Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älä päästä sitä koiraa luokseni! T. lenkkeilijä

Vierailija
07.02.2015 |

Ihan oikeasti nyt! Terveisiä täältä etelä-suomalaisesta kaupungista, jossa on ihan älytön määrä koiria. Harrastan lenkkeilyä, ja nyt alkaa tulla mitta täyteen! Ensinnäkin, koirat tulee olla kytkettyinä. Toiseksi, ei ole kivaa että koira haukkuu ja hyppii hihnassaan kohti minua kun juoksen ohi. Saati, että tulee juosten ja haukkuen kohti ja hyppii päin koska ei ole hihnassa. Kaikkein ärsyttävintä on, kun koirat päästetään lapsen luokse kysymättä ensin lupaa. "Ei se mitään tee" on yleisin mitä kuulee, mutta onko tullut mieleen että lapsi saattaa a) pelätä koiria tai b) olla niille pahasti allerginen. 

Ja tähän ketjuun ei nyt kuulu ne "opettakaa lapsellenne että vieraita koiria ei lähestytä ilman lupaa" - jutut, koska ainakin minä olen sen opettanut kuopukselleni. Esikoiselle ei tarvitse, hän pelkää hysteerisesti koiria ja se johtuu siitä, että eräät eivät osaa pitää koiriaan kurissa.

Kommentit (290)

Vierailija
241/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:11"]

Brysselissä koirat oli kohteliaampia kuin Suomessa. Eivät tulleet nuuskimaan, eivätkä olleet kiinnostuneita ihmisistä kaduilla. Siellä on niin paljon ihmisiä ja kulkijoita, etttä johan menisi koirallakin pää pyörälle, jos jokaista vastaantulijaa pitäisi päästä nuuhkimaan. Suomessa helpommin näkee näitä kohti hönkiviä koiria, jotka yrittää päätä haistelemaan. Niinkuin ihmisetkin täällä, katsovat ja kyttäävät, kun on niin vähän muita kulkijoita.

[/quote]

Brysselissä nyt on aina kaikki paremmin kuin täällä Takahikiällä. Mukavaa, kun olet päässyt vähän katsastamaan suurta maailmaa.

Vierailija
242/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:05"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"] Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.  [/quote] Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi? [/quote] Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi. Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa. Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä. [/quote]   Aika hurja pyyntö, täällä on niin paljonkoiria, että niitä on koko ajan noin muutamankymmenen metrin välein käveleekoira kun lähtee lenkille, siis kukaan ei saa enää mennä juoksulenkille vaan pitää käydä vaan kävelylenkillä? Mistä kukaan voi tietää minkä koiran kohdalla pitää kävellä ja milloin voi juosta, joten siis kukaan ei saa käydä enää juoksulenkillä...  [/quote] Ei sinun tarvitse tietää minkä koiran kohdalla sinun kannattaa pysähtyä ja minkä ei. Sinusta se on kiinni. Jos häiriinnyt koirista, pysähdyt. Jos koirien reaktiot eivät sinua häiritse, jatkat ohi juosten. Kyse on sinusta, siksi reagointisi on sinun helppo itse päättää.  [/quote] Ja jos minä päätän koirasi kohdalla alkaa huutaa ja pelotella koiraasi niin sinä voit valita joko siihen jäämisen tai paikalta poistumisen. Minähän saan tehdä mitä haluan kunhan en koske keneenkään ja jos sinä et hallitse koiraasi provosoitumistilanteessa, koirasi pääsee irti ja vaikka hyökkää kimppuuni niin voit olla varma, että nostan rikossyytteen. Oma valinta.

[/quote]

Tätä minä tarkoitin, kun sanoin että olet osa ongelmaa eikä tätä ratkaista pelkästään minun toiminnallani. Suosittelen sinulle edelleenkin suurempaa joustavuutta. Kyllä kaikki kulkijat tielle mahtuvat, kun jokaisella riittää joustavuutta ja sopeutumisen halua. Sitä tarvitaan sinultakin. Muista se, kun seuraavan kerran tekee mieli ruveta pelottelemaan kulkevia koiria.
[/quote]
Luitko kenelle vastasin? Sen tekstin, ajatuksen kanssa? Miksi toinen osapuoli on oikeutettu tekemään jotain kun se on toiselta kielletty? Itse en kiinnitä koiriin mitään huomiota lenkillä, kierrän kaukaa. Mutta siinä vaiheessa kun ne alkavat pelotella lastani niin minä toimin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"]

Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä. 

[/quote]

Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi?

[/quote]

Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi.

Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa.

Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä.

[/quote]

No ei ole. Sinä ihan itse olet koirasi hankkinut, joten olet sataprosenttisesti vastuussa siitä.

[/quote]

Olen toki itse hankkinut koirani, mutta koirani haukkuminen ei ole ongelma minulle vaan sinua se häiritsee. Siksi sinunkin tulee osallistua käytökselläsi ongelman ratkaisemiseen. Tässä on kaksi osapuolta, koirani ja sinä. Minä ja koirani emme voi tietää, että haukunta häiritsee sinua pahasti lenkkeillessäsi. Siksi sinun olisi hyvä pysähtyä, kun meidät näet ja tiedän sen merkiksi häiriintyvästä lenkkeilijästä. Hiukan joustoa nyt peliin sinultakin, minulla ja koirallani on kuitenkin hyvä tahto sinua kohtaan.

Vierailija
244/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:02"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:05"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"] Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.  [/quote] Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi? [/quote] Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi. Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa. Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä. [/quote]   Aika hurja pyyntö, täällä on niin paljonkoiria, että niitä on koko ajan noin muutamankymmenen metrin välein käveleekoira kun lähtee lenkille, siis kukaan ei saa enää mennä juoksulenkille vaan pitää käydä vaan kävelylenkillä? Mistä kukaan voi tietää minkä koiran kohdalla pitää kävellä ja milloin voi juosta, joten siis kukaan ei saa käydä enää juoksulenkillä...  [/quote] Ei sinun tarvitse tietää minkä koiran kohdalla sinun kannattaa pysähtyä ja minkä ei. Sinusta se on kiinni. Jos häiriinnyt koirista, pysähdyt. Jos koirien reaktiot eivät sinua häiritse, jatkat ohi juosten. Kyse on sinusta, siksi reagointisi on sinun helppo itse päättää.  [/quote] Ja jos minä päätän koirasi kohdalla alkaa huutaa ja pelotella koiraasi niin sinä voit valita joko siihen jäämisen tai paikalta poistumisen. Minähän saan tehdä mitä haluan kunhan en koske keneenkään ja jos sinä et hallitse koiraasi provosoitumistilanteessa, koirasi pääsee irti ja vaikka hyökkää kimppuuni niin voit olla varma, että nostan rikossyytteen. Oma valinta. [/quote] Tätä minä tarkoitin, kun sanoin että olet osa ongelmaa eikä tätä ratkaista pelkästään minun toiminnallani. Suosittelen sinulle edelleenkin suurempaa joustavuutta. Kyllä kaikki kulkijat tielle mahtuvat, kun jokaisella riittää joustavuutta ja sopeutumisen halua. Sitä tarvitaan sinultakin. Muista se, kun seuraavan kerran tekee mieli ruveta pelottelemaan kulkevia koiria. [/quote] Luitko kenelle vastasin? Sen tekstin, ajatuksen kanssa? Miksi toinen osapuoli on oikeutettu tekemään jotain kun se on toiselta kielletty? Itse en kiinnitä koiriin mitään huomiota lenkillä, kierrän kaukaa. Mutta siinä vaiheessa kun ne alkavat pelotella lastani niin minä toimin.

[/quote]

En ole tavannut lastasi, mutta jos et häiriinny koirista, niin iso osa ongelmaa ratkeaa jo sillä. Pysähdy kuitenkin kohdallamme, niin varmuuden vuoksi tiedämme että olet potentiaalinen häiriintyjä. Meitä on monenlaisia tähän maailmaan ja kaikkien meidän pitää tänne yhdessä mahtua. Yhteispelillä se sujuu, kuten ennen aina sanottiin. Pistä vaan edelleen joustoa peliin, niin mekin koiran kanssa viihdemme omalla lenkillämme paremmin ilman turhia huutamisia.

Vierailija
245/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:26"]

Kiva. En ole esiintynyt tässä ketjussa kenään muuna enkä ole haukkunut ketään - tosin minua on kyllä solvattu ties miten ja lapseni koirapelolle vain nauretaan. Te olette ihan hirveitä ihmisiä! Ihan hirveitä! Sanat ei riitä edes kuvaamaan teitä. Minusta aloitus oli asiallinen ja tärkeä ja se kääntyi näin. Ap

[/quote]

En ymmärrä miksi otat foobikkalapsesi mukaan lenkille koirien haukuttavaksi? Ihme sadismia sinulta lastasi kohtaan. Minulla eivät sanat riitä kuvaamaan sellaista käytöstä.

Vierailija
246/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilijän pitää pysähtyä ja keskyttää oma lenkkinsä, jotta koiranomistaja tietää ettei hänen koiraansa toivota nuuskimaan. What?

Vierailija
247/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:02"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:05"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"] Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.  [/quote] Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi? [/quote] Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi. Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa. Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä. [/quote]   Aika hurja pyyntö, täällä on niin paljonkoiria, että niitä on koko ajan noin muutamankymmenen metrin välein käveleekoira kun lähtee lenkille, siis kukaan ei saa enää mennä juoksulenkille vaan pitää käydä vaan kävelylenkillä? Mistä kukaan voi tietää minkä koiran kohdalla pitää kävellä ja milloin voi juosta, joten siis kukaan ei saa käydä enää juoksulenkillä...  [/quote] Ei sinun tarvitse tietää minkä koiran kohdalla sinun kannattaa pysähtyä ja minkä ei. Sinusta se on kiinni. Jos häiriinnyt koirista, pysähdyt. Jos koirien reaktiot eivät sinua häiritse, jatkat ohi juosten. Kyse on sinusta, siksi reagointisi on sinun helppo itse päättää.  [/quote] Ja jos minä päätän koirasi kohdalla alkaa huutaa ja pelotella koiraasi niin sinä voit valita joko siihen jäämisen tai paikalta poistumisen. Minähän saan tehdä mitä haluan kunhan en koske keneenkään ja jos sinä et hallitse koiraasi provosoitumistilanteessa, koirasi pääsee irti ja vaikka hyökkää kimppuuni niin voit olla varma, että nostan rikossyytteen. Oma valinta. [/quote] Tätä minä tarkoitin, kun sanoin että olet osa ongelmaa eikä tätä ratkaista pelkästään minun toiminnallani. Suosittelen sinulle edelleenkin suurempaa joustavuutta. Kyllä kaikki kulkijat tielle mahtuvat, kun jokaisella riittää joustavuutta ja sopeutumisen halua. Sitä tarvitaan sinultakin. Muista se, kun seuraavan kerran tekee mieli ruveta pelottelemaan kulkevia koiria. [/quote] Luitko kenelle vastasin? Sen tekstin, ajatuksen kanssa? Miksi toinen osapuoli on oikeutettu tekemään jotain kun se on toiselta kielletty? Itse en kiinnitä koiriin mitään huomiota lenkillä, kierrän kaukaa. Mutta siinä vaiheessa kun ne alkavat pelotella lastani niin minä toimin.

[/quote]

En ole tavannut lastasi, mutta jos et häiriinny koirista, niin iso osa ongelmaa ratkeaa jo sillä. Pysähdy kuitenkin kohdallamme, niin varmuuden vuoksi tiedämme että olet potentiaalinen häiriintyjä. Meitä on monenlaisia tähän maailmaan ja kaikkien meidän pitää tänne yhdessä mahtua. Yhteispelillä se sujuu, kuten ennen aina sanottiin. Pistä vaan edelleen joustoa peliin, niin mekin koiran kanssa viihdemme omalla lenkillämme paremmin ilman turhia huutamisia.
[/quote]
Miksi ihmeessä minun tulee pysähtyä koirasi kohdalla? Etkö osaa käsitellä koiraasi? Minulla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia jonkun toisen eläimestä, minun velvollisuuksiin kuuluu ainoastaan se, että en tule koskemaan koiraasi enkä anna lapsenikaan niin tehdä.

Vierailija
248/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:30"]Vähän aiheeseen liittyen...

Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää. 

Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi.
[/quote]
Ketju täynnä valveutuneita koira-asiantuntijoita, eikä kukaan vastaa tähän. Miksi? Ette taida tietää itsekään.
[/quote]

Älä katso koiraa, älä puhu, älä liiku. Voit kääntää itseäsi sen verran, että kylki on kohti koiraa. Jos on normaali koira, nuuskii hetken ja poistuu. Etenkin, jos on hyökkäävän oloinen, älä pakene, äläkä ole kasvot kohti koiraa vaan kylki.

Vierailija
249/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:36"]

Lenkkeilijän pitää pysähtyä ja keskyttää oma lenkkinsä, jotta koiranomistaja tietää ettei hänen koiraansa toivota nuuskimaan. What?

[/quote]

Vain siinä tapauksessa, että lenkkeilijä häiriintyy koirista. Jos lenkkeilijä ei häiriinny, niin silloin tietysti jatkaa matkaansa pysähtelemättä. Common sense, ei tehdä tästä nyt liian vaikeaa. Ideana on kuitenkin auttaa häiriintymisaltista lenkkeilijää.

Vierailija
250/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:30"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:24"] [quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 22:02"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 21:05"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:35"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:12"] [quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 15:06"] Voitaisiinko tehdä niin, että minä pidän koirani tiukasti ruodussa kohdatessamme sinut, mutta vastaavasti sinä keskeytät lenkkeilysi meidät kohdatessasi? Koira luonnostaan intoutuu haukkumaan juoksevan ihmisen tullessa kohti, joten sinä olet osa ongelmaa. Ongelman ratkaisulle olisi eduksi, jos sitä ratkottaisiin kummastakin päästä.  [/quote] Et kai ihan tosissasi yritä vaatia juoksijoita vaihtamaan kävelyksi aina kun vastaan tulee koira? Oletko kenties taukki? :D Mites sitten pyöräilijät, käsittääkö koirasi heidätkin uhaksi? Pitäisikö heidänkin taluttaa pyöräänsä ohittaessaan arvokasta piskiäsi? [/quote] Kyllä minä ihan tosissani olen. Ongelma on molemmin puolinen, joten kummankin osapuolen pitää tasa-arvoisesti tulla vastaan ongelman korjaamiseksi. Olen valmis pitämään koirani tiukasti otteessa, kun koiran huomiosta häiriintyvä lenkkeilijä tulee vastaan, mutta tehtävääni helpottaisi huomattavasti se että tietäisin ennalta kuka lenkkeilijä koirasta häiriintyy. Kaikki lenklkeilijät eivät nimittäin koiran haukusta lainkaan piittaa. Itsekin, kun lenkkeilen en haukkuviin koiriin kiinnitä huomiota. Minusta ei ole paljoa vaadittu, että koirasta häiriintyvä lenkkeilijä osoittaa sen ennalta, esim. pysähtymällä kun tulemme kohdalle. Tietysti, jos ei koirasta häiriinny ei silloin tarvitse pysähdellä. [/quote]   Aika hurja pyyntö, täällä on niin paljonkoiria, että niitä on koko ajan noin muutamankymmenen metrin välein käveleekoira kun lähtee lenkille, siis kukaan ei saa enää mennä juoksulenkille vaan pitää käydä vaan kävelylenkillä? Mistä kukaan voi tietää minkä koiran kohdalla pitää kävellä ja milloin voi juosta, joten siis kukaan ei saa käydä enää juoksulenkillä...  [/quote] Ei sinun tarvitse tietää minkä koiran kohdalla sinun kannattaa pysähtyä ja minkä ei. Sinusta se on kiinni. Jos häiriinnyt koirista, pysähdyt. Jos koirien reaktiot eivät sinua häiritse, jatkat ohi juosten. Kyse on sinusta, siksi reagointisi on sinun helppo itse päättää.  [/quote] Ja jos minä päätän koirasi kohdalla alkaa huutaa ja pelotella koiraasi niin sinä voit valita joko siihen jäämisen tai paikalta poistumisen. Minähän saan tehdä mitä haluan kunhan en koske keneenkään ja jos sinä et hallitse koiraasi provosoitumistilanteessa, koirasi pääsee irti ja vaikka hyökkää kimppuuni niin voit olla varma, että nostan rikossyytteen. Oma valinta. [/quote] Tätä minä tarkoitin, kun sanoin että olet osa ongelmaa eikä tätä ratkaista pelkästään minun toiminnallani. Suosittelen sinulle edelleenkin suurempaa joustavuutta. Kyllä kaikki kulkijat tielle mahtuvat, kun jokaisella riittää joustavuutta ja sopeutumisen halua. Sitä tarvitaan sinultakin. Muista se, kun seuraavan kerran tekee mieli ruveta pelottelemaan kulkevia koiria. [/quote] Luitko kenelle vastasin? Sen tekstin, ajatuksen kanssa? Miksi toinen osapuoli on oikeutettu tekemään jotain kun se on toiselta kielletty? Itse en kiinnitä koiriin mitään huomiota lenkillä, kierrän kaukaa. Mutta siinä vaiheessa kun ne alkavat pelotella lastani niin minä toimin. [/quote] En ole tavannut lastasi, mutta jos et häiriinny koirista, niin iso osa ongelmaa ratkeaa jo sillä. Pysähdy kuitenkin kohdallamme, niin varmuuden vuoksi tiedämme että olet potentiaalinen häiriintyjä. Meitä on monenlaisia tähän maailmaan ja kaikkien meidän pitää tänne yhdessä mahtua. Yhteispelillä se sujuu, kuten ennen aina sanottiin. Pistä vaan edelleen joustoa peliin, niin mekin koiran kanssa viihdemme omalla lenkillämme paremmin ilman turhia huutamisia. [/quote] Miksi ihmeessä minun tulee pysähtyä koirasi kohdalla? Etkö osaa käsitellä koiraasi? Minulla ei ole mitään velvollisuutta huolehtia jonkun toisen eläimestä, minun velvollisuuksiin kuuluu ainoastaan se, että en tule koskemaan koiraasi enkä anna lapsenikaan niin tehdä.

[/quote]

Eihän sinulla tietenkään ole mitään velvollisuutta pysähtyä. Tässä on kyse koirista häiriintyvän lenkkeilijän auttamisesta. Jos et häiriinny, jatka matkaasi. Jos häiriinnyt, suosittelen pysähtymään kohdallamme niin tunnistan sinut häiriintyväksi ja voin paremmin huomioida sinut. Sinun edustasi tässä on kyse ja halustani auttaa. Itse saat päättää otatko apuni vastaan, en minä sinua pakota.

Vierailija
251/290 |
08.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 11:18"][quote author="Vierailija" time="08.02.2015 klo 08:30"]Vähän aiheeseen liittyen...

Kertokaapas neuvoja tilanteeseen, kuinka pitäisi toimia, jos vieras koira tulee hyörimään ympärillä ja hyppimään vasten. Tässä taannoin olin bussipysäkillä seisomassa, kun näin tapahtui. En osannut oikein tehdä mitään. En haluaisi potkaistakaan, mutten todellakaan halua, että joku koira sotkee vaatteeni tai kyöhnää muuten. Aggressiivinen koira ei ollut. Omistajastakaan ei ollut tietoa, että olisin voinut pyytää. 

Minutkin on lapsuudessa koira kaatanut maahan, ja siitä on jäänyt, jos ei pelko, niin ainakin arkuus koiriin. En koiria sentään inhoa, mutten erityisesti halua olla niiden kanssa tekemisissä. En oikein osaa käsitellä niitä, enkä haluaisi koskea. Tuossakaan tilanteessa en oikein osannut komentaa sitä koiraa pois jämäkästi. Hieman hämmennyin. Enkä uskaltanut ravistella sitä pikkukoiraa jalastani irtikään, kun en tiennyt, jos se vaikka siitä suuttuisi.
[/quote]
Ketju täynnä valveutuneita koira-asiantuntijoita, eikä kukaan vastaa tähän. Miksi? Ette taida tietää itsekään.
[/quote]

Älä katso koiraa, älä puhu, älä liiku. Voit kääntää itseäsi sen verran, että kylki on kohti koiraa. Jos on normaali koira, nuuskii hetken ja poistuu. Etenkin, jos on hyökkäävän oloinen, älä pakene, äläkä ole kasvot kohti koiraa vaan kylki.
[/quote]
Mun tapauksessa joka ikinen koira hyppii päälle, vaikka olen liikkumatta ja käännän selän.

Vierailija
252/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on purru kaksi koiraa ja molempien omistajat poistuivat paikalta. Ilmeisesti heille on aika kova paikka, kun se "maailman kiltein" koira napsahtaa ja käy raatelemaan ohikulkijaa eikä suostu päästämään irti. Toinen koira aiheutti avomurtuman ja jouduin vaihtamaan toiseen työhön vamman takia. Valitettavasti en saanut kummastakaan tapauksesta senttiäkään korvauksia eli ihan omaan piikkiin meni molemmat. Maksukyvyttömiä kun ovat niin ulosotto ei voi mitään.

Vierailija
253/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haavansa nuollut kirjoitti:

Minua on purru kaksi koiraa ja molempien omistajat poistuivat paikalta. Ilmeisesti heille on aika kova paikka, kun se "maailman kiltein" koira napsahtaa ja käy raatelemaan ohikulkijaa eikä suostu päästämään irti. Toinen koira aiheutti avomurtuman ja jouduin vaihtamaan toiseen työhön vamman takia. Valitettavasti en saanut kummastakaan tapauksesta senttiäkään korvauksia eli ihan omaan piikkiin meni molemmat. Maksukyvyttömiä kun ovat niin ulosotto ei voi mitään.

Tässä maassa rikoksentekijä ei joudu vastuuseen kuin hyvin harvoista rikoksista - käytännössä murhasta ja huumeista.

Vierailija
254/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaarallisempaa on kun hiihtoniilot tulee sauvoillaan huitomaan. Ettei vaan niiloa satu nenään tarkoitan.

Vierailija
255/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]

Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.

Kuule, sinä huolehdit itse siitä koirastasi, minä katson ihan mihin minua huvittaa (ja on minulle luontaista ihmisenä katsoa kohti "uhkaa" jotta osaan itse väistää). On kuitenkin myös sellaisia koiria, isoja ja pieniä ja monen rotuisia jotka eivät minusta pätkän vertaa välitä vaikka juoksen takaa ohi, joten mitä sinä teet väärin? Ap

Hyvä Ap. Pointti on se, että KAIKKI eläimet tuntevat olonsa uhatuksi jos tuijotat /katsot silmiin. Paitsi oma eläin tietysti.. Tosin kissat voivat hermostua silmiin tuijottamisesta. KOSKAAN ei saa katsoa silmiin!! Käännä päätäsi ja katso sivusilmällä äläkä hymyile hampaat paljastettuina, se tarkoittaa irvistystä. JOTEN kun uhmakkaasti kerrot että katsot mihin huvittaa niin älä valita siellä. Olen kouluttaja ja paljon ollut tekemisissä erilaisien agressiivisten koirien kanssa. Ensin opittu oli että Ei katsekontaktia eikä hampaat näkyvissä hymyilyjä.

