Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......
Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.
Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt muutama esimerkki palkoista jotka itselle tullut vastaan viimeisen vuoden aikana. Ei ole omaa alaa mutta jotain on pitänyt tehdä. Kaikkia en ole tehnyt mutta näitä on tarjottu vuokrafirmojen kautta.
Postin lajittelija: 8.90 tunteja tarjolla 20h/ viikko. Määräaikainen työ.
Toimisto/myymäläsiivousta: 11.02 tunteja 15-37h/viikko. Toisessa paikassa sama palkka mutta tunteja 20h.
Tehdastyötä: 9.50. Täydet tunnit, 3-vuorotyö, yölisä 1.99.
Apupoika raksalla: tässä suurimmat vaihtelut palkoissa 10-13. Kun työpäivä niin täydet tunnit mutta työkeikat vaihdelleet 1 päivästä pariin viikkoon. Ikinä ei tiennyt onko ensi viikolla vielä hommaa. On lupailtu kuukausiksi hommaa ja onkin loppunut 2 viikkoon. Kerran perjantaina ilmoittivat että maanantaina ei olekaan tarvetta.
Tarjoilija: 11e tunteja 5-10h/viikossa.
Henkilökohtainen avustaja: 10.92 tunteja 30h/kuukaudessa.
No just tätä. Pelkkiä satunnaistunteja tai tule kutsuttaessa. Kuka tämmöisiä haluaa tai pystyy tekemään? Elämä menee perheellisellä aika vaikeaksi, kun pitäisi olla sumplimassa montaa eri keikkahommaa ympäri vuorokauden!
Missä normaalit kokoaikatyöt?
Noiden kautta edetään kokoaikatyöhön..
Niin mäkin luulin XD
t. ahkera työntekijä joka raatoi 7 VUOTTA 0-tuntisopimuksella täysin itsestään ja omasta elämästään välittämättä.
Minä vaihdoin 0-tuntityöt yrittäjyyteen.
Ihan samaa työtä teen edelleen, mutta en ole enää ihmisten mielikuvissa satunnaistyötön pätkätyöluuseri.
Töitä teen nyt vähemmän, sillä palkkani on parempi ja vähilläkin työtunneilla tienaan riittävästi.
Siitä pidän huolen että teen töitä enintään 10 kk vuodessa ja enintään 20 tuntia viikossa.
Vähän on vaikea ymmärtää sitä, että nyt minua pidetään yritteliäänä ja ahkerana vaikka teen vähemmän töitä ja panostan enemmän omaan hyvinvointiin. Siinä hirveässä ptkätyökierteessä ollessani tein paljon enemmän töitä ja yritin koko ajan ihan tosissani tehdä kaikkeni sen eteen että saisin vakituisemman työn.
- Nyt voin sanoa, että onneksi en onnistunut. En olisi koskaan alkanut yrittäjäksi jos olisin saanut kunnolliseen työsuhteen.
En ole ainoa kuka on hypännyt työsuhteesta yrittäjäksi ja vähentänyt töiden tekemistä.
Hesarissa oli joitakin viikkoja sitten juttu nuorista yrittäjistä, jotka ovat päätyneet samanlaiseen ratkaisuun.
Yllätyin siitä, sillä luulin olevani yksin tämän ratkaisun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa vaimon lääkkeistä ei Kela korvaa. Hän syö n 20 erilaista lääkettä ja reseptilääkkeissä on katto jo saavutettu mutta muissa ei ole ja ne maksaa.
Itse jos joutuisin syömään noin paljon lääkkeitä, miettisin jo vakavasti, kannattaako silloin edes enää elää.
Älä puhu paskaa tiedät itsekin että tuossa vaiheessa tekisit kaikkesi edes muutamasta lisäkuukaudesta elämään
Minä en suostu kyykytettäväksi.
Palkka pitää olla väh 15e/h
Työmatkaa korkeintaan 20km
En tod. Muuta yhtään mihinkään.
En maksa itse yhtäkää korttia.
Ihmisten työajat pitää olla.
Nuo kun on kunnossa, niin heti lähden töihin.
Ensin hallitus tekee työstä mahdotonta nostamalla työmatkakulut pilviin
Ja lisäämällä kaiken maailman turhia korttivaatimuksia sinne ja tänne.
Sitten tehdään elämästä niin kallista että tes:n minimillä ei edes kannata, tehdä
Töitä joten pitäsköhän päättäjien katsoa PEILIIN.
Koska ei vaan kiinnosta. Aion vetää lonkkaa nyt ja tulevaisuudessa.
