Suomessa on HUUTAVA työvoimapula, ja samaan aikaan valtava joukko työttömiä elää eri työttömyystuilla. Miksi heitä ei saada töihin?......
Ala toisensa jälkeen on antanut julkisuuteen hätähuutonsa, miten koko toiminta on sortumispisteessä kun työvoimaa ei ole.
Samaan aikaan meillä on _valtava_ määrä työttömiä tuilla eläjiä. Jotain täytyy muuttaa systeemissä, ja pian
Kommentit (849)
Vierailija kirjoitti:
Heti, kun työnantajat alkavat maksamaan palkkaa, jolla tulee toimeen niin voin mennä töihin. Muutoin saavat pitää tunkkinsa.
Eikö toimeentulotuen suuruisella summalla tule toimeen? Kyllä minä nyt vähän sitä enemmän toivoisin palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuet on älyttömän hyvät.
Oletko joku vahana jurtiainen?
Vierailija kirjoitti:
Miten joku terve ihminen edes kykenee olla vuosikaudet yhteiskunnan elätettävänä? Eikö jo ihan oman arvontunnon takia vastuu omasta elatuksestaan paina? En tunne ketään pitkään työttömänä ollutta, kun ilman muuta omassa ystäväpiirissä ihmiset haluavat itse vastata itsestään, miten on edes mahdollista, ettei mitään työtä saisi moneen vuoteen?
Toiset on vaan paljon huonompia kuin te, joille headhuntterit soittelee ja töihin revitään. Nauti nyt ylemmyydentunteestasi.
Pakkotyölaitokseen??? Tarkoittanet moniongelmaisia syrjäytyneitä ja monet lisäksi päihdeongelmaisia. Pakollinen peruskoulu lusittu ilman apua luki- tai muihinkaan ongelmiin. Budjetissa ei ole ollut varaa palkata kouluun avustajia, eikä ketään koulu- eikä muussakaan ympäristössä ole oikeasti kiinnostanut auttaa oireilevaa lasta terapioiden tai muiden apujen piiriin. Vanhemmat ovat lapsen saattaneet maailmaan mutta eivät ole kyenneet omien ongelmiensa vuoksi hoitamaan. Koulu on pullauttanut luokalta toisella ja lopulta ulos systeemistä oman onnensa nojaan, kapakoiden tietämille notkumaan.
Lukemattomat tehtaat ja tuotantolaitokset on siirretty halpatyömaihin ja tekniikka ja automatisointi ovat jättäneet ennen tunnollisesti töissä raahustaneet vähemmän koulutetut työttömiksi. Viisikymppistä tehdastyöläistä ei korkeakoulututkintoa vaativaan työhön palkata, ei myöskään raksahommiin, kun siellä ovat töissä ne halpatyövoimamaista tuodut, "tiedät ketkä." Toimistotöissä, pienellä palkalla sai ennen maailmassa leipänsä tienattua suuri joukko, varsinkin naisia. Niitä töitä ei enää ole. Koodaajiksi ei kaikilla ole edellytyksiä opiskella. Lähi-hoitajiksi yritetään lähes pakottaa jokainen työtön, mutta se ei kertakaikkiaan ole sopiva ala, kuin tietyntyyppisille ihmisille. Kaikilla ei ole tarpeeksi pitkää pinnaa kestää hoitotyön vaatimuksia, eikä sietokykyä potilastyössä eteen tuleviin tilanteisiin.
Mitähän työtä siellä pakkotyölaitoksessa tekisivät sinne viedyt ihmiset? Millä palkalla? Vai olisiko se sitä kuuluisaa vastinetta avustuksista? Olisivatko he työlainsäädännön alaisia oikeuksineen ja velvollisuuksineen? Kuuluisiko heille normaalit työehdot? Miten työn suorittamista ja järjestystä valvottaisiin? Entä miten rangaistaisiin, ellei siihenkään työhön kykenisi? Jätettäisiinkö ilman mitään avustuksia?
Työttöminä on myös tutkinnon/tutkintoja suorittaneita korkeamminkin koulutettuja. Olisivatko heidän pakkotyölaitoksensa jollakin tavalla erilaisia, kuin vähemmän tai ei lainkaan koulutusta saaneilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostu kyykytettäväksi.
Palkka pitää olla väh 15e/h
Työmatkaa korkeintaan 20km
En tod. Muuta yhtään mihinkään.
En maksa itse yhtäkää korttia.
Ihmisten työajat pitää olla.Nuo kun on kunnossa, niin heti lähden töihin.
Ensin hallitus tekee työstä mahdotonta nostamalla työmatkakulut pilviin
Ja lisäämällä kaiken maailman turhia korttivaatimuksia sinne ja tänne.
Sitten tehdään elämästä niin kallista että tes:n minimillä ei edes kannata, tehdä
Töitä joten pitäsköhän päättäjien katsoa PEILIIN.Asenne on yksi iso tekijä työllistymisestä. Ei kukaan halua tuollaista minä minä, työnantaja on vihollinen, vaatimukset on syvältä -tyyppiä työkaverikseen.
Se on sun päässä vika. Mä nyt en suostu maksamaan pelkästä työssäkäynnin ilosta. Kyllä pitää jotain jäädä näppeihin ja se on fakta että näillä vuokrilla, bensan hinnoilla yms 10e palkoilla jää TAPPIOLLE. En mä nyt ihan tyhmä ole.
Joten kattokaas edelleen ek ja päättäjät peiliin.
Sekin ettämieluummin maksetaan vuokrafirmoille 30e/h kuin suoraan palkolliselle edes 15e/h todistaa että rahaa on joten en usko pätkääkään itkua että ei ole varaa korottaa palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa kovemmat keinot käyttöön. Jos ei suostu ottamaan työpaikkaa vastaan, tuet pois lopulta kokonaan. Muuttamaan joutuminen ei ole mikään syy olla ottamatta työtä vastaan. Monet ovat joutuneet työpaikan perässä.
Taas tuo saakelin muuttaminen. Mikään työ ei ole niin tärkeää että lähtisin pois maksetusta kodista, jättäisin miehen ja lapset sekä ikääntyvät vanhemmat.
Eli makaan mielummin lopun ikää sohvalla työttömänä yhteiskunnan almuilla, kun asuisit puolisen vuotta töissä toisaalla ja sitä kautta helpommin työllistyisit omaan kotikaupunkiin? Pitkään työttömänä olleita yhdistää usein tietynlainen saamattomuus, jota ainakin meillä työpaikalla vihataan.
Etenkin joskus noin vuosien 199? jälkeisinä vuosina vuoteen 2014 vallitsi valtiossamme laki tarveharkinnaisesta työmarkkinatuesta, ja sille kun työtön avioliitossa tai avoliitossa asuva työtön tipahti onnistumatta nollata ansiosidonnaista näillä kaikenmaailman puolen vuoden työllisyystukityösuhteilla ihan normityöajalla ja sopimuksen mukaisella palkalla, mutta vaikka työtön olisikin tuonlaisen työrupeaman jälkeen ollutkin työttömyyskassan jäsen, niin etpä saanutkaan yhtään mitään ansiosidonnaista 500 päivän työttömyyspäivärahaa, vaan puolison bruttotulojen vuoksi kelan laskukaavan mukaan työtön puoliso ei saanut pahimmassa tapauksessa yhtään mitään työmarkkinatukea. Siihen loppui monen työttömän usko valtiovallan oikeudenmukaisuuteen mitä tuli työttömien työttömyysturvaan, jota ihan työnhakurahaksi voisi kutsuman. Työttömyys ikään kuin automaattisesti pitkittyi, kun ei ollut työttömällä rahaa edes työnhakua varten laittautua, ostella vaatteita tai kenkiä ja meikkejä. Syödäkkin kun piti jotain ja lapsillekin jotain saada jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärä koulutus nuorilla. Maisterin papereilla pääsee vain taksikuskiksi ja pizzalähetiksi kun tarvittaisiin hitsareita, putkimiehiä, rekkakuskeja yms osaajia.
Likikään kaikista ei ole hitsareiksi. Se on tarkkaa hommaa.
Eikä valitettavasti sovi, jos on migreeni.
Asumiskustannukset laskevat jos tarjontaa on kysyntää enemmän. Kaupunki voisi vastata tähän lähinnä kaavoitusta lisäämällä.
Kumma kun minä tunnen melkoisen paljon omia sukulaisiani ja sukulaisten sukulaisia ja ystäviäni, jotka ovat saanneet järjestään jokainen suhteilla vakituisen työpaikkansa. Toista on avittanut isän tai äidin sukulaissuhteet tai tuttavuussuhteet työpaikan työhönottajaan tai koko organisaatioon päälliköitä myöten.
Jos ei halua edellisillä keinottelutavoilla mennä työpaikkaan, niin ilmanhan sitten jäät sitä vakituista duuniasi.
Itse ainakin omin avuin olen jokaikiseen työpaikkaani hakenut ja ihan konkreettisesti aikoinaan ovelta ovella kysellen, ja pääsinkin joka kerta, mutta kun eivät olleet sijaisuuksia kummempia paikkoja, ja sitten kun sijaisuus loppui, niin ei ollut tarvetta lisätyövoimalle. Toisiin työpaikkoihin pääsin kyllä useammankin työrupeaman tekemään, mutta vakituista paikkaa ei auennut, kun en niitä eripituisia hommiakaan suhteilla saanut ja enkä halunnutkaan käyttää tuonkaltaista lieroa tyyliä viran saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ottaa kovemmat keinot käyttöön. Jos ei suostu ottamaan työpaikkaa vastaan, tuet pois lopulta kokonaan. Muuttamaan joutuminen ei ole mikään syy olla ottamatta työtä vastaan. Monet ovat joutuneet työpaikan perässä.
Taas tuo saakelin muuttaminen. Mikään työ ei ole niin tärkeää että lähtisin pois maksetusta kodista, jättäisin miehen ja lapset sekä ikääntyvät vanhemmat.
Eli makaan mielummin lopun ikää sohvalla työttömänä yhteiskunnan almuilla, kun asuisit puolisen vuotta töissä toisaalla ja sitä kautta helpommin työllistyisit omaan kotikaupunkiin? Pitkään työttömänä olleita yhdistää usein tietynlainen saamattomuus, jota ainakin meillä työpaikalla vihataan.
Toinen yhdistävä tekijä on sosiaalinen kömpelyys ja ylipäätään outo persoona. Teen työttömien kanssa töitä ja eihän oikein kellekään voi sanoa, että tuo omituinen nauru ja liiallinen puhe on syitä siihen, ettei kukaan halua palkata.
Liian oudot tyypit (esim minä introvertti nainen) pitäisi päästää suosiolla työkelvottomuuseläkkeelle, kun mihinkään emme kelpaa. Kukaan ei hyödy meidän höykyttämisestä.
Minä en ymmärrä miksi joka työhön, jopa itsenäiseen ja yksinäiseenkin työhön vaaditan eksstroverttia ja puheliasta päivänsädettä. Ennen omituiset ihmiset saattoivat helposti päästä virastoon tai kirjastoon töihin. Minulle tulikin hyvä mieli kun yhdessä kirjastossa oli oikein kummelihahmomainen mies töissä- hän teki työnsä hyvin enkä kaivannut mitään small talkia.
Ei kukaan halua työkaverikseen outoa tyyppiä, siksi heitä ei enää palkata.
Töihinhän mennään tekemään töitä. Ei sen pitäisi olla joku vitsikerho vaan työpaikka. Se omituinen tyyppi voi olla vaikka kuinka hyvä työntekijä, vaikkei osaisi juoruilla ja eikä puhuisi yksityisasioistaan sekä peräpukamistaan työpaikalla. (Kyllä, olen kuullut kun joku on puhunut peräpukamistaan kahvipöydässä)
Juuri näin. Tässäkin nähdään sellainen outo kahtiajako eli toisaalla on täysin sulkeutuneet ja todella omituisesti käyttäytyvät tyypit, toisaalla säkenöivät sosiaaliset itsensä esittelijät, jotka eivät viihdy sekuntiakaan yksin. Väitän, että ihan valtaosa meistä on jotain siltä väliltä. Olen (taas) se rekkakuskiksi opiskelevan äiti ja täytyy sanoa, että yllätyin iloisesti, kun tajusin, että vielä on ala, jolla ilmeisesti saa töitä ahkeruudella ja sillä, että on ihan ok tyyppi. Poikani ei todellakaan ole mikään lörpöttelijä, eikä osaa tehdä kehuvideoita itsestään, mutta eipä tuolla tarvitsekaan. Ihanaa, että jossain on vielä maalaisjärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku terve ihminen edes kykenee olla vuosikaudet yhteiskunnan elätettävänä? Eikö jo ihan oman arvontunnon takia vastuu omasta elatuksestaan paina? En tunne ketään pitkään työttömänä ollutta, kun ilman muuta omassa ystäväpiirissä ihmiset haluavat itse vastata itsestään, miten on edes mahdollista, ettei mitään työtä saisi moneen vuoteen?
Kysypä sopeutuseläke-Karpelalta.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun minä tunnen melkoisen paljon omia sukulaisiani ja sukulaisten sukulaisia ja ystäviäni, jotka ovat saanneet järjestään jokainen suhteilla vakituisen työpaikkansa. Toista on avittanut isän tai äidin sukulaissuhteet tai tuttavuussuhteet työpaikan työhönottajaan tai koko organisaatioon päälliköitä myöten.
Jos ei halua edellisillä keinottelutavoilla mennä työpaikkaan, niin ilmanhan sitten jäät sitä vakituista duuniasi.
Itse ainakin omin avuin olen jokaikiseen työpaikkaani hakenut ja ihan konkreettisesti aikoinaan ovelta ovella kysellen, ja pääsinkin joka kerta, mutta kun eivät olleet sijaisuuksia kummempia paikkoja, ja sitten kun sijaisuus loppui, niin ei ollut tarvetta lisätyövoimalle. Toisiin työpaikkoihin pääsin kyllä useammankin työrupeaman tekemään, mutta vakituista paikkaa ei auennut, kun en niitä eripituisia hommiakaan suhteilla saanut ja enkä halunnutkaan käyttää tuonkaltaista lieroa tyyliä viran saamiseksi.
Totta kai töihin otetaan mielummin tuttu, joka tunnetaan. Työntekijä on niin iso riski, että en kyllä mielelläni palkkaa henkilöä, josta kukaan ei mitään tiedä. Tokihan se työ täytyy osata myös.
Pitäähän Suomen töissä käyvillä ihmisillä olla jokin ihmisryhmä eli tässä tapauksessa työttömät, jota saa mennen tullen haukkua ja purkaa omaa pahaa oloaan jos vaikka millaisilla nimityksillä tietämättä kunkin työttömyyskortistossa mukana olevan työttömän ihmisen todellista syitä, miksi ihminen ei ole onnistunut työllistymään?
Jännä juttu, mutta työttömätkin joutuvat maksamaan pienestä työttömyyskorvauksestaan veroja, ja 20 % otetaankin pikkuisesta tuesta, mutta vastaavasti julkishallinnon palveluksessa esim. itse työvoimatoimiston virkailija saa moninkertaisesti suuremman rahallisen palkan, josta saattaa maksaa suhteessa hyvinkin pienen vero%:n mukaan veroa. Työ on kuitenkin hyvinkin näkyviä tuloksia saamatonta, mitä tulenee työttömien asiakkaittensa päätymistä johonkin oikeaan työhön normaalilla palkalla. Työkkärin virkalijan tärkein tehtävä näyttääkin olevan vaan onnettoman työttömän ajaminen karenssiin, jotta saataisiin työtön vieläkin ahtaammalle, koska joillakin paikkakunnilla ja naapurikunnissakaan ei ole työttömälle edes tarjolla hänen osaamistaan vastaavia työpaikkoja avoinna haettavakseen. Tai jos joku paikka olisikin haussa, niin siihen on jopa tuhat hakijaa per paikka, niin 999 jää ilman, vaikka osalla riittäisikin kokemusta ja ammattitaitoa hoitaa homma, kuten sillä yhdellä ja ainoalla onnekkaalla paikan saavalla.
Kyllä mäkin olisin nuorempana suhteita hyödyntänyt työnhaussa! Mutta kun äiti oli työtön ja isä tehtaassa duunarina niin ei niistä paljon iloa ollut. Työttömällä mitään suhteita ei ole ja noihin aikoihin tehtaisiin pääsi vain miehet/pojat. Olin sitten ilman kun ne tytöille sopivat kaupan kassa-, hoito- ja toimistotyöt meni suhteilla niille joilla niitä suhteita oli 🤪 turha oli pikkukaupungissa kyselläkään niitä vähiä paikkoja jotka ei suhteilla täyttynyt, kun tiesivät keidenkä nobodyjen tyttö olen. No joo, onneksi sittemmin nyt joten kuten työllistynyt ettei ihan aina ole tarvinnut vaan loisia, vaikkakin tällä hetkellä taas työttömänä tappelemassa niiden muiden 400 hakijan kanssa samoista hommista.
Työttömät ja avoimet työpaikat ovat eri aloilta.
Voin kyllä ryhtyä erikoishammaslääkärin työhön vaikka heti, jos se ap:lle sopii.
T. Valtiotieteilijä
Yrittänyttä ei laiteta, kuten sanonta sanoo, mutta kun joku täällä ehdotti uudelleenkoulutustakin työttömälle, mutta työttömissä on niin monen sorttista ihmistä ja ikääntyneemmillä työttömillä alkaa olla jos jonkilaisia terveyspuolen haittatekijöitä, joiden vuoksi ei enää yksinkertaisesti voi enää koulutukseenkaan mennä, kun ei kykene enää opiskelemaankaan elämisen varrella tulleiden vaivojensa vuoksi.
Jahka nyt työeläkeyhtiöt edes ja kela myös ymmärtäisivät päästää sen osan sairastuneista työttömistä työkyvyttömyyseläkkeelle, eikä hylätä niitä hakemuksia, joiden liitteenä on työttömän hoitavien ja tutkivien lääkärien lausunnot työttömän työkyvyttömyydestä ja sairauksista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. On ihmisiä, joille vanhan ajan työlaitos olisi hyvä ratkaisu. Tarkoitan näitä, joilla ei ole kunnianhimoa tai -tuntoa eikä välttämättä hirveästi lahjojakaan. Ei voi hyväksyä sitä, että joku ei käy töissä, opiskele tai tee jotain mielekästä muusta kuin painavasta terveyssyystä. Yhteiskunta ei vaan kestä.
Miten toteuttaisit nämä laitokset? Pitäisikö joka kylään perustaa oma laitos ja kustannukset toimitiloineen ja "työntekijävartioineen" kunnilta vai miten? Mitä työtä siellä tehtäisiin, vaiko vain mitä tahansa vastinetyötä. Kestäisikö yhteiskunta paremmin pakkotyölaitosten ylläpitoa? Taannoisen hallituksen aikana yrittäjien lisäksi kunnatkin keksivät työllistää pakkotyöllistettyjä, jolloin ei tarvinnut palkata henkilökuntaa. Siinähän kävi niinkuin hölmölässä: toisessa päässä jäi työttömäksi, kun toiseen päähän otettiin pakkotyöllistetty. Kunta säästi palkoissa, mutta sai lisää työttömiä. Missä pakkotyölaitokset sijaitsisivat? ja jos kaukana kotipaikkakunnalta, niin siirrettäisiinkö sinne koko perhe? Jos vaikka äiti on työtön maisteri ja poika lukion kesken jättänyt, nykyinen työtön nuori, niin samaan vaiko eri laitoksiin ja isä jää muun perheen kanssa kotiin, vai miten ajattelit?
Ei ole ihmisarvon mukaista, että vaikkapa filippiiniläinen sairaanhoitaja tai rikkaiden kodinhoitaja joutuu jättämään lapsensa ja tekemään täällä kielitaidottomana sairaala-avustajan työtä pienellä palkalla, kun taidot ja koululutus eivät riitäkään sairaanhoitajan työhön Suomessa (asumis- ym. kustannukset) ja lähettää vielä siitä palkasta, jos mitään jää, lapsilleen rahaa. Asumisolot kimppakämpissä, tai työmaakopeissa eivät näillä tuontityöläisillä ole todellakaan sivistysvaltion tasolla. Samanlaista elämääkö haluat "maailman onnellisimpaan maahan?" Asiaa ei vie yhtään eteenpäin se, että sinä et hyväksy, että meitä on työttömissä heikkolahjaisia, älykkäämpiä, jopa älykkäitä, fyysisesti tai psyykkisesti vammautuneita, päihdeongelmaisia, insinöörejä, maistereita jne. Monilla tavoilla, eikä vain sinun hyväksymäsi diagnoosin saaneita työttömiä. Norsunluutornista hyväosaisen on niin helppo heitellä paheksuntaa köyhien niskaan. Lue kirjoitus 266.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät ja avoimet työpaikat ovat eri aloilta.
Voin kyllä ryhtyä erikoishammaslääkärin työhön vaikka heti, jos se ap:lle sopii.
T. Valtiotieteilijä
Minäkin voin ottaa vastaan terveyskeskuslääkärin viran kaikkine etuineen ja asuntoineen vaikka Lapista tai Kainuusta. Päivääkään ei ole koulutusta, mutta niitä töitähän olisi tarjolla.
Tosiasiat kehiin:
* Eletään markkinataloudessa, jossa työnantaja määrää "palkkatason". Ja näin kuuluukin olla.
* Yhteiskunnan korkeat tuet vääristää talouden. "Perustöistä" maksetaan vähemmän kuin jotkut saa tulonsiirtoja.
* Yhteiskunta ja ihmiset elävät velaksi. Tehdään asioita, joihin ei oikeasti ole varaa, mutta kun haluaa...
* Vingutaan huonoista tulonsiirroista, vaikka puolisolla ok tulot, jotka lasketaan taloudessa yhteen.
* Tarjolla on pääsääntöisesti töitä, joissa tuntipalkka 9-12 euroa.
* Kaikki olettaa suurempaa elintasoa kuin mihin oikeasti olisi varaa.
* Oikeasti varakkaat on niitä, joilla suvussa kulkee raha. (poikkeuksia lukuunottamatta esim. peliala)
Syyt, miksi ihmisiä ei saada töihin:
- pidetään palkkaa liian pienenä tukiin nähden
- mukavuudenhalu, kun joku maksaa elämisen muutenkin
- mielenterveysongelmat
- sopimattomuus alalle
Ei se nyt niin jännää ole. Markkinamekanismi tässä tapauksessa kilpailee tukien kanssa, kyseessähän ei silloin ole pelkkä markkinamekanismi, vaan (myös) julkishallintomekanismi. Jos tuet lopetettaisiin, siis kokonaan, olisi kysessää pelkät markkinamekanismit.