Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko lapset erotilanteessa jakaa? ei kai

Vierailija
10.02.2015 |

Siis jos isä saa päähänsä, että hän haluaa yhden lapsen huoltajuuden ja äiti saa kaksi. Ei kai sisaruksia niin voi hajottaa, varsinkin kun lapset ovat keskenään todella läheisiä.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni tapauksessa kyllä selvitettiin tasan tarkkaan, kuinka vanhemmat oli osallistuneen lastenhotoon yms ennen eroa, ja kumpi vanhemmista paremmin kykenisi kasvattamaan ja hoitamaan lapset siten, että lasten elämä jatkuisi mahdollisimman vakaana. Ja kun veljeni aina on ollut todella osallistuva isä, joka oli jo aiemmin hoitanut ehkä enemmänkin lapsiin liittyviä asioita, niin se vaikutti. Vaikka kummatkin vanhemmat oli siis perukunnollisia , täysipäisiä ihmisiä ( mutta ero oli vaikea). Myös lapsi kuultiin ja lapset halusivat pysyä yhdessä.

Vierailija
22/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuus ei vielä kerro ollenkaan, missä lapsi asuu. Tiedän jopa tapauksen, että isällä on yksinhuoltajuus, mutta lapsi asuu äidin luona ja vain tapaa isäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa kuluissa myös se, että jos lapset jaetaan, niin se vaikuttaa lapsilisiin. Jos perheessä on vaikka 4 lasta, ja lapsilisää saatu sen perusteella, niin jakamisen jälkeen on kaksi perhettä, jossa 3. ja 4 laspi  ovatkin jatkossa 1. ja 2 lapsi, ja sen mukaan tulee lapsilisää.

Vierailija
24/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te voitte vaan päättää et viikko viikko sysysteemiin ette ainakaan lähde ja et kaikki sopii kunhan lapset on pääsääntösesti mulla? Jos isä haluu yhteishuoltajuuden ni eiks se oo lapsellekin paras. Kauheet jos isä tai äiti näkee vaan joka toinen viikonloppu. Siis sekä vanhemmalle ja lapselle. Tietty se on sille kiva ketä saa aikaa eniten mut sehän ei oo pääasia.

Vierailija
25/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:13"]

Mun ystäväni suostui riitaa välttääkseen siihen, että isä sai 4 veen ja äidille jäi 1,5 v. Oli helvetin huono ratkaisu jälkikäteen ajatellen. Laukkasi myöhemmin terapiassa sen vanhemman lapsen kanssa, joka muutti suoraa päätä uusperheeseen isin kanssa eikä ymmärtänyt mistään mitään eikä varsinkaan että äiti hänet hylkäsi sinne.  pidä lapset yhdessä. Ei tarvitse heiltä koko perhettä hajottaa.

[/quote]

Mikä ihmeen hylkäys se nyt muka on äidin puolelta? Kuitenkaan ei ole hylkäys isältä, jos lapsi jää äidille?

[/quote]

Veljeni koki äidin hylänneen kun muutti isän mukana. Minä muutin äidin luo ja vastaavasti se tuntui ettei isä tahtonut minua.

Sisarukset on kaikki yhtä, on väärin rikkoa. Minä menisin kyllä puhumaan tuosta johonkin perheneuvolaan ennenkö tehdään mitään ratkaisuja.

Erolapsena oma vinkki on että lapset pysyy yhdessä ja heille jauhetaan ettei ero johdu heistä ja sitten molemmat vanhemmat näkee lapsia paljon. Vaikka olisi viikko/viikko tai viikonloppu sovitusti toisella niin tätä useammin voisi nähdä: isä viedä lapsia harrastuksiin tai tekemään jotain vaikkei olisikaan joku papereihin kirjoitettu päivä.

Kyllä eron vaikeus kannattaa myöntää ääneen vaikeaksi vanhemmille. Isät jää monesti liian yksin! Onhan se kivasti ajateltu ottaa joku mukaansa mutta se on silti väärin.

Vierailija
26/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:13"]

Miten te voitte vaan päättää et viikko viikko sysysteemiin ette ainakaan lähde ja et kaikki sopii kunhan lapset on pääsääntösesti mulla? 

[/quote]

joo toi oli hiukan outoa. Sujuu tosi hyvin jos mies ajattelee samalla tavalla...

AP sanoo karrikoiden: "Olen tosi joustava ja kaikki käy, kunhan tehdään niinkuin minä haluan"

Vierailija
27/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:04"]

Lapset ovat niin pieniä että heitä tuskin kuullaan. Sen sijaan vanhempia kyllä. Jos lapset eivät kuitenkaan halua asua erillään toisistaan otetaan tämä huomioon. Lapset jäävät Suomessa äidilleen jos hänessä ei ole jotain todella pahasti vialla, edellyttäen tietysti että äiti haluaa. Yhteishuoltajuus varmaan kuitenkin tulee että sitä kautta mies voi jatkaa kiusantekoaan hyvin tehokkaasti jos haluaa. Menkää ehdottomasti lastenvalvojalle tuossa tilanteessa. Selität siellä että et pidä lasten erotusta toisistaan hyvänä ajatuksena ja että olet isän taloudellisen avun turvin kykenevä hoitamaan lapsia itse. En usko että sinulla on mitään hätää. Lastenvalvoja päättää nämä asiat lasten edun nimissä, ei isän.

[/quote]

Huomaan pienen puutteen / häiritsevän omituisuuden ajattelutavassa/rakenteessa. Huomaako kukaan muu?

Vierailija
28/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lastenvalvoja ei tule suosittelemaan lasten jakamista joten ei tarvihuolehtia että isä saisi tahtonsa läpi. Keksikää jotain muuta.

Vierailija
29/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:23"]

Lapset ovat niin pieniä että heitä tuskin kuullaan. Sen sijaan vanhempia kyllä. Jos lapset eivät kuitenkaan halua asua erillään toisistaan otetaan tämä huomioon. Lapset jäävät Suomessa äidilleen jos hänessä ei ole jotain todella pahasti vialla, edellyttäen tietysti että äiti haluaa. Yhteishuoltajuus varmaan kuitenkin tulee että sitä kautta mies voi jatkaa kiusantekoaan hyvin tehokkaasti jos haluaa. Menkää ehdottomasti lastenvalvojalle tuossa tilanteessa. Selität siellä että et pidä lasten erotusta toisistaan hyvänä ajatuksena ja että olet isän taloudellisen avun turvin kykenevä hoitamaan lapsia itse. En usko että sinulla on mitään hätää. Lastenvalvoja päättää nämä asiat lasten edun nimissä, ei isän.

[/quote]

Huomaan pienen puutteen / häiritsevän omituisuuden ajattelutavassa/rakenteessa. Huomaako kukaan muu?

[/quote]

Kiinnostavaa. Minkä?

t. ko. viestin kirjoittaja

Vierailija
30/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään viikko-viikko systeemiä ei suositella allekouluikäisille.

Vierailija
31/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olis meillä tämmösiä ongelmia. Jos sais ukon hoitaan lapsensa edes päivän kuukaudessa niin olis hyvä.

Vierailija
32/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:23"]

[/quote]

[/quote] Kiinnostavaa. Minkä? t. ko. viestin kirjoittaja [/quote]

Eikös homma pitäisi päättää lapsen/lapsien edun nimissä eikä lapsien ja äidin edun nimissä? Lähtökohtaisesti koko suomen lastensuojelua vaivaa pääsääntöisesti perussääntö että lasten äiti on aina oikeassa jollei vahvasti voida muuta todistaa (esim. äiti on pöpi). Isän mielipiteistä viis veisataan.

Vierailija
33/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:13"]

Miten te voitte vaan päättää et viikko viikko sysysteemiin ette ainakaan lähde ja et kaikki sopii kunhan lapset on pääsääntösesti mulla? 

[/quote]

joo toi oli hiukan outoa. Sujuu tosi hyvin jos mies ajattelee samalla tavalla...

AP sanoo karrikoiden: "Olen tosi joustava ja kaikki käy, kunhan tehdään niinkuin minä haluan"
[/quote]

No joo ehkä tästä tosiaan saa tällaisen kuvan, mutta kun eri paikkakunnilla tullaan asumaan, vaikkakin naapurikunnissa, niin koulun ja päiväkodinkaan takia tämä ei tule onnistumaan. Lisäksi mies ei oikeasti pystyisi koko viikoksi sitoutumaan kaikkien lasten harrastuksiin, läksyihin yms kaveritkin olisivat pääasiassa mun kodin lähettyvillä.

Vaikeetahan tässä tulee kuitenkin olemaan mm esikoisen hyvin rakas ja tärkeä harrastus, jonka pelireissut ovat lähes aina viikonloppuisin, tästäkin mies saa ongelman, kun "haluaakin" viettaa viikonlopun lasten kanssa kotona eilä missään pelireissussa.
-ap

Vierailija
34/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halkaiskaa keskeltä kahtia samuraimiekalla niin kaikki on tyytyväisiä.

