Voisiko joku selfie-pommittaja oikeasti selittää?
Miksi postaat lähes identtisiä naamakuviasi someen? Tarkoitan siis niitä kuvia, joita löytyy kenties useampi kymmen. Usein samasta kuvakulmasta otettuja ja lähes samanlaisella, tyypillisesti vakavalla ilmeellä otettuja. Mahdollisesti "se parempi puoli" naamasta käännettynä enemmän kameraan päin. Kuvia, jotka lähes poikkeuksetta on otettu kotona. Selityksiä kehiin!
Kommentit (92)
Olin todella masentunut ja hain hyväksyntää. Olen ollut koulukiusattu sekä minulla oli tosi huono itsetunto, joten kehut oli kivoja ja niitä rupesi hakemaan lisää. Joten sanoisin että siihen jää ns. koukkuun. Lopulta tajusin miten naurettavaa se on, ja keskityin kohottamaan itsetuntoa eri tavalla.
t. entinen selfie-pommittaja
Mua ei ärsytä sellaiset spontaanit selfiet joita napataan mentaliteetilla "oli hyvä fiilis ja halusin ottaa siitä kuvan", mutta sit ne, jotka on niin muokattuja että hyvä kun ihminen edes näyttää enää itseltään watuttaa, se niiden teennäisyys ja laskelmoivuus (tykkäysten kerjäys siis), yäh.
Koska olen kaunis? ;)
Tarviiko siinä jotain erityistä syytä olla.
Minä näissä selfieissä ja muutenkin tässä sosiaalisessa mediassa kummastelen sitä, että eikö se nyt ihmisen oman olemisen kannaltakin olisi paljon helpompaa jos ei tarvi elää semmoista elämää mihin niihin selfieihin pitää kaikki tällätä ihan täydelliseksi. Niitä zoomataan täydellisiin kulmiin, ties kuinka mones otto kelpaa vasta julkaistavaksi ja lapset pätkivät noihin vlog videoihin niitä videoitaan ilmeisesti sen takia että kaikki virheet saa peitettyä, eikä vahingossakaan tule sanottua mitään väärin. Todella harvat julkaisevat yhdellä otolla otettuja videoita.
Eiks se nyt ole vaan paljon helpompaa ja onnellisempaa hyväksyä itteänsä että tämmönen minä olen ja tämmöisenä saan kelvata. Ihmisestä häviää kaikki luonnollisuus jos se kaikessa tekemisessään pyrkii peittämään ihan jokaisen virheensä. Se on just sitten sitä että haetaan hyväksyntää itsestään, jollekin sellaiselle kuvalle minkä tahdot itsestäsi toisille luoda. Ja kun et sinä kumminkaan semmoinen ole, niin miksi sitten esittämään.
Siinä kohtaa kun ymmärtää että se "tylsä arki", (jonka kaikki somepäät pyrkivät siivoamaan pois, että heidän elämäänsä ei muka semmoista kuulu vaan kaikki ihqt highlightit julkaistaan nettiin) ei olekkaan itse asiassa tylsää, vaan siinä piilee sinun onnellisuutesi elämässä eikä jossain highlighteissa, niin silloin tajuaa että on ihan mielenvikaista hakea hyväksyntää itsensä ulkopuolelta ja hyväksyy itsensä semmoisena kuin on.
Voisiko joku selfieloukkaantuja selittää, miksi ei vaan lopeta selfiepommittajan seuraamista, vaan harmistuu siitä? Antakaa olla?
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:15"]
Voisiko joku selfieloukkaantuja selittää, miksi ei vaan lopeta selfiepommittajan seuraamista, vaan harmistuu siitä? Antakaa olla?
[/quote]
Ei, en anna olla. Olen jo vuosia ihmetellyt tätä, ja nyt haluaisin selityksen.
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 16:13"]
Koska olen kaunis? ;)
Tarviiko siinä jotain erityistä syytä olla.
[/quote]
Tarvii. Selitä syvällisemmin.
Ap
Vähän asian vierestä mutta mua ihmetyttää että miksi selfieitä postaavilla julkkiksilla suu laitetaan aina niin naurettavaan ankkahuuliasentoon. Se on niin pellen näköistä! Eikö ne tyypit näe sitä vai onko se oikeasti heistä hyvän näköistä.
Varmaan se itsetunto ei saa pönkitystä pelkästään tykkäyksistä, vaan myös siitä, että uskaltaa. Siis uskoisin, että jo pelkästään siitä tulee jonkinasteinen hyvä fiilis, että uskaltaa viimein laittaa sen (inhoamansa) oman naamansa näkyville, eikä edes pelota enää.
Näin ainakin yhdellä entisellä ystävälläni on ilmeisesti käynyt. Silloin kun hänet tunsin, hänellä oli itsetunto pohjamudissa, vihasi omaa pärstäänsä eikä halunnut koskaan tulla valokuvatuksi. Pelkäsi sairaalloisesti oman kuvansa laittamista esim. Facebookiin.
Nykyään on selfie-tykittäjä ja pitää omaa muotiblogia. Selvisi minulle pari viikkoa sitten, kun Googlasin hänen nimensä uteliaisuudesta.
Monestihan näissä on jollain tavalla luonnoton ilme. Eli huulet mutristettuna, silmät suurina tms. Eikö teitä HÄVETÄ, kun tajuatte, että fiksut ihmiset ajattelevat kuvianne katsoessaan: "Voi, kun tuokin raukka yrittää näyttää kauniilta ja hakea hyväksyntää. Ja luulee näyttävänsä kauniilta mutristamalla huuliaan ja avaamalla silmänsä epänormaaliin tuijotukseen."
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 20:07"]
Xenian insta naurattaa kun joka päivä samanlainen selfie.
[/quote]
Mä oon miettinyt, että liityisikö tää jotenkin Tinderiin ja muihin? Kun mun käsittääkseni se Facebookin profiilikuva toimii kuvana myös muissa paikoissa, eli Facebookin kautta rekisteröidytään...? Ehkä sitä siksi halutaan vaihtaa välillä (=koko ajan:D)?
En tiiä onko oikeasti näin, mutta tulipa vain mieleen.
Luulen, että taustalla on samat motiivit jotka liittyvät kaikkeen, mitä haluamme itsestämme jakaa somessa. Yleensä näihin selfieihin valittu meikki, valaistus ja kuvakulma näyttävät juuri sen edullisimman puolen selfietykittäjästä, ja hän vaikuttaa olevan ikäänkuin koukussa tämän kauniin kuvansa jakamiseen, että tekee sen uudestaan ja uudestan, ja jopa ehkä onnistuu ehkä mielestään saamaan aina edellistä paremman kuvan.
Minulla on kavereissa vain kaksi selfietykittäjää, joista toinen on tosi kaunis ja näissä onnistuneimmissa selfieissä suorastaan mykistävän upea. Toinen taas on vähän vaatimattomampi luonnossa, mutta onnistuneimmillaan selfieissä ihan nätti. Molemmilla pukkaa kuvaa juuri sillä samalla ilmeellä ja kuvakulmalla, jonka ovat parhaaksi katsoneet.
Meille kaikille on somessa tärkeintä saada näyttää itsestämme niitä puolia, joista pidämme itsessämme eniten. Jollekin voi olla tärkeää kirjoittaa oivaltavia tilapäivityksiä, jotka ovat toinen toistaan nokkelampia ja hauskempia, toiselle taas parasta itseä voi edustaa vaikkapa se lista päivän kotitöistä. Samaan tapaan nämä selfietyypit tykkäävät siitä tietystä "lookistaan", eli omasta ulkonäöstä parhaimmillaan, ja jakavat siis niitä selfieitä.
Tämän syvällisempää en keksi vaikka psykologi olenkin :D
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 17:36"]Olin todella masentunut ja hain hyväksyntää. Olen ollut koulukiusattu sekä minulla oli tosi huono itsetunto, joten kehut oli kivoja ja niitä rupesi hakemaan lisää. Joten sanoisin että siihen jää ns. koukkuun. Lopulta tajusin miten naurettavaa se on, ja keskityin kohottamaan itsetuntoa eri tavalla.
t. entinen selfie-pommittaja
[/quote]
Respectiä sinullekin! Olet selvästi ihana ja fiksu ihminen! <3
Ap
Tähän mennessä on tullut selväksi, että selfie-pommittajia on useampaa eri tyyppiä, joilla syyt toimintaansa voivat olla hyvin erilaisia. Mielestäni kaksi tyyppiä nousee erityisesti esille:
1) Epävarmat, huonoitsetuntoiset pommittajat, jotka hakevat hyväksyntää ja kokemusta nähdyksi tulemisesta. Todennäköinen rakkausvaje.
2) Omasta ulkonäöstään huumaantuneet pommittajat, jotka eivät ole tulleet ajatelleeksi, miten naurettavaa heidän toimintansa on. Pitävät selfie-kulttuuria normina. Usein nuoria, matkivat julkkiksia.
Näitä typpejä yhdistää jonkinasteinen riippuvuus toimintaansa.
(Anteeksi rivivälien puute)
Ap
No kaikki ei vain ole kotona. Itselläni on yli 40-v fb-kamu ja naurattaa hänen rintavako, törröhuuli kuvansa ;)
Jonkinlaista riippuvuutta se jopa on joidenkin kohdalla. Säälittävää ja eivät tajua kuinka naurettavan tekevät itsestään.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 15:46"]
Usein näin:
Ihminen on masentunut/huonoitsetuntoinen/yksinäinen/eronnut/sinkku/tuntee itsensä mitättömäksi. Hän haluaa tulla nähdyksi, saada kehuja ja huomiota. Hän ottaa itsestään selfieitä jatkuvalla syötöllä someen. Hän saa tykkäyksiä ja kehuvia kommentteja. Edes joskus, vaikka onkin ihan tavis tai jopa ruma.
Selfie-pommittajat ovat yleensä tyhmiä, koska eivät ymmärrä, että muut useimmiten näkevät tämän läpi. Kuka haluaisi paljastaa olevansa heikkoitsetuntoinen ja tuntevansa itsensä mitättömäksi? Eli vain tyhmät eivät ymmärrä paljastavansa sen postaamalla selfieitään nettiin.
Itse ainakin olen huomannut, että selfie-pommittajat ovat tavallista yksinkertaisempia.
[/quote]
Ja kun mainitsin "tyhmiä", en tarkoittanut haukkua tai lytätä heitä, vaan ilmaista vain, että he eivät ole useinkaan kovin älykkäitä. Sanaa "tyhmä" voi mielestäni käyttää neutraalisti älykkään vastakohtana, vaikka se usein mielletäänkin haukkumasanaksi. Ilmaus ei tietenkään ole ainakaan tällä hetkellä aivan poliittisesti korrekti, mutta olisiko esim. vähä-älyinen parempi? Totuushan on, että kansalaisista löytyy aivokapasiteetiltaan heikompaa porukkaa, siinä missä niitä fiksujakin.
28