Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työhaastattelussa kyseltiin terveydentilasta ja yksityiselämästä

Vierailija
18.11.2021 |

Ihan perustoimistotyö oli kyseessä. Menisitkö tuollaiseen paikkaan mielelläsi töihin?

Kommentit (270)

Vierailija
61/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nuo kysymykset yksityiselämästä on? Tein kaksi maisterintutkintoa samaan aikaan ja kysyivät, että "eikö ollut raskasta". Piti ihan miettiä, että mentiinkö nyt yksityiselämän puolelle vai ei.

Vierailija
62/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hakuaa palkata koko jana sairaslomalla olevan tai sellaisen, joka on kohta raskaana?

No sitä et palkatessasi tiedä, kun on koko ajan sairaana tai kohta raskaana. 

Siksi kannattaa skipata suoraan ainakin naiset < 40v. 

Hehheeh! Ei se ikää katso.

Vaihdoin itse työpaikkaa juuri ennen kuin täytin 40. Tulin raskaaksi ja jäin äitiyslomalle 7 kk jälkeen. Nyt 41-vuotiaana palasin jonkun aikaa sitten äitiyslomalta ja huomasin että olen taas raskaana (ihan toivottu).

Näin se elämä vaan menee, kaikkea ei voi suunnitella ja työnantajan on vaan varauduttava yllätyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mite te jaksatte loukkaantua tommosista pikkuasioista? Kuulostaa siltä, että teillä todellakin on jotain salattavaa noilla elämän osa-alueilla.

Kuka täällä on loukkaantunut? Se kun on ihan lakisääteistä, mitä työhaastattelussa saa kysyä ja mitä ei. Se, että on tietoinen oikeuksistaan, ei tarkoita loukkaantumista. 

Kuulostat ihan teiniltä, joka kovaan ääneen huutaa niistä oikeuksistaan. En itse jaksaisi tuollaisia asioita edes pähkäillä, saako kysyä vai ei tai loukkaako jokin ihan asiallisesti esitetty asiallinen kysymys minun oikeuksiani. Tosin mulla nyt ei ole mitään salattavaakaan noissa asioissa, niin on helppo vastatakin rehellisesti ja mukisematta vetoamatta oikeuksiini.

Ihan olen aikuinen ja sen verran työkokemusta löytyy, ettei tarvitse suostua mihin tahansa. Ymmärrän, että teillä kokemattomilla on vähän eri tilanne. Mutta ei silti kannata mihin tahansa suostua. Se on ihan omakin etusi, että olet tietoinen oikeuksistasi. Niin sinua ei päästä vedättämään. 

Keski-ikäinen aikuinen olen minäkin. En koe, että tuollaisten kysymysten esittäminen on mitenkään vedättämistä enkä itse mieltäni sellaisista pahoita. Niin kuin jo sanoin, niin ei mulla ole syytä sellaiseen. Joidenkin on ehkä vaikea ymmärtää sitä.

Vierailija
64/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikkusaikuttajat on raskaita työyhteisössä. Siksi soitan edelliselle työnantajalle aina ja kysyn, miten on duunit hoidettu. Ollaan pois lasten takia ja ollaan itse saikulla maksimimäärä mitä voi olla ennen kuin tippuu tuille. Kuka tällaista lokkia haluaa töihin??

Pitäisi olla oikeus kysyä jo suoraan, hoidstko työsi vai tuletko saikuttamaan vaan.

Jos ihan oikeasti hoidat rekrytointeja, tiedät varmaan sen, ettet voi kysellä tietoja henkilöstä ilman hänen suostumustaan.

Aika paha pattitilanne, koska ilman noita tietoja ei voi taas palkata.

Ei oikeastaan. Se on lähinnä teidän yrityksenne ongelma, jos ette uskalla palkata ihmisiä töihin.

Ilman referenssiä en palkkaa ketään. 

Mikä estää sinua kysymästä haastateltavalta saatko soitella edelliselle työnantajalle? Et vaikuta tietävän mitään rekrytoinnista.

Taidan lukea hakemuksia huomattavasti enemmän kuin sinä olet edes kuullut sellaisista. Niissä hakemuksissa joita minä luen referenssi lukee jo hakemuksessa. En osaa sanoa mitä kynsien viilajien ja muiden vastaavien roskatöiden hakemuksissa lukee.

Vierailija
65/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nyt on kyllä niin että näillä kysymysten pakoilijoilla on jotain salattavaa. Normaali ihminen kykenee small talkiin esim. perheestään ja harrastuksistaan.

Small talk on eri asia kuin yksityisasioiden urkkiminen. 

Esim. "Asustelen Jyväskylässä ja harrastan joogaa ja pianonsoittoa" on small talkia, mutta "Aiotko hankkia lapsia" ei ole. 

Mitä vikaa kysyä lasten hankinnasta? Aika pirun oleellinen tieto työnantajalle.

Ei kuulu työnantajalle missään määrin. Lapsia ei saada kuin apteekin hyllyltä ja mieli voi näissä asioissa muuttua. Ainoastaan Ö-luokan työnantaja yrittää urkkia ihmisiltä tuollaisia tietoja.

Vierailija
66/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikkusaikuttajat on raskaita työyhteisössä. Siksi soitan edelliselle työnantajalle aina ja kysyn, miten on duunit hoidettu. Ollaan pois lasten takia ja ollaan itse saikulla maksimimäärä mitä voi olla ennen kuin tippuu tuille. Kuka tällaista lokkia haluaa töihin??

Pitäisi olla oikeus kysyä jo suoraan, hoidstko työsi vai tuletko saikuttamaan vaan.

Jos ihan oikeasti hoidat rekrytointeja, tiedät varmaan sen, ettet voi kysellä tietoja henkilöstä ilman hänen suostumustaan.

Ei oikeastaan. Se on lähinnä teidän yrityksenne ongelma, jos ette uskalla palkata ihmisiä töihin.

Mikä estää sinua kysymästä haastateltavalta saatko soitella edelliselle työnantajalle? Et vaikuta tietävän mitään rekrytoinnista.

Edelliselle työnantajalle saa soittaa ihan lupia kyselemättäkin. Häneltä voi kysyä suoraan, onko ollut hyvä työntekijä ja suositteleeko tätä uuteen paikkaan.

Vierailija
67/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hakuaa palkata koko jana sairaslomalla olevan tai sellaisen, joka on kohta raskaana?

Vaihdoin itse työpaikkaa juuri ennen kuin täytin 40. Tulin raskaaksi ja jäin äitiyslomalle 7 kk jälkeen. Nyt 41-vuotiaana palasin jonkun aikaa sitten äitiyslomalta ja huomasin että olen taas raskaana (ihan toivottu).

Näin se elämä vaan menee, kaikkea ei voi suunnitella ja työnantajan on vaan varauduttava yllätyksiin.

Yhdenkään työnantajan ei pitäisi joutua maksamaan toisten räkänokista sentin senttiä. Hyvä syy palkata vaan miehiä.

Vierailija
68/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mite te jaksatte loukkaantua tommosista pikkuasioista? Kuulostaa siltä, että teillä todellakin on jotain salattavaa noilla elämän osa-alueilla.

Kuka täällä on loukkaantunut? Se kun on ihan lakisääteistä, mitä työhaastattelussa saa kysyä ja mitä ei. Se, että on tietoinen oikeuksistaan, ei tarkoita loukkaantumista. 

Kuulostat ihan teiniltä, joka kovaan ääneen huutaa niistä oikeuksistaan. En itse jaksaisi tuollaisia asioita edes pähkäillä, saako kysyä vai ei tai loukkaako jokin ihan asiallisesti esitetty asiallinen kysymys minun oikeuksiani. Tosin mulla nyt ei ole mitään salattavaakaan noissa asioissa, niin on helppo vastatakin rehellisesti ja mukisematta vetoamatta oikeuksiini.

Ihan olen aikuinen ja sen verran työkokemusta löytyy, ettei tarvitse suostua mihin tahansa. Ymmärrän, että teillä kokemattomilla on vähän eri tilanne. Mutta ei silti kannata mihin tahansa suostua. Se on ihan omakin etusi, että olet tietoinen oikeuksistasi. Niin sinua ei päästä vedättämään. 

Keski-ikäinen aikuinen olen minäkin. En koe, että tuollaisten kysymysten esittäminen on mitenkään vedättämistä enkä itse mieltäni sellaisista pahoita. Niin kuin jo sanoin, niin ei mulla ole syytä sellaiseen. Joidenkin on ehkä vaikea ymmärtää sitä.

Harmi, että mahdollistat laittoman toiminnan olemalla lörppäsuu. Mikään ei koskaan muutu, jos ei epäasialliseen toimintaan puututa. Se kun ei ole sinun kokemuksestasi kiinni, mikä on laillista ja mikä ei. 

Vierailija
69/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Sinisilmäinen lapsi siellä kuvittelee, että kaikki kuuluu laulaa, jos vaan kysytään. Juuri tuollaisia höppänöitä työnantajat palkkaavat mielellään, koska teitä voi vedättää miten tahansa, kun "en mä jaksa pitää huolta siitä, että minua kohdellaan oikein eikä laittomuuksia tapahdu". Teidän höppänöiden takia kepulikonsteille ei koskaan tule stoppia, kun aina löytyy uusi naiivi ihminen, jota vedättää. 

Nyt oli kyllä niin lasa vajonnut kommentti, että huhhuh... Sulla varmasti tuottaisi vaikeuksia pysyä asiallisena haastattelu ym haastavissa tilanteissa. On tuo provosoitumiskynnys niin matalalla.

Vierailija
70/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdenkään työnantajan ei pitäisi joutua maksamaan toisten räkänokista sentin senttiä. Hyvä syy palkata vaan miehiä.

Vanhempainvapaan voi käyttää myös mies. Ja isyyslomakin on ihan lakisääteinen juttu. Eli voit palkata vain muunsukupuolisia, jotka eivät pysty lisääntymään :D

Vierailija
71/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin luetellut kaikki vaivani ja kysellyt, mitä kaikkia reseptilääkkeitä työnantajan terveysvakuutus kattaa. Myös tupakkapaikan sijaintia olisin kysellyt, vaikka en poltakaan. Ja tärkein: Montako päivää saa olla pois omalla ilmoituksella. Ihme olisi, jos tuon jälkeen joutuisi töihin siihen firmaan.

Vierailija
72/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelliselle työnantajalle saa soittaa ihan lupia kyselemättäkin. Häneltä voi kysyä suoraan, onko ollut hyvä työntekijä ja suositteleeko tätä uuteen paikkaan.

Ei saa. Etkä saa edes googlailla hakijasta tietoja. Et ole koskaan tainnut edes käydä työhaastattelussa? Sen verran hataralla pohjalla työelämätietosi ovat.

Vierailija
73/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Sinisilmäinen lapsi siellä kuvittelee, että kaikki kuuluu laulaa, jos vaan kysytään. Juuri tuollaisia höppänöitä työnantajat palkkaavat mielellään, koska teitä voi vedättää miten tahansa, kun "en mä jaksa pitää huolta siitä, että minua kohdellaan oikein eikä laittomuuksia tapahdu". Teidän höppänöiden takia kepulikonsteille ei koskaan tule stoppia, kun aina löytyy uusi naiivi ihminen, jota vedättää. 

Nyt oli kyllä niin lasa vajonnut kommentti, että huhhuh... Sulla varmasti tuottaisi vaikeuksia pysyä asiallisena haastattelu ym haastavissa tilanteissa. On tuo provosoitumiskynnys niin matalalla.

Ei ole koskaan tuottanut ongelmia. Aina on onnistunut asiallisesti ohittaa asiattomat kysymykset. Aika harvoin niitä onneksi on kohdalle tullut. Silloin kun tulee sanon "Kiitos, mutta tämä työpaikka ei olekaan minua varten" 

Vierailija
74/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tässä nyt on kyllä niin että näillä kysymysten pakoilijoilla on jotain salattavaa. Normaali ihminen kykenee small talkiin esim. perheestään ja harrastuksistaan.

Normaali esimies osaa erottaa small talkin ja asiattoman/laittoman utelun, joten ei ole ongelmaa vastailla kysymyksiin. 

Taitaa nykyään olla ongelmana se, että työntekijää, joka ottaa vakavissaan työn on vaikea löytää. Ei ihme, että reppufirmoista rekrytoidaan, jolloin saikkusaikuttaja saa olla kelan rahalla kotonaan kaikessa rauhassaan.

On alkanut lisääntymään reppufirmojen käyttö kaikilla aloilla eli kohta ollaan siinä tilanteessa, että ay-liikkeellä ei tehdö enää mitäön, kun. uosia ollaan järjestelmä- hyväksikäytetty. En palkkaa itsekään työntekijöitä enää kuin vuokatyöfirmoista. Liian paljon nykyäön säätämistä kaiken kanssa. Vuokratyöfirman ongelma hankkia sijaiset ja muut.

Tähän au-liike ajoi Suomen. Kiitos tästä!

Vierailija
75/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne miehetkin jäädä vanhempainvapaalle, hoitovapaalle ja sairaan lapsen kanssa kotiin. Mitä useampi mies noin tekee, sitä parempi.

Vierailija
76/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi huolehtia, et sinä sitä paikkaa saa.

Vierailija
77/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole koskaan tuottanut ongelmia. Aina on onnistunut asiallisesti ohittaa asiattomat kysymykset. Aika harvoin niitä onneksi on kohdalle tullut. Silloin kun tulee sanon "Kiitos, mutta tämä työpaikka ei olekaan minua varten" 

Lol! tuskin olet niin haluttu, että sanot haastattelussa, että tämä taisi olla tässä 😁 Jotain rajaa sentään fantasiaan…

Vierailija
78/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomakaruselli pyörii kiitettävästi kunnallisilla naisvaltaisilla aloilla, kun heikommat astiat jäävät matalalla kynnyksellä itse ja lasten kanssa kotiin potemaan. Sitten tulevat välillä töihin, toki lähinnä puhumaan lapsistaan.

Töistä viis, mut sama palkka pitää olla ja rekryissä ei naisia saa syrjiä. Just just.

Monessa perheessä ajatellaa, että helpompi on jäädä kotiin sen, jolla on heikompi palkka. Samoin kunnalliselta alalta ei kovin helposti saa potkuja. Siten yksityisellä puolella isoa tiliä takova mies jää töihin. Yksityisellä voi saada kenkää tosi helposti, ei siellä voi olla koko ajan lapsen takia kotona. Usein on niin, että kun yksi lapsi sairastaa, kohta on seuraava sängyn pohjalla.

Meidän perheessämme jaetaan lapsen takia poissaolot puoliksi. Olemme joka toinen kerta vuorollamme kotona. Minä olen kunnalla ja saan parempaa palkkaa, mies on yksityisellä työntekijä ja tienaa puolta vähemmän. Vanhemmalla nyt kuitenkin on se lakisääteinen mahdollisuus olla kolme päivää sairaan alle 10-vuotiaan lapsen kanssa kotona. Minä olin myös palkattomana viikon kotona lapsen kanssa, kun koululuokka päättyi karanteeniin – siihen on oikeus jopa 16-vuotiaaseen asti. Palkanmenetyksen saa anoa Kelasta sitten takautuvasti.

Vierailija
79/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan ne miehetkin jäädä vanhempainvapaalle, hoitovapaalle ja sairaan lapsen kanssa kotiin. Mitä useampi mies noin tekee, sitä parempi.

Voi ja seuraavissa YT:issä voikin sitten laittaa hatun jo valmiiksi päähän hyvästejä varten

Vierailija
80/270 |
18.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalia small takkia ei ole se, että tavanomaiseen toimistotyöhön hakevalta ihmiseltä udellaan haastattelussa onko terveydessä tai yksityiselämässä jotain sellaista, joka hankaloittaa työntekoa.

On multa kysytty esim onko terveyden kannalta mitään estettä tämän kyseisen työn teolle, en nyt sanatarkkaan muista, mutta jotenkin noin se meni. Ja ihan asiallinen kysymys oli. Mielestäni oikein oleellinenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi