Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelussa kyseltiin terveydentilasta ja yksityiselämästä

Vierailija
18.11.2021 |

Ihan perustoimistotyö oli kyseessä. Menisitkö tuollaiseen paikkaan mielelläsi töihin?

Kommentit (270)

Vierailija
121/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mite te jaksatte loukkaantua tommosista pikkuasioista? Kuulostaa siltä, että teillä todellakin on jotain salattavaa noilla elämän osa-alueilla.

Kuka täällä on loukkaantunut? Se kun on ihan lakisääteistä, mitä työhaastattelussa saa kysyä ja mitä ei. Se, että on tietoinen oikeuksistaan, ei tarkoita loukkaantumista. 

Kuulostat ihan teiniltä, joka kovaan ääneen huutaa niistä oikeuksistaan. En itse jaksaisi tuollaisia asioita edes pähkäillä, saako kysyä vai ei tai loukkaako jokin ihan asiallisesti esitetty asiallinen kysymys minun oikeuksiani. Tosin mulla nyt ei ole mitään salattavaakaan noissa asioissa, niin on helppo vastatakin rehellisesti ja mukisematta vetoamatta oikeuksiini.

Hah! Sinisilmäinen lapsi siellä kuvittelee, että kaikki kuuluu laulaa, jos vaan kysytään. Juuri tuollaisia höppänöitä työnantajat palkkaavat mielellään, koska teitä voi vedättää miten tahansa, kun "en mä jaksa pitää huolta siitä, että minua kohdellaan oikein eikä laittomuuksia tapahdu". Teidän höppänöiden takia kepulikonsteille ei koskaan tule stoppia, kun aina löytyy uusi naiivi ihminen, jota vedättää. 

Nyt oli kyllä niin lasa vajonnut kommentti, että huhhuh... Sulla varmasti tuottaisi vaikeuksia pysyä asiallisena haastattelu ym haastavissa tilanteissa. On tuo provosoitumiskynnys niin matalalla.

Ei ole koskaan tuottanut ongelmia. Aina on onnistunut asiallisesti ohittaa asiattomat kysymykset. Aika harvoin niitä onneksi on kohdalle tullut. Silloin kun tulee sanon "Kiitos, mutta tämä työpaikka ei olekaan minua varten" 

Itselleni ainakin merkkaa paljon enemmän se millainen fiilis työpaikasta ja haastattelijoista/työntekijöistä tulee kuin jokin yksittäinen kysymys tai pilkun viilaaminen niistä. Kaksi mieluisinta työpaikkaa ovat olleet juuria sellaisia, joissa on haastattelussa kysytty myös yksityisasioita. Mitenkään liian utelevaan tai yksityiskohtaiseen sävyyn, mutta kuitenkin.

Et taida nyt ihan käsittää, mitä on yksityiselämästä kyseleminen. Sehän ei ole sitä, että kysytään mitä harrastat tms. 

Miten niin en käsitä? Enhän minä ole mitään mistään harrastuksista puhunut.

Vierailija
122/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mite te jaksatte loukkaantua tommosista pikkuasioista? Kuulostaa siltä, että teillä todellakin on jotain salattavaa noilla elämän osa-alueilla.

Kuka täällä on loukkaantunut? Se kun on ihan lakisääteistä, mitä työhaastattelussa saa kysyä ja mitä ei. Se, että on tietoinen oikeuksistaan, ei tarkoita loukkaantumista. 

Kuulostat ihan teiniltä, joka kovaan ääneen huutaa niistä oikeuksistaan. En itse jaksaisi tuollaisia asioita edes pähkäillä, saako kysyä vai ei tai loukkaako jokin ihan asiallisesti esitetty asiallinen kysymys minun oikeuksiani. Tosin mulla nyt ei ole mitään salattavaakaan noissa asioissa, niin on helppo vastatakin rehellisesti ja mukisematta vetoamatta oikeuksiini.

Hah! Sinisilmäinen lapsi siellä kuvittelee, että kaikki kuuluu laulaa, jos vaan kysytään. Juuri tuollaisia höppänöitä työnantajat palkkaavat mielellään, koska teitä voi vedättää miten tahansa, kun "en mä jaksa pitää huolta siitä, että minua kohdellaan oikein eikä laittomuuksia tapahdu". Teidän höppänöiden takia kepulikonsteille ei koskaan tule stoppia, kun aina löytyy uusi naiivi ihminen, jota vedättää. 

Nyt oli kyllä niin lasa vajonnut kommentti, että huhhuh... Sulla varmasti tuottaisi vaikeuksia pysyä asiallisena haastattelu ym haastavissa tilanteissa. On tuo provosoitumiskynnys niin matalalla.

Ei ole koskaan tuottanut ongelmia. Aina on onnistunut asiallisesti ohittaa asiattomat kysymykset. Aika harvoin niitä onneksi on kohdalle tullut. Silloin kun tulee sanon "Kiitos, mutta tämä työpaikka ei olekaan minua varten" 

Itselleni ainakin merkkaa paljon enemmän se millainen fiilis työpaikasta ja haastattelijoista/työntekijöistä tulee kuin jokin yksittäinen kysymys tai pilkun viilaaminen niistä. Kaksi mieluisinta työpaikkaa ovat olleet juuria sellaisia, joissa on haastattelussa kysytty myös yksityisasioita. Mitenkään liian utelevaan tai yksityiskohtaiseen sävyyn, mutta kuitenkin.

Et taida nyt ihan käsittää, mitä on yksityiselämästä kyseleminen. Sehän ei ole sitä, että kysytään mitä harrastat tms. 

Siten niin, että suhtaudut niin myötämielisesti yksityiselämästä kysymiseen. Se kielii siitä, ettet erota, mikä on laitonta utelua ja mikä normaalia juttelua. Ethän näköjään sitäkään tiedä mitä lyhenne "tms." tarkoittaa. Autan: se tarkoittaa "tai muuta sellaista". Eli kukaan ei ole missään väittänyt sinun puhuvan harrastuksista. Se oli vain esimerkki niistä asioista, joita on ok kysyä. Niitä on muitakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikkusaikuttajat on raskaita työyhteisössä. Siksi soitan edelliselle työnantajalle aina ja kysyn, miten on duunit hoidettu. Ollaan pois lasten takia ja ollaan itse saikulla maksimimäärä mitä voi olla ennen kuin tippuu tuille. Kuka tällaista lokkia haluaa töihin??

Pitäisi olla oikeus kysyä jo suoraan, hoidstko työsi vai tuletko saikuttamaan vaan.

Jos ihan oikeasti hoidat rekrytointeja, tiedät varmaan sen, ettet voi kysellä tietoja henkilöstä ilman hänen suostumustaan.

Aika paha pattitilanne, koska ilman noita tietoja ei voi taas palkata.

Ei oikeastaan. Se on lähinnä teidän yrityksenne ongelma, jos ette uskalla palkata ihmisiä töihin.

Ilman referenssiä en palkkaa ketään. 

Mikä estää sinua kysymästä haastateltavalta saatko soitella edelliselle työnantajalle? Et vaikuta tietävän mitään rekrytoinnista.

Edelliselle työnantajalle saa soittaa ihan lupia kyselemättäkin. Häneltä voi kysyä suoraan, onko ollut hyvä työntekijä ja suositteleeko tätä uuteen paikkaan.

Ei saa. Etkä saa edes googlailla hakijasta tietoja. Et ole koskaan tainnut edes käydä työhaastattelussa? Sen verran hataralla pohjalla työelämätietosi ovat.

Työhakemuksissa tavallisesti mainitaan suosittelija (sellaista kysytään rekrylomakkeissakin). Meinaatko tosissasi, että ihminen voisi laittaa papereihinsa ihan mitä työpaikkoja haluaa eikä rekrytoija voi mitenkään varmistaa, että tyyppi on oikeasti ollut kyseisessä paikassa töissä? 

Olen ilmeisesti hakenut korkeamman tason työpaikkoihin kuin sinun hikipajasi. Aina haastatteluissa on vielä erikseen kysytty saako suosittelijoihin olla yhteydessä.

Jos on suosittelijan laittanut, kuka sitä. ielä erikseen kysyy? Sitä varten se sinne on laitettu!

Katsopa kun fiksut työnantajat antavat työnhakijalle mahdollisuuden kertoa suosittelijoille siitä, että nyt on haku päällä ja voi tulla soittoja. Monella voi olla useita hakuja käynnissä samaan aikaan eikä sellaisista hauista ole mitenkään tarpeen tiedottaa suosittelijoita, jotka eivät etene.

Laitatko siis esihenkilösi suosittelijaksi ilman hänen suostumustaan ja että esihenkilösi on tietoinen siitä??

Suostumus suosittelijana toimimiseen on pyydetty ja annettu. En silti joka haun yhteydessä tiedota henkilöä siitä, että taas yritän saada jonkun työn. Tiedotan silloin, kun hakuprosessi etenee, että soitto jostakin saattaa tulla lähiaikoina.

Tiedä miten haluat… Mutta jos sä laitat suosittelijan hakemukseen, sinulta ei kysytä, soitetaanko vai ei. Voidaan soittaa jo ennen kuin olet edes haastattelussa käynyt.

Vierailija
124/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö joku nykyistä esimiestään suosittelijana? En usko, että esimies ilahtuisi muualle töihin hakemisesta.

Jollei yrityksessä ole tarjota esimerkiksi paikkaa etenemiselle, niin on ihan hyvä vaihtaa maisemaa. Nykyinen yritys saa silloin nälkäisemmän työntekijän, jolla on halua ja motivaatioita olla siinä ja lähtenyt työntekijä saa uusia haasteita. Fiksu esimies kyllä ymmärtää tämän ja ihan hyvin voi suostua toimimaan suosittelijana. Toki pitää aina kysyä ennen kuin nimeä minnekään hakemukseen laittaa.

Vierailija
125/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikkusaikuttajat on raskaita työyhteisössä. Siksi soitan edelliselle työnantajalle aina ja kysyn, miten on duunit hoidettu. Ollaan pois lasten takia ja ollaan itse saikulla maksimimäärä mitä voi olla ennen kuin tippuu tuille. Kuka tällaista lokkia haluaa töihin??

Pitäisi olla oikeus kysyä jo suoraan, hoidstko työsi vai tuletko saikuttamaan vaan.

Olipa mielipide!Voi olla tosi hyvä työntekijä!Mitä hän sille voi jos lapsi tai lapset sairastuu!Soitetaan päivä kodista että pakko hakea lapsi pois!Kai sinäkin jonkun lapsi olet?Mitä jos lapsi on todella vakavasti sairas?Annat monoa!Hyi h……i

Vierailija
126/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö joku nykyistä esimiestään suosittelijana? En usko, että esimies ilahtuisi muualle töihin hakemisesta.

Määräaikaiset työsuhteet ja henkilöt, jotka on hoitanut työnsä hyvin ja haluaa, että sen sanoo joku muukin kuin itse kirjoitettu teksti paperille…

Vierailija
127/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kohta on varmasti luvallista kysyä, onko rokotukset. Tätä voi varmaan kohtapuoliin vaatia jo työnhakuilmoituksessakin.

Vierailija
128/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa mielipide!Voi olla tosi hyvä työntekijä!Mitä hän sille voi jos lapsi tai lapset sairastuu!Soitetaan päivä kodista että pakko hakea lapsi pois!Kai sinäkin jonkun lapsi olet?Mitä jos lapsi on todella vakavasti sairas?Annat monoa!Hyi h……i

Niin, että työntekijä voi tehdä ja toimia miten vain ja työnantajan pitäisi keksiä miten korvata työntekijä?

Otetaan esimerkki asiantuntijatyöstä, jossa olet projektijohtaja. Miten projektijohtaja, joka puolet viikosta milloin mistäkin syystä pois, voisi toimia projektojohtajana?

Vierailija
129/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kohta on varmasti luvallista kysyä, onko rokotukset. Tätä voi varmaan kohtapuoliin vaatia jo työnhakuilmoituksessakin.

Näin pitäisi olla jo nyt työpaikoilla.

Vierailija
130/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokenut työhaastattelija erottaa kyllä hakijoiden joukosta ne jotka olisivat hankalia tapauksia työpaikalla. On totta ettei epäasiallista käytöstä tarvitse sietää, mutta pilkunviilaaja, joka on sillä asenteella ettei mikään kuulu työnantajalle, on hankala ja raskas työkaveri. Yleensä nämä ovat niitä, jotka eivät osallistu mihinkään työpaikan virkistystoimintaan tms.

Vierailija
131/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli syy poissaoloihin mikä vaan, se rasittaa ihan todella paljon työyhteisöä. Jos on vähänkään vihiä siitä, että joku saikuttaa paljon, niin en minäkään sellaista ihan ehdoin tahdoin palkkaisi.

Vierailija
132/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin käyttäisin. Nykyiseen työhöni päädyin niin, että nykyinen esimieheni kysyi aiemmalta esimieheltäni, tulisinko hänelle töihin. Aiempi esimieheni sanoi, että passaahan tuo, kun teillä pääsee paremmin kehittymään. Siellä aiemmassa paikassa olisin jumittanut samoissa hommissa ja todennäköisesti pitkästynyt jonkin ajan päästä ja lähtenyt itse. Kun esimieskin tiedostaa, että työntekijän lähtö ei aina ole huono asia, se on kaikkien etu. Jatkossahan voi tulla tilanne, että aiemmalla esimiehellä on tarjota minulle toisaalla kiinnostavia hommia, jolloin on vain hyvä, että välit on avoimet ja työpaikan vaihtokaan ei ole ongelma kenellekään. 

Vierailija
133/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokenut työhaastattelija erottaa kyllä hakijoiden joukosta ne jotka olisivat hankalia tapauksia työpaikalla. On totta ettei epäasiallista käytöstä tarvitse sietää, mutta pilkunviilaaja, joka on sillä asenteella ettei mikään kuulu työnantajalle, on hankala ja raskas työkaveri. Yleensä nämä ovat niitä, jotka eivät osallistu mihinkään työpaikan virkistystoimintaan tms.

Mistä sinä pilkunviilauksen tähän repäisit? Nythän puhuttiin vain asiattomien kysymysten sivuuttamisesta. Se, ettei vastaa mihin tahansa, ei tarkoita, että olisi jotenkin hankala tyyppi. 

Vierailija
134/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sanoit että kiitos haastattelusta mutta et ole enää kiinnostunut tästä työstä.

Tämä. Itse erehdyin kerran menemään paikkaan töihin jossa haastattelussa kysyttiin asiattomia mm. seurustelusta. Vieläkin +10v jälkeen vituttaa ja kaduttaa se kokemus.

Vierailija
135/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihan oikeasti hoidat rekrytointeja, tiedät varmaan sen, ettet voi kysellä tietoja henkilöstä ilman hänen suostumustaan.

Ei oikeastaan. Se on lähinnä teidän yrityksenne ongelma, jos ette uskalla palkata ihmisiä töihin.

Mikä estää sinua kysymästä haastateltavalta saatko soitella edelliselle työnantajalle? Et vaikuta tietävän mitään rekrytoinnista.

Edelliselle työnantajalle saa soittaa ihan lupia kyselemättäkin. Häneltä voi kysyä suoraan, onko ollut hyvä työntekijä ja suositteleeko tätä uuteen paikkaan.

Ei saa. Etkä saa edes googlailla hakijasta tietoja. Et ole koskaan tainnut edes käydä työhaastattelussa? Sen verran hataralla pohjalla työelämätietosi ovat.

Työhakemuksissa tavallisesti mainitaan suosittelija (sellaista kysytään rekrylomakkeissakin). Meinaatko tosissasi, että ihminen voisi laittaa papereihinsa ihan mitä työpaikkoja haluaa eikä rekrytoija voi mitenkään varmistaa, että tyyppi on oikeasti ollut kyseisessä paikassa töissä? 

Olen ilmeisesti hakenut korkeamman tason työpaikkoihin kuin sinun hikipajasi. Aina haastatteluissa on vielä erikseen kysytty saako suosittelijoihin olla yhteydessä.

Jos on suosittelijan laittanut, kuka sitä. ielä erikseen kysyy? Sitä varten se sinne on laitettu!

Katsopa kun fiksut työnantajat antavat työnhakijalle mahdollisuuden kertoa suosittelijoille siitä, että nyt on haku päällä ja voi tulla soittoja. Monella voi olla useita hakuja käynnissä samaan aikaan eikä sellaisista hauista ole mitenkään tarpeen tiedottaa suosittelijoita, jotka eivät etene.

Laitatko siis esihenkilösi suosittelijaksi ilman hänen suostumustaan ja että esihenkilösi on tietoinen siitä??

Suostumus suosittelijana toimimiseen on pyydetty ja annettu. En silti joka haun yhteydessä tiedota henkilöä siitä, että taas yritän saada jonkun työn. Tiedotan silloin, kun hakuprosessi etenee, että soitto jostakin saattaa tulla lähiaikoina.

Tiedä miten haluat… Mutta jos sä laitat suosittelijan hakemukseen, sinulta ei kysytä, soitetaanko vai ei. Voidaan soittaa jo ennen kuin olet edes haastattelussa käynyt.

Voidaan varmasti. Tähän mennessä niin ei ole kuitenkaan koskaan käynyt. Alalla yleensä tavataan ensin hakija ja sitten aletaan selvittää taustoja, jos vaikuttaa haastattelussa tarpeeksi potentiaaliselta tehtävään.

Suosittelija voisi olla yllätyssoitosta yllättynyt, mutta tuskin pahastuisi siitä, koska on suosittelijaksi aiemmin lupautunut. Haasteena voisi silloin olla paljon kokouksissa olevan henkilön tavoittaminen puhelimitse.

Vierailija
136/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten niin, että suhtaudut niin myötämielisesti yksityiselämästä kysymiseen. Se kielii siitä, ettet erota, mikä on laitonta utelua ja mikä normaalia juttelua. Ethän näköjään sitäkään tiedä mitä lyhenne "tms." tarkoittaa. Autan: se tarkoittaa "tai muuta sellaista". Eli kukaan ei ole missään väittänyt sinun puhuvan harrastuksista. Se oli vain esimerkki niistä asioista, joita on ok kysyä. Niitä on muitakin. 

Kerroin oman kokemukseni ja sen, mihin itse perustan haluni työskennellä jossain paikassa. Minulle työhyvinvointi ja viihtyminen töissä ovat tärkeitä asioita. Kaikille varmaan ei ole.

Ja vastasin noin, koska oma vastauksesi oli asiaton ja alentuva. Etkö muka itse huomannut siinä mitään vikaa olettamuksinesi?

Ja tuo uusin vastaus taas oli pelkkää saivartelua ja piikittelyä. Jos sinä olisit haastattelemassa työnhakijoita, niin antaisit hyvin negatiivisen kuvan ko työpaikasta ja työilmapiiristä. Siinä ei lain kirjaimellinen noudattaminen auta, jos jotkut henkilöt levittävät ympärilleen huonoa ilmapiiriä myrkyllisellä käutöksellä ja aikaan saavat pahoinvointia yhteisössään.

Vierailija
137/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan olen aikuinen ja sen verran työkokemusta löytyy, ettei tarvitse suostua mihin tahansa. Ymmärrän, että teillä kokemattomilla on vähän eri tilanne. Mutta ei silti kannata mihin tahansa suostua. Se on ihan omakin etusi, että olet tietoinen oikeuksistasi. Niin sinua ei päästä vedättämään. 

Keski-ikäinen aikuinen olen minäkin. En koe, että tuollaisten kysymysten esittäminen on mitenkään vedättämistä enkä itse mieltäni sellaisista pahoita. Niin kuin jo sanoin, niin ei mulla ole syytä sellaiseen. Joidenkin on ehkä vaikea ymmärtää sitä.

Mä menisin hirmu ahdistuneeks jos kysyttäis kaikki onko lapsia. Ei olee. Ai miks ei? Samalla sitten menee mielenkiinto työhön ja haluaa äkkiä pois. Ja siks vituttais jos kysyttäis elämästä kaikki kun en halua lapsia.

Vierailija
138/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan varmasti. Tähän mennessä niin ei ole kuitenkaan koskaan käynyt. Alalla yleensä tavataan ensin hakija ja sitten aletaan selvittää taustoja, jos vaikuttaa haastattelussa tarpeeksi potentiaaliselta tehtävään.

Suosittelija voisi olla yllätyssoitosta yllättynyt, mutta tuskin pahastuisi siitä, koska on suosittelijaksi aiemmin lupautunut. Haasteena voisi silloin olla paljon kokouksissa olevan henkilön tavoittaminen puhelimitse.

” Haasteena voisi silloin olla paljon kokouksissa olevan henkilön tavoittaminen puhelimitse.”

Mitä vtua sä selität? Haastattelijaa ei kiinnosta, onko suosittelija kokouksessa vai ei ja jos ei saa kiinni, jättää soittopyynnön. Vai kerrotko sä haastattelutilanteesa, milloin suositeltaja on tavoitettavissa seuraavan kahden viikon ajan??

Vierailija
139/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksiin laitettiin ennen vanhaan (itsekin joskus 10 vuotta sitten laittanut) siviilisääty ja lasten lukumäärä. Nykyään ei näitä enää laiteta hakemuksiin, mutta en näe näiden asioiden kysymisessä mitään väärää haastattelussa.

Vierailija
140/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin oman kokemukseni ja sen, mihin itse perustan haluni työskennellä jossain paikassa. Minulle työhyvinvointi ja viihtyminen töissä ovat tärkeitä asioita. Kaikille varmaan ei ole.

Ja vastasin noin, koska oma vastauksesi oli asiaton ja alentuva. Etkö muka itse huomannut siinä mitään vikaa olettamuksinesi?

Ja tuo uusin vastaus taas oli pelkkää saivartelua ja piikittelyä. Jos sinä olisit haastattelemassa työnhakijoita, niin antaisit hyvin negatiivisen kuvan ko työpaikasta ja työilmapiiristä. Siinä ei lain kirjaimellinen noudattaminen auta, jos jotkut henkilöt levittävät ympärilleen huonoa ilmapiiriä myrkyllisellä käutöksellä ja aikaan saavat pahoinvointia yhteisössään.

Työhyvinvoinnin kannalta keskeinen jopa elintärkeä asia on, että työpaikalla toimitaan laillisesti. Jos jo haastattelussa siitä lipsutaan, ongelmia tulee hyvin todennäköisesti jatkossakin. Työssä viihtyminen ei voi perustua siihen, että on valmis alistumaan mihin tahansa ja suostuu vastaamaan kaikkiin kysymyksiin yhtään miettimättä, onko niitä ok kysyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan