Sossu vei asumistuet?
Elikkäs, hain asumistukea vuoden alusta alkaen uusiksi (uusittiin vuokrasopimus), ja ilmoitin vuokranantajallekkin, että maksan tammikuun ja helmikuun vuokran, kunhan asumistuet tulevat. Sanoin samaa myös sossuun, kun hain tt-tukea, että vuokrat maksan kunhan saan ne asumistuet.
Kelan asioimispalveluun oli ilmestynyt tiedote, että SOSSU OLI PERINYT NE ASUMISTUET? Siis mitähän ihmettä, milläs mä nyt kahden kuun vuokran maksan? Ei olla saatu edes ylimääräistä, niin en ymmärrä miten ovat yli tonnin perineet itselleen. Todellakin toivon että virhe, koska en saa vuokraa maksettua ollenkaan jos tuollaisen tempun menivät tekemään. Mitäs nyt?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:02"]Ei kai sossu voi viedä kelan asumistukia ilman, että itse annat luvan siihen? Esim. mulla menee suoraan asumistuet vuokraan sossun kautta niin, etteivät ne ikinä tule tililleni vaan menee sossuun ja sieltä vuokranantajalle. Asumistukihakemusta tehdessä kelalla voit itse päättää meneekö asumistuki sossulle vai sinun tilillesi, siinä paperissa on eri vaihtoehdot kun sitä täyttää.
[/quote]
No ei asumistukihakemuksessa ole tuollaista kohtaa "sossulle vai omalle tilille", vaan ne vaihtoehdot ovat "suoraan vuokranantajalle tai omalle tilille, samoin on kohdassa mihin takautuva asumistuki". Sen verran paljon olen noita hakemuksia tehnyt, että varmaksi tiedän tämän. Olen myös toimeentulotukiasiakas, eikä mun asumistuki mene ekaksi sossuun, vaan suoraan vuokranantajalle. Ihme sekasotku systeemi sulla.
[/quote]
Väärinkäsitys, anteeksi. :D Mutta jokatapauksessa, mulla vuokra menee joka kuukausi suoraan vuokranantajalle, eikä niitä rahoja mun tilillä ikinä näy. Suosittelen AP sullekin tuota, koska tuolla tavalla vuokravelkaa ei vahingossakaan kerry, eikä ole sitten sitä vaaraa, että lentäisi asunnosta pihalle. Mulla ainakin on aina ollut etusijalla se, että vuokra maksetaan aina. Sen jälkeen vasta mietin syömisiä, laskuja ja muita menoja. Tärkeintä on se, että on katto pään päällä.
Paljonko olet saanut toimeentulotukea tammi ja helmikuussa tilillesi? Onko ollut mitään muita tuloja tilille tuona aikana? Paljonko vuokrasi on kuukaudessa? Asutko yksin?
En jaksanut kaikkea lukea, kerron vain oman tarinan.
Olemme hakeneet asumistukea kaksi kertaa, kun olen äitiyslomillle jäänyt.
Molemmilla kerroilla on tullut sotten maksupäivänä ilmoitus että sossu vaatinut itselleen sen summan.
Molempina kertoina ovat sitten sossusta osannneet sanoa että syy on että mieheni on opiskelijana saanut kerran toimeentulotukea v.2005.
Tämä vanha ttt ei kuitenkaan oikeuta heitä perimään asumistukiamme, joten ovat sitten maksaneet rahat takaison KELAan, ja me ollaan saatu ne sitten pienellä viiveellä.
Saa nähdä miten käy kun kesällä haen asumistukea taas....
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:02"]Ei kai sossu voi viedä kelan asumistukia ilman, että itse annat luvan siihen? Esim. mulla menee suoraan asumistuet vuokraan sossun kautta niin, etteivät ne ikinä tule tililleni vaan menee sossuun ja sieltä vuokranantajalle. Asumistukihakemusta tehdessä kelalla voit itse päättää meneekö asumistuki sossulle vai sinun tilillesi, siinä paperissa on eri vaihtoehdot kun sitä täyttää.
[/quote]
No ei asumistukihakemuksessa ole tuollaista kohtaa "sossulle vai omalle tilille", vaan ne vaihtoehdot ovat "suoraan vuokranantajalle tai omalle tilille, samoin on kohdassa mihin takautuva asumistuki". Sen verran paljon olen noita hakemuksia tehnyt, että varmaksi tiedän tämän. Olen myös toimeentulotukiasiakas, eikä mun asumistuki mene ekaksi sossuun, vaan suoraan vuokranantajalle. Ihme sekasotku systeemi sulla.
[/quote]
Kyllä on ihan yleinen käytäntö, että jos et ole vielä saanut asumistuesta päätöstä niin sossu ei laske sitä tuloksi mutta vuokran menoksi, jolloin maksetuilta tt-tukikuukausilta perii tuen kelalta suoraan. Ei se takautuvasti mitään ylimääräistä rahaa ole.
Tttuen laskukaava on perin yksinkertainen. Plussaan tulee kaikki tulot ja miinukseen menot sekä perusosa. Jos jää miinukselle, saa sen verran tttukea.
X
Eli sulle ei oo laskettu tuloksi asumistukea, koska määrää ei ole tiedetty etkä sitä ole saanut. Vuokra on kuitenkin laskettu menoksi, eikö?
X
Silloin se raha, joka tulee takautuvasti, kuuluu sossulle. Se ei ole mitään ekstrarahaa, vaan olet jo sossusta ne rahat saanut. Kääntäen: jos olisit saanut asumistukea, se olisi ollut sun tuloa ja vähentänyt siten tttuen määrää.
X
Ja siis tuo on ihan tavallinen käytäntö, että sossu tuolla tavoin perii summan kelalta. Se on sellainen rasti ruutuun kohta kelan ja tttuen yhteisessä ohjelmassa. Takaisinperintä. Oon ollut harjoittelussa sossussa ja noita tukia laskenut ja maksanut. Kyllä tuo on ihan oikein mennyt siinä tapauksessa jos vuokra on menoissa ja asumistukea ei ole tuloissa. Ihan vaan matikkaa.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:43"]
Laskin tarkasti paljon on tullut, ja huomasin, että toden totta olen saanut 400e liikaa. Se ei tosin oikeuta perimään 1140e takautuvia asumistukia, joten huomenna soitan sossuun ja selvittelen asiaa.
- Ap
[/quote] Niinkuin tuossa AIEMMIN jo vastasinkin niin sossu on perinyt koko summan mutta maksaa kyllä sulle ylimenevän osan takaisin. Itselläkin on noin käynyt mm työmarkkina tuen kanssa eli sain sossusta n200e ja perivät koko tuen eli n600e, mutta palauttivat kyllä heti siitä minulle sen 400e takaisin. Ihan normi käytäntö! Mutta jos asiallasi tosiaan on kiire niin soita sinne että kiirehtivät palautusta jotta saat sen vuokrasi maksuun.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 20:43"]
Laskin tarkasti paljon on tullut, ja huomasin, että toden totta olen saanut 400e liikaa. Se ei tosin oikeuta perimään 1140e takautuvia asumistukia, joten huomenna soitan sossuun ja selvittelen asiaa.
- Ap
[/quote] Niinkuin tuossa AIEMMIN jo vastasinkin niin sossu on perinyt koko summan mutta maksaa kyllä sulle ylimenevän osan takaisin. Itselläkin on noin käynyt mm työmarkkina tuen kanssa eli sain sossusta n200e ja perivät koko tuen eli n600e, mutta palauttivat kyllä heti siitä minulle sen 400e takaisin. Ihan normi käytäntö! Mutta jos asiallasi tosiaan on kiire niin soita sinne että kiirehtivät palautusta jotta saat sen vuokrasi maksuun.
[/quote]
Mutta minkä ihmeen ylimenevän osan? Sossu on kyllä ilmoittanut kelalle miltä ajalta on maksanut asumistuen verran jo asiakkaalle. Ei siinä mitään ylimääräistä jää palautettavaksi. Kela sitten tuolta ajalta maksaa ne sossulle ja tulevaisuudessa asumistuki tulee suoraan asiakkaalle tai vuokranantajalle, mihin asiakas tuen onkin toivonut..
Sulle on varmaan sossulla käynyt joku virhe. Tuo ei ole mikään normaali käytäntö, koska ei ole mitään ylimeneviä osia. Vai mistä ylimeneviä??
- Ap