Vierailija
35/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ero hoidettiin näin: Isällä on vuorotyö, niin ei voinut ottaa lapsia sillä riskillä, että ovat illat yksin. Viikko- ja viikkosysteemiä ei kannattanut kumpikaan esikoisen erityislapsiaseman takia. Pitää olla pysyvä paikka ja rutiinit. Isä tapaa lapsia aamuvuoroviikolla ti- ja to-iltaisin ja viikonloppuna pe klo 18-la 18, ja iltavuoroviikolla la klo 16-su 21. Käytännössä kun lomilla ei ole koulua ja mulla taas on töitä, niin iltavuoroviikoilla hakee lapset ja on niiden kanssa ennen töihinlähtöä. Minä olen joustanut paljon ihan lasten vuoksi.

Kerroin siis alussa ystäväni tapauksesta, lapsi muutti isänsä kanssa heti suoraan uusperheeseen uuden naisen luo ja se oli niin virhetikki kuin olla voi. Palasi äidilleen 8-veenä kun uusperheeseen tuli taas vauva. Tuplasti hylättiin, "mene äitillesi, et mahdu enää tänne". Äiti sitten laukkasi kaikissa terapioissa kun lapsi purki sekalaista lapsuuttaan. Aikuisten pitäisi vähän miettiä omaa napaansa ja lompakkoaan pidemmälle. Isällä ei ollut tässä keississä muuta lastenhoitomotivaatiota kuin oman lompakkonsa pelastaminen elareilta, ja ystäväni oli liian väsynyt taistelemaan, nuoremmalla oli sairaus ja se vei voimia. Kyllä asiat on niin kuin lapsi ne kokee, ja se vaikuttaa lapsen turvallisuudentunteeseen. Sisaruksista ei saa erottaa tyyliin "nähdään sitten kahden viikon välein. " Tässä tapauksessa kun uusperhe vielä muutti 100 km päähän ei-julkista-liikennettä-paikkakunnalle ja äiti oli autoton, niin riideltiin, kuka kuskaa lapsia tapaamisiin. Pienempi ei muistanut mitä on asua isin ja siskon kanssa, niin ei saanut traumojakaan. Huomautan vielä, että lapsi voi olla hyvin kiintynyt sisarukseensa ja lapsen ikävä on otettava myös huomioon.

Meillä ei olisi tullut kummallekaan kysymykseenkään, että lapset jaetaan kuin lusikat, vaikka ero muuten riitainen olikin.

terv. 2

Vierailija
36/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla ainakin pystyi -> oikeuden päätös

Vierailija
37/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:34"] [quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:23"]

[/quote]

Eikös homma pitäisi päättää lapsen/lapsien edun nimissä eikä lapsien ja äidin edun nimissä? Lähtökohtaisesti koko suomen lastensuojelua vaivaa pääsääntöisesti perussääntö että lasten äiti on aina oikeassa jollei vahvasti voida muuta todistaa (esim. äiti on pöpi). Isän mielipiteistä viis veisataan.

[/quote]

No huh huh. Tässä oli kyse siitä, että mies halusi jotain, joka on lähtökohtaisesti lapsille huono. 

Vierailija
38/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä niiin. Tuttavaperheessä 4 lasta ja kumpikaan ei olisi suostunut ottamaan lapsia itselleen kun ei sitten pääse kulkemaan vapaasti. Olisi mennyt oikeuden ratkaistaviksi jos eivät olisi itse asiaa sopineet. Isä otti sitten vanhimman ja nuorimman ja äiti keskimmäiset.

Vierailija
39/45 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lastenvalvoja ei päätä yhtään mitään, vaan lasten vanhemmat. Lastenvalvoja voi ehdottaa ja suositella, mutta ei hänellä mitään määräysvaltaa ole. Jos vanhemmat ei pääse sopuun niin viime kädessä mennään oikeuteen, sossun väki tekee olosuhdeselvitykset, lapsia kuullaan jne.

Vierailija
40/45 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:44"]

[/quote]

[/quote]

Se varmaan johtuu siitä, että lähtökohtaisesti ne on edelleen äidit, jotka ne pienet lapset hoitaa ja jotka niiden puolesta uhraa aikansa, työuransa jne.

Jos isät haluaisi olla samalla viivalla huoltajuuskäsittelyissä, se pohjatyö pitäisi aloittaa pikkasen aikaisemmin kuin siinä kohtaa kun ollaan eroamassa. Ihan vaikka jäädä sille hoitovapaalle jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän