Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te teette jouluaattona?

Vierailija
20.11.2021 |

Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?

Kommentit (890)

Vierailija
61/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jälleen joulu yksin. katon netflixiä, käyn lenkillä... siinäpä ne.

Vierailija
62/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin taisteltua itsemme irti kiireisestä aatosta vierailuineen ja nykyään ollaan rennosti. Minä teen ruoat ja syödään kun valmista, lapsille lahjat ja rentoa olemista ja saunomista vain. Katsellaan jouluelokuvia.

Joulupäivänä mies käy lasten kanssa vanhemmillaan , minä en yleensä mene kun eivät pidä minusta.

Tänä vuonna olen kaikki joulun pyhät yötöissä, ihan mukavaa pitkästä aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittelen joulupuuron, käyn saunassa, polttelen kynttilöitä ja chillailen.

Vierailija
64/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aatonaattona matkustan dösällä reilun puolisataa km lapseni haudalle, jonne vien kukan ja sytytän kynttilän. Sitten matkustus takaisin ja aattona katselen tveestä joulun viettoa, ehkä myös jonkun leffan.

Kulkeeko dösät aattona?

Muistaakseni yleinen liikenne aattona päättyy n. puolen päivän aikoihin. En tiedä tosin miten nykyisin.

Vierailija
65/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, odotan Joulua. Nukun aattona pitkään, keitän hiljalleen puuroa, käyn rauhallisella kävelyllä, ehkä kirkossakin. Syön lohta, luen kirjaa, katson tv-sarjoja ja uppoudun taideprojektini pariin. Vähän glögiä ja piparia.

Vierailija
66/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koiran kanssa kaksin. Kaupasta jotain valmisruokaa, äänikirjan kuuntelua. Semmosta!

Vierailija
67/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aatonaattona matkustan dösällä reilun puolisataa km lapseni haudalle, jonne vien kukan ja sytytän kynttilän. Sitten matkustus takaisin ja aattona katselen tveestä joulun viettoa, ehkä myös jonkun leffan.

Kulkeeko dösät aattona?

Muistaakseni yleinen liikenne aattona päättyy n. puolen päivän aikoihin. En tiedä tosin miten nykyisin.

Tuossahan lukee, että aatonaattona.

Vierailija
68/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en joulukinkusta niin piittaa, syön kinkkuleikkelettä ohuenohuelta ruisleivältä! Suolakalaa myös ja jotain hyvää salaattia. Taatelikakku tai suklaakonvehdit kelpaisivat myös. Mandariineja. Meneekö jo ihan överiksi, jos valmistan itelleni uunipuuronkin vielä?

Nautin kodin hiljaisuudesta, kun perhe on poissa. Taidan lukea Astrid Lindgrenin Marikkia tai katsoa jonkin dokkarin.

Vierailija
69/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulkeeko dösät aattona?

Sanoinkin että aaton-aattona. (:

Vierailija
70/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt akka huutaa koko jouluaaton. Kun on pessyt koko kämpän hammasharjalla viiteen kertaan ja laittanut selkä vääränä jotain ihme ruokia. Sitten arvaillaan kumpi tapahtuu tänä jouluna ensin. Perhe menee turvakotiin vai perheen känniääliö sammuuu. Välipäivinä voidaan sitten siivota kotia taas lisää. Ja haaveilla ensi vuoden joulusta.

Vierailija
71/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietetään joulua silloin kun se on, eli joulupäivänä. Aatto on vielä arkipäivä, silloin tehdään valmisteluja ja aloitetaan jouluun rauhoittuminen, syödään kalaa, paketoidaan viimeiset lahjat jne

Vierailija
72/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömme jouluruokia, kuuntelemme ja katsomme joululähetyksiä. Joulurauhan julistuksen seuraaminen telkusta on tullut tavaksi.

Olemme aivan keskenämme kotona ja kännykät äänettömille, kuten eräs sanoi, ettei rasittavat sukulaiset pääse pilaaman joulutunnelmaa.

Rauhallista joulua odotellessa toivotan hyvää joulua kaikille palstalaisille.

🎄❄️🎅🤶

Samoin sulle.

Me vietämme hiljaista hämärää joulua perinteisesti. Villasukissa. Kynttilän valossa. Joulurauha radiosta. Taas kaikki kauniit muistot...

Vierailija
73/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluvihaaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vedän pään täyteen varmaan ja katon leffoja, kuuntelen musaa

Sama. Tavoitetila olla pysyvässä humalassa 24.12-31-12 välinen aika. Tätä varten Saksasta tulossa 12ltr viinaa ja 72 tölkkiä erilaisia oluita.

Toivottavasti vietät sen joulun yksin. Ettei kenenkään tarvitse katsella tuommoista.

Vierailija
74/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni kertoo lukevansa, enpä olisi tällä palstalla uskonut! (toki mahdollista)

Vierailija
75/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä ja ihan parasta, ei rasittavia sukulaisia ym

Vierailija
76/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivällä öllötellään ja keitetään riisipuuroa lounaaksi. Alku ip käyn laulukeikalla hartaudessa ja sen jälkeen kahvit. Loppu iltapäivällä laitetaan pöytä ja syödään. Lahjat jaetaan ja öllötellään. Ollaan perheen kesken ja saunaa ei oo. Rentoa olemista fiiliksen mukaan.

Vierailija
77/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin olen jouluihminen!

Meillä aika perinteinen joulu myös mutta rento.

Aamu alkaa riisipuurolla ja joulusaunalla kynttilän valossa.

Sitten katsellaan telkkaa kaikessa rauhassa. Nää perinteiset jouluohjelmat.

Jossain kohtaa sisko tulee miehensä kanssa ja välillä myös vanhempani ja veljenikin perheineen.

Sitten aletaan valmistella syömisiä. Sen jälkeen lahjat. Ilta menee makoillessa, osa ottaa alkollista glögiä ja osa alkoholitonta.

Välillä joku hakee ruokaa. Valvotaan aika myöhään. Mieheni ja siskon mies lähes aamuun asti musiikkia kuunnellen. Lapset leikkii leluillaan ja pelaa pleikoillaan. Teinit valvoo myös varman aamuun taas kun on uudet pelit sun muut.

Haudoillakin käydään jossain vaiheessa muttei välttämättä joka vuosi.

Rento, mukava joulu jolloin kaikki saa tehdä mitä huvittaa 🙂 Ja vaikka meillä alkoa otetaan ja osa aamuun asti niin ei kukaan ikinä missään sammumispisteessä ole tai kaatuile tms. Saati haasta riitaa. Kaikilla on hyvä fiilis ja joulua odotetaan kuin kuuta nousevaa! Kuopus 4-vuotias ja hön on jo monta viikkoa puhunut että koristellaan jo kuusi. Lupasin että ens viikonloppuna koristellaan. Silloin käy myös tonttu tuomassa paketit oven taakse. Joulukalenterit ja jotakin pientä vielä siihen mukaan.

Toi vois ollakin hyvä idea että ruokailu 2 osassa. Me voitaisiinkin tehdä noin tänä vuonna. Juurikin eka kalapöytä salaatteineen ja myöhemmin kinkku ja laatikot sun muut.

Mitä? Ensi viikolla tonttu tuo paketit oven taakse? Kuukausi ennen joulua. OK.

Kyllä 😁

Tämä perinne on jo lapsuudenkodista että marraskuun vikana viikonloppuna on pikkujoulut ja silloin tonttu tuo kaikille lapsille lahjan oven taakse. Meillä se on se joulukalenteri ja jotain pientä lisäksi. Joku antaa kalenterin käteen, meille sen tuo tonttu.

Ei elämä nyt niin vakavaa ole. Varsinkaan joulun alla 😉

Ihana tapa. Saanko kysyä mistä päin Suomea olet? Puolisoni on länsisuomalainen (Turun suunnalta) ja heillä kuulemma pikkujoulu tarkoittaa juuri marras-joulukuun vaihdetta. Mulle pikkujoulut on vain se juhla, jota voi viettää milloin vaan näiltä main jouluun asti.

Vierailija
78/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha kulutusjuhla eikä aihettä juhlaan ole. joulua en vietä

Vierailija
79/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatiin taisteltua itsemme irti kiireisestä aatosta vierailuineen ja nykyään ollaan rennosti. Minä teen ruoat ja syödään kun valmista, lapsille lahjat ja rentoa olemista ja saunomista vain. Katsellaan jouluelokuvia.

Joulupäivänä mies käy lasten kanssa vanhemmillaan , minä en yleensä mene kun eivät pidä minusta.

Tänä vuonna olen kaikki joulun pyhät yötöissä, ihan mukavaa pitkästä aikaa.

Kiitos kun kirjoitit tämän. Mä olen käynyt 15 vuotta miehen vanhemmilla jouluisin haukuttavana, yleensä äitiydessäni on jotain vikaa, enkä osaa anopin mukaan ajatella lasteni parasta (mikä on vähän kornia, koska olen lastensuojelun sostt.). Suurella taistelulla mekin päästiin irti kiireaatosta, tilanne tuli joulupäivävierailu, minkä anoppila pitkin hampain hyväksyi. Olen siis käynyt joulupäivinä kuulemassa moitteet ja itkemässä vessassa.

Mutta sinä et mene, ja kerrot sen noin neutraalisti ja rehellisesti. Kiitos. En minäkään sitten mene, ei minun tarvitse. Mies käyttää lapset vanhemmillaan, ja se on täysin fine. On jännä, miten töissä pystyy ratkomaan monimutkaisiakin ihmissuhdeongelmia, mutta kun ne tulevat omalle kohdalle, onkin hyvin vaikea hahmottaa mikä on ok, kuinka paljon aiheetonta kritiikkiä pitää läheisiltä sietää.

Vierailija
80/890 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamu alkaa riisipuurolla ja kahvilla. Joulurauhan julistus katsotaan telkkarista ja lapset

katsovat lastenohjelmia päivän aikana. Haudoilla käydään jo edellisenä päivänä, joten aattona

ei tarvitse lähteä mihinkään. Syödään yhdessä jouluateria ja lapset saavat avata

sen jälkeen lahjansa. Yhdessä oloa ja kiireetöntä oloa ilman stressiä.

Illalla saunaan jos siltä tuntuu. Tykkään viettää rauhallista joulua kotona.

Näin siis jo useampana vuonna.