Vierailija
256/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 14:44"]

Ap, pari juttua. Jos koiraa pitää hihnasta tiukalla, se hyvin helposti vaistojensa varassa alkaa tempoa ja ärhennellä nopeasti kohti tulevaa vierasta. Älä katso koiraa kohti, se vaan lisää tempomista. Jos katsot muualle, saan pidettyä koirani löysällä hihnalla ja näin se ei tee valehyökkäyksiä. Jos taas vastaantulija katsoo kohti tai on muuten 'epäilyttävä', on hihna pakko kiristää jo valmiiksi ja tällöin koira hyppäsee ja haukkuu. Mutta koska hihna on kireällä, pääset silti vahingoittumana etenemään. Koita olla pahoittamatta mieltäsi, koira ei voi tietää, että lenkkeilet etkä ole hyökkäämässä sitä kohti.

Kuule, sinä huolehdit itse siitä koirastasi, minä katson ihan mihin minua huvittaa (ja on minulle luontaista ihmisenä katsoa kohti "uhkaa" jotta osaan itse väistää). On kuitenkin myös sellaisia koiria, isoja ja pieniä ja monen rotuisia jotka eivät minusta pätkän vertaa välitä vaikka juoksen takaa ohi, joten mitä sinä teet väärin? Ap

Hyvä Ap. Pointti on se, että KAIKKI eläimet tuntevat olonsa uhatuksi jos tuijotat /katsot silmiin. Paitsi oma eläin tietysti.. Tosin kissat voivat hermostua silmiin tuijottamisesta. KOSKAAN ei saa katsoa silmiin!! Käännä päätäsi ja katso sivusilmällä äläkä hymyile hampaat paljastettuina, se tarkoittaa irvistystä. JOTEN kun uhmakkaasti kerrot että katsot mihin huvittaa niin älä valita siellä. Olen kouluttaja ja paljon ollut tekemisissä erilaisien agressiivisten koirien kanssa. Ensin opittu oli että Ei katsekontaktia eikä hampaat näkyvissä hymyilyjä.

Jos eläin on kuin helposti syttyvä ruutitynnyri niin ehkä sitä ei silloin tulisi viedä paikkoihin, jossa on ihmisiä. Ei voi olla ihmisten vastuulla pelätä ja varoa elukoitanne. Vai pitäisikö ihmisten mieluummin alkaa aseistautua niiden varalta ollakseen turvassa?

Vierailija
257/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina "maustettuja" lihapullia mukaan kun lähtee lenkille.

Vierailija
258/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti nyt, älä juokse hipihiljaa takaapäin suoraan koirani hihnaan. Mulla ei ole silmiä selässä. Jos olisi, väistäisin kyllä koska en halua että koiraani tallotaan.

Vierailija
259/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan päästä koiraani vieraiden ihmisten lähelle. koirani on aina kytkettynä ja kulkee nätisti vierellä, paitsi metsässä, missä se on myös kytkettynä mutta saa pitkässä fleksissä juosta enemmän. Enkä päästä muuten toisten koirienkaan lähelle, muutama on itse päästänyt koiransa mun koiran kuonoon kiinni ja tyttökoirat on ok mutta urokset tietenkään ei. Ja kerään aina koirani jätökset paitsi silloin kun se kakkaa johonkin ryteikköön.

Vierailija
260/290 |
20.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on koira, mutta en ole antanut sen hyppiä keitään päin. Ap:n tapaus kuulostaa siltä, että kaksi erilaista ihmistä kohtaavat.

Hyvin vahvasti sosiaaliset ihmiset eivät ajattele kuin omasta perspektiivistä.

Sitä voisi ajatella, että koiran kun päästää nuuskimaan toista ihmistä niin siinä koira voi tulla pahoinpidellyksi (joko ihminen pahasti säikähtää tai on muuten vain väkivaltainen persoona)