T: Työtön (elämäntapa sellainen)
Syy on, että työttömillä olevat ominaisuudet ja avoimissa työpaikoissa vaadittavat ominaisuudet eivät kohtaa. Osin kyse on siitä, että vaatimukset työpaikkailmoituksissa ovat kohtuuttomia (esim. pitkä työkokemus, miljoona jotain korttia, oma auto jne. ja vielä persoonaan liittyviä vaatimuksia kuten sosiaalinen, puhelias ym. - luulenpa että tällaiset vaatimukset täyttävistä ihmisistä suurin osa on jo töissä tai ainakin saa HYVÄN työpaikan helposti eikä edes hae HUONOON työpaikkaan? Hyvällä työpaikalla tarkoitan siis työtä, jonka palkalla elättää itsensä ja jossa työolot ja työilmapiiri ovat kunnossa, työntekijää ei kuseteta jne.). Osittain kyse on siitä, että työnantajat eivät anna työttömille edes mahdollisuutta, koska nämä ovat työttömiä, vaikka osa työttömistä vaatimukset täyttäisikin. Aina palkataan mieluummin työpaikanvaihtaja tai vain vähän aikaa työttömänä ollut kuin pitkäaikaistyötön.
Osalla työttömistä sitten toki koulutus on vanhentunutta tai muusta syystä oikein mitään osaamista ei ole. Näitäkään ei voi niputtaa yhteen ryhmään, ihmisiä ja elämäntilanteita on monenlaisia.
Kouluttautuminen ainakin pitäisi tehdä helpommaksi, jotta osaamisessa olevat vajeet voisi korjata. Ainakin nyt opintotuki ilman lainaa pitäisi nostaa vähintään samansuuruiseksi kuin pienin työttömyyskorvaus, ja työkkärin pitäisi tukea taloudellisesti opiskeluja enemmän. Monella työttömällä on opintotukikuukaudet käytetty eikä mitään taloudellisia mahdollisuuksia lisäkouluttautua, vaikka halua olisikin. Lisäksi oppisopimuskoulutusta pitäisi lisätä runsaasti, samoin erilaisia työvoimakoulutuksia. Ja työkkäriin lisää työntekijöitä, oikeasti asiantuntevia työntekijöitä jotta työttömiä voidaan palvella yksilöinä eikä massana. Apua pitäisi olla saatavissa paremmin ja tukea esim. mahdollisiin mt-ongelmiin, tällä hetkellä työkkärin yhteydenotot koetaan vain pakottamisena/rangaistuksena jostain, ja karenssin pelossa ei uskalleta kertoa työkkärille vaikka sitä, mikä oma tilanne tai mielenterveys oikeasti on. Mulla ainakin tämä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa kovemmat keinot käyttöön. Jos ei suostu ottamaan työpaikkaa vastaan, tuet pois lopulta kokonaan. Muuttamaan joutuminen ei ole mikään syy olla ottamatta työtä vastaan. Monet ovat joutuneet työpaikan perässä.
Taas tuo saakelin muuttaminen. Mikään työ ei ole niin tärkeää että lähtisin pois maksetusta kodista, jättäisin miehen ja lapset sekä ikääntyvät vanhemmat.
Eli makaan mielummin lopun ikää sohvalla työttömänä yhteiskunnan almuilla, kun asuisit puolisen vuotta töissä toisaalla ja sitä kautta helpommin työllistyisit omaan kotikaupunkiin? Pitkään työttömänä olleita yhdistää usein tietynlainen saamattomuus, jota ainakin meillä työpaikalla vihataan.
Toinen yhdistävä tekijä on sosiaalinen kömpelyys ja ylipäätään outo persoona. Teen työttömien kanssa töitä ja eihän oikein kellekään voi sanoa, että tuo omituinen nauru ja liiallinen puhe on syitä siihen, ettei kukaan halua palkata.
Luulis sun tietävän että työttömät on voineet olla jopa vuosikymmeniä töissä ennen työttömyyttä.
Tarkennuksena kyse oli pitkäaikaistyöttömistä. Heillä harvemmin on takanaan pitkää työuraa.
Minulla on 25 vuoden työputki takana mutta kun ulosotto tuli kuvioihin oli järkevämpää jäädä pois työkuvioista. Ulosotto tekee töissä käynnin turhaksi koska saman rahan saa kotiin päin tekemättä mitään. Ulosottoa sen verran ettei tarvitse edes suunnitella sen maksamista.
Mt-ongelmiahan tää työttömänä oleminen aiheuttaa. Tai ainakin se pahentaa jo olemassaolevia.
On jo semmoinen olo että mitäs täällä sitten enää pyörii, kun on niin turha ettei mihinkään kelpaa. Ja kyllä, olen hakenut myös "paskaduuneja" 10e tuntipalkalla. Yhtään johtajanpaikka en ole hakenut (miksi olisinkaan, ei minulla ole sellaisiin vaadittavaa koulutusta).
Mihinkään en kelpaa. Haastatteluissa jopa on lupailtu että olet kyllä hyvää potentiaalia ja olisit hyvä lisä meidän joukkoon. Sitten vaan ghostaavat, eikä heistä kuulu enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa vaimon lääkkeistä ei Kela korvaa. Hän syö n 20 erilaista lääkettä ja reseptilääkkeissä on katto jo saavutettu mutta muissa ei ole ja ne maksaa.
Itse jos joutuisin syömään noin paljon lääkkeitä, miettisin jo vakavasti, kannattaako silloin edes enää elää.
Sen lääkekokoelman yhteis-sivuvaikutuksia ei tiedä kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt muutama esimerkki palkoista jotka itselle tullut vastaan viimeisen vuoden aikana. Ei ole omaa alaa mutta jotain on pitänyt tehdä. Kaikkia en ole tehnyt mutta näitä on tarjottu vuokrafirmojen kautta.
Postin lajittelija: 8.90 tunteja tarjolla 20h/ viikko. Määräaikainen työ.
Toimisto/myymäläsiivousta: 11.02 tunteja 15-37h/viikko. Toisessa paikassa sama palkka mutta tunteja 20h.
Tehdastyötä: 9.50. Täydet tunnit, 3-vuorotyö, yölisä 1.99.
Apupoika raksalla: tässä suurimmat vaihtelut palkoissa 10-13. Kun työpäivä niin täydet tunnit mutta työkeikat vaihdelleet 1 päivästä pariin viikkoon. Ikinä ei tiennyt onko ensi viikolla vielä hommaa. On lupailtu kuukausiksi hommaa ja onkin loppunut 2 viikkoon. Kerran perjantaina ilmoittivat että maanantaina ei olekaan tarvetta.
Tarjoilija: 11e tunteja 5-10h/viikossa.
Henkilökohtainen avustaja: 10.92 tunteja 30h/kuukaudessa.
No just tätä. Pelkkiä satunnaistunteja tai tule kutsuttaeÄssa. Kuka tämmöisiä haluaa tai pystyy tekemään? Elämä menee perheellisellä aika vaikeaksi, kun pitäisi olla sumplimassa montaa eri keikkahommaa ympäri vuorokauden!
Missä normaalit kokoaikatyöt?
Noiden kautta edetään kokoaikatyöhön..
Niin mäkin luulin XD
t. ahkera työntekijä joka raatoi 7 VUOTTA 0-tuntisopimuksella täysin itsestään ja omasta elämästään välittämättä.
Mulla oli paskapalkkainen kokoaikatyö 8 vuoden ajan. Palkka ei noussut, tehtävät eivät muuttuneet vaikka kaikkeni yritin, tein hyvin, puhuin haaveistani edetä yms. Hain muita töitä ohessa. Opiskelin ohessa yliopistolla. Otin loparit kun pää hajosi tylsyyteen. Sen jälkeenpä en ole työllistynyt ja pitkittyy vaan työttömyys. Ei, en odota että saisin jonkun huippuviran, mutta jos nyt edes jonkun duunin. Mutta kun ei.
Ei matalapalkka aloilla mihinkään edetä eikä palkat nouse missään vaiheessa uraa. Niitä nostetaan vain se parikymmentä senttiä vuodessa mitä liitot sopivat keskenään, työnantaja ei nosta palkkaa vaikka kuinka paljon raataisit.
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun työnantajat alkavat maksamaan palkkaa, jolla tulee toimeen niin voin mennä töihin. Muutoin saavat pitää tunkkinsa.
Tähän. Mun bruttopalkan pitää olla vähintään 3800 €/kk. Sitä pienemmällä kk-palkalla en persettäni penkistä nosta. Ei yksinkertaisesti kannata työmatkakulujen, lastenhoitokulujen ja korkean verotuksen vuoksi. Katsokoot työnantajat ja hallitus peiliin. Sitä saavat mitä ovat tilanneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu kyykytettäväksi.
Palkka pitää olla väh 15e/h
Työmatkaa korkeintaan 20km
En tod. Muuta yhtään mihinkään.
En maksa itse yhtäkää korttia.
Ihmisten työajat pitää olla.Nuo kun on kunnossa, niin heti lähden töihin.
Ensin hallitus tekee työstä mahdotonta nostamalla työmatkakulut pilviin
Ja lisäämällä kaiken maailman turhia korttivaatimuksia sinne ja tänne.
Sitten tehdään elämästä niin kallista että tes:n minimillä ei edes kannata, tehdä
Töitä joten pitäsköhän päättäjien katsoa PEILIIN.
Asenne on yksi iso tekijä työllistymisestä. Ei kukaan halua tuollaista minä minä, työnantaja on vihollinen, vaatimukset on syvältä -tyyppiä työkaverikseen.
Ei LAISKAT töitä tee. Helepompi maata soffalla pleikkakapula kädes ja elää yhteiskunnan loisena.
Työtön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa kovemmat keinot käyttöön. Jos ei suostu ottamaan työpaikkaa vastaan, tuet pois lopulta kokonaan. Muuttamaan joutuminen ei ole mikään syy olla ottamatta työtä vastaan. Monet ovat joutuneet työpaikan perässä.
Taas tuo saakelin muuttaminen. Mikään työ ei ole niin tärkeää että lähtisin pois maksetusta kodista, jättäisin miehen ja lapset sekä ikääntyvät vanhemmat.
Eli makaan mielummin lopun ikää sohvalla työttömänä yhteiskunnan almuilla, kun asuisit puolisen vuotta töissä toisaalla ja sitä kautta helpommin työllistyisit omaan kotikaupunkiin? Pitkään työttömänä olleita yhdistää usein tietynlainen saamattomuus, jota ainakin meillä työpaikalla vihataan.
Toinen yhdistävä tekijä on sosiaalinen kömpelyys ja ylipäätään outo persoona. Teen työttömien kanssa töitä ja eihän oikein kellekään voi sanoa, että tuo omituinen nauru ja liiallinen puhe on syitä siihen, ettei kukaan halua palkata.
Luulis sun tietävän että työttömät on voineet olla jopa vuosikymmeniä töissä ennen työttömyyttä.
Tarkennuksena kyse oli pitkäaikaistyöttömistä. Heillä harvemmin on takanaan pitkää työuraa.
Minulla on 25 vuoden työputki takana mutta kun ulosotto tuli kuvioihin oli järkevämpää jäädä pois työkuvioista. Ulosotto tekee töissä käynnin turhaksi koska saman rahan saa kotiin päin tekemättä mitään. Ulosottoa sen verran ettei tarvitse edes suunnitella sen maksamista.
Oikeasti olet mielummin yhteiskunnan elättinä kuin vastaat itse itsesi elättämisestä??? Missä kodeissa kasvaa tuollaisia arvoja omaavia ihmisiä, jossain vasemmistobunkkerissa?
2 kuukautta olen hakenut töitä ja olisin valmis aloittamaan maanantaina, kunhan työ on mielenkiintoista, firma menestyvä ja palkka kohdallaan.
Töihin lähtisin heti. On osaamista ja koulutusta. Palkatkaa vaan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Työtön kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olet mielummin yhteiskunnan elättinä kuin vastaat itse itsesi elättämisestä??? Missä kodeissa kasvaa tuollaisia arvoja omaavia ihmisiä, jossain vasemmistobunkkerissa?
Kyllä.
N30 kirjoitti:
Ei LAISKAT töitä tee. Helepompi maata soffalla pleikkakapula kädes ja elää yhteiskunnan loisena.
Voi voi. Olisit lukenut tämänkin ketjun niin olisit ehkä oppinut jotain, senkin trollipeikko :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun työnantajat alkavat maksamaan palkkaa, jolla tulee toimeen niin voin mennä töihin. Muutoin saavat pitää tunkkinsa.
Tähän. Mun bruttopalkan pitää olla vähintään 3800 €/kk. Sitä pienemmällä kk-palkalla en persettäni penkistä nosta. Ei yksinkertaisesti kannata työmatkakulujen, lastenhoitokulujen ja korkean verotuksen vuoksi. Katsokoot työnantajat ja hallitus peiliin. Sitä saavat mitä ovat tilanneet.
Ja sun koulutus on sit varmaan palkkaa vastaava?
Työnantaja on ostamassa palkalla sun työpanoksen eli tuoton yritykselle.
Ei siis sun valtavaa egoa.
Miten joku terve ihminen edes kykenee olla vuosikaudet yhteiskunnan elätettävänä? Eikö jo ihan oman arvontunnon takia vastuu omasta elatuksestaan paina? En tunne ketään pitkään työttömänä ollutta, kun ilman muuta omassa ystäväpiirissä ihmiset haluavat itse vastata itsestään, miten on edes mahdollista, ettei mitään työtä saisi moneen vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
Miten joku terve ihminen edes kykenee olla vuosikaudet yhteiskunnan elätettävänä? Eikö jo ihan oman arvontunnon takia vastuu omasta elatuksestaan paina? En tunne ketään pitkään työttömänä ollutta, kun ilman muuta omassa ystäväpiirissä ihmiset haluavat itse vastata itsestään, miten on edes mahdollista, ettei mitään työtä saisi moneen vuoteen?
mee roskiin.
Työkelvottomuuseläkkeelle vaan kaikki pitkäaikaistyöttömät, ovat jo lähtökohatiaesti niin oerseeatä ettei niistä töihin ole.