Jo pienistä taaperoista näkee kuka on luova ja kekseliäs
Kun keksinät tekemistä ja osaavat viihdyttää itseään jo pienestä pitäen. Kasvaessaan eivät koskaan valita että on tylsää tai vaadi aikuisen tukea joka ikiseen tekemisen keksimiseen.
Kommentit (59)
Luovuus ja älykkyys ovat myös yhteydessä toisiinsa.
Sitähän on tutkittu että tylsistyminen lisää luovuutta. Nykyvanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, kun totuttavat heidät siihen että vanhempi viihdyttää lasta ja toimii ohjelmatoimistona 24/7. Lapset viedään vielä pienestä pitäen pitkiksi päiviksi päiväkotiin, vaikka ei olisi edes tarvetta, jotta lapsi saisi sielläkin nonstop virikkeitä ja aktiviteetteja.
Pienet lapset on ihania kaikki. Se suora ja utelias katse. Aikuiset tuijottaa ruutua ja pelkää katsoa suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän on tutkittu että tylsistyminen lisää luovuutta. Nykyvanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, kun totuttavat heidät siihen että vanhempi viihdyttää lasta ja toimii ohjelmatoimistona 24/7. Lapset viedään vielä pienestä pitäen pitkiksi päiviksi päiväkotiin, vaikka ei olisi edes tarvetta, jotta lapsi saisi sielläkin nonstop virikkeitä ja aktiviteetteja.
Tämä.
Varmaan vähentää älykkyyttäkin sellainen nonstop-virikeoksennus.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vähentää älykkyyttäkin sellainen nonstop-virikeoksennus.
Näinhän se tekee. Sen takia ihan järjetöntä viedä esim pieniä taaperoita virikehoitoon, kun ei mitään jatkuvia virikkeitä tarvi eivätkä kaipaa.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/04/tylsisty-niin-muutut-luovemmak…
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vähentää älykkyyttäkin sellainen nonstop-virikeoksennus.
Miksi tästä ei puhuta enempää? Päinvastoin pitäisi olla virikettä, virikettä, virikettä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vähentää älykkyyttäkin sellainen nonstop-virikeoksennus.
Miksi tästä ei puhuta enempää? Päinvastoin pitäisi olla virikettä, virikettä, virikettä..
Ihmiset tyhmenee kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän on tutkittu että tylsistyminen lisää luovuutta. Nykyvanhemmat tekevät karhunpalveluksen lapsilleen, kun totuttavat heidät siihen että vanhempi viihdyttää lasta ja toimii ohjelmatoimistona 24/7. Lapset viedään vielä pienestä pitäen pitkiksi päiviksi päiväkotiin, vaikka ei olisi edes tarvetta, jotta lapsi saisi sielläkin nonstop virikkeitä ja aktiviteetteja.
Jotenkin tuntuu että just nää lapset, jotka ei hetkeäkään osaa olla yksin tai keksi tekemistä viedäänkin sinne virikehoitoon.
Luovuuden yli-ihannointikaan ei ole mitään tervettä puuhaa. Aina ei tarvitse olla härpäkettä ympärillä ja keksimässä turinoita, tylsyyttäkin on hyvä oppia sietämään.
Toisaalta jo eskarissa näkee, kuka lapsista tulee menestymään. Ne luovat tättähäärät ei välttämättä kuulu tähän kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Luovuuden yli-ihannointikaan ei ole mitään tervettä puuhaa. Aina ei tarvitse olla härpäkettä ympärillä ja keksimässä turinoita, tylsyyttäkin on hyvä oppia sietämään.
Voitko selventää tätä ajatusta? Jos noina yksinäisinä ja virikkeettöminä hetkinä mieleen väkisin ilmestyy ajatuksia ja tarinoita, pitäisikö ne tylysti työntää sivuun ja keskittyä vain tylsistymään?
Tylsyys pakottaa keksimään, mutta luovuus tarvitsee virikkeitä, kokemuksia ja tunteita kukkiakseen. Kohtuudella siis tylsyyttäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuuden yli-ihannointikaan ei ole mitään tervettä puuhaa. Aina ei tarvitse olla härpäkettä ympärillä ja keksimässä turinoita, tylsyyttäkin on hyvä oppia sietämään.
Voitko selventää tätä ajatusta? Jos noina yksinäisinä ja virikkeettöminä hetkinä mieleen väkisin ilmestyy ajatuksia ja tarinoita, pitäisikö ne tylysti työntää sivuun ja keskittyä vain tylsistymään?
Turinointi onkin eri asia kuin ajattelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vähentää älykkyyttäkin sellainen nonstop-virikeoksennus.
Miksi tästä ei puhuta enempää? Päinvastoin pitäisi olla virikettä, virikettä, virikettä..
Ihmiset tyhmenee kokoajan.
Ei muuten pidä paikkaansa. Kaikki suuret ja pienetkin keksinnöt on keksinyt isänsä lapsi. Miksi niitä ei keksinyt hänen isänsä. jos väitteesi pitäisi paikkansa. M.O.T.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vähentää älykkyyttäkin sellainen nonstop-virikeoksennus.
Miksi tästä ei puhuta enempää? Päinvastoin pitäisi olla virikettä, virikettä, virikettä..
Ihmiset tyhmenee kokoajan.
Ei muuten pidä paikkaansa. Kaikki suuret ja pienetkin keksinnöt on keksinyt isänsä lapsi. Miksi niitä ei keksinyt hänen isänsä. jos väitteesi pitäisi paikkansa. M.O.T.
Nykyään isien lapset eivät keksi edes uusia elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Luovuuden yli-ihannointikaan ei ole mitään tervettä puuhaa. Aina ei tarvitse olla härpäkettä ympärillä ja keksimässä turinoita, tylsyyttäkin on hyvä oppia sietämään.
Outo kommentti, siitähän luovuuden tukemisessa juuri on kysymys että annetaan sille tilaa eikä tuoda valmista tekemistä koko ajan nenän eteen.
Aika monien vuosien kokemus taaperoista on kyllä kuvatunlainen, osalla yksivuotiaista on jo tutkiva, kiinnostunut katse. Kaksivuotiaissa erot ovat vielä paremmin näkyvissä. Ovat tarkkoja ja tekevät asioita täysin eri harkinnalla. Osa kaksivuotiaista tunnistaa useita värejä ja kymmeniäkin eläimiä erityyppisistä kirjoista eli ei ole opittua että missä on oravan kuva jne, vaan lapsi tietää eläimen yleispiirteet. Yksi tuntemani 2v osasi näyttää kuusi väriä eri kirjoista ja esineistä, ei vielä nimennyt niitä itse mutta kirjaa lukiessa tunnisti ne kaikki moneen otteeseen. Näillä lapsilla on katsekontakti aikuiseen kun heille puhuu ja osaavat kommunikoida monipuolisesti vaikkei sanoja ole vielä montaa käytössä.
Toisen ääripään lapset juoksevat päin liukumäkeä vaikka olisi tilaa juosta ohi, hakkaavat lapiolla omaa naamaansa tai syövät silmät selällään hiekkaa eivätkä kuuntele yhtään mitään vaikka aikuinen olisi aivan heidän tasollaan puhumassa heille. Jos katsekontaktin onnistuu saamaan, päässä ei selvästi tapahdu oikein mitään, eivät vastaa kysymyksiin millään tavalla ja edes alkeellisia ohjeita ei ole edellytyksiä noudattaa. Jos jotain suustaan tulee se on päätöntä huutoa.
Kyllä sen huomaa ketä on hoidettu ja kasvatettu kotona mitenkin. Sillä on suuri merkitys myös siinä millaiseksi kommunikoijaksi lapsi kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jo eskarissa näkee, kuka lapsista tulee menestymään. Ne luovat tättähäärät ei välttämättä kuulu tähän kategoriaan.
Ihankohan se näin menee? 😅 Ei luovuus poissulje sitä että ns akateemiset taidot ovat hyviä tai lapsi osaa keskittyä. Päinvastoin. Yleensä lahjakkaat ja luovat lapset ovat hyviä vähän kaikessa ja todellakin pärjäävät keskivertoa paremmin jossain eskaritehtävien teossa.
Keksinät=keksivät