Kaleva: Oululaisnuoria höynäytettiin ryhtymään maalaustöihin kevytyrittäjinä
– Rakennusliiton aluetoimitsija "Olemme huolissamme, he ovat täysin yhteiskunnan turvaverkon ulkopuolella"
Nuoria on houkuteltu joukoittain töihin korjausrakentamisen piiriin ilmeisen väärin perustein. Toistasataa nuorta rekrytoitiin Oulussa kesällä töihin maalareina sillä perusteella, että heitä oli kehotettu ilmoittautumaan kevytyrittäjiksi.
Törkeää työvoiman hyväksikäyttöä.
Kommentit (14)
Nollatuntisopimus, palkka n. 10 €/tunti ja itse maksat eläkemaksusi ym. Etkä saa tukia, koska olet yrittäjä. Tästä oikeisto on pitkään unelmoinut. Kunnon riistoa nälkäpalkalla, ilman työterveyttä ja sairausajan palkkaa, lomia tai eläkemaksuja ja kaikkien tukien ulkopuolella työstäsi pitkän siivun välistä vetävän työnantajasi armoilla.
Onkohan kuntakokeilu jotenkin mukana tässä huijauksessa?
Työnantaja on vähän kuin parittaja, jolle työskennellään taskurahaa vastaan. Vetää välistä toisten tekemästä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja on vähän kuin parittaja, jolle työskennellään taskurahaa vastaan. Vetää välistä toisten tekemästä työstä.
No näinhän se on aina ollut paitsi jos työnantaja on kunta tai valtio
Mikseivät iltapäivälehdet ja Hesari tee noista nuorista isoja ylistysjuttuja? Eikö yrittäjyys muka aina olekaan tie hyviin tuloihin ja aurinkoiseen elämään?
Ja samaan aikaan suomalainen media ylistää sitä kuinka hallitus on onnistunut vähentämään työttömyyttä. Hyi helve##i.
Kevytyrittäjyys on harhaanjohtava termi. Lainsäädäntö ei tunne sitä. Siksi viranomaiset voivat määrittää kevytyrittäjän aseman niinkuin itse tahtovat.
Kevytyrittäjä on jossain oudossa välitilassa. Jotkut tahot määrittelevät hänet yrittäjäksi ja jotkut eivät.
Tämä johtaa pahimmillaan siihen, että ei saa palkansaaja sosiaaliturvaa, mutta ei myöskään yrittäjän sosiaaliturvaa.
Varsinkin työttömyys on heille vaikea tilanne jos yksi viranomainen määrittelee yrittäjäksi ja toinen palkansaajaksi. Siinä voi helposti jäädä kokonaan ilman sosiaaliturvaa.
Itse en ole kevytyrittäjä. En uskaltanut sellaiseksi alkaa
Työskentelen työosuuskunnassa työntekijänä. Ja olen joutunut tiukkoihin selvityksiin siitä että olenko yrittäjä vai työntekijä. Tämä siitä huolimatta että lainsäädännön mukaan olen yksiselitteisesti työntekijä.
Jokainen osuuskuntamme työntekijä on joutunut vähintään kerran tekemään niitä samoja selvityksiä. Aina selvityksen ajan saa nauttia siitä että on kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella. Se on hyvin stressaavaa. Se myös haittaa osuuskunnan toimintaa, sillä työntekijät eivät uskalla tulla töihin silloin kun niitä selvityksiä tehdään aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nollatuntisopimus, palkka n. 10 €/tunti ja itse maksat eläkemaksusi ym. Etkä saa tukia, koska olet yrittäjä. Tästä oikeisto on pitkään unelmoinut. Kunnon riistoa nälkäpalkalla, ilman työterveyttä ja sairausajan palkkaa, lomia tai eläkemaksuja ja kaikkien tukien ulkopuolella työstäsi pitkän siivun välistä vetävän työnantajasi armoilla.
Alle kolmikymppiselle tuo on ihan hyvä palkka.
Suurin osa tutuista nuorista on laittanut firman ja hakee sillä kesätöitä. Ja saavat töitä, koska kantavat itse riskit. Tämä on tätä päivää. Ammattiliitot ja palkalliset työntekijät alkavat olla me nytyä maailmaa. Kaikki ostetaan alihankintana. Sähkömies, maalari, siivoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Sipilä ollut taas asialla?
Et nyt tainnut ymmärtää, mitä käteen jää kulujen jälkeen tuosta summasta. Tuntipalkka pitäisi olla väh. 25€, että jäisi jotain käteen kun. Itse veloitan asiantuntijatyöstäni 53€/h.
Toivottavasti seuraava hallitus panee kuriin nuo liittojen rähjääjät. Purrasta voisi tulla hyvä työministeri, tai Essayahista.
Muistakaa nyt sitten kaikki tehdä lapsia järjestelmän orjiksi. Näin paljon välitämme tulevista sukupolvista.
Kevytyrittäjyys näyttää todellakin olevan käytännössä "vaihtoehto" halvalle tuontityövoimalle.