Vaimolla keitti kun sai valmistujaislahjan
Vaimolla keitti, kun annoin hänelle valmistujaislahjan ja hän kuuli, että olin kysellyt neuvoja sen ostamiseen netistä. Kaiken lisäksi hän sanoi, että lahja on tylsä ja mielikuvitukseton. Ostin hänelle Iittalan astiaston, josta hän on monesti puhunut.
No, pieleen meni tämäkin. Kohta on entinen eukko. Ei vain meikäläinen taivu romanttiseksiälykkötosimieheksi jolla mielikuvitus laukkaa kuin ahdistettu norsu savannilla. Hankkikoon uuden.
Kommentit (159)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:49"]Hyvä, olethan kertonut tuon myös puolisollesi.
[/quote]
En ole, koska ei hän kuitenkaan osaa ostaa sellaisia kuin toivon. Sehän se olisi, kun mies menisi omalla maullaan valitsemaan vaikka astiaston ja sitten en pitäisikään siitä. Kääriä nyt sitten siinä astia toisensa perään esiin ja yrittää näytellä iloista ja samalla miettiä, kuinka sanoisi miehelle, että vie takaisin.
Meillä ei ostella lahjoja, muuta kuin suklaata ja kukkia. Lahjat menevät melkein aina pieleen ja aiheuttavat ihmisille suurta stressiä, joten ihmettelen, miksi lahjakulttuuria pidetään yllä. Jos ideana on vain se, että vaihdetaan materiaa, niin vaihdettaisiin sitten vaikka rahaa. Mä annan sulle satasen, sä annat mulle viisi kymppiä. Näin olemme keskenämme lahjotut.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:19"]
En kyllä vertaisi Iittalan astioita paistinpannuihin tai kattiloihin. Pikemminkin ne ovat sisustuselementti tai peräti taidetta. Minä pidän Iittalan astioita pöydällä siksi, että ne ovat niin kauniita.
[/quote]
Jaa, mä pidän Iittalan astioita pöydällä, jotta voisin syödä niistä.
Vaikka olen nainen itsekin, niin en aina jaksa ymmärtää joidenkin naisten vaatimuksia "romanttisista" lahjoista. Ja että miehen pitäisi sellainen osata ostaa tuosta noin vain. Harvalta onnistuu. Monet romanttisiksi koetut lahjat ovat harvinaisen kinkkisiä. Jos ostaa korun, niin se on varmasti vääränlainen. Jos ostaa hajuvettä, niin sehän haisee kuin ruunankusi. Jos ostaa jonkun vaatteen hetaleen, niin sehän on tietysti pernahtava. Ja sitten vaimo vielä menee sanomaan, että kyllä sinä tiedät, mitä haluan, muttei puhu eikä pukahda toiveistaan. Toinen ihminen ei ole koskaan ajatusten lukija. Oli sitten kyseessä lahja tai mököttävä vaimo.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:02"]Vaikka olen nainen itsekin, niin en aina jaksa ymmärtää joidenkin naisten vaatimuksia "romanttisista" lahjoista. Ja että miehen pitäisi sellainen osata ostaa tuosta noin vain. Harvalta onnistuu.[/quote]
Niin. Olisi kiva kuulla, millaisia yyberyksilöllisiä lahjoja naiset ostavat miehilleen. Toivottavasti he eivät kuvittele, että kun he ovat ostaneet miehelle jonkin laadukkaan paidan, joka näyttää miehen päällä niin kivalta, että se tarkoittaa sitä, että mieskin pitää lahjasta.
No olisit ostanut lisäksi pullon kuohuviiniä! Oma moka, kärsi seuraukset.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 04:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 02:45"]
Minun mielestä hyvä oma peräinen lahja olisi sellainen, että mies odottaa nakusillaan kotona valmistujais-ruusu suussa ja loput voittekin sitten päätellä itse. Ilmainen lahja (no se ruusu ehkä maksaa) ja varmasti mieleinen;) En tarvitse mitään koruja tai muutakaan turhaa. Nuo on niitä muistoja, jotka sitten myöhemmin lämmittää:)
[/quote]et oo tosissas?! :D :D Mä kuolisin nauruun tossa tilanteessa. :D
[/quote]
Totta kai olen. Jos kotona odottaa oma mies ilman rihman kiertämää ja ruusun kanssa, niin en minä kyllä voisi parempaa valmistujaislahjaa kuvitella. Ja mitä siinä jos naurattaakin, ei se nauru pitkään jatku kun tulee hieman muut tuntemukset esiin. Eikös tämä ole sitä romantiikkaa josta naiset aina vouhottaa, no itse tosin en olekaan normi nainen, joten voin hyvin olla väärässäkin. Mutta odotelkaa te muut miehiltänne koruja ja kimalteita, minä otan mieluummin sen miehen ja kaiken sen antaman rakkauden ja hyvänäpidon. Korut yms. eivät voisi vähempää kiinnostaa:)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:48"]Rehellisesti, olisitko itse innostunut astiastosta? Astiasto on perheen yhteinen hyödyke. [/quote] Mutta jos toinen on jossain vaiheessa haaveillut niistä? Kyllä minäkin olisin tyytyväinen jos vaimo ostaisi joskus vaikka työkalupakin lahjaksi, mutta eihän hän niistä mitään ymmärrä. Itse olen tonnin verran sijoittanut erilaisiin koruihin (ja se on paljon meikäläisen palkalla), mutta aika yksipuoleista tämä lahjojen ostelu on.
[/quote] Tämä on jännät. Naiset tahtoo koruja ja kimallusta kun itse ostavat lahjaksi boksereita.
Olisi kiva tietää miksi ap:n vaimo valmistui?
Toivottu astiasto ei ole kodinkoneita vastaava lahja. Vika taitaa olla enemmin vaimossa ja parisuhteessa kuin varsinaisessa lahjasta, valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:27"]Eikä tosiaan valmistujaislahjaksi osteta käyttöastioita[/quote] Olen vain niin huono keksimään lahjoja. Kaikki harkitut yritelmäni ovat päätyneet käyttämättömiksi. Ei ole ostamiani koruja kaulassa näkynyt. Ajattelin, että kun kerrankin tiesin, mistä vaimo pitää, lahja oli minusta itsestäni kaunis ja minulla oli kerrankin yli viisi sataa ylimääräistä rahaa, niin voisin ostaa jotain, joka jäisi käyttöön ja näkyisi vielä yli kymmenen tai kahden kymmenkin vuoden kuluttua, mutta prseelleenhän tämäkin sitten meni. Kalliita olivat, mutta ajattelin, että ovat myös laadukkaita ja kestäviä ja jättäisivät pysyvän muiston. Kai se nyt nuo seinille viskoo, vaikka on aikaisemmin monta kertaa puhunut, kuinka olisivat ihania, kun vain olisi rahaa. Olin niin valmistautunut, että kerrankin onnistuin ostamaan jotain, josta vaimo pitää, mutta valinta oli sitten väärä tähän hetkeen. [/quote] Vähän sama kuin ostaisit hänelle laihdutusoppaan tai varaisit ajan pukeutymisneuvontaan. Jos olisin vaimosi, sntaisin sinulla jatkossa lahjoja peniksenpidennykseen, kuntosalikortin, tiskihanskoja, kattiloita, keittokirjan ja seksioppaita. Älä ditten ole naana norsunvitulla, kun aukaiset nuo hienot, juuri sinulle harkitut lahjat.
[/quote]
Miten tuo nyt on yhtään sama asia, jos nainen itse on noista lautaisista haaveillut? Vaativat muijat täällä selvästi katkerana kirjoittelee. Ostaakaa jatkossa omat lahjanne!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:27"]Eikä tosiaan valmistujaislahjaksi osteta käyttöastioita[/quote] Olen vain niin huono keksimään lahjoja. Kaikki harkitut yritelmäni ovat päätyneet käyttämättömiksi. Ei ole ostamiani koruja kaulassa näkynyt. Ajattelin, että kun kerrankin tiesin, mistä vaimo pitää, lahja oli minusta itsestäni kaunis ja minulla oli kerrankin yli viisi sataa ylimääräistä rahaa, niin voisin ostaa jotain, joka jäisi käyttöön ja näkyisi vielä yli kymmenen tai kahden kymmenkin vuoden kuluttua, mutta prseelleenhän tämäkin sitten meni. Kalliita olivat, mutta ajattelin, että ovat myös laadukkaita ja kestäviä ja jättäisivät pysyvän muiston. Kai se nyt nuo seinille viskoo, vaikka on aikaisemmin monta kertaa puhunut, kuinka olisivat ihania, kun vain olisi rahaa. Olin niin valmistautunut, että kerrankin onnistuin ostamaan jotain, josta vaimo pitää, mutta valinta oli sitten väärä tähän hetkeen. [/quote] Vähän sama kuin ostaisit hänelle laihdutusoppaan tai varaisit ajan pukeutymisneuvontaan. Jos olisin vaimosi, sntaisin sinulla jatkossa lahjoja peniksenpidennykseen, kuntosalikortin, tiskihanskoja, kattiloita, keittokirjan ja seksioppaita. Älä ditten ole naana norsunvitulla, kun aukaiset nuo hienot, juuri sinulle harkitut lahjat.
[/quote]
Miten tuo nyt on yhtään sama asia, jos nainen itse on noista lautaisista haaveillut? Vaativat muijat täällä selvästi katkerana kirjoittelee. Ostaakaa jatkossa omat lahjanne!
[/quote]
Kyllä mäkin ymmärrän, ettei astiasto ole mikään lahja vaimolle. Eri asia jos tulisi molemmille lahjaksi esim häissä. Ostan vaimolle huiveja, laukkuja ja kirjoja. Laukuista kysyn suoraan ja muut ostan ilman apua. Aina on tykännyt.
Astiat on vähän sellaisia, että niitä saa lahjaksi vanhemmilta ja sukulaisilta, ja ne tulevat koko perheen käyttöön. kyllä mäkin olisin hieman pettynyt jos saisin mieheltäni lautasia, eiväthän ne olisi varsinaisesti lahja minulle, vaan käyttötavaraa meille yhteiseksi. En tosin olisi tästä mitenkään verisesti luokkaantunut, varsinkaan kun tiedän että miheni on todella huono ostamaan lahjoja ja kokee siitä suurta ahdistuta. olisihan se ihanaa että toinen on yrittänyt ja vielä muistanut mistä tykkään, ja tokihan niille lautasille olisi tarvetta.
"Olisin minäkin nieleskellyt kyyneleitä, jos astioita annettaisiin. Niin alhainen lahja, ei yhtään henkilökohtainen. Todennäköisesti käyttämättä jäisi, muistaisin vain tämän pettymyksen tunteen niitä katsoessani. Jos et osaa ostaa lahjaa, niin silloin kannattaa kysyä suoraan mitä toinen tahtoisi."
Se ei enää ole lahja, jos saaja kertoo millainen sen pitäisi olla. Se on taloudellinen avustus.
Lahja on yllätyksellinen, eikä sen arvoa mitata rahassa, vaan lahja on rakkauden ja ystävyyden osoitus ja sen avulla on tunneside niin antajan kuin saajan välillä ja muistoside säilyy läpi elämän ja lahja muistuttaa siitä elämästä ja niitä hetkestä ja se muisto ja tarinat voi siirtyä myös seuraaville sukupolville.
Osoittaa suurta epäkohteliaisuutta ja typeryyttä valittaa lahjasta, sillä lahjansaaja lyö suoraan sanansa lahjan antajalle, joka on osoittanut tunteensa rakkaudesta ja ystävyydestä.
Edelleenkin täältä puuttuvat kertomukset siitä, mitä omaperäistä ja yksilöllistä olette ostaneet miehillenne, sekä siitä, mitä toivoisitte lahjaksi.
Käsittämätöntä, kuinka paljon naiset nillittävät lahjoista suhteessa siihen, kuinka vähän he kertovat, mikä heille merkitsee omaperäisyyttä, yksilöllisyyttä ja romanttisuutta.
Sain 30-vuotiaslahjaksi mieheltä Iittalan Teeman ruokalautasia 6 kpl sinisenä. En hirveästi innostunut a) sarjasta b) väristä c) astioista henk.koht. lahjaksi -tyylistä, etenkin kun kaikki muut astiat ovat ihan muuta merkkiä.
Mies siihen tuumasi, että et tainnut kovin tykätä? Oli niin surkean ja pahoillaan olevan näköinen, että teeskentelin ilahtunutta. Varmasti oli ihan tosissaan ajatellut että pidän lahjasta, mutta ei vaan osunut kohdilleen. Arkikäytössä astiat nykyään kyllä ovat.
Nykyisin kysyy tarkkaan ja pyytää kirjoittamaan listan, jossa on toiveita eri hintaluokista. Nykyisin tulee siis jotain yllätyksenä (listalta). Vastaavan listan pyydän myös mieheltä.
Ehkä vaimollasi olisi vähän kasvamisen ja hyvien käytöstapojen kertaaminen paikka, jos niitä ei ole imenyt jo lapsuuden kodissa. Ja jo tässä vaiheessa jos ei ole lapsia, niin vielä suuremmalla syyllä, sillä antaahan hän omalla käytöksellään esimerkin lapsille ja muille läheisille.
Lahja otetaan aina kiitollisuudella ja ilolla vastaan, onhan se rakkauden osoitus ja siihen liittyy tunneside ja hvyiä ajatuksia. Lahja on yllätyksellinen ja erityinen, niin antajalle kuin saajalle.
Kyllä nuo lahjalistat ja muut vastaavat ovat minusta sugar daddy -toimintaa parisuhteessa. Jos tahtoo maksattaa toisella omia hankintojaan, niin miksi ei sitten vain pyydä rahaa tai mene miehen kanssa yhdessä kauppaan? Mikä idea lahjassa on, jos siihen ei liity miehen persoonallista valintaa vaan se ainoastaan poimitaan naisen listalta?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:27"]Eikä tosiaan valmistujaislahjaksi osteta käyttöastioita[/quote]
Olen vain niin huono keksimään lahjoja. Kaikki harkitut yritelmäni ovat päätyneet käyttämättömiksi. Ei ole ostamiani koruja kaulassa näkynyt.
Ajattelin, että kun kerrankin tiesin, mistä vaimo pitää, lahja oli minusta itsestäni kaunis ja minulla oli kerrankin yli viisi sataa ylimääräistä rahaa, niin voisin ostaa jotain, joka jäisi käyttöön ja näkyisi vielä yli kymmenen tai kahden kymmenkin vuoden kuluttua, mutta prseelleenhän tämäkin sitten meni.
Kalliita olivat, mutta ajattelin, että ovat myös laadukkaita ja kestäviä ja jättäisivät pysyvän muiston. Kai se nyt nuo seinille viskoo, vaikka on aikaisemmin monta kertaa puhunut, kuinka olisivat ihania, kun vain olisi rahaa.
Olin niin valmistautunut, että kerrankin onnistuin ostamaan jotain, josta vaimo pitää, mutta valinta oli sitten väärä tähän hetkeen.
[/quote]
No voisko sen astiaston palauttaa tai vaihtaa johonkin mieluisampaan?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:53"]
Kyllä nuo lahjalistat ja muut vastaavat ovat minusta sugar daddy -toimintaa parisuhteessa. Jos tahtoo maksattaa toisella omia hankintojaan, niin miksi ei sitten vain pyydä rahaa tai mene miehen kanssa yhdessä kauppaan? Mikä idea lahjassa on, jos siihen ei liity miehen persoonallista valintaa vaan se ainoastaan poimitaan naisen listalta?
[/quote]
Mikä idea lahjassa on, jos siihen liittyy miehen persoonallinen valinta mutta lahjan saaja ei pidä siitä?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:55"]Mikä idea lahjassa on, jos siihen liittyy miehen persoonallinen valinta mutta lahjan saaja ei pidä siitä?[/quote]
Sepä se. Miksi lahjoja annetaan, kun ne lähes poikkeuksetta epäonnistuvat? Jos tarkoitus on vain hyötyä toisen rahoista, niin miksi ei pyydetä rahaa rahana?
Eli eiköhän tästäkin ketjusta voida taas vetää se johtopäätös, että jokaisella on makunsa. Ei kannata uskoa mitään yleispätevyyksiä tyyliin "naiset tykkäävät tästä", "kannattaa kysyä", "lahjan pitää olla yllätys" tai "ei yleishyödyllisiä lahjoja". Jokaisella on omat mieltymyksensä ja ne kannattaa kumppanin selvittää. Mieluiten suhteen alussa.