Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
361/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iss int jola!

362/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suzyanne kirjoitti:

Tässä on mun tänhetkinen puhetyyli. Tässä kaupugissa en oo asunut montaa vuotta, mut sitä ennen mä asuin samassa läänissä mut vähän etelämpänä 14 vuotta. Tää murre on musta aika helppo tunnistaa kun sitä puhuu niin monet. Kun mä muutin tähän lääniin, vannoin etten ikinä ala puhuu tätä murretta, mut niin mä vaan aloin, ja miä;stä tuli mä. :)

Mut nyt miä kirjotan sil murteel josta miä oon kotosin. Moni sanoo et tän murteen kuulee mun puheest vaik oon muuttanu mun kotikaupungist pois jo 32 vuotta sit. Se on jännä et ku miä meen sinne, alan heti puhuu ku muutkin, tää murre ei kokonaa unohu koskaa. Tät murretta puhutaa ihan muutamas kaupungis suames. Kaikist hassuimmat sanat täs murtees on minust sanat mistää, jostaa, minnee ja jonnee. :D 

Mistä olen kotoisin, ja missä asun nyt, läänitkin riittää. :)

Kotka. Tuo toinen ei kuulosta miltään murteelta.

Kotka oli oikein. :) Nyt asun Hyvinkäällä, eli uudenmaan kieltä puhun, aika peruskieltä, paljon seassa kirjakieltä. On tarttunut mun mieheltä joka puhuu aika pitkälti kirjakieltä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahavipannu tulelle.

Kemijärvi

Vierailija
364/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niin roski ilima ettei vihti lähtiä ulos mehtään käveleen. Ulukona on niin pimiääki ettei iliman valua vihti olla ko ei nää mitään. Tiiäksää mitä nyt pitäis tehä?

Jostai Kainuusta oot?

Vierailija
365/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

moon meiltä ja muut on mierän rannista

Vierailija
366/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuloo ja menoo

Vierailija
367/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kittilässä pittää tulla kattomhan mitä tet tehettä. Ei ainakhan sieltä.

Autocorrect

Vierailija
368/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ettimy mun pipua koko iltapäivän!!

Vierailija
369/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäsköhän keittää turrauttaa kahvit ku kahvihammasta rupes kolottammaan.

Vierailija
370/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murteenryyni kirjoitti:

Nyt piätty aeka. Eepä kukkaa tienny tae ee aenakaan tänne laettanu ehotusta.

Ylä-Savon kaapunki oes ollu oekee, kaks vaehtoehtoo, jompikumpi. Miettikee, jos huvittaa vielä.

Hölökyn kölökyn vuan ja koettakee kaekki pärjätä!

Hyvvee päevöö sinulleekki! Kyllä tätä savvoa ossoo kaekki josko vain haluttaapi. Siälleppäen kaappi on "kaappa" ja minä on "minnäe". Heleppova

No meleko hyvin huastelit! Mutta viärin mänj vähäsen, vaekka läheltä liippaskii. Elä tykkee huonoo, kun minä hitusen vuan korjoon. Näenhän tuo mänis aevan oekeeoppisesti:

Hyvvee päevee sinullekkii! Kyllä tätä savvoo ossoo kaekki josko vuan haluttaap. Siellä päen kaappi on "kuappi" (huom: "kaappa" = kauppa) ja minä on minä (huom: "minnäe"= minäkin). Heleppoo!

Vierailija
371/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millai muute? Eläksää viäl? San sil se sit.

372/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millai muute? Eläksää viäl? San sil se sit.

Pori

Vierailija
373/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niin roski ilima ettei vihti lähtiä ulos mehtään käveleen. Ulukona on niin pimiääki ettei iliman valua vihti olla ko ei nää mitään. Tiiäksää mitä nyt pitäis tehä?

Jostai Kainuusta oot?

Minä sanoisin että Pohjois-Pohjanmaalta. Jostain Haapaveden suunnalta tai sieltä päin.

Vierailija
374/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun " eteält ison kiven takoa."

Vierailija
375/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesa on palijo kaupunkeja, mutta yks on mulle se rakkain. Aina ku mää käyn sielä, ni tullee sellanen olo että on kotona. Ossaakko arvata misä sillon oon?

Oulussa?

Vierailija
376/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Van enpä kehtoa ruveta enneä näen myöhhään kirjottammaan kun rupesi niin ramasemmaan.

Taejanpa pötkähteä moata. Hyvveä yötä kaekille.

Vierailija
377/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka, mitäpä häntä nyt sitten kirjottasi? Kertosikko vaekka jotahi päevän kulusta. Tännään minä oun ollu etätöessä ja illalla pistäösin kirjastossa hakemassa vähäsen luettavvoa. Kohta pittää männä nukkummaan. Hyvveä yötä!

Vierailija
378/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Van enpä kehtoa ruveta enneä näen myöhhään kirjottammaan kun rupesi niin ramasemmaan.

Taejatpa olla samalta suunnalta kun minäkkii, joka sinun jäläkeen kommentoe! Van sattupa hassusti.

Vierailija
379/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taejatpa olla samalta suunnalta kun minäkkii, joka sinun jäläkeen kommentoe! Van sattupa hassusti.

Ka samampa huomasin minähi kun vielä vilikasin tänne.

Kaenuustahan sitä taejettaan olla kumpihi.

Vierailija
380/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillon ko mä olin piäni, viäl kahreksakytluvul, mää tiäsi mont semmost vanhemppa naist, ko osas leipoo kunnon kakkoo. Ei sen makust kakkoo oikee mistään enää saa. Mä luulen et niil oli oikke leivinuuni ja resepti yli sadan vuoden takkaa omas muistis, ei mistään kirjast luettu. Samate toi ohraryynivelli. Mone nuaremma ei tiär, et sitä vellii pitäis keitel nii kaua et siit tulee semmost punertava värist, sit vast se o kypsä. Huamasin tämän meil työmaaruakalas ko oli raakaks velli jääny. Se nuarempi kokki oliki jostai pirkanmaalt ja yritti jottain perinteikäst

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi