

Ei silti, ei siinäkään ole mitään pahaa, jos lapset on se ainut tärkeä asia. Mutta niiden lapsenlapsien vaatiminen on kyllä vähän törkeää, omia lapsia saattavat kiinnostaa ihan muut asiat elämässä.

Vierailija
125/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:23"]

Ainaki 20 vuotta aikaa

[/quote]

Älä nyt puhu paskaa. Kaikki 30 vuotiaatkaan ei tee enää lasta, saati sitten 45 vuotiaat. Kai te olette huomanneet että kun ensisynnyttäjien ikä on alkanut lähestyä 30 ikävuotta, niin lapsettomien osuus on myös kasvanut? Se ei ole sattuma. Mutta jokainen tekee itse omat valintansa, ei kaikkien ole pakko tehdä lasta.

Vierailija
126/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

31v. Eikä kiire, tuskin hankinkaan.

Vierailija
127/150 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/tutkimus_naisten_hedelmallisyys_saavuttaa_huippunsa_kolmekymppisena/6742548

Ei ole kiire. Vasta 34 vuotiaana alkaa hedelmällisyys laskea.

Vierailija
128/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:57"]

Ainaki 20 vuotta aikaa

[/quote]

Älä nyt puhu paskaa. Kaikki 30 vuotiaatkaan ei tee enää lasta, saati sitten 45 vuotiaat. Kai te olette huomanneet että kun ensisynnyttäjien ikä on alkanut lähestyä 30 ikävuotta, niin lapsettomien osuus on myös kasvanut? Se ei ole sattuma. Mutta jokainen tekee itse omat valintansa, ei kaikkien ole pakko tehdä lasta.

[/quote]

Tuohon olisi kiva saada jokin lähdeviite. Minun käsitykseni mukaan tahaton lapsettomuus on vähentynyt nykyaikaisten hoitojen myötä. Toki vapaaehtoinen lapsettomuus on yleistynyt ehkäisykeinojen ansiosta.

Vierailija
129/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:24"]Lisään vielä, että kertoo vain ja ainoastaan naisesta itsestään, jos ylpeänä hehkuttaa, että elää vielä 26-vuotiaana opiskelijaelämää eikä "todellakaan hanki lapsia kymmeneen vuoteen". Mitä hienoa tai tavoittelemisen arvoista tuossa on? Hyvä vaihtoehto sinulle, mutta useat muut ovat tuossa iässä jo aikuisia ihmisiä, heillä on vakaa parisuhde ja hyvät tulot. Kyllä 25-vuotias on jo aikuinen, kaikkien ei tarvitse venyttää teini-ikäänsä kolmekymppiseksi. T. 25-vuotiaana brutto 3300e/kk [/quote] No voi vitsi. Musta oli siistiä 25-vuotiaana bilettää ja matkustaa ja tehdä töitä. Oli mullakin tulot bruttona 3000e/kk siinä iässä ja silti sai elää kuin teini. Eipähän kaduta vaikka ei noista vuosista mitään maallista sukanvarteen jäänyt. Nyt kolmekymppisenä pienen lapsen äitinä hauska muistella noita. Ja joo, ihan kakara olin, mutta ompahan nekin koettu. Lapsen saaminen mua ainakin vasta kasvattanu enkä onnekseni ollut tähän aikaisemmin edes valmis.

[/quote]

Jaa. Minusta taas oli siistiä olla 25 vuotiaana kahden lapsen äiti. Töiden teosta ei tarvinnut vasta valmistuneen haavella 90-luvun lamassa. Päivääkään en ole valintaani katunut. Uraa ehti luomaan sitten kun töitä alkoi taas saada ja lapsetkin alkoi olla lähellä kouluikää. Sen vaan sanon että elämä ei aina heittele kuten on suunnitellut ja lasten hankkiminen on yksi niistä asioista, joka ei välttmättä enään onnistu, kun sitä aikansa siirtää.

Vierailija
130/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:41"]Tuntuu, että kaikilla ikäisilläni alkaa jo olla ainakin yksi lapsi. -ap [/quote] Hanki koulutetumpaa seuraa. Kenelläkään samanikäisistä ystävistäni ei ole lapsia, useimmat opiskelevat vielä. Lapset tulevat vasta sitten kun on vakaat tulot ja parisuhde. Terveisin opiskelija, 25 vuotta

[/quote]

Joo, on se hyvä että on sitten aikaa ja rahaa juosta hoidoissa... En käsitä ihmisiä jotka haluaa tehdä lapset nelikymppisenä, sitä on eläkeikäinen kun lapset on aikuisia, ja siinä sitten ootat että mahtaako lapsenlapsia koskaan tulla, suurella todennäköisyydellä kuolet ennen sitä, tai olet niin huonokuntoinen että ei niistä pikkulapsista mitään iloa ole.

[/quote]

Onko ikinä tullut mieleen, että niillä nelikymppisenä lapsensa tekevillä on elämässä niin paljon muutakin mielenkiintoista kuin lapsien pykääminen ja lapsenlapsien odottelu. Siksi se perheen perustaminenkin on venähtänyt.

Ei silti, ei siinäkään ole mitään pahaa, jos lapset on se ainut tärkeä asia. Mutta niiden lapsenlapsien vaatiminen on kyllä vähän törkeää, omia lapsia saattavat kiinnostaa ihan muut asiat elämässä.

[/quote]

No tottakai lapset tekevät omat valintansa, ja luonto tekee omansa, että saako niitä lapsenlapsia, mutta kyllä mun täti joka ei saanut lapsia, sanoi että kun täytti 50v. iski se päin naamaa taas että kun ei saanut lapsia, niin eipä ole mahdollista saada lapsenlapsiakaan samoin kun kaverit ja työkaverit sai. EI kai se ole mitään lastenlasten vaatimista, jos yrittää tehdä lapset siinä iässä että itse olisi hengissä mahdollisten lastenlasten syntyessä ja kasvaessa.

Vierailija
131/150 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö pitäisi kysyä, että mikä on se hetki jolloin vauvalle pystyy itse tarjoamaan parasta? Antaa kellon tikittää, "mä haluan" ei saa olla ainoa syy vauvan hankintaan.

Vierailija
132/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:01"]

Ainaki 20 vuotta aikaa

[/quote]

[/quote]

Tuohon olisi kiva saada jokin lähdeviite. Minun käsitykseni mukaan tahaton lapsettomuus on vähentynyt nykyaikaisten hoitojen myötä. Toki vapaaehtoinen lapsettomuus on yleistynyt ehkäisykeinojen ansiosta.

[/quote]

Kyllähän niiden hoitojen tarve on räjähtänyt kun joka toiselle vanhalle kurpalle pitää tehdä hoitoja että tulisi raskaaksi. 

Vierailija
133/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hä? No siitähän se just johtuu että arvomaailma ja tavoitteet on erilaisia. Jollekkin se perheen perustaminen ei ole mikään tavoite ja toiselle on. Mutta aivan turha lässyttää että tekaisen lapset sitten nelikymppisenä jos huvittaa, ei välttämättä enää onnistu vaikka huvittaisikin.

Jos on tavoitteena hankkia lapisa, niin kannattaa järejstellä elämänsä niin että niitä saa silloin kun se vielä onnistuu.

Vierailija
134/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 34v ja ajattelin hankkia vielä neljännen lapsen. Viideskin saa tulla jos on tullakseen.

Parikymppiset pitää yli 30-vuotiaita suurinpiirtein ikäloppuina. Voi kunpa tietäisittekään miten nuoria ja hyvinvoivia me vielä ollaan!

Vierailija
135/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 20:54"]Tottakai on. 25-vuotiaana hedelmällisyys alkaa laskea, ja kun ei voi tietää onko alunperinkään järin hedelmällinen, ja onko kumppani, niin turha sitä on odotella jos kerran lapsia joskus meinaa tehdä. Minä tulin parikymppisenä hyvin helposti raskaaksi, mutta toista lasta sai odotella 8 vuotta, kolmen vuoden odottelun jälkeen tulin raskaaksi mutta se oli tuulimuna, eli keskenmeno tuli, ja sitten menikin 5 vuotta, ja huomasin olevani lähes sillä rajalla jonka olin itselleni asettanut, eli että 35 vuotta on se raja. Mun lasten ikäeroksi tuli yli 14 vuotta, ei siinä mitään, mutta kyllä nuori äiti oli kivempi olla kuin vanha. Kyllä minä mietin sitä että kun nuorimmaiset pääsee ripille niin minä olen jo vanha mummo viisikymppinen ja mieheni kuusikymppinen, sen ikäisten pitäisi olla jo odottelemassa lastenlasten rippijuhlia. Ja mietin kyllä sitä että ehdinkö nähdä nuorimmaisteni löytävän puolison ja perustavan perheen, jos tulevat isäänsä ja perustavat perhettä vasta yli kolmekymppisenä, kyllä minä haluaisin olla vielä tarpeeksi hyväkuntoinen että voisin tehdä lastenlasten kanssa jotain kivaa. [/quote] Vai vanha mummo viisikymppinen. Oletpas lapsellinen. Ja vielä lastenlapsi ripille.... Ne on ne omat sukunsa, missä teiniäitiys on elämäntapa....

[/quote]

Ei parikymppinen ole mikään teiniäiti! Mun mies on viisikymppinen, tuli kilpirauhasen vajaatoiminta ja reuma iski ja on pari vuotta ollut joka välissä sairaslomalla ja jo sairaseläkettäkin väläytetty, ja meillä on viisivuotiaat kaksospojat, kyllä se miestä surettaa että ei saanut poikia nuorempana kun olisi eritavalla jaksanut. Minä kun sain parikymppisenä lapsen oli helppo jaksaa, ja oli kiva kun oma äiti oli nuori ja friksevä mumma. Mun suurin trauma elämässä on ollut se kun menetin oman mummani (ainoan elossa olevan isovanhemman) 12 vuotiaana, vieläkin on mummaa ikävä vaikka siitä on jo pien 30 vuotta. Äitini oli nuorin kymmenestä lapsesta, ja oli myös pahoillaan kun menetti äitinsä niin nuorena, mumma ei elänyt kuin 74 vuotiaaksi.

Ystävättären vanhemmat kuolivat n. 45-vuotiaana molemmat, toinen ärhäkkään syöpään muutamassa kuukaudessa ja toisella tuli joku aivoverenvuoto tai tulppa tai joku ja kuoli niile sijoilleen, siinä jäi nuorempi lapsi alaikäisenä täysorvoksi. Tätini ja setäni kuolivat myös niin että nuorin neljästä lapsesta oli juuri täyttänyt 18, samoin toinen syöpään ja toinen aivoissa tapahtuneeseen poksahdukseen, alle kuusikymppisiä molemmat. Ei elämä aina mene niin kuin on suunnitellut että elää pitkään ja terveenä. Ihmisen elämä on yllättävän lyhyt, jos lapsia haluaa, niin kyllä ne on parasta tehdä nuorena. En käsitä näitä ikuisia opiskelijoita ja opiskelijaelämän mahtavuutta, mun mielestä sellainen bile-elämä ei ole mitään muuta kuin elämän tuhlaamista.
[/quote]

Jonkun muun mielestä lapsiperhe-elämä on elämän tuhlaamista.

Vierailija
136/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:58"]

31v. Eikä kiire, tuskin hankinkaan.

[/quote]

Niin niin, mutta tuo on valinta. En ymmärrä sitä että halveksitaan niitä jotka haluaa lapsen 20 vuotiaina, sen on heidän valintansa. Tuuripeliähän nämä vallinnat ovat. Mutta fakta on se että lähes jokainen tuntee sen oman valintansa olleen oikea.

Vierailija
137/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:01"]

Ainaki 20 vuotta aikaa

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Nooh, miten sen nyt haluaa tulkita. "Tahaton" lapsettomuus muuttuu kyllä aika äkkiä "vapaaehtoiseksi lapsettomuudeksi" kun lasta ei ala kuulua. On otettu tietoinen riski ja kun se realisoituu, niin sen kanssa osataan myös elää.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1414475778936

Vierailija
138/150 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän asiaan ole absoluuttista totuutta. Olemme yksilöitä niin biologisesti kuin sosiaaliselta elämältämme.

Vierailija
139/150 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaiden keskimääräinen ikä on noussut kymmenessä vuodessa 32:sta 34 vuoteen. Mitä myöhemmin lasta yritetään, sitä todennäköisemmin joudutaan turvautumaan hoitoihin. Lisäksi ikä nostaa keskenmenon riskiä.

- Hedelmöityshoidoilla ei voida korjata vanhenemisen aiheuttamaa hedelmällisyyden laskua. Kun ikää tulee, hoidot onnistuvat selvästi huonommin kuin nuoremmilla, ylilääkäri Anne-Maria Suikkari kertoo.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/09/21/hedelmoityshoidot-heidan-osuutensa-on-kasvussa

Vierailija
140/150 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jo kannattaa kiirehtiä, ei oo enää ku 20v aikaa tehä, puolet ajasta jo menny;)