kuuluuko mun tilata myös pojan kaverille pizza?
Pojan kaveri 8v tulossa meille leikkimään. Käy suht usein ja ruokin aina, jos on meillä ruoka-aikaan.
Nyt sitten meille tulossa myös mun ystäväni ja meillä oli tarkoitus tilata pizzaa.
Jos ja kun poika vielä meillä ruoka-aikaan, niin tilaisitteko myös hänelle?
Vai voiko pyytää, että äitinsä antaa pizzarahat pojalleen, jos haluaa syödä meillä?
Kommentit (127)
Mä luulen että niillänjotka sanovat että tottakai pitää tarjota kavereillekin ei käy juuri kavereita. Meillä taas on lähes joka ilta lapsen kaverit, joskus 3-4 ylimääräistä leikkimässä. Minun mielestä oikein kiva että tulevat meille. Mutta ei kyllä kävisi mielessäkään ruokkia koko poppoota. Jotkut lapsista tosin norkoilee rasittavasta pöydän ympärillä josta häädän ne pois kun ei tuu oman lapsen syömisestä mitään.
Olen itse kotoisin perheestä, jossa jokainen markka laskettiin tarkkaan ja kahteen kertaan, ei piheydestä, vaan siitä yksinkertaisesta syystä, että raha oli tosi tiukilla. Silti AINA kaikki paikallaolijat, siis myös vieraat, aikuisten tai lasten, kutsuttiin pöytään. Aina ja mielihyvin.
Jos ruokaa olo vähän, lapsille sanottiin, minkä verran voi ottaa, että kaikille riittää.
Se oli kiva tapa myös saada hauskoja, yhteisiä ruoka- ja kahvihetkiä ja -keskusteluja vaihtelevissa kokoonpanoissa. Noita hetkiä minä, lapsuudenkaverit, veljeni ja heidän kaverinsa, vanhempani ja heidän ystävänsä muistelemme edelleen lämmöllä ja hymy huulilla.
Sama periaate on minullakin, ruokapöydässä istuu neljästä kymmeneen henkeä. Välillä tyhjennetää kaapin pohjatkin kun yllärikavereita pupsahtaa, mutta viis siitä.
Itse en ikinä voisi jättää ketään vierasta pois ruoka-/ kahvipöydästä.
Aika moni ulkomaalainen järkyttyisi ja pahasti, jos vieraille ei tarjottaisi ruokaa :D. Meillä ainakin aina jos tulee aikuisia kylään niin tarjotaan kahvit, miksei lapsillekkin voisi jotain tarjota? Jos on mitä tahansa vieraita kylässä ruoka-aikaan, niin tottakai kutsutaan pöytään. Jos tekisi tiukkaa rahasta, niin sitten en kutsuisi vieraita tai söisi siihen aikaan kun ovat kylässä. Lapselle sanoisin etukäteen moneltako toivoisin hänen ystävänsä lähtevän, kohteliaampaa niin kuin alkaa kesken kaiken kaveria häätämään. Minusta nämä on ihan normaaleja hyviä käytöstapoja, joita toivon lapseni oppivan eikä haittaa jos hänen kaverikin oppii siinä sivussa :D
Onpas törkeetä edes ajatella moista. Että vielä rahaa pyytäisit lapsen äidiltä?! Voivoi. Pitäis ihan luonnostaan tulla hyväntahtoisuus ja vieraanvaraisuus toista ihmistä kohtaan. Itse saan niin hyvän mielen siitä, että lasten kavereillekkin maistuu ruoka, että ihan automaattisesti kutsutaan aina vieras pöytään. Käyttäisit pelisilmää.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:04"]Itse tilaisin, jos talous ei siitä kaadu. [/quote] Periaatekysymys.
[/quote]
Näin yli kymmenen vuotta asiakaspalvelussa työskenneltyäni olen huomannut, että ihmisten "periaatekysymykset" korreloi suoraan kusipäisyyden kanssa.
Ei mulla muuta, jatkakaa.
Tarjoat siis omille kavereillesi pizzat muttet lapsesi kaverille? Jestas...
Kuinka usein oikein ruokitte lastenne kavereita? Syövätkö ne ikinä kotonaan, vai vuorotellen kavereiden perheillä?
Minunkaan kotonani ei tarjottu kavereilleni mitään syötävää, koska äitipuoleni (isän uusi puoliso) oli täysi juntti. Oli todella noloa, kun kavereiden kotona aina katettiin myös minulle. Muutenkin häpesin kotonani tapojen täydellistä puuttumista :(
No miksi vitussa otatte 4-10 lasta kotiinne kyläilemään samaan aikaan ja vieläpä "päivittäin", jos ruokkiminen aiheuttaa teille ongelmia? Todella noloa ja typerää.
Tilaisin jonain toisena päivänä tai kaverin lähdettyä.
Todella junttimaista ja surullista, että jotkut eivät salli vieraita samaan pöytään ruoka-aikaan. Tässä me taas nähdään omaa kulttuuriamme parhaimillaan.
Totta kai tilaat. Toki voit kysyä ensin, että syökö pizzaa. Kaikki lapset ei syö. Ei teille varmaankaan konkka tule siitä. Syöttekö kaikki kokonaisen pizzan? Meillä ei syö kuin mies. Joten meillä olis niin että minun ja lapsen pizzasta riittää ihan varmasti vielä ainakin yhdelle lisäsyöjälle. Joten en edes joutuisi tilaamaan yhtään enempää.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 11:25"]
Ei kai kenenkään 8v. Jaksa syödä kokonaista pitsaa? Meidän 10 ja 7v. Lapset ei jaksa edes sitä puolikasta. Joten miksi et tilaiis lapsille pitsaa puoliksi? Kyse on muutamasta eurosta! Mutta siis jono tilaat vieraalle pitsan, et tilaa pitsaa ollenkaan tai et ota lasta kylään ruoka aikaan.
[/quote]
Ehkä ap on laskenut että syövät pitsoista 2 kertaa?
Jos on niin köyhää, että elämä on kiinni siitä 6-8 eurosta, älkää lisääntykö.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:00"]
Todella junttimaista ja surullista, että jotkut eivät salli vieraita samaan pöytään ruoka-aikaan. Tässä me taas nähdään omaa kulttuuriamme parhaimillaan.
[/quote]
Miksi pitää vierailla ruoka-aikaan? Me sovimme aina vierailut niin, että sekä isäntäperhe että vieraileva perhe ovat ehtineet syödä ensin tai syövät vierailun jälkeen. Samoin toimitaan lasten kavereiden kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 12:06"]
Jos on niin köyhää, että elämä on kiinni siitä 6-8 eurosta, älkää lisääntykö.
[/quote]
Ap:han kertoi, että pojan kaveri syö heillä usein. Parikin kertaa viikossa ruokaileva ylimääräinen suu tuo lisäkustannuksia, kun ruokaa ei esim. jääkään seuraavaksi päiväksi kahdelle, vaan täytyy ostaa ja valmistaa uusi ruoka. Varsinkin, kun pojat tuosta kasvavat ja ruokahalu alkaa olla kuin hevosella.
Kaveri kotiin ja perheen kanssa pizzeriaan syömään ja viettämään laatuaikaa.
Muistan kun äitini kielsi minua lapsena syömästä kaverin luona ja sanoi, että kaverini äiti alkaa muuten pyytää maksua ruoasta...
Mutta joo, ei kai normaali 8v jaksa koko pitsaa.