Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi
Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.
Kommentit (945)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsyttää iha helevetisti. Taian mennä mehtään kävelee.
Raahen seutu
Sinne suuntaan joo
Voisiko olla pohjoisemmas, Kemiin, tai kenties vielä siitäkin pohjoiseen?
Vierailija kirjoitti:
Minnuu ihan hirvveesti kiinnosttaa, kuka arvvaa ja kuka ei. Miun murre ei oo ennää tuommosta, kun oon niin pitkkään jo asunu poissa. Mummo sano aina että ilonen pittää ihmisen olla.
Pohjois-Karjala? :) En osaa tarkemmin paikkakuntaa sanoa, mutta iloinen itäsuomalainen se on kyllä minunkin mieleen! Hyvin tiesi mummosi.
Pitääkö tulla kattomhan, mitä tet teettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minnuu ihan hirvveesti kiinnosttaa, kuka arvvaa ja kuka ei. Miun murre ei oo ennää tuommosta, kun oon niin pitkkään jo asunu poissa. Mummo sano aina että ilonen pittää ihmisen olla.
Pohjois-Karjala? :) En osaa tarkemmin paikkakuntaa sanoa, mutta iloinen itäsuomalainen se on kyllä minunkin mieleen! Hyvin tiesi mummosi.
Joinsuuhan se.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tulla kattomhan, mitä tet teettä.
Lappilainen h, mutta mistä päin Pohjois-Suomea?
Vem kan kissa mot en vind,
vem kan bo utan horor?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voehan sitä kirjotella, vuan kun keksis aiheen. No jos vaekka ihan sen klassisen ottas ja huastelis siästä noen niinkun paremman puutteessa, niin tiällä tulj meleko laella lunta ja justiin pitäs männä siistimmään tuota takapihhoo siltä varalta, että yöllä ilimestyy lissee. On nimittäen vaevanna laeskuus näköjään sen verran tuas, että jiänä viime tippaan tuo meijän pihan talaviteloelle laetto. Lehet suatiin sentään isäukon kanssa haravoetua ennen kun ensilumen lykkäs, mutta jottae tavaroeta kaet siellä vielä lojjuu, mitkä pittäes käyvä kerreemässä lumen alta poes. Sitte kaet sitä soppii ruveta vaekka saanannii lämmitykseen, kun on näen mukava talavisen näkönen ilta. Ilahuttaa kyllä minunnii silimee, kun viimennii se ankeen synkee marraskuu män ja muuttu mukavan valakoseks, johan tuo ollii niinku Silent Hillistä konsannaa jo monta viikkoo.
Kuopijo?
No sehän se, eepä taenna olla vaekee arvata. :D Ylä-Savostahan minä tosin alunperin oun kotosin, Kuopijosta vuan pikkusen pohjosseen, mutta tiällä Kuopijossa asuna jo vuosia. Kuopijolaesten puhe on nykypäevänä toen sannoen kyllä vähemmän levveetä kun minun kotkylässäen, aenae arkikäätössä ja oman ikäsillän. Ite kyllä rakastan kaekkia erjlaesia murteita, niin tykkeen ommooki käättee jos vuan suan tillaisuuven. Ja muitae murteita on ihana kuulla, kun on meillä niin rikas ja monimuotonen kieli!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie oon asustellu lähelä jokea, jonka päälä ennen uskalsi kaupungin keskustasaki kävellä talavela. Vaan ei oikein enhän. Ainakhan yhtä kauan. Ilimastonmuutos. Ei täälä kaupungisa niin kauhiasti hoon pääle puhuta kyllä, mutta oonki tämän kunnan pikkukylästä lähtösin niin jotaki tarttunu.
Rovaniemi
Jep!
kittilässä pittää tulla kattomhan mitä tet tehettä. Ei ainakhan sieltä.
Mää kävelin tänää yksi tota meijä vanhaa maantiät pitki. Mul on tapan ain välil käyr lenkil, ko se jotenki vähä piristä, eikä viitti ol koko päivä sisäl . Saa raikast ilma tarppeeks. Ole mää kyl viäl tarjennu käyr pyäräilemässäki, vaikkei mul mittä huippuvarustei ol. Kerrospukeutumisel ei tul kylmä. Mää päätin eile viäl iltapäiväl pest auto. Painepesuril mää tohotin sen, mul o sen verra tota sarevet tynnyreis. Noi hiakkatiät on nii kauhia kurassi tähä aikka vuarest, vaik normaaliste vois ol täys talvi.
Nyt piätty aeka. Eepä kukkaa tienny tae ee aenakaan tänne laettanu ehotusta.
Ylä-Savon kaapunki oes ollu oekee, kaks vaehtoehtoo, jompikumpi. Miettikee, jos huvittaa vielä.
Hölökyn kölökyn vuan ja koettakee kaekki pärjätä!
Vierailija kirjoitti:
Mää kävelin tänää yksi tota meijä vanhaa maantiät pitki. Mul on tapan ain välil käyr lenkil, ko se jotenki vähä piristä, eikä viitti ol koko päivä sisäl . Saa raikast ilma tarppeeks. Ole mää kyl viäl tarjennu käyr pyäräilemässäki, vaikkei mul mittä huippuvarustei ol. Kerrospukeutumisel ei tul kylmä. Mää päätin eile viäl iltapäiväl pest auto. Painepesuril mää tohotin sen, mul o sen verra tota sarevet tynnyreis. Noi hiakkatiät on nii kauhia kurassi tähä aikka vuarest, vaik normaaliste vois ol täys talvi.
Pori, satakunta 😁
Murteenryyni kirjoitti:
Nyt piätty aeka. Eepä kukkaa tienny tae ee aenakaan tänne laettanu ehotusta.
Ylä-Savon kaapunki oes ollu oekee, kaks vaehtoehtoo, jompikumpi. Miettikee, jos huvittaa vielä.
Hölökyn kölökyn vuan ja koettakee kaekki pärjätä!
Hyvvee päevöö sinulleekki! Kyllä tätä savvoa ossoo kaekki josko vain haluttaapi. Siälleppäen kaappi on "kaappa" ja minä on "minnäe". Heleppova
Rariosta tullee tännään likkojen juttuja.
Kun joku yrittää arvata, mistä päin Suomea kirjoittamasi tekstin murre on, muistathan vastata, osuiko arvaus oikeaan vai ei. Muuten ketjun idea ei oikein toimi.
Emmie tiiä viittiik enää lähtee ulos. Meinaatsie lähtee vai jäätsie sisää? Pitää viel miettii viittiik lähtee vai eik viitti. Ei oikee viittis kyl.
Kuopijo?