Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoita murteellasi, toiset arvaa kotiseutusi

Vierailija
18.11.2021 |

Mulle tuli tällane mielee. Mut muistakaa kirjottaa vähä enemmä tekstii, et siit pystyy päätteleen teiän kotiseutuu paremmi. Ymmärsitteks te? Ymmärsik sä kans? No, ite mä ny puhu tällasta aika yleiskieltä, mut sen ny varmaa ainaki näkee, oonks mä idästä vai lännest.

Kommentit (945)

Vierailija
281/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buorre beaivi. Mii gullo?

Utsjoki tai Enontekiö.

Vierailija
282/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie oon asustellu lähelä jokea, jonka päälä ennen uskalsi kaupungin keskustasaki kävellä talavela. Vaan ei oikein enhän. Ainakhan yhtä kauan. Ilimastonmuutos. Ei täälä kaupungisa niin kauhiasti hoon pääle puhuta kyllä, mutta oonki tämän kunnan pikkukylästä lähtösin niin jotaki tarttunu.

Rovaniemi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo oikeen mittää kirjotettavaa, vaikka mukava ketju onki. Oispa kesä niin pääsis taas hillasuolle istumaan mättäälle ja haisteleen suon tuoksua. Ruukaan juua maitokahvit siinä suonsilimääkkeen vieressä istuessa. Hirviästi sääskiä. Niitä ei oo niinkään ikävä.

Josei ihan läheltä, melekeen mollaan naapureita varmhan. Jostaki kohtaa länsirajaa Lapista? Mie en jaksa hillojen peräsä juossa, mutta sienet mie kerrään syksylä suolhan.

Muitaki lappilaisia jo ketjusa, mulla kyllä on murre vähä kaonnu ja sekottunu, ku olen asunu muualla ja ulukomaillaki välilä.

Sieniä en ossaa poimia, kun en niitä tunnista, mutta kahavit voin juua hillajänkällä tai muuten marjametässä.

Nyt vaan jo lunta sais tulla, kun alakaa olla niin pimiää ja liukastaki.

Melekeenhän me voitas naapureita olla, ku eihän mikkään matka ole täälä mikkään, Lapisa ko aijaa vaan.

Vierailija
284/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En miekään tiiä mistään mittään mutta mitä se haittaa, ei tiiä kukhan toinenkaan.

Vierailija
285/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väsyttää iha helevetisti. Taian mennä mehtään kävelee.

Raahen seutu

Vierailija
286/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ristus notta ramaasoo töiren jälekehen!

Olisiko tämä Oulun murretta?

Ei ole oulua vaan Etelä-Pohjanmaata. Kauhavaa veikkaan.

Vierailija
287/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsyttää iha helevetisti. Taian mennä mehtään kävelee.

Raahen seutu

Sinne suuntaan joo

Vierailija
288/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei oo oikeen mittää kirjotettavaa, vaikka mukava ketju onki. Oispa kesä niin pääsis taas hillasuolle istumaan mättäälle ja haisteleen suon tuoksua. Ruukaan juua maitokahvit siinä suonsilimääkkeen vieressä istuessa. Hirviästi sääskiä. Niitä ei oo niinkään ikävä.

Josei ihan läheltä, melekeen mollaan naapureita varmhan. Jostaki kohtaa länsirajaa Lapista? Mie en jaksa hillojen peräsä juossa, mutta sienet mie kerrään syksylä suolhan.

Muitaki lappilaisia jo ketjusa, mulla kyllä on murre vähä kaonnu ja sekottunu, ku olen asunu muualla ja ulukomaillaki välilä.

Sieniä en ossaa poimia, kun en niitä tunnista, mutta kahavit voin juua hillajänkällä tai muuten marjametässä.

Nyt vaan jo lunta sais tulla, kun alakaa olla niin pimiää ja liukastaki.

Melekeenhän me voitas naapureita olla, ku eihän mikkään matka ole täälä mikkään, Lapisa ko aijaa vaan.

Inari tai olisiko Sodankylä

Vierailija
289/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurikka/ Peräseinäjoki

Ristus notta ramaasoo töiren jälekehen!

Mietaa[/quote]

Vierailija
290/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pittää lähhtee kottiin tai sitte kyllään.

Vierailija
291/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellanen hiano likka.

Vierailija
292/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myö/ me  mennään huomenna linkillä kaupunkiin 

Jyväskylässä mennään linkillä ja sanotaan me tai myö. Syntymäkaupunkini! Hauska ketju

Muuten samaa mieltä, mutta kukaan aito jyväskyläläinen ei sano "myö".

Kyllä mää ainaki sano myö. Ja välillä me.

Ja oon koko ikääni (eli 54 vuootta) Jyvääskylässä asunu. Porukat kääyttää enemmä myö ku me, ja ovat alakuperääsiä jyvääskyläläisiä. Että nääin.

Vierailija
293/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Van se välttää.

Vierailija
294/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellä v***u sillä valta.

Vierailija
295/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mie oon stadist

Vierailija
296/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holjaa, pesufati on kadonnut!

Vierailija
297/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ingen kan gissa var bor jag?

Ge en ledtråd! Är nalla samma som att baxa, fast värre?

Vierailija
298/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voehan sitä kirjotella, vuan kun keksis aiheen. No jos vaekka ihan sen klassisen ottas ja huastelis siästä noen niinkun paremman puutteessa, niin tiällä tulj meleko laella lunta ja justiin pitäs männä siistimmään tuota takapihhoo siltä varalta, että yöllä ilimestyy lissee. On nimittäen vaevanna laeskuus näköjään sen verran tuas, että jiänä viime tippaan tuo meijän pihan talaviteloelle laetto. Lehet suatiin sentään isäukon kanssa haravoetua ennen kun ensilumen lykkäs, mutta jottae tavaroeta kaet siellä vielä lojjuu, mitkä pittäes käyvä kerreemässä lumen alta poes. Sitte kaet sitä soppii ruveta vaekka saanannii lämmitykseen, kun on näen mukava talavisen näkönen ilta. Ilahuttaa kyllä minunnii silimee, kun viimennii se ankeen synkee marraskuu män ja muuttu mukavan valakoseks, johan tuo ollii niinku Silent Hillistä konsannaa jo monta viikkoo.

Vierailija
299/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minnuu ihan hirvveesti kiinnosttaa, kuka arvvaa ja kuka ei. Miun murre ei oo ennää tuommosta, kun oon niin pitkkään jo asunu poissa. Mummo sano aina että ilonen pittää ihmisen olla.

Vierailija
300/945 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tüpfä wir Gschpäändli in der Bäiz als drey scheenschte Dääg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi