kuuluuko mun tilata myös pojan kaverille pizza?
Pojan kaveri 8v tulossa meille leikkimään. Käy suht usein ja ruokin aina, jos on meillä ruoka-aikaan.
Nyt sitten meille tulossa myös mun ystäväni ja meillä oli tarkoitus tilata pizzaa.
Jos ja kun poika vielä meillä ruoka-aikaan, niin tilaisitteko myös hänelle?
Vai voiko pyytää, että äitinsä antaa pizzarahat pojalleen, jos haluaa syödä meillä?
Kommentit (127)
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:07"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:00"]
Todella junttimaista ja surullista, että jotkut eivät salli vieraita samaan pöytään ruoka-aikaan. Tässä me taas nähdään omaa kulttuuriamme parhaimillaan.
[/quote]
Miksi pitää vierailla ruoka-aikaan? Me sovimme aina vierailut niin, että sekä isäntäperhe että vieraileva perhe ovat ehtineet syödä ensin tai syövät vierailun jälkeen. Samoin toimitaan lasten kavereiden kohdalla.
[/quote]
Mitä jos vanhemmilla on sellaiset työt ettei ole säännöllistä ruoka-aikaa? Ei meillä ainakaan lapsuudessa arkisin ollu esim klo 18 päivällistä. Nuorempana lapsena velipuolen vanhemmilla oli aina kolmelta ruoka, mutta omassa kotikotona söin aina jääkaapista rasiasta sen annoksen mitä äiti oli jättäny. Ja ennenkun joku kitisee, niin kyllä minulle oli fine olla koulun jälkeen yksin 8-9 vuotiaana siihen asti, että jiku tuli kotiin. Tein läksyjä ja leikin, enkä kasvanut kieroon.
-
Tarjoa toki vieraillesi vain pitsa :)
Eikö pojat voi syödä pizzan puoliksi?
Jos ei ole varaa ostaa vieraalle sitä pizzaa, niin sitten on kyllä paras jättää ne omatkin pizzat hakematta ja keskittyä kunnollisen ruoan tekoon kotona.
Jos olisi rahasta tiukkaa, tekisin itse sen pizzan. Sellaisesta uunioellillisestä söisi molemmat vieraat ja jäisi itselle vielä huomiseksi.
Jos tilaisin pizzat olisi kaksi vaihtoehtoa. Joko tilaan kaikille. Tai sitten menen sanomaan ennen pizzojen tilausta pojan kaverille, että sun on nyt aika lähteä kotiin. Näin mun lapsuudessani tehtiin, jos kaverin perheessä tuli ruoka-aika eikä muille haluttu tarjota. Meillä kyllä kotona äiti tarjosi kaikille aina, mutta useat kaverit lähti kyllä omatoimisesti kotiin siinä vaiheessa, koska tajusivat, että oli heillä kotonakin ruoka-aika. Tulivat sitten syömisen jälkeen usein takaisin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:10"]
Tätä tapahtuu VAIN Suomessa.
Että vakavalla naamalla kysellään, pitäisikö lapsen kaverillekin antaa syötävää, jos on teillä leikkimässä ja kaikki muut syövät. No ei toki, pistelkää te pitsaa ja antakaa sen vieraan lapsen katsella nälkäisenä vierestä.
[/quote]
Näin. Missä tahansa muussa maassa missä tahansa päin maailmaa on kunnia-asia ja itsestäänselvyys ruokkia ensin vieraat. Sitten katsotaan, mitä jää isäntäväelle. Köyhimmissä maissa ei useinkaan jää mitään, mutta SILTI annetaan ruokaa ensin vieraalle.
Minua ei koskaan lapsena kutsuttu kavereiden luona syömään jos satuin olemaan siellä ruoka-aikaan, vaan minua pyydettiin odottamaan kaverin huoneessa tai pihalla, tai lähtemään kotiin. Yhden kaverin äiti oli varsinkin tosi tiukka tässä asiassa, ja hoki aina kauheeta "meidän talo ei ole mikään hotelli"-mantraa.
Minulle on jäänyt omasta lapsuudesta nimenomaan sellainen asenne, että jokainen ruokkikoon oman lapsensa. Jos lapsen kaverille tulee nälkä leikin tiimellyksessä, menkööt kotiinsa syömään ja palatkoot kun on maha täynnä.
Enkä kyllä ymmärrä tuota AP:n ongelmaa, koska tuon ikäiset ei TODELLAKAAN tarvitse jokainen omaa pitsaansa. Vai minkä kokoisia pitsoja meinaatte syödä, sellasia pieniä roiskeläppiä? Jos haluat tarjota kaverillekin jotain, niin eiköhän hän voi syödä pari palaa lapsesi pitsasta.
Tarjoa tai ole tarjoamatta, mutta et tosiaan pyydä kaverin äidiltä mitään pitsarahaa. Kyllä mä nauraisin päin naamaa jos joku lapseni kaverin äiti soittaisi mulle ja pyytäisi rahaa, kun on antanut lapseni syödä siellä.
Mä en kyllä itsekään jaksa syödä koko pizzaa. Tilaisin kolme erilaista pizzaa ja kaikki neljä voisi sitten leikata niistä palasia. Jos teet salaatin lisäksi, veikkaan, että pizzaa jää ylikin. Se on niin rasvaista, että puolet kun syö, on jo ähky.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:18"]
Omasta lapsuudestani muistan, että odotin kaverin huoneessa aina heidän ruokailun ajan.
Arkikavereita ei tarvitse ruokkia, jollei ole ottanut sellaista tapaa. Rahaa en pyytäisi missään tapauksessa. Mikä kuningas ruoka se pizza on, että siitä pitäisi kaverin vanhempien maksaa, mutta muusta ei?
[/quote]
Meillä oli ihan sama juttu, eli silloin kun omia kavereitani oli tullut erikseen kutsumatta pimpottamaan ovikelloa (meille sai tulla yleensä aina läksyjenteolle varatun ajan jälkeen, ja suunnilleen joka päivä leikittiinkin joko sisällä tai ulkona), niin silloin kaverit jäivät huoneeseeni siksi aikaa kun perhe söi.
Jos jonkun kaverin osalta oli erikseen sovittu iltapäivähoidosta naapurin kanssa, niin silloin tietysti tarjottiin.
Ap:n tapauksessa pojan pizzasta varmaan kuitenkin jää yli, joten voisi ihan hyvin tarjota vieraallekin, jos maistuu. Kokonaan omaa on tarpeetonta tilata.
Minä asuin opiskelevana yh:na koulun vieressä. Niinpä meillä oli joka ikinen päivä ainakin iltapäivällä ja ysin aamuina myös aamuisin pojan kavereita. En todellakaan olisi voinut tilata pitsaa koko köörille.
Tuossa tapauksessa olisin antanut vieraalle muutaman slicen.
Olen myös sitä mieltä, että näillä tarjoamisen kannattajilla käy vain harvoin etukäteen sovittuja pitkän matkan vieraita (maalla?). Tai lapset on vauvoja. Kaupunkilähiössä lapsella on pari sataa metriä kotiin syömään ja kavereilla hengaillaan joka päivä ex temporee. En edes tykkää jos naapuri antaa vaikkapa jäätelöä. Meillä voi olla ruoka just tulossa ja muutenkin herkutellaan vain viikonloppuisin.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:32"]Minua ei koskaan lapsena kutsuttu kavereiden luona syömään jos satuin olemaan siellä ruoka-aikaan, vaan minua pyydettiin odottamaan kaverin huoneessa tai pihalla, tai lähtemään kotiin. Yhden kaverin äiti oli varsinkin tosi tiukka tässä asiassa, ja hoki aina kauheeta "meidän talo ei ole mikään hotelli"-mantraa.
Minulle on jäänyt omasta lapsuudesta nimenomaan sellainen asenne, että jokainen ruokkikoon oman lapsensa. Jos lapsen kaverille tulee nälkä leikin tiimellyksessä, menkööt kotiinsa syömään ja palatkoot kun on maha täynnä.
Enkä kyllä ymmärrä tuota AP:n ongelmaa, koska tuon ikäiset ei TODELLAKAAN tarvitse jokainen omaa pitsaansa. Vai minkä kokoisia pitsoja meinaatte syödä, sellasia pieniä roiskeläppiä? Jos haluat tarjota kaverillekin jotain, niin eiköhän hän voi syödä pari palaa lapsesi pitsasta.
Tarjoa tai ole tarjoamatta, mutta et tosiaan pyydä kaverin äidiltä mitään pitsarahaa. Kyllä mä nauraisin päin naamaa jos joku lapseni kaverin äiti soittaisi mulle ja pyytäisi rahaa, kun on antanut lapseni syödä siellä.
[/quote]
Ja juuri tämän kierteen takia ei tule asiat ikinä muuttumaan! Koska sulle on joku marttamamma ollut lapsena töykeä eikä päästänyt pöytään syömään, niin teet sitten sitä samaa muille lapsille vanhempana. En arvosta tippakaan.
Mitä kysmyksiä. Meillä käy pojan kaveri kylässä monesti ja jos pitsaa tai muuta siihen aikaa tarkotus syödä ni tottakai tilaan, koska mun talous nyt ei kaadu siihen yhtee pitsaa. Kaiken lisäks tiedän, että pojan kaverin äidillä on paljon tiukempi tilanne...
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:19"]
Antaisin pizzaa vieraallekin, tai lähettäisin kotiin ennen pizzojen tuloa, jos haluaisimme syödä perheen kesken.
[/quote]
"Pizzaa" on aivan eri asia kuin "pizzan"...
Mä en todellakaan hyväksy että meidän lapsi opetetaan mussuttamaan kaloripizzaa.
Kaverille pizzaa kans. Mutta informoi pojan asiasta, jotta hän tietää, että voi joskus olla vastavuoroinen. Voit tehdä tämän esim. kysymällä, että onko pojan äiti kenties tekemässä ruokaa, ja pitääkö pojan mennä kotiin syömään vai voiko hän jäädä teille syömään pizzaa.
Ja jos sitten käy myöhemmin ilmi, että sinun lapsellesi ei vastavuoroisesti tarjoilla ruokaa, niin sitten on hyvät perusteet lopettaa tarjoilu myös teillä.
Lähetät pojan kaverin kotiin sanoen, että me tilataan nyt pitsat, joten sinä voit nyt lähteä kotiin. Teilläkin varmaan on kohta ruoka-aika. Todella noloo! Ellet olisi kirjoittanut, en olisi uskonut, että tuollaisia niuhoja edes on enää olemassa.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:04"]Itse tilaisin, jos talous ei siitä kaadu. [/quote] Periaatekysymys.
[/quote]
Näin yli kymmenen vuotta asiakaspalvelussa työskenneltyäni olen huomannut, että ihmisten "periaatekysymykset" korreloi suoraan kusipäisyyden kanssa.
Ei mulla muuta, jatkakaa.
[/quote]
Usein ne korreloivat sisäisen vahvuuden kanssa, kehdataan olla omaa mieltä ja pysyä kannassaan vaikka ulkopuoliset kuinka yrittäisivät hyssytellä. Kyse voi olla (ja esimerkiksi omalla kohdallani poikkeuksetta onkin) oikeudenmukaisuudesta.
Tietenkään kusipäisyys ja "periaatteesta" toimiminen eivät sulje toisiaan pois, mutta se onkin aivan täysin eri asia.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:26"]
Miksi se lapsen kaveri ei voi lähteä kotiinsa syömään, kun teillä on ruoka-aika? En minä ainakaan tykkäisi, että omat lapseni söisivät kavereillaan, eivätkä kotona. Yökyläilyt tietenkin asia erikseen, mutta silloin, kun on kyse parin tunnin vierailusta, olen sitä mieltä, että kukin syököön kotonaan.
[/quote]
Koska äiti saa olla ystävän kanssa rauhassa, kun lapsella on omaa seuraa.
Meillä käy myös noin muutaman kerran viikossa poikani kaveri kylässä pelaamassa pleikkaa tai muuten vaan hengailemaan. Kaverilla kotona 4 muuta sisarusta ja yh äiti joka käy töissä, joten heillä on asiat vähän huonommin kuin meillä. Aina pyydän pojan liittymään seuraamme ruokailemaan ja otan aina huomioon vaikka hän usein myös kieltäätyykin syömästä koska ei selvästikään kehtaa. Joskus annan hänelle herkkuja tai ruokaa ottaakseen kotiin mukaansa, koska välillä heillä todella on niin, että saattaa jäädä iltapala saamatta koska ei yksinkertaisesti ole ollut rahaa. Pieniä tekoja nämä on josta jää toiselle ihmiselle hyvå mieli.
Mikä teitä vaivaa kun olette noin itsekkäitä kusipäitä, ettekä osaa ajatella miltä toisesta tuntuisi katsella tai odotella kun syötte. Opetelka käytöstavat ja ottakaa päänne sieltä minäminä maailmasta pois.
Yh äiti joka ei siis käy töissä*
Tottakai tarjotaan kaikille ruokaa. Luulis muuten että lapsen vanhempiakin kiinnostaa missä syö ja sitten puolestaan ruokkisivat vuorollaan ap:n lasta..