Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokranantaja purkaa jo tehdyn vuokrasopimuksen jossa vakuus on hoidettu jos hän alkaa epäillä maksukykyä?

Minde
20.11.2021 |

Tilanne on se, että olen tehnyt vuokrasopimuksen 1.12 alkaen ja vakuus on tullut Kelasta pitkän sairasloman vuoksi mutta joulukuussa olen palaamassa töihin. Tänään hän alkoi epäröidä maksukykyä ja lisäksi oli urkkinut Facebookprofiiliani mistä käy ilmi että teen myös eri alan töitä kuin mistä kerroin. Hän sanoi miettivänsä asiaa maanantaihin ja nyt on vaikea saada mielenrauhaa viikonlopuksi etten jää kodittomaksi.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika häiritsevää jos on alkanut urkkia tietojasi jostain. Hirveä tilanne. Varmasti stressaava. Ei kauhean kaunista peliä vuokrananatajalta.

Vierailija
22/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuskin hän ajaisi mua pois sitten kun olen muuttanut sillä olen taas joulukuussa töissä paikassa mistä hänelle kerroin ja vuokrat eivät tule myöhästymään. Nyt on kyse vain siitä että hän epäröi uskaltaako vuokrata minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tää on monimutkainen juttu.

Vuokrasopimuksen voi PURKAA jos vuokrat ovat myöhässä (2 kertaa), jos asuntoa käytetään laittomaan toimintaan, jos asunnolle tehdään vahinkoa tai siellä vietetään häiritsevää elämää. Yleinen epåluulo tai elämöntilanteen muuttuminen (sairasloma pitenee, poikaystävä tulee tai menee, työpaikka vaihtuu) eivät ole tällaisia syitä.

Periaatteessa toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen voi IRTISANOA ”ihan mistä tahansa syystä” kunhan syy ei ole laiton. Laittomia syitä ovat laissa mainitut syrjintäperusteeet (uskotnto, entnisyys, sukupuoli, seksuaalisuus sairaus, vamma jne). Määräaikaisen vuokrasopimuksen voi irtisanoa kesken määräajan vain samoista syitä kuin sen voi purkaa, sekä jos asuntoa tarvitaan omistajan omaan käyttöön.

Eli noin periaatteessa vuokranantaja ei voi laillisesti purkaa vuokrasuhdetta siksi, että on alkanut epäillä aapeen maksukykyä, elleivät vuokrat vielä ole myöhässä. Vuokrasopimuksen voi kuitenkin irtisanoa, mutta silloin on 3kk irtisanomisaika. Toisaalta on aika vaiva muuttaa 3kk ajaksi johonkin kun tietää joutuvansa muuttamaan heti pois. Itse aapeen sijalla etsisin vaan suosiolla toisen asunnon.

Sen verran lisäisin, että vuokran pitäisi olla reippaasti myöhässä että se on peruste. Jos maksaa sovitun päivän jälkeen, mutta samassa kuussa kuitenkin, niin sitä ei lasketa varsinaisesti myöhässä olemiseksi.

Vierailija
24/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voi irtisanoa ja 3 kk kuluttua muutat taas

Kallista

Etsi toinen kämppä

Löydät ehkä kivemman

Ei voi purkaa tai irtisanoa sopimusta perusteetta.

Ei vuokrasopimuksen irtisanomiseen tarvi syytä

Vierailija
25/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt kun en vielä edes asu ko. Asunnossa niin voiko hän enää tässä vaiheessa kun sopimus on tehty ka vakuus hoidettu, olla vuokraamotta sitä minulle? Siihen en ole vielä saanut yksiselitteistä vastausta. Sillä vaikka joutuisin muuttamaan 3 kk päästä niin joku asunto minulla on oltava.

Vierailija
26/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tää on monimutkainen juttu.

Vuokrasopimuksen voi PURKAA jos vuokrat ovat myöhässä (2 kertaa), jos asuntoa käytetään laittomaan toimintaan, jos asunnolle tehdään vahinkoa tai siellä vietetään häiritsevää elämää. Yleinen epåluulo tai elämöntilanteen muuttuminen (sairasloma pitenee, poikaystävä tulee tai menee, työpaikka vaihtuu) eivät ole tällaisia syitä.

Periaatteessa toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen voi IRTISANOA ”ihan mistä tahansa syystä” kunhan syy ei ole laiton. Laittomia syitä ovat laissa mainitut syrjintäperusteeet (uskotnto, entnisyys, sukupuoli, seksuaalisuus sairaus, vamma jne). Määräaikaisen vuokrasopimuksen voi irtisanoa kesken määräajan vain samoista syitä kuin sen voi purkaa, sekä jos asuntoa tarvitaan omistajan omaan käyttöön.

Eli noin periaatteessa vuokranantaja ei voi laillisesti purkaa vuokrasuhdetta siksi, että on alkanut epäillä aapeen maksukykyä, elleivät vuokrat vielä ole myöhässä. Vuokrasopimuksen voi kuitenkin irtisanoa, mutta silloin on 3kk irtisanomisaika. Toisaalta on aika vaiva muuttaa 3kk ajaksi johonkin kun tietää joutuvansa muuttamaan heti pois. Itse aapeen sijalla etsisin vaan suosiolla toisen asunnon.

Sen verran lisäisin, että vuokran pitäisi olla reippaasti myöhässä että se on peruste. Jos maksaa sovitun päivän jälkeen, mutta samassa kuussa kuitenkin, niin sitä ei lasketa varsinaisesti myöhässä olemiseksi.

Parin viikon myöhästyminen riittää, jos se toistuu.. Jos eräpäivä on kuun ensimmäinen ja maksat joka kuussa vasta 27. päivä, se on kyllä jo purkuperuste. Kannattaa mieluummin yrittää sopia maksupäivän muuttamisesta.

Vierailija
27/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta nyt kun en vielä edes asu ko. Asunnossa niin voiko hän enää tässä vaiheessa kun sopimus on tehty ka vakuus hoidettu, olla vuokraamotta sitä minulle? Siihen en ole vielä saanut yksiselitteistä vastausta. Sillä vaikka joutuisin muuttamaan 3 kk päästä niin joku asunto minulla on oltava.

Hän on jo vuokrannut asunon sinulle. Ei se sitä enää voi perua. Siis laillisesti - mutta toki hän saattaa yrittää, ja silloin sinä olet pulassa. Katselisin varmuuden vuoksi toisen asunnon. Kyllä sen tässä ehtii löytämään, aikaa on vielä pari viikkoa. Mut ensin yhteys Kelaan koska eivät varmaan suostu kahteen vakuuteen ilman tosi hyvää selitystä.

Vierailija
28/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on jo vuokrasopimus tehtynä, niin normaalit irtisanomisajan pätevät.

Vierailija
29/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei ole nyt kyse että vuokrat olisi myöhässä tai tulisivat edes olemaan vaan siitä voinko nyt ja olenko oikeutettu muuttamaan asuntoon

Vierailija
30/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää mitään, saan sen asunnon ja vuokraisäntä myönsi katsoneensa mun Facebookprofiilia ja häntä oli hämmentänyt että siellä oli eri työ kuin mistä kerroin mutta nyt kun kerroin sen, ei ongelmaa enää ole. Huh, iso kivi vierähti sydämeltä ja nyt voi taas hengähtää.

Vierailija
31/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksityinen vuokranantaja voi olla noin tyhmä. Luulis olevan pääasia että saa rahansa säännöllisesti.

Vierailija
32/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi facebook julkinen?

Vierailija
33/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuskin hän ajaisi mua pois sitten kun olen muuttanut sillä olen taas joulukuussa töissä paikassa mistä hänelle kerroin ja vuokrat eivät tule myöhästymään. Nyt on kyse vain siitä että hän epäröi uskaltaako vuokrata minulle.

No, hän on jo vuokrannut. Irtisanomisaika 3 kk.

Vierailija
34/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain yksityinen vuokranantaja voi olla noin tyhmä. Luulis olevan pääasia että saa rahansa säännöllisesti.

Niin no kato kunJUST SITÄHÄN se pelkääkin, että ei saa rahojaan säännöllisesti kun aapeellä ei olekaan maksukykyä.

Ja useimpien vu9rantantajien mieleetä tärkeintä on että saa rahansa säännöllisesti JA että asunnossa eletäön niin ettei se aiheuta vahinkoja tai vihastuta naapureita ja johda haltuunottoihin. Kun vuokranantaja haluaa ennenkaikkea olka menettämättä omaisuuttaan.

Vierailija
35/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopimus on voimassa ja siellä lukee irtisanomisajat molempiin tilanteisiin: kun vuokranantaja tai vuokralainen irtisanoo. Niillä mennään ja muu on turhaa löpinää.

Ihmisenä Ap ei vaikuta luotettavalta tai fiksulta, mutta se on toinen tarina. Sopimuksessa lukee mikä pätee.

Tunnetko hänet!?

Vierailija
36/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta huh, iso kivi vierähti sydämeltä. Olisi alunperinkin pitänyt kertoa myös tästä toisesta työstä mutta en nyt ajatellut sillä olevan merkitystä. Nyt oikein naurattaa. Mikä soppa yhden työpaikan takia.

Vierailija
37/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei ole nyt kyse että vuokrat olisi myöhässä tai tulisivat edes olemaan vaan siitä voinko nyt ja olenko oikeutettu muuttamaan asuntoon

Vuokrasopimuksen perusteella olet oikeutettu. Mutta käytännössä, mitä teet jos vuokranantaja ei anna avaimia ja sanoo palauttavansa vakuuden? Kuinka kipeästi/kiireellä tarvitsen asunnon?

Sinuna koittaisin nyt jutella ja puhua järkeä vuokranantajalle. Yrittää päästä sopuun jne. 

Toisaalta jos vuokranantaja on ihan pimeä jo ennen muuttoa niin ehkä olisi parempi etsiä toinen asunto. Tiedossa lisää ongelmia. 

Vierailija
38/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tähän vuokrasuhteeseen. Muutakin ongelmaa on luvassa tällaisesta vuokranantajasta.

Tori. fi:ssä on siistejä ja kivoja asuntoja joissa esim. lukee Kelan vakuus ei este, maksuhäiriömerkinnästä voidaan keskustella. Tällaisilla vuokranantajilla on vähän laajempi katsantokanta siihen, millaisia asioita elämässä voi tulla vastaan ja itse vuokraisin asunnon mieluummin tämmöiseltä henkilöltä vaikka minulla ei edellä mainittuja vakuus ym. ongelmia olekaan.

Siis varoitan sinua ap, laita itse tori. fi:n ilmoitus jossa kerrot rehellisesti tilanteesi,mutta että olet luotettava ja siisti hiljainen eläjä, vastauksia kyllä tulee takuuvarmasti vaikka olisit 100% :n työtön.

Vierailija
39/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on olemassa lait asunnon vuokraamisesta.

Vierailija
40/108 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasopimuksen perusteella olet oikeutettu. Mutta käytännössä, mitä teet jos vuokranantaja ei anna avaimia ja sanoo palauttavansa vakuuden? Kuinka kipeästi/kiireellä tarvitsen asunnon?

Sinuna koittaisin nyt jutella ja puhua järkeä vuokranantajalle. Yrittää päästä sopuun jne. 

Toisaalta jos vuokranantaja on ihan pimeä jo ennen muuttoa niin ehkä olisi parempi etsiä toinen asunto. Tiedossa lisää ongelmia. 

Onneksi vuokranantajasta voi tehdä ilmoituksen viranomaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme