Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimolla keitti kun sai valmistujaislahjan

Vierailija
09.02.2015 |

Vaimolla keitti, kun annoin hänelle valmistujaislahjan ja hän kuuli, että olin kysellyt neuvoja sen ostamiseen netistä. Kaiken lisäksi hän sanoi, että lahja on tylsä ja mielikuvitukseton. Ostin hänelle Iittalan astiaston, josta hän on monesti puhunut.

No, pieleen meni tämäkin. Kohta on entinen eukko. Ei vain meikäläinen taivu romanttiseksiälykkötosimieheksi jolla mielikuvitus laukkaa kuin ahdistettu norsu savannilla. Hankkikoon uuden.

Kommentit (159)

Vierailija
81/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:14"]Entäpä se astiasto? Olisiko miehesi iloinen astiastosta?[/quote]

En tiedä, voisi ollakin, mutta miksi minä miehelleni astiaston ostaisin, kun tiedän monia muita hänen todellisempia haaveitaan mm. elektroniikkaan liittyen. Näinhän AP:kin yritti vaimoaan ilahduttaa. Hän osti vaimolle astiaston, josta vaimo oli haaveillut. Minä ostaisin miehelleni esimerkiksi uuden tietokoneen, josta hän on haaveillut.

Mitä te naiset miehillenne ostatte? Kertokaa nyt niitä omia omaperäisiä valintojanne, niin miehet voivat sitten kertoa, ovatko lahjat onnistuneita.

[/quote]

Pieleen mennään siinä, kun kuvitellaan naisten pitävän siitä ja miesten tuosta. Pöytäkone ja astiasto ovat tasapuolisesti kaikkien perheenjäsenten käytössä, joten persoonaton lahjahan se on. Ymmärrän, että puoliso voi todeta, että tuollainen kiuas olisi hyvä sen rikkoutuneen tilalle, mutta se on arkihankinta, en minä sitä lahjaksi ostaisi tai itse haluaisi. Luulen ap:n tapauksessa käyneen näin.

Mitä onnistuneisiin lahjoihin tulee, niin ei kannata olettaa mitään "naiset tykkäävät siitä" -oletuksia, vaan kysyä. Avata suunsa ja tiedustella. Sitä ei myöskään tarvitse tehdä päivää ennen juhlaa, vaan sen voi ottaa ihan tavaksi. Näin lahja on yllätys ainakin osittain. 

Jotkut voivat pyytää yleishyödykelahjan ja hyvä niin. Luulen kuitenkin, että suurempi todennäköisyys onnistua on antaa yksilölahja.

Vierailija
82/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:14"]

Entäpä se astiasto? Olisiko miehesi iloinen astiastosta?

[/quote]

Mitä helvetin tekemistä sillä on olisiko mies iloinen astioista? Tämän lahjan pointti oli se, että vaimo oli haaveillut kyseisestä astiastosta ja mies osti vaimoaan ja hänen toiveitaan ajatellen sellaisen lahjan, josta ajatteli vaimon pitävän. Jos mies olisi haaveillut esim. uudesta taulutelkkarista, niin varmasti olisi kelvannut.

N23

[/quote]

Vaimo on voinut ajatella, että siinäpä kelpo astiasta perheelle kun sellaista tarvitaan. Kyllä minäkin toissa viikolla totesin, että saunamme tarvitsisi uuden oven. En minä silti halua sitä ovea lahjaksi, vaikka sen ääneen totesinkin. Suosittelen suun avaamista kysymistä. Ei tule näitä noloja tilanteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:23"]Jotkut voivat pyytää yleishyödykelahjan ja hyvä niin. Luulen kuitenkin, että suurempi todennäköisyys onnistua on antaa yksilölahja.[/quote]

Aika kaukana romantiikka on siitäkin, että mies kysyy vaimoltaan, mitä tahdot lahjaksi. Vaimo osoittaa netistä haluamansa, mies käy sen ostamassa, paketoi ja antaa vaimolleen. Vaimo on iloisesti yllättynyt miehensä lahjasta. Näinkö se menee? 

Vierailija
84/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 01:50"]ON SE NYT JUMALAUTA KUMMA, KUN TÄÄLLÄ EI SAA OLLA VITTU ERIMIELTÄ KOSKAAN. AINA PITÄISI VASTATA VITTU VALTAVIRRAN MUKAAN, EI SAA KERTOA OMAA NÄKEMYSTÄNSÄ, KUN HETI HAUKUTAAN TIES MILLÄ NIMILLÄ JA ARVOSTELLAAN. TÄSSÄ MEITÄ ON MUUTAMA JOIDEN MIELESTÄ ASTIASTO EI OLE SOPIVA LAHJA, MUTTA TOTTA KAI ME OLLAAN KIITTÄMÄTTÖMIÄ, LORTTOJA, EI ANSAITA MIESTÄ, JOKA TUO ASTIOITA LAHJAKSI! WTF? ASTIOITA??? KYLLÄ SE NYT VAAN ON NIIN, ETTÄ TOKI SITÄ ODOTTAA JA "ODOTTAA" JOTAIN HENK.KOHT. LAHJAA, JOKA MUISTUTTAA HYVÄLLÄ TAVALLA SIITÄ MITÄ ON SAAVUTTANUT. KYLLÄ TÄMÄ PALSTA ON SITTEN TÄYNNÄ KUSIPÄISIÄ ÄMMIÄ, KUN TEIDÄN MIELIPIDE ON MUKAMAS AINA SE OIKEA. VALITETTAVASTI EI OLE, KOSKA NAISIA ON ERILAISIA JA JOKAISELLA ON OMAT MIELTYMYKSENSÄ, ODOTUKSENSA, TOIVEENSA.
[/quote]
Vedäs nyt hiekkapillu oikein syvään henkeä ja laske kymmeneen hitaasti. Ja sitten luet ap:n kirjoitukset uudelleen ajatuksella läpi. Ja kaiva se herne pois sieltä nenästäsi. Eikä tarvitse huutaa, kyllä me ymmärrämme vähemmälläkin.

Vierailija
85/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:25"]

Vaimo on voinut ajatella, että siinäpä kelpo astiasta perheelle kun sellaista tarvitaan. Kyllä minäkin toissa viikolla totesin, että saunamme tarvitsisi uuden oven. En minä silti halua sitä ovea lahjaksi, vaikka sen ääneen totesinkin. Suosittelen suun avaamista kysymistä. Ei tule näitä noloja tilanteita.

[/quote]

On se kumma jos lahjat koetaan noin tärkeiksi vielä pitkän yhdessäolon/avioliitonkin jälkeen. Ymmärrän, että lahjat ovat tärkeitä seurustelun alussa, sillä ne kertovat jotain toisen tunteista. Ei ole todellakaan helppoa vuodesta toiseen keksiä hyviä lahjoja, etenkin miehille tämä on vaikeampaa. Ja eikös se ajatus ole tärkein, mies on tarkoittanut hyvää ja vilpittömästi ajatellut vaimon pitävän lahjasta. Ja mielestäni osoittaa huomaavaisuutta, että mies on muistanut vaimon haaveilleen ko. astiastosta. On kyllä naisessa vika, jos tuosta loukkaantuu eikä osaa olla kiitollinen lahjasta.

N23

Vierailija
86/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:28"]ap palauta ne astiat kauppaan ja osta silläkin rahalla jotain kivaa ITSELLESI!
[/quote]
Tämä on hyvä vinkki. Kerää astiat takaisin kasaan ja viet ne takaisin tai myyt ne. Ja sitten käytät rahat ihan vain itseesi. Ei tuollaiselle kiittämättömälle noidalle kannata mitään ostella.

Vierailija
87/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:48"]Rehellisesti, olisitko itse innostunut astiastosta? 

Astiasto on perheen yhteinen hyödyke. 
[/quote]
Mutta jos toinen on jossain vaiheessa haaveillut niistä? Kyllä minäkin olisin tyytyväinen jos vaimo ostaisi joskus vaikka työkalupakin lahjaksi, mutta eihän hän niistä mitään ymmärrä. Itse olen tonnin verran sijoittanut erilaisiin koruihin (ja se on paljon meikäläisen palkalla), mutta aika yksipuoleista tämä lahjojen ostelu on.

Vierailija
88/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:30"]

[/quote]

On se kumma jos lahjat koetaan noin tärkeiksi vielä pitkän yhdessäolon/avioliitonkin jälkeen. Ymmärrän, että lahjat ovat tärkeitä seurustelun alussa, sillä ne kertovat jotain toisen tunteista. Ei ole todellakaan helppoa vuodesta toiseen keksiä hyviä lahjoja, etenkin miehille tämä on vaikeampaa. Ja eikös se ajatus ole tärkein, mies on tarkoittanut hyvää ja vilpittömästi ajatellut vaimon pitävän lahjasta. Ja mielestäni osoittaa huomaavaisuutta, että mies on muistanut vaimon haaveilleen ko. astiastosta. On kyllä naisessa vika, jos tuosta loukkaantuu eikä osaa olla kiitollinen lahjasta.

N23

[/quote]

Edelleen, ei tarvitse keksiä kun avaa suunsa ja kysyy. Kaikilla on helpompaa ja kaikki ovat onnellisia. 

Minä tiedustelen noin 4 kertaa vuodessa lahjatoiveita ja niitä tulee kerralla pari kolme. Vuodessa saan siis lahjatoiveita noin 10. Siitä on helppo valita syntymäpäivälahja ja tarvittaessa joku muu lahja. Joskus ostan yllätykseksi kylkeen vielä jotain ekstraa kun olen varma, että ainakin päälahja on kohdillaan. 

Vierailija
89/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:34"]Lahjahevosen suuhun ei ole katsomista. Mieheni, raavas raksamies toi kerran minulle joululahjaksi hajuvettä Saksan komennukseltaan. Kiitin kauniisti ja laitoin talteen. Jokunen vuosi myöhemmin hän kysyi, miksen koskaan käytä sitä. No, kun se on miesten hajuvettä - "POUR HOMME". Eihän tuo ranskaa tietenkään osannut, eikä pahemmin saksaakaan. Mietteliään näköisenä hän muisteli, kuinka myyjä oli katsonut häntä jotenkin kummallisesti kun hän elehtien pyysi laittamaan pullon oikein hienoon lahjapakettiin :)
[/quote]Hauska tarina, mutta eikö ketään vaivaa että hyvä hajuvesi jäi käyttämättä? Itse olisin varmasti kiittänyt ja sitten kertonut miten asia on. Olisi mies voinut sen käyttää. Oi voi. Olen näköjään muuttumassa äidikseni...

Vierailija
90/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:23"]Jotkut voivat pyytää yleishyödykelahjan ja hyvä niin. Luulen kuitenkin, että suurempi todennäköisyys onnistua on antaa yksilölahja.[/quote]

Aika kaukana romantiikka on siitäkin, että mies kysyy vaimoltaan, mitä tahdot lahjaksi. Vaimo osoittaa netistä haluamansa, mies käy sen ostamassa, paketoi ja antaa vaimolleen. Vaimo on iloisesti yllättynyt miehensä lahjasta. Näinkö se menee? 

[/quote]

Kuten täällä on jo todettu, ei sitä tarvitse edellisenä päivänä tiedustella. Parempi on kysyä kuin pettyä. Pidemmissä suhteissa myös jo tunnetaan toisensa sen verran hyvin, että tiedetään pitääkö kumppani yksilöllisistä vai yleishyödykelahjoista. Ei se niin vaikeaa ole jos vähänkin yrittää.

Vierailija
91/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:33"]Edelleen, ei tarvitse keksiä kun avaa suunsa ja kysyy. Kaikilla on helpompaa ja kaikki ovat onnellisia.[/quote]

Miksi ajattelet, että kaikki ovat onnellisia, jos lahjoista sovitaan? Teille sopiminen voi olla toimiva malli, mutta monet odottavat lahjoilta yllätyksellisyyttä. Kyllä minäkin lahjoja avatessani pohdin, mitä lahjan antaja on lahjaa hankkiessaan minusta ajatellut.

Vierailija
92/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 vuotta, enkä ole koskaansaanut mitään lahjaa mistä olisin varsinaisesti pitänyt. Muodollissuhan se vaan on, että jotain pitää antaa. Olen siis mies, eikä naisetkaan tuta osaa. Eihän muilla ihmisillä ole mitään velvollisuutta onnistua tekemään minua onnelliseksi jollain tavaroilla. Etenkin jos yritetään, niin sen pitäisi kuitenkin riittää.

Vierailija
93/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat tms. ovat perheen yhteisiä hankintoja, joten en ostaisi niitä henkilökohtaiseksi lahjaksi.

Vierailija
94/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:40"]

Astiat tms. ovat perheen yhteisiä hankintoja, joten en ostaisi niitä henkilökohtaiseksi lahjaksi.

[/quote]

Mitä henkilökohtaista olet ostanut miehellesi? Onko hän pitänyt siitä?

Vierailija
95/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:33"]Edelleen, ei tarvitse keksiä kun avaa suunsa ja kysyy. Kaikilla on helpompaa ja kaikki ovat onnellisia.[/quote]

Miksi ajattelet, että kaikki ovat onnellisia, jos lahjoista sovitaan? Teille sopiminen voi olla toimiva malli, mutta monet odottavat lahjoilta yllätyksellisyyttä. Kyllä minäkin lahjoja avatessani pohdin, mitä lahjan antaja on lahjaa hankkiessaan minusta ajatellut.

[/quote] 

En tietenkään oleta, vaan neuvon niitä joille tämä on ongelma, kuten ap:lle. Vaihtoehtoja on monia. Joko pitää vain osata herkällä korvalla kuunnella mitä toinen vuoden mittaan mainitsee haluavansa tai suunnittelevansa. Varmanpäälle vetäjä vielä laittaa korvantaakse ne yksilölliset jutut. Pitkissä suhteissa toki jo tiedetään onko ok ostaa kumppanille uusi imuri vai onko syytä ostaa yksilöllinen kynsileikkuri. Suhteen alussa kannattaa ottaa lahjapolitiikka puheeksi, jokaisella kun on omat kotoa opitut tapansa. Näin saa paljon selville. 

Vierailija
96/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä vinkki on ajatella puolison omia harrastuksia. Niihin liittyviä hankintoja, vuosimaksuja ja välineitä.

Puolisoni on ollut iloinen pyöräilyharrastukseensa liittyvistä hankinnoista. Yksi hyvä on myös lahjakortit. Koska puolisoni ei tiedä golfista paljoakaan, hän on ostanut golf-liikkeeseen lahjakortin. Sain itse valita mitä tarvitsin, mutta lahja oli silti selkeästi suunnattu harrastukseeni.

Yksilöllistä, ajatusta mukana ja päälle vielä käytännöllistä.

Vierailija
97/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:45"]Yksi hyvä vinkki on ajatella puolison omia harrastuksia.[/quote]

Minulle mieluummin niitä kauniita ja käytännöllisiä kodintarpeita. Jotenkin tuntuisi arkisemmalta saada joululahjaksi lahjakortti lenkkareita varten. Sua niin ajattelin että Asicit sulle tarjoan...

Vierailija
98/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 00:27"]Eikä tosiaan valmistujaislahjaksi osteta käyttöastioita[/quote]

Olen vain niin huono keksimään lahjoja. Kaikki harkitut yritelmäni ovat päätyneet käyttämättömiksi. Ei ole ostamiani koruja kaulassa näkynyt.

Ajattelin, että kun kerrankin tiesin, mistä vaimo pitää, lahja oli minusta itsestäni kaunis ja minulla oli kerrankin yli viisi sataa ylimääräistä rahaa, niin voisin ostaa jotain, joka jäisi käyttöön ja näkyisi vielä yli kymmenen tai kahden kymmenkin vuoden kuluttua, mutta prseelleenhän tämäkin sitten meni.

Kalliita olivat, mutta ajattelin, että ovat myös laadukkaita ja kestäviä ja jättäisivät pysyvän muiston. Kai se nyt nuo seinille viskoo, vaikka on aikaisemmin monta kertaa puhunut, kuinka olisivat ihania, kun vain olisi rahaa. 

Olin niin valmistautunut, että kerrankin onnistuin ostamaan jotain, josta vaimo pitää, mutta valinta oli sitten väärä tähän hetkeen. 
[/quote]

Vähän sama kuin ostaisit hänelle laihdutusoppaan tai varaisit ajan pukeutymisneuvontaan.

Jos olisin vaimosi, sntaisin sinulla jatkossa lahjoja peniksenpidennykseen, kuntosalikortin, tiskihanskoja, kattiloita, keittokirjan ja seksioppaita. Älä ditten ole naana norsunvitulla, kun aukaiset nuo hienot, juuri sinulle harkitut lahjat.

Vierailija
99/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 13:45"]Yksi hyvä vinkki on ajatella puolison omia harrastuksia.[/quote]

Minulle mieluummin niitä kauniita ja käytännöllisiä kodintarpeita. Jotenkin tuntuisi arkisemmalta saada joululahjaksi lahjakortti lenkkareita varten. Sua niin ajattelin että Asicit sulle tarjoan...

[/quote] 

Hyvä, olethan kertonut tuon myös puolisollesi.

Vierailija
100/159 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain mieheltäni joululahjaksi yleiskoneen! Hän kyllä tiesikin että oli toivonut sitä, koska leivon paljon pullaa ja leipää. Muutenkin mieheni ostaa minulle sellaisia hyödyllisiä lahjoja, en tykkää saada mitään koruja tai hajuvesiä, haluan itse valita ne jos ostan. enkä itsekään osta miehelleni mitään jonninjoutavaa krääsää. Ja tosta ap:n lahjasta olisin kyllä tykännyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän