Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Aamulla otetaan kinkku uunista, keitellään riisipuuro ja sekahedelmäkiisseli. Lapset katsovat joulupukin kuumaa linjaa ja mitä näitä nyt on. Lauletaan joululauluja. Mennään jouluaaton hartauteen. Käydään joulusaunassa. Syödään, pukki tulee joskus klo 17-18 ja sen jälkeen lahjojen avaamista, leikkimistä ja yhdessäoloa.
Kuusi tuodaan edellisenä päivänä sisälle ja usein koristellaan se aamulla. Tänä vuonna voisi tehdä toisin, koska aatto on usein jotenkin todella kiireinen.
Haudoillakäynti kuuluu meillä usein joulupäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.
Miksi ihmeessä pitää vierailla molempien vanhemmilla? Eikö voi vierailla muina päivinä, tai eivätkö vanhemmat voi tulla teille?
No kun se jouluaatto ja nimenomaan jouluaattoilta on ainoa oikea aika heidän mielestään. Myönnän, että me ollaan oltu liian kilttejä. Omat vanhemmat eivät tule meille, koska isä ei halua minnekään. Appivanhemmilla on muitakin lapsia eikä anoppi voi olla pois kotoa, jos joku onkin tulossa just silloin heille. Lastenlapset ovat jo kaikki täysi-ikäisiä ja voi sitä valitusta, jos eivät tule vaan ovat puolisoidensa kanssa.
Itsekin ihmettelen, miten tässä näin kävi, kun sekä minun että miehen lapsuudessa jouluisin ei menty minnekään. Olisi itsekin pitänyt tajuta pistää kiertäminen jäihin ensimmäisen lapsen synnyttyä.
En vietä joulua. Olen yksin, ei ole sukulaisia. Vain yksi päivä muiden joukossa.
Mennään hotelliin. Jouluillallinen on siihen suunniteltu. Muuten ei mitään muuta sovittua ohjelmaa. Fiiliksen mukaan syödään, ulkoillaan, saunotaan ja nautitaan. Ehkä muutama puhelu sukulaisille jossakin välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.
Miksi ihmeessä pitää vierailla molempien vanhemmilla? Eikö voi vierailla muina päivinä, tai eivätkö vanhemmat voi tulla teille?
No kun se jouluaatto ja nimenomaan jouluaattoilta on ainoa oikea aika heidän mielestään. Myönnän, että me ollaan oltu liian kilttejä. Omat vanhemmat eivät tule meille, koska isä ei halua minnekään. Appivanhemmilla on muitakin lapsia eikä anoppi voi olla pois kotoa, jos joku onkin tulossa just silloin heille. Lastenlapset ovat jo kaikki täysi-ikäisiä ja voi sitä valitusta, jos eivät tule vaan ovat puolisoidensa kanssa.
Itsekin ihmettelen, miten tässä näin kävi, kun sekä minun että miehen lapsuudessa jouluisin ei menty minnekään. Olisi itsekin pitänyt tajuta pistää kiertäminen jäihin ensimmäisen lapsen synnyttyä.
Vieläkään ei ole liian myöhäistä lopettaa kiertämistä. Lakatkaa olemasta liian kilttejä, ette te siitä mitään palkintoa saa, vain enemmän vaatimuksia.
Yritän nukkua mahdollisimman pitkään, sitten katson Lumiukon tv:stä ja syön jotain ei-jouluruokaa. Sen jälkeen olen töissä 14-22:30. Ihan vapaaehtoisesti ilmottauduin halukkaaksi tekemään aaton iltavuoron. Vietän kyllä joulua mutta miehen kanssa kun ollaan kahdestaan, niin vietetään joulua sitten 25. päivä, ei se ole niin päivän päälle meillä :)
Normipäivä muutoin mutta kynttelin vienti hautuumaalle kuuluu ohjelmaan.
Ihan tavallinen päivä se meillä on. Ei mitään erikoista.
Vierailija kirjoitti:
Mennään hotelliin. Jouluillallinen on siihen suunniteltu. Muuten ei mitään muuta sovittua ohjelmaa. Fiiliksen mukaan syödään, ulkoillaan, saunotaan ja nautitaan. Ehkä muutama puhelu sukulaisille jossakin välissä.
Älä soittele aattona. Aattona me laitamme puhelimet äänettömälle.
Lähes 40 vuotta joulun isolle porukalle tehneenä, päätin tänä vuonna istahtaa valmiiseen pöytään. Menemme siis ydinporukalla aattona ravintolapäivälliselle. Kotiin varaan ainoastaan erilaisia kalaherkkuja ja salaatteja pyhiksi.
Ehkä joulu ateria ja käynti haudalla. TV:stä pitää katsoa: Ihmeellinen on elämä. Lahoja ei liioin ole.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko kehuskella soittaessasi sukulaisille, kuinka hienossa hotellissa olette? Kerrotko, että teillä on sentään luxusta?
Veikkaan, sukulaiset haluu viettää joulua, eikä kuunnella sun hotellireissusta.
Kuuntelen sukulaislasten parkua ja räplään puhelinta makuuhuoneessa. Jouluaterialla pönötetään, paitsi tietysti ne kyseiset riiviöt joita äitinsä yrittää opettaa oikeaoppiseen pönötykseen. Mummi tietenkin laittaa someen päivitykset unelmien joulusta, jota on pakko kompata.
Vierailija kirjoitti:
Kahdestaan miehen kanssa kotona. Heräillään kun heräillään, kunhan nyt joulurauhan julistuksen ehtii katsoa. Sitten koristellaan kuusi ja syödään riisipuuroa ja tuoreita joulutorttuja. Alkuillasta mies käy parissa kaveriperheessä joulupukkeilemassa ja minä laitan ruuat sillä välin. Syödään, avataan lahjat ja löhötään loppuilta sohvalla. Käydään saunassa jos tuntuu siltä. Yleensä myös iltapäivällä laitetaan puhelimet äänettömälle, ettei marttyyrisukulaisten soittelut häiritse tunnelmaa.
.Tsori. luin et mies käy parturissa. Tuli ihan hillitön nauru🤣🤣🤣
.
Me ollaa maalla. Oma loma-asunto ja pihasauna. Tai lapsuuskodin savusaunan saunamajureiks. Siinä kyl vierähää koko aatto. Ei haittaa, on ihana tunnelma. Illalla kuiteski kahestaan syödään perinteiset +suklaat+ on lahjat. Aika usein oon käyny jouluaamuna kirkossa. Korona-aikaan ei.
Aatonaattona matkustan dösällä reilun puolisataa km lapseni haudalle, jonne vien kukan ja sytytän kynttilän. Sitten matkustus takaisin ja aattona katselen tveestä joulun viettoa, ehkä myös jonkun leffan.
Nukutaan mahdollisimman pitkään, mutta mä herään silti varmasti ennen kahdeksaa silkasta innistuksesta. Keksin uuden paijan/jekun elf on shelf-tontulle ja fiilistelen ennen kuin muut herää. Lumiukko on must. Sen jälkeen teen juhlakattauksen, todennäköisesti kuudelle tänä vuonna. Se on yksi aaton parhaita hetkiä ja nyt jo selaan pinterestiä etsien ideoita.
Joskus neljän maissa lähdetään hakemaan valmiit jouluruoat cateringistä. Matkalla käydään haudoilla. Kun palataan, on meidän jouluvieraat jo tulleet ja meidän lapset on heidän seurana. Porukalla asetellaan buffetpöytä valmiiksi ja alkaa harras syöminen. Lahjat katsotaan syömisen ohessa tai jälkeen. Pukkia ei enää tule, kun lapset on isoja. Samu Sirkka on must, se on pakko katsoa. Usein lahjoista löytyy joku peli, mitä saatetaan heti pelata porukalla.
Illalla yleensä vielä miehen kanssa tunnelmoidaam kahdestaan, joskus lämmitetään sauna,vaikka sauna meillä on enemmän aatonaaton ja joulupäivån juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yleinen ongelma liian kilteissä perheissä, joissa asioista ei sanota. Myöhemmällä iällä olen tajunnut että ei se mitään rakkautta ollut, pelkkiä velvoitteita, syyllisyyttä ja marttyrointia. Kateellisena aikoinaan katsoin kun yksi kaverini reilusti vaan pelasi tietokoneella ja huusi puhelimeen "ETTÄ NO E VARMAAN LÄHE MIHKÄÄ" ja vietti omannäköistään joulua omassa asunnossaan. Hänen (lapsuuden)perheessään oli aina semmoinen ronskimpi meininki kun kävin aikoinaan leikkimässä ym.
Hoidan ja lypsän lehmät kuten aina ennenkin. Syödään parempia ruokia joulun pyhät.
Syömme jouluruokia, kuuntelemme ja katsomme joululähetyksiä. Joulurauhan julistuksen seuraaminen telkusta on tullut tavaksi.
Olemme aivan keskenämme kotona ja kännykät äänettömille, kuten eräs sanoi, ettei rasittavat sukulaiset pääse pilaaman joulutunnelmaa.
Rauhallista joulua odotellessa toivotan hyvää joulua kaikille palstalaisille.
🎄❄️🎅🤶
Tuolla juomisella pysyy siitä huolimatta huuruissa loppiaiseen asti.