Miten kestätte köyhyyttä noin 70-vuotiaana, kun asutte vuokralla ja eläke on pieni?
Kommentit (12)
Sen kestää koska ei odota mitään eikä suunnittele mitään. Säästää vaan rahaa ja sitten kyä kerran vuodessa jossain reissussa.
ostin jo aikana nuorena oman kämpän jota maksoin pikku palkastani ja nyt elelen mukavasti, vaikkei eläke päätä huimaa, siperia opettaa...
Saa nähdä. Kokoomusjohtoinen Orpon pellesakkihan sen aiheuttaa, ettei kohta kellään alle 10 000 kuussa tienaavalla ole omistusasuntoa.
Maksetaan puoliksi vuokra. Tulen saamaan tonnin eläkkeen ja sitten 90 000 sijoitussalkku. Pärjäänkö, kerro sinä ap?
Vierailija kirjoitti:
Maksetaan puoliksi vuokra. Tulen saamaan tonnin eläkkeen ja sitten 90 000 sijoitussalkku. Pärjäänkö, kerro sinä ap?
Ja kun on kaikkea niin ei sitä tarvitse mitään ostella. Talvet ollaan ulkomailla.
Oon 50-vuotias ja eläkkeellä. En tee mitään maksullista. En matkustele, syö ulkona, käytä päihteitä, eikä mulla ole mitään maksullisia palveluja, harrastukset halpoja tai ilmaisia. Syön yksinkertaisesti ja luuhaan kirppareilla. Syksyllä kerään marjat ja sienet, talvisin kävelen, sulan kelin aikaan pyöräilen.
Autan opiskelevia lapsia missä voin, toki rahaa mulla ei ole antaa, mutta teen edullisia löytöjä kirppareilta ja roskalavaryhmistä. Näillä näkymin kummankaan ei tarvitse ottaa opintolainaa, kiitos vanhemman osa-aikatyön ja nuoremman kuntoutusrahan.
Miesystävä lainaa mulle välillä rahaa, jos on tiukkaa. Isältä voin pyytää myös.
Elämä on ihan hyvää näin. Luen, kirjoitan, teen käsitöitä ja yritän liikkua. Mulla on rahaa ruokaan ja katto pään päällä, lämmin vesi tulee ja menee. Ei ole valittamista.
No ei sitä rahaa nyt ihmeemmin tarvitse enää seitenkymppisenä.
Vanhana sitä kestää paljon paremmin kuin lapsena tai nuorena. Itse käytin rahoja sumeilematta kun olin hyväkuntoinen. On matkustelit ympäri maailmaa, käyty Oopperassa ja huippuravintoloissa Wienissä, Pariisissa ja Milanossa ja työskennellyt Etelä-Euroopassa. Mitään en kadu. Ruokaa jää nykyäön 250 e kk.
Todella hyvin. Tonnin takuueläke, siitä satanen omavastuuosuutta vuokraan, pari satasta muihin pakollisiin laskuihin niin jää vielä seitsemän hunttia esim ruokaan ja hurvitteluun.
En mitenkään. Ajattelin vanhoilla päivilläni opiskella vielä pomminrakentamista. Turha on Orpon tai Purrankaan suunnitella eläkkeellejäämistä.
Itse pohtinut tulevaisuutta ja samaa. Nyt ikää 52, joten vielä aikaa. Miettinyt yhtenä vaihtoehtona jonnekin muuttotappiokuntaan muuttoa, jossa ei talot paljoa maksa ja sellaisen ostamista.