Älä päästä sitä koiraa luokseni! T. lenkkeilijä
Ihan oikeasti nyt! Terveisiä täältä etelä-suomalaisesta kaupungista, jossa on ihan älytön määrä koiria. Harrastan lenkkeilyä, ja nyt alkaa tulla mitta täyteen! Ensinnäkin, koirat tulee olla kytkettyinä. Toiseksi, ei ole kivaa että koira haukkuu ja hyppii hihnassaan kohti minua kun juoksen ohi. Saati, että tulee juosten ja haukkuen kohti ja hyppii päin koska ei ole hihnassa. Kaikkein ärsyttävintä on, kun koirat päästetään lapsen luokse kysymättä ensin lupaa. "Ei se mitään tee" on yleisin mitä kuulee, mutta onko tullut mieleen että lapsi saattaa a) pelätä koiria tai b) olla niille pahasti allerginen.
Ja tähän ketjuun ei nyt kuulu ne "opettakaa lapsellenne että vieraita koiria ei lähestytä ilman lupaa" - jutut, koska ainakin minä olen sen opettanut kuopukselleni. Esikoiselle ei tarvitse, hän pelkää hysteerisesti koiria ja se johtuu siitä, että eräät eivät osaa pitää koiriaan kurissa.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.
Jos koira ei kestä lenkkeilijöitä, ei koira kuulu sinne missä lenkkeillään. Ongelman ratkaisu on hyvin yksinkertainen.
Jos koira käy ihmisen kimppuun, on syy aina omistajan, ja koira lopetettava. Piste.
Siinä ei ole koiramussukan isukilla tai äitylillä mitään mussuttamista.
Ja kyllä, olen itse kerran taittanut niskat koiralta, joka kävi takaa päin syyttä kiinni. Kun poliisi tuli paikalle, näytin jäljet, ja koiran omistaja myönsi tapahtumat oikeaksi. Poliisi kysyi minulta, haluanko nostaa syytteen, mutta annoin asian olla.
Hyvin harva koira on itse vihainen tai pelokas. Useimmat tempovat koirat aistivat omistajansa pelon ja vihan, ja ovat siksi vihaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos koira käy ihmisen kimppuun, on syy aina omistajan, ja koira lopetettava. Piste.
Ja kyllä, olen itse kerran taittanut niskat koiralta, joka kävi takaa päin syyttä kiinni. Kun poliisi tuli paikalle, näytin jäljet, ja koiran omistaja myönsi tapahtumat oikeaksi. Poliisi kysyi minulta, haluanko korvauksia/tutkinnan asiasta, mutta annoin asian olla.
Hyvin harva koira on itse vihainen tai pelokas. Useimmat tempovat koirat aistivat omistajansa pelon ja vihan, ja ovat siksi vihaisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee lenkkeilijä vastaan niin toki katson ettei koira pääse lähelle. Joskus lenkkeilijä tulee niin hiljaa takaa, että säikähdän itse. :D
Niin ja valottomalla fillarilla pitää ohittaa sentin päästä, vaikka tilaa olisi toisella puolella pari metriä.
Tuttua kaikille koiran omistajille.
Samoin se huuto koiranpaskojen keräämisestä, vaikka olisit juuri pussi kourassa noukkimassa pökäleitä maasta jne....
Mä kun oon käynyt lenkillä niin mun järkikin sanoo, että ei ole kannattavaa juosta sillä hetkellä, kun koirat ovat ihan läsnä/vierellä/10m säteellä.
Tilannelukua tarvitaan molempiin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä kun oon käynyt lenkillä niin mun järkikin sanoo, että ei ole kannattavaa juosta sillä hetkellä, kun koirat ovat ihan läsnä/vierellä/10m säteellä.
Oikeasti? Ei lenkkeilystä tulisi yhtään mitään, jos joka koiran kohdalla pitää heittää kävelyksi tai mennä lumipenkan puolelle, ettei puudeli traumatisoidu. Kouluttakaa koiranne tai ulkoiluttakaa ne omassa pihapiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, joskus joudun vaihtamaan kävelyksi koiran ohittaessani, kun koiran typerä omistaja antaa koiransa viipottaa lähes kymmenen metrin etäisyydellä itsestään eikä vaivaudu edes vastaantulijoiden kohdalla ottamaan koiran tiukasti viereensä.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajelin autolla kaupungissa, kun koira hyppäsi tielle, koska hihna oli ihan liian pitkä. Nyt myöhemmin harmitta, että jarrutin ja pysähdyin.
Minulle sattui pari päivää sitten sama homma. Nainen veti lasta pulkalla ja koira matkassa. Juuri kun olin tulossa autolla, koira näki tien toisella puolella jotain kiinnostavaa ja syöksyi tien yli. Samalla nainen syöksähti pulkan ja lapsen kanssa keskelle tietä.
Onneksi ehdin jarruttaa.
Nainen puisteli nyrkkiä minulle keskellä tietä tämän jälkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajelin autolla kaupungissa, kun koira hyppäsi tielle, koska hihna oli ihan liian pitkä. Nyt myöhemmin harmitta, että jarrutin ja pysähdyin.
Minulle sattui pari päivää sitten sama homma. Nainen veti lasta pulkalla ja koira matkassa. Juuri kun olin tulossa autolla, koira näki tien toisella puolella jotain kiinnostavaa ja syöksyi tien yli. Samalla nainen syöksähti pulkan ja lapsen kanssa keskelle tietä.
Onneksi ehdin jarruttaa.
Nainen puisteli nyrkkiä minulle keskellä tietä tämän jälkeen
Olisit painanut minuutin ajan tööttiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, olen itse kerran taittanut niskat koiralta, joka kävi takaa päin syyttä kiinni. Kun poliisi tuli paikalle, näytin jäljet, ja koiran omistaja myönsi tapahtumat oikeaksi. Poliisi kysyi minulta, haluanko nostaa syytteen, mutta annoin asian olla.
Se on ainakin täyttä skeidaa, että aistisivat mukamas vastaantulevien tunteita. Vaikka kuinka ignooraisi koko vastenmielisen rakin, niin osa alkaa tempoilemaan ja yrittää lähteä perään.
Aloittajan pitäisi selkeästi lenkkeillä suljetulla alueella, jossa koirat ovat kiellettyjä.
Sinä k#rpä isot kuulokkeet korvillasi joka ulkoilutit koiraasi niin, että hihna oli 10m pitkä ja leikkasi koko kulkuväylän poikki. Kiitos sinulle, että et noteerannut takaasi tulevaa kevyttä liikennettä mitenkään. Sinut oli pakko ohittaa ojan penkan toiselta puolen, kun et kuullut tai välittänyt muista mitään. Koirasi oli räksyttävä ja huonosti käyttäytyvä. Se ei ollut mikään ihme, sillä niin olet sinäkin.
Toivottavasti jäätte molemmat auton alle, kun ette kerran huomio muita mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti? Ei lenkkeilystä tulisi yhtään mitään, jos joka koiran kohdalla pitää heittää kävelyksi tai mennä lumipenkan puolelle, ettei puudeli traumatisoidu. Kouluttakaa koiranne tai ulkoiluttakaa ne omassa pihapiirissä.
Hei, mä oon vain lenkkeilijä. En koiran ulkoiluttaja. Mähän sanoin, että pelisilmää kannattaa käyttää molemmin puolin.
Ei minkään eläimen ohi kannata juosta, kun eläimet eivät reagoi samallalailla kuin ihminen ihmiselle. Miten te saitte tuosta viestistäni, että olisin v*ttumainen koiran ulkoiluttaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.
Jos koira ei kestä lenkkeilijöitä, ei koira kuulu sinne missä lenkkeillään. Ongelman ratkaisu on hyvin yksinkertainen.
Tämän ei luulisi olevan (täyspäisten koirien ja täyspäisen omistajan) kanssa ongelma paitsi jos työlinjaisen paimenen ohittaa juoksemalla ihan koiraa hipoen. Voi ihan alle sekunnissa napsahtaa se paimennusrefleksi joka ei siis ole purema vaan paimennusote.
Näitä nyt harvemmin tiheillä kaupunkialueilla näkee muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, mä oon vain lenkkeilijä. En koiran ulkoiluttaja. Mähän sanoin, että pelisilmää kannattaa käyttää molemmin puolin.
Ei minkään eläimen ohi kannata juosta, kun eläimet eivät reagoi samallalailla kuin ihminen ihmiselle. Miten te saitte tuosta viestistäni, että olisin v*ttumainen koiran ulkoiluttaja?
Täälläpäin niitä koiria tulee juoksulenkillä puolen minuutin välein vastaan, joten juokseminen on mahdotonta, jos joka koiran kohdalla kävelee. Jokaisen lenkkeilijän, myös koiraomistajien, on pystyttävä lenkkeilemään niin, ettei aiheuta muille haittaa. Ei ole liikaa vaadittu pitää hihna lyhyenä.
Pari kertaa on koira hyökännyt kimppuuni täysin yllättäen ja purrut. Toisella kerralla paikalla oli silminnäkijöitä, joten koiran omistaja ei päässyt livistämään vastuusta. Sain ihan kunnon haavaan pohkeeseen. Kyseessä oli aika pienikokoinen koira.
Sanoin omistajalle, että nyt on kaksi vaihtoehtoa. Joko teen tästä ilmoituksen kun on todistajia tapahtuneelle, tai puren vuorostaan koiraasi. Siinä omistajan nikotellessa tempaisin koiran takaapäin nopeasti tiukkaan otteeseen niin, että toisella kouralla suljin koiran kuonon ja iskin kulmahampaani kiinni niskaturkkiin. Purin niin lujaa kuin pystyin ja koira ulisi.
Tämän jälkeen poistuin paikalta ja olimme koiran kanssa sujut. Koiran ulkoiluttaja jäi hämillään keräämään itseään. En ole jälkeenpäin tähän koiran ulkoiluttajaan tai koiraan törmännyt.
Omaan haavaani sain lääkkeet.
Koirapelkoisena arvostaisin myös sitä, että ihmiset eivät päästäisi koiraansa luokseni tutustumaan. Jos haluaisin tutustua tuntemattomaan koiraan niin ottaisin varmasti ensin katsekontaktia, enkä vain kiiruhtaisi ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläpäin niitä koiria tulee juoksulenkillä puolen minuutin välein vastaan, joten juokseminen on mahdotonta, jos joka koiran kohdalla kävelee. Jokaisen lenkkeilijän, myös koiraomistajien, on pystyttävä lenkkeilemään niin, ettei aiheuta muille haittaa. Ei ole liikaa vaadittu pitää hihna lyhyenä.
Jos on noin vilkas lenkkipolku niin palautetta kannattaisi antaa kaupungille tai sille mikä noista asioista päättää. Koiran ulkoilutus ja lenkkeilijöiden väylät voisi olla erikseen.
Kaiken maailman vatipäiden mielestä ihmisten pitäisi kadulla kävellessään miettiä millä tavalla ei olisi jonkun piskin mielestä epäilyttävän näköinen, että saisi olla rauhassa. Voi luoja että inhoan koiraihmisiä.