Älä päästä sitä koiraa luokseni! T. lenkkeilijä
Ihan oikeasti nyt! Terveisiä täältä etelä-suomalaisesta kaupungista, jossa on ihan älytön määrä koiria. Harrastan lenkkeilyä, ja nyt alkaa tulla mitta täyteen! Ensinnäkin, koirat tulee olla kytkettyinä. Toiseksi, ei ole kivaa että koira haukkuu ja hyppii hihnassaan kohti minua kun juoksen ohi. Saati, että tulee juosten ja haukkuen kohti ja hyppii päin koska ei ole hihnassa. Kaikkein ärsyttävintä on, kun koirat päästetään lapsen luokse kysymättä ensin lupaa. "Ei se mitään tee" on yleisin mitä kuulee, mutta onko tullut mieleen että lapsi saattaa a) pelätä koiria tai b) olla niille pahasti allerginen.
Ja tähän ketjuun ei nyt kuulu ne "opettakaa lapsellenne että vieraita koiria ei lähestytä ilman lupaa" - jutut, koska ainakin minä olen sen opettanut kuopukselleni. Esikoiselle ei tarvitse, hän pelkää hysteerisesti koiria ja se johtuu siitä, että eräät eivät osaa pitää koiriaan kurissa.
Kommentit (290)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:22"]Pian saamme lukea vastauksia Iltasanomista.
http://www.iltalehti.fi/pinnalla/2015020619154549_iq.shtml
[/quote]
Meudän rothwayler tim puree lenkkeilijöitä ja jos joku uhoaa, niin mustan vyön potkunyrkkeilijäveljeni eli miehen potkaisee tätä päähän niin että satiinihousut vaan viuhahtavat.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:59"]
http://www.vauva.fi/keskustelu/3896927/ketju/naapurin_hairitseva_koira_vahingon_riski
Ap yrittää ilmeisesti taas saada huomiota ja rikkoa vanhan ennätyksensä, joka oli 26 sivua. Nyt pitäisi taas saada lisää huomiota, huoh, eikö noilla fobiahöpinöillä penikkasi saa jo tarpeeksi huomiota? Vaan kun mikään ei riitä.
Kun kukaan muu ei saisi olla paitsi sinä ja penikkasi. Huh!
Pidätkö sinä penikkasi sisällä pois toisten silmistä? penikat ne täällä aiheuttavat haittaa ja moni voi pelätä penikkoja.
entä jos seuraavakasi alat pelätä perhosia, mitä teet?
Hanki vahva lääkitys itsellesi ja perheellesi ap.
[/quote]
Kirjoitustyyli on 100 prosenttisesti sama. Eli ap ei halua tehdä mitään, koska asia ei hänelle kuulu. Ei halua rakentaa aitaa, ksoka maksaa, ei halua pysähtyä, koska toisten koira ei ole hänen ongelma.
Narsistikakarat ja narsistivanhemmat, sosiopaatteja lienevät.
[/quote]
Voi ei, muistan tämän ketjun. Sama pipipää taas vaahtoamassa. Kannattaisi hakea ulkopuolista apua tuohon koirapelkoon, on jo tarttuttanut sen lapsiinsakin.
Kyllä elämästä saa hankalaa, kun oikein haluaa. Yksi pyytää lenkkeilijöitä pysähtymään, että pääsee koiransa kanssa ohi. Toinen kieltää koiria haukkumasta.
Mä kiellän pentuja huutamasta, lintuja lentämästä, ja hevosia hirnumasta. Pilaavat mun lenkin, stana. Sit muut vois kieltää koiraansa tekemästä tarpeitaan, koska mun koira haluaa jäädä aina haistelemaan kahden metrin välein, ja se ei ole kivaa kuntolenkillä.
Ja pyöräilijät unohdin mainita. Helvetinmoinen turvallisuusriski, kun ykskaks tulevat jostain metsäpolulta täysillä. Tai muuten vaan takaa päin hirveätä vauhtia, eikä soita kelloa. Ja jos soittaa, niin mähän meinaan saada sydärin säikähdyksestä. Helevetti soikoon. Voisko muut pysyä sisällä kun mä ulkoilen?!
Tämä ketju kyllä todistaa, että jotkut koirat elävät onnettomissa oloissa. Ulkoiluttakaa ja sosiaalistakaa koiranne, niin ettei niiden tarvitse riehaantua kun kerran pääsevät ulos. Turhautuneet koirat riehuvat. Liian vähän virikkeitä.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:05"]
Tämä ketju kyllä todistaa, että jotkut koirat elävät onnettomissa oloissa. Ulkoiluttakaa ja sosiaalistakaa koiranne, niin ettei niiden tarvitse riehaantua kun kerran pääsevät ulos. Turhautuneet koirat riehuvat. Liian vähän virikkeitä.
[/quote]No helevetti. Niinhän myö tehhään, antaisitte koiranomistajien ja koirien olla rauhassa. Ei me haluta ottaa kontaktia teidän muiden kanssa. Varsinkaan teidän kersojen.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:52"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 02:05"]
[/quote]No helevetti. Niinhän myö tehhään, antaisitte koiranomistajien ja koirien olla rauhassa. Ei me haluta ottaa kontaktia teidän muiden kanssa. Varsinkaan teidän kersojen.
[/quote]
Ette tarpeeksi. Ei ole koiranelämää olla 10 tuntia yksin ja käydä 3 pissalenkkiä päivässä.
Siis ap:n kersalla on koirapelko, oho, siis "koirafobia", joka on tullut siitä, että koira on iloisena pomppinut hänet kumoon.
Olen pitänyt ihan hyvänä äitinä itseänäi, myös omat lapset ovat kaatuneet kumoon koiran alle, kun vieraileva koira on hyppinyt päälle, eikä ole käväissyt mielessäkään että tällaisesta tulee joku koirafobia, kun ei ketään ole purtu.
Ja nyt ap:n ja kersansa koirafobia on sellaiinen asia, jota ei saa edes peukuttaa väärin, se on pyhä asia, mutta ap saa itse irvailla vääristellä, haukkua, esittää olevansa tässä ketjussa monta ihmistä, haukkua toisten lemmikkikissat, lemmikkikoirat...
Aiivan sairasta! Itselle empatiaa, ja muille paskaa!
Kiva. En ole esiintynyt tässä ketjussa kenään muuna enkä ole haukkunut ketään - tosin minua on kyllä solvattu ties miten ja lapseni koirapelolle vain nauretaan. Te olette ihan hirveitä ihmisiä! Ihan hirveitä! Sanat ei riitä edes kuvaamaan teitä. Minusta aloitus oli asiallinen ja tärkeä ja se kääntyi näin. Ap
Vähän aiheeseen liittyen...
Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää.
Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 05:41"]Siis ap:n kersalla on koirapelko, oho, siis "koirafobia", joka on tullut siitä, että koira on iloisena pomppinut hänet kumoon.
Olen pitänyt ihan hyvänä äitinä itseänäi, myös omat lapset ovat kaatuneet kumoon koiran alle, kun vieraileva koira on hyppinyt päälle, eikä ole käväissyt mielessäkään että tällaisesta tulee joku koirafobia, kun ei ketään ole purtu.
Ja nyt ap:n ja kersansa koirafobia on sellaiinen asia, jota ei saa edes peukuttaa väärin, se on pyhä asia, mutta ap saa itse irvailla vääristellä, haukkua, esittää olevansa tässä ketjussa monta ihmistä, haukkua toisten lemmikkikissat, lemmikkikoirat...
Aiivan sairasta! Itselle empatiaa, ja muille paskaa!
[/quote]
Ei ihme että noita luonnevikaisia koiria tulee vastaan kuin sieniä sateella, jos omistajatkin on tällaisia seinähulluja...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.
[/quote]
Kuule, sinä huolehdit itse siitä koirastasi, minä katson ihan mihin minua huvittaa (ja on minulle luontaista ihmisenä katsoa kohti "uhkaa" jotta osaan itse väistää). On kuitenkin myös sellaisia koiria, isoja ja pieniä ja monen rotuisia jotka eivät minusta pätkän vertaa välitä vaikka juoksen takaa ohi, joten mitä sinä teet väärin? Ap
[/quote]
Minähän huolehdin koirasta. Paskaako se sinulle kuuluu, jos koira tekee mitä tekee, kunhan ei koske sinuun. Varmaan teen paljonkin väärin, en ole täydellinen, mutta ihan normaali koira silti on.
Takaa voi juosta ohi, se ei ole uhka kuten kohti juokseminen ja samalla koiraa tuijottaminen.
[/quote]
Jos koirasi ei kestä lenkkeilijöitä ihmisille tarkoitetulla lenkkipolulla, sen paikka ei silloin ole siellä ulkoilla. Lenkkipolulla pitää saada lenkkeillä ja juosta huolehtimatta siitä mistä suunnasta juuri sinun koirasi ohittaa.
Kissat ovat huomattavasti parempia.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:46"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]
Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.
[/quote]
Kuule, sinä huolehdit itse siitä koirastasi, minä katson ihan mihin minua huvittaa (ja on minulle luontaista ihmisenä katsoa kohti "uhkaa" jotta osaan itse väistää). On kuitenkin myös sellaisia koiria, isoja ja pieniä ja monen rotuisia jotka eivät minusta pätkän vertaa välitä vaikka juoksen takaa ohi, joten mitä sinä teet väärin? Ap
[/quote]
Minähän huolehdin koirasta. Paskaako se sinulle kuuluu, jos koira tekee mitä tekee, kunhan ei koske sinuun. Varmaan teen paljonkin väärin, en ole täydellinen, mutta ihan normaali koira silti on.
Takaa voi juosta ohi, se ei ole uhka kuten kohti juokseminen ja samalla koiraa tuijottaminen.
[/quote]
Jos koirasi ei kestä lenkkeilijöitä ihmisille tarkoitetulla lenkkipolulla, sen paikka ei silloin ole siellä ulkoilla. Lenkkipolulla pitää saada lenkkeillä ja juosta huolehtimatta siitä mistä suunnasta juuri sinun koirasi ohittaa.
[/quote]
No meidän kaupungissa ei edes saa viedä koiraa varsinaisille lenkkipoluille. Ihan normaaleilla jalkakäytävillä ja kevyenliikenteenväylillä mennään, mutta kyllä niilläkin lenkkeillään. Koira kestää lenkkeilijät yleensä hyvin. Ehkä joka viidestoista saa aikaan reaktion. Pyöriin ei reagoi. Et enpä tuon perusteella leimaisi meitä yleisiksi häiriköiksi.
Mikä siinä muuten on, että nuoret on taas fiksumpia kuin katkerat kääkät. Kun mopo tulee kohdalle, lähes poikkeuksetta hölläävät kaasua koiran kohdalla ja jatkavat pärinää vasta vähän kauempana.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:14"]Jep, suurimman osan piskeistä voisi keposesti pistää piikille. Ei mitään kuria tai rotia. Ne räkyttävät turhaan, kuseksivat ja paskovat kaikkien muiden kuin oman kotinsa porteille, kun omistajat eivät jaksa ulkoiluttaa ajoissa. En tykkää koirista noin yleensäkään. Joku yksilö on ok. Pyörätiellä isäntä/emäntä kulkee toisella puolen ja piski huitoo toisella, ohita siinä pyörällä. Ei ole oikein jaksettu opettaa sitä kulkemista. Minua puri lapsena mielenvikainen susikoira jalkaan (p*skat se mikään saksanpaimenkora ollut), kun kävelin pyörätietä sen pihan ohi. Toinen piski kävi ranteeseeni, kun olin sen omistajan luona kylässä. Koiran mielestä en olisi saanut istua tässä, tuossa tai tuolla - kaikki istuimet oli dedikoitu hurtalle. Ja viimeksi tänään naapurustoa haukunnallaan piinaava villakoira hyökkäsi yllättäen äitini reiteen ja puri housun ja ihon rikki. Äiti käveli tien toista puolta ja pikkupiski isäntänsä kanssa toista, fleksi oli pitkänä. Joten mikä ihme siinä on, etten oikein tykkää kuolaavista, isäntiään mielistelevistä kirppusäkeistä? Kissat sitten? Luonnon taideteoksia ja valovuoden fiksumpia kuin nuo yllämainitut 3. luokan 4-jalkaiset. [/quote] Joo vitun fiksuja. Ällöttäviä raapivia maukuvia matopesäkkeitä. Kusi haisee, ruoka haisee ja kävelee ihmisten naaman päältä perse pystyssä. Se kehrääminen on ällöttävää ja häiritsevää. Niin fiksuja ovat että juoksevat tielle autojen alle ja merkkailevat sisälle jos huvittaa
[/quote]
Onneks ihmisen paska ja kusi eivät haise ja ihminen ei tee kenellekään mitään pahaa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:25"]Oot siis siirtänyt tai opettanut koirapelon lapsellesi, kuinka surullista ja samalla vastuutonta vanhemmuutta. Meidän koiruus kyllä jääsydämet sulattaisi! :)
[/quote]
Voi helvetti. KAI OOT PROVO :D
Pippurisumute on hyvä lisävaruste lenkkeilijöille!
[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:30"]Vähän aiheeseen liittyen...
Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää.
Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi.
[/quote]
Ketju täynnä valveutuneita koira-asiantuntijoita, eikä kukaan vastaa tähän. Miksi? Ette taida tietää itsekään.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:05"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"] Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä. [/quote] Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi? [/quote] Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi. Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa. Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä. [/quote] Aika hurja pyyntö, täällä on niin paljonkoiria, että niitä on koko ajan noin muutamankymmenen metrin välein käveleekoira kun lähtee lenkille, siis kukaan ei saa enää mennä juoksulenkille vaan pitää käydä vaan kävelylenkillä? Mistä kukaan voi tietää minkä koiran kohdalla pitää kävellä ja milloin voi juosta, joten siis kukaan ei saa käydä enää juoksulenkillä... [/quote] Ei sinun tarvitse tietää minkä koiran kohdalla sinun kannattaa pysähtyä ja minkä ei. Sinusta se on kiinni. Jos häiriinnyt koirista, pysähdyt. Jos koirien reaktiot eivät sinua häiritse, jatkat ohi juosten. Kyse on sinusta, siksi reagointisi on sinun helppo itse päättää. [/quote] Ja jos minä päätän koirasi kohdalla alkaa huutaa ja pelotella koiraasi niin sinä voit valita joko siihen jäämisen tai paikalta poistumisen. Minähän saan tehdä mitä haluan kunhan en koske keneenkään ja jos sinä et hallitse koiraasi provosoitumistilanteessa, koirasi pääsee irti ja vaikka hyökkää kimppuuni niin voit olla varma, että nostan rikossyytteen. Oma valinta.
[/quote]
Tätä minä tarkoitin, kun sanoin että olet osa ongelmaa eikä tätä ratkaista pelkästään minun toiminnallani. Suosittelen sinulle edelleenkin suurempaa joustavuutta. Kyllä kaikki kulkijat tielle mahtuvat, kun jokaisella riittää joustavuutta ja sopeutumisen halua. Sitä tarvitaan sinultakin. Muista se, kun seuraavan kerran tekee mieli ruveta pelottelemaan kulkevia koiria.
Aika erikoista sakkia tässä keskustelussa. Onneksi elämä ei oikeasti ole niin hankalaa, kuin miltä tämän perustella luulisi.
Itse liikun vaihtelevilla kokoonpanoilla. Välillä koiran kanssa, välillä lapsen kanssa ja välillä molempien kanssa. Harvoin tulee ongelmia, todella harvoin. Annan tilaa muille ja muut antavat tilaa meille. Näin se menee.
Pari kertaa on tullut näitä oikeanpuoleisen liikenteen noudattajia, joille on erittäin tärkeää ohittaa vaikka pientareen puolelta, kunhan vain saavat kulkea oikealla. Mutta mitäs siitä, siinäpähän menevät.
Pari koiran tuijottajaakin on ollut, mutta eipä tuokaan haittaa. Aika hullun kuvan antavat itsestään, mutta ei se minua haittaa eikä koiraakaan.
Lapset osaavat melkein poikkeuksetta olla tulematta koiran luokse kysymättä. Omanikaan ei ole lainkaan kiinnostunut vieraista koirista.
Suurin osa osaa antaa muille tilaa. Jos itse kokee kevyen liikenteen väylillä kulkemisen jatkuvasti hankalaksi, niin kannattaa pohtia mikä on oma osuus siinä hankaluudessa.