Alkaako 25-vuotiaalla olemaan jo kiire yrittää vauvaa?
Mitä mieltä olette sopivasta iästä yrittää vauvaa? Oletteko katuneet myöhäistä lapsensaanti-ikää?
Kommentit (150)
Ei ole myöhäistä. T. 39 v ja raskaana
Monenlaiset raskaudenaikaiset ja synnytykseen liittyvät komplikaatiot sekä prenataaliset riskit lisääntyvät äidin ollessa iäkkäämpi synnyttäjä. Varsinkin istukkakomplikaatioiden määrä ja sektiofrekvenssi kasvavat äidin iän myötä. Ennenaikainen synnytys ja lapsen kohdunsisäiset kasvuhäiriöt lisääntyvät.
Kirjoittanut:
Viveca Söderström-Anttila
LT, dosentti, apulaisylilääkäri
Väestöliiton Helsingin lapsettomuusklinikka
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:04"]
No tottakai lapset tekevät omat valintansa, ja luonto tekee omansa, että saako niitä lapsenlapsia, mutta kyllä mun täti joka ei saanut lapsia, sanoi että kun täytti 50v. iski se päin naamaa taas että kun ei saanut lapsia, niin eipä ole mahdollista saada lapsenlapsiakaan samoin kun kaverit ja työkaverit sai. EI kai se ole mitään lastenlasten vaatimista, jos yrittää tehdä lapset siinä iässä että itse olisi hengissä mahdollisten lastenlasten syntyessä ja kasvaessa.
[/quote]
Minulla on myös tällainen "vastentahtoisestilapseton" sukulainen. Ei ole saanut lasta monista yrityksistä ja hoidoista huolimatta ja ehkä karmeinta on se että lapsettomuus on syytä villistä nuoruudesta, jota nämä lapseteon siirtäjät tuntuu arvostavan, syynä lapsettomuuteen siis parit sukupuolitaudit ja abortit sinkkuaikoina.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:08"]
Mä olen 34v ja ajattelin hankkia vielä neljännen lapsen. Viideskin saa tulla jos on tullakseen.
Parikymppiset pitää yli 30-vuotiaita suurinpiirtein ikäloppuina. Voi kunpa tietäisittekään miten nuoria ja hyvinvoivia me vielä ollaan!
Olen 43 ja tiedän että en olisi voinut saada lapsia enää 30 vuotiaana, onneksi hankin kolme ennen sitä. Ei me olla mitään robotteja ja vaan ihmisiä ja lapsen saamisen vaikeudet selviää vasta kun yrittää hankkia lapsen. 'Ensin on pidetty tiukasti huolta siitä että ei tulla raskaaksi ja sitten kun halutaan raskaaski, niin se ei onnistu.
90-luvun alussa tehtiin noin 2.000 hedelmöityshoitoa vuodessa, nyt niitä tehdään yli 12.000. Syntyvien lasten märä on kuitenkin pysynyt noin 60 tuhannessa, tosin niin päin että 90-luvun alussa lapsia syntyi enemmän.
Karkeasti voi siis sanoa että 90 luvun alussa noin 3% tarvi hedelmöityshoitoa ja nykyisin sitä tarvii jo 20%, eli aikan helvetisti näkyy lapsen saannissa se että avioliiton solmisen ikä on noussut 26v -> 31v, se ehkä kertoo sen että missä iässä niitä lapsia aiotaan alkaa tekmään.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:09"] Jonkun muun mielestä lapsiperhe-elämä on elämän tuhlaamista.
[/quote]
Ja toisen mielestä elämä ilman lapsia ja perhettä on elämän tuhlaamista. Elämä on valintoja ja ihmisillä on erilaisia tavotteita. Ihmisillä on myös erilainen geeniperimä. Toisella on 25 vuotiaana jo kire tehdä lapsi jos aikoo saada ja toisella taas ei ole.
Mun on jotenkin vaikea ymmärtää, miten kapea sosiaalisesti hyväksytty lapsensaanti-ikä on. Muuten arvostetaan suvaitsevaisuutta ja monimuotoisuutta, mutta jos lisääntyy muuten kuin 29-32-vuotiaana, on se täysin kestämätöntä ja väärin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:19"]
Ei ole myöhäistä. T. 39 v ja raskaana
[/quote]
Voit puhua vain ja ainostaan omasta puolestasi. Jollain toisella raja voi olla 29 tai 35 vuotta, sen jälkeen ei vaan enää raskaudu. Syntyvyys on laskussa ja hedelmöytyshoidot nousussa, kyllä se näkyy todella rajusti tilastoissa että lapsen hankkimista siirretään yhä myöhemmlle iälle.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:47"]
Mun on jotenkin vaikea ymmärtää, miten kapea sosiaalisesti hyväksytty lapsensaanti-ikä on. Muuten arvostetaan suvaitsevaisuutta ja monimuotoisuutta, mutta jos lisääntyy muuten kuin 29-32-vuotiaana, on se täysin kestämätöntä ja väärin.
[/quote]
Biologiaa ei voi huijata. Vaikka naisilla on tarve tehdä lapset myöhemmin, niin ihmisen fysiologia ei ole muuttunut.
Huomauttaisin tässä yhteydessä että milloinkaan Suomessa alle 20 vuotias ei ole tehnyt perhesurmaa, mutta vanhimmat ovat yli 50 vuotiaita.
Nuorempana sitä vaan jaksaa ja sopeutuu paremmin.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:15"]
http://www.hs.fi/kotimaa/a1414475778936
[/quote]
Vapaaehtoisesta lapsettumuudesta voidaan olla myös vähän eri mieltä... ehkä se ei aina ole niin vapaaehotista, niin vain kävi.
Ihanteellista lapsilukua selvittävän kyselyn mukaan vain noin viisi prosenttia nuorista suomalaisnaisista haluaa jäädä lapsettomiksi, eikä osuus ole juurikaan kasvanut.
Suomessa on paljon naisia, jotka toivovat kolmea tai useampaa lasta. Kuilu toivotun ja toteutuneen lapsimäärän välillä on meillä kuitenkin korkein Euroopassa