Voiko vuokranantaja purkaa jo tehdyn vuokrasopimuksen jossa vakuus on hoidettu jos hän alkaa epäillä maksukykyä?
Tilanne on se, että olen tehnyt vuokrasopimuksen 1.12 alkaen ja vakuus on tullut Kelasta pitkän sairasloman vuoksi mutta joulukuussa olen palaamassa töihin. Tänään hän alkoi epäröidä maksukykyä ja lisäksi oli urkkinut Facebookprofiiliani mistä käy ilmi että teen myös eri alan töitä kuin mistä kerroin. Hän sanoi miettivänsä asiaa maanantaihin ja nyt on vaikea saada mielenrauhaa viikonlopuksi etten jää kodittomaksi.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pidä vuokranantajana siitä, että minulle valehdellaan. Jos jää kiinni yhdestä valheesta, vaikuttaa koko ihminen epäluotettavalta.
Viokraan asuntoa, jossa on puutarha. Ennen kuin soppari allekirjoitetaan, kysyn aina onko puutarhanhoito-osaamista ja -halua. Silmöt kirkkaina aina vakuuttavat että on. Suurin osa asunnossani asuneista pariskunnista ei ole ollenkaan kiinnostunut hoitamaan pihaa, vaikka asia on eriteltynä sopparissa.
Oonki aatellu, että otan sitten vaan takuurahasta (tonneja), jos kertahuomautuksella piha ei pysy kunnossa.
Takuuvuokra ei kuulu pihan hoitoon etkä saa ikinä uutta vuokralaista, kun puskaradiossa juorutaan että olet mielenterveysvikainen
Käytin väärää termiä: sopparissa lukee siis vakuus. Lisäksi siellä lukee, että vakuutta voidaan käyttää maksamattomien vuokrien, tekemättömän loppusiivouksen ja hoitamattoman puutarhan kulujen kattamiseen. Eli kyllä voi. Kyllä se ainut mielenterveysvikainen on se valehteleva patalaiska vuokralaisnyhjä.
Taidat olla itse patalaiska. Onneksi meidän kaupungissa kaupunki vuokraa rivitaloja missä kaupungin työmiehet hoitavat pihat. Itse en vuokraisi omakotitaloa edes. Vuokraan vain asunnon missä kaukolämpö ja lämmitys kuuluu vuokraan. Tänä talvena sähkön hinta nousee tuntuvasti tuli telkkarissa ohjelma.
Omistusasunto rivitaloissa kuulemma hirveät riidat pihan hoidosta, juorut kiertävät eivätkä ihmiset halua niihin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo jo aika petollinen menettely sinulta, jos olet valehdellut työstäsi. Pelkkä epämääräinen epäilys maksukyvystä ei riittäisi.
Mitä se vuokranantajalle kuuluu missä vuokralainen on töissä? Pitääkö vuokralaisen aina ilmoittaa sitten vuosien kuluessa kun työpaikka vaihtuu?
Jos sopimus on solmittu ja vakuudet maksettu, niin eihän tämä silloin ole vuokranantajan puolelta mikään "katsellaan maanantaihin, jos nyt viitsin vuokrata sulle." Jos hän tosiaan toimii näin, niin veisin asian eteenpäin. Olisihan voinut vuokrata jonkun muun asunnon tämän sijasta eli vuokranantaja tuottaa todellista haittaa sulle.
En tiedä mikä on juridisesti oikein ja väärin, mutta ei kuulosta lain puolesta kovin oikealta menettelyä, kun et ole sopimusta rikkonut. Ja esim. työnantajaan ei saa katsella mitään FB-tietoja, tai muita somesta löytyviä tietoja työnhaussa ja käyttää niitä perusteena valintaan / hylkäykseen. Vaan vain niitä tietoja saa lain mukaan käyttää, joihin työnhakija on itse antanut suostumuksensa. Tämä siis vain vertauksena, että vaikea kuvitella, että vuokranantajan olisi sallittua katsella sometietoja ja käyttää niitä vuokralaista vastaan.
Sun sairasloma tai mikään muukaan ei kuulu pätkän vertaa vuokranantajalla, jos kuitenkin vakuuden ja vuokran pystyt maksamaan. Pidä puoliasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pidä vuokranantajana siitä, että minulle valehdellaan. Jos jää kiinni yhdestä valheesta, vaikuttaa koko ihminen epäluotettavalta.
Viokraan asuntoa, jossa on puutarha. Ennen kuin soppari allekirjoitetaan, kysyn aina onko puutarhanhoito-osaamista ja -halua. Silmöt kirkkaina aina vakuuttavat että on. Suurin osa asunnossani asuneista pariskunnista ei ole ollenkaan kiinnostunut hoitamaan pihaa, vaikka asia on eriteltynä sopparissa.
Oonki aatellu, että otan sitten vaan takuurahasta (tonneja), jos kertahuomautuksella piha ei pysy kunnossa.
Vuokralaisen ei tarvitse kertoa sinulle työpaikkaasi eikä jos hän seurustelee jonkun kanssa, alkaa menemään viranomaisten selvitettäväksi jo tuollainen.
Onneksi asun kaupungissa missä ei ole pulaa vuokra-asunnoista ja näyttää Helsingissäkin olevan 3800 vuokra-asuntoa tyhjillään, Vantaalla 2000 ja Espoossa 2000.
Sekä eläkeläisiä Suomessa 1,6 miljoonaa, että asuntoja kyllä vapautuu.
Seuraan seurakuntatietoja, asuntoja vapautuu joka viikko paljon. Muuttotappio kaupungissa jäävät tyhjilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain yksityinen vuokranantaja voi olla noin tyhmä. Luulis olevan pääasia että saa rahansa säännöllisesti.
Niin no kato kunJUST SITÄHÄN se pelkääkin, että ei saa rahojaan säännöllisesti kun aapeellä ei olekaan maksukykyä.
Ja useimpien vu9rantantajien mieleetä tärkeintä on että saa rahansa säännöllisesti JA että asunnossa eletäön niin ettei se aiheuta vahinkoja tai vihastuta naapureita ja johda haltuunottoihin. Kun vuokranantaja haluaa ennenkaikkea olka menettämättä omaisuuttaan.
Tuollaiset vuokranantajat kyllä ampuvat itseään lähinnä jalkaan pelottelemalla ja ahdistelemalla ne hyvät vuokralaiset pois. Jäljelle jää vain ne huonommat tyypit joille vuokrata.
T. Sellainen hyväksi vuokralaiseksikin kehuttu, joka on asunut aina yksityisellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisen ei tarvitse kertoa sinulle työpaikkaasi eikä jos hän seurustelee jonkun kanssa, alkaa menemään viranomaisten selvitettäväksi jo tuollainen.
Onneksi asun kaupungissa missä ei ole pulaa vuokra-asunnoista ja näyttää Helsingissäkin olevan 3800 vuokra-asuntoa tyhjillään, Vantaalla 2000 ja Espoossa 2000.
Seuraan seurakuntatietoja, asuntoja vapautuu joka viikko paljon. Muuttotappio kaupungissa jäävät tyhjilleen.
Kolmion saa keskustasta 560 eurolla, lämmitys sisältyy vuokraan, putkiremontti tehty, uusi kylpyhuone.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin silloin kun vuokrasopimusta tehtiin että kuulostaisi liian monimutkaiselta jos avaisim koko tilanteen kun kuitenkin oikeasti olen töissä paikassa mistä kerroin. Facebookprpfiilista hän oli onkinut nämä tiedot.
Omituinen FB-profiili.
Vierailija kirjoitti:
Onhan valehtelu typerää mutta en valehdellut. Minulla on voimassa oleva työsuhde paikkaan mistä hänelle kerroin ja jatkan siellä joulukuussa mutta jätin kertomatta sairauslomasta ja tästä toisesta työstä.
Siis hänen ongelmansa syntyi kun vuokravakuus tulikin Kelalta?(ko)?
En usko, että hänellä olisi mitään oikeutta purkaa sopparia jos olet maksanut vakuuden ja ollut "muuttajien" suhteen rehellinen (esim ei eläimiä = ei eläimiä). Luottotiedotkin lienee varmistanut ennen sopimuksen allekirjoitusta (jos on väittänyt ettå ovat kunnossa eivätkä olekaan niin kukaan vuokraisäntä ei siinä vaiheessa enää allekirjoita tuota sopimusta.
Työpaikka. Mitä sillä hänelle väliä, oletko sairaslomalla tai vaihdatko työpaikkaa (se että olet sen työpaikan saanut on ihan 'meriitti'), tai edes työttömyydellä. Kunhan maksat vuokrasi täsmällisesti.
Luulen, ettei hänellä voi olla oikeutta olla vuokraamatta sinulle enää tässä vaiheessa - mutta hän varmasti kyylää tuon vuokranmaksun täsmällisyyden ja käyttää oikeuttaan tulla (vuosittain?) varmistamaan, että olet pitänyt paikat asianmukaisessa kunnossa.
Vastaisuudessa, älä valehtele, säästyt monelta stressiltä. (Vaikka en mut ihan tiedäkään kuten valehtelit, jos tuolloin kuitenkin olit vielä siinä alkuperäisessä työssä, eikä meillä ainakaan ole tullut mieleen kysyä, KUKA maksaa vuokravakuuden, jos kerran olet työssä käyvä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain yksityinen vuokranantaja voi olla noin tyhmä. Luulis olevan pääasia että saa rahansa säännöllisesti.
Niin no kato kunJUST SITÄHÄN se pelkääkin, että ei saa rahojaan säännöllisesti kun aapeellä ei olekaan maksukykyä.
Ja useimpien vu9rantantajien mieleetä tärkeintä on että saa rahansa säännöllisesti JA että asunnossa eletäön niin ettei se aiheuta vahinkoja tai vihastuta naapureita ja johda haltuunottoihin. Kun vuokranantaja haluaa ennenkaikkea olka menettämättä omaisuuttaan.
Tuollaiset vuokranantajat kyllä ampuvat itseään lähinnä jalkaan pelottelemalla ja ahdistelemalla ne hyvät vuokralaiset pois. Jäljelle jää vain ne huonommat tyypit joille vuokrata.
T. Sellainen hyväksi vuokralaiseksikin kehuttu, joka on asunut aina yksityisellä
Meillä oli paikallislehdessä, että vuokralaista ei voi valita, yksityisiä vuokra-asuntoja 600 tyhjillään ympäri vuoden. Ja vielä on paljon eläkeläisiä, 10 vuoden päästä on asuntoja entistä enemmän tyhjillään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sairausloma kuulu työnantajalle pätkän vertaa.
Oletko tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli paikallislehdessä, että vuokralaista ei voi valita, yksityisiä vuokra-asuntoja 600 tyhjillään ympäri vuoden. Ja vielä on paljon eläkeläisiä, 10 vuoden päästä on asuntoja entistä enemmän tyhjillään.
Uusia kerrostaloja rakennetaan silti koko ajan. Tuttu asui vuonna 2015 rakennetussa kerrostalossa vuokralla ja nyt muutti 2020 rakennettuun kerrostaloon vuokralle. Itsekin taidan haluta uudempaan, missä on asunnossa oma sauna.
Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, kyllä asuntoja vapautuu, suuret ikäluokat on noin 75-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nyt kun en vielä edes asu ko. Asunnossa niin voiko hän enää tässä vaiheessa kun sopimus on tehty ka vakuus hoidettu, olla vuokraamotta sitä minulle? Siihen en ole vielä saanut yksiselitteistä vastausta. Sillä vaikka joutuisin muuttamaan 3 kk päästä niin joku asunto minulla on oltava.
Käsittääkseni kun sopimus on allekirjoitettu, vuokranantajan puolelta irtisanomisaika on 6 kk.
Olen kyllä sitä mieltä, että vuokranantajaa kohtaan kannattaa olla rehellinen, silloin ei joudu tällaiseen tilanteeseen että mietityttää miten käy.
3kk ja vasta pidemmässä vuokrasuhteessa (olisiko vuoden jälkeen) 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin vuokralaisensa saa valita. Älä ole hölmö.
Mutta EI saa sanoa vuokraamattomuuden perusteeksi homous, ihonväri, polittinen vakaumus, kotimaa, alkoholismi, työttömyys, jne.
Pitää vain todeta "valinta ei tällä kertaa kohdistunut teihin, oli paljon hyviä hakijoita ja tällä kertaa valinta osuu johonkin toiseen. Eikä vuokralleantajan ole pakko vuokrata kenellekään - voi vain todeta, että tilanne muuttui emmekä voi laittaa asuntoa vuokralle (jos kaikki hakijat liian riskipitoisia).
Vuokralaisia ei voi monessa kaupungissa valita, koska heitä ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takuuvuokra ei kuulu pihan hoitoon etkä saa ikinä uutta vuokralaista, kun puskaradiossa juorutaan että olet mielenterveysvikainen
Vuokratakuu ei kuulu kuin vuokrarästeihin. Mutta vuokrasopimuksen takuusumma kuuluu ihan mihin tahansa asuntoon tai kiinteistöön tuleviin vahinkoihin ja laiminlyönteihin. Pihanpuskittuminen on laiminlyönnistä johtuva vahinko.
Niin se on VUOkRAVAKUUS ja siitä voidaan vähentää niin maksamattomat vastikkeet, vedet, autopaikat kuin vaikkapa miehen vihastuksissaan rikki potkima väliovi (eli sellainen 'tuho' mikä ei kuulu normaali kulumisen piiriin).
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisia ei voi monessa kaupungissa valita, koska heitä ei riitä.
Tottakai voi itse maksaa yhtiövastikkeen ja lainan ja pitää asunnon tyhjänä.
Kannattaa olla rehellinen vuokranantajalle kun antaa tietoja asunnon vuokraamisesta. En tiedä minkälainen tilanne on juridisesti kun vuokrasopimus tehty. Varmaan vuokranantaja voi halutessaan riitauttaa kun hänellä ei ollut ”oikeita” tietoja sinusta ja työllisyystilanteesta.
Mikäli riitauttaa mielestäni sinä olet häviäjä osapuoli kun pimitit todellisia asioita. Tämä näkökantani.
Terveisin vuokranantaja