Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä asioista tunnistat älykkään ihmisen?

Vierailija
06.02.2015 |

oletko itse mielestäsi sellainen?

Kommentit (148)

Vierailija
21/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:56"]

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:37"]

Huumorintaju on täällä mainittu jo monta kertaa älykkyyden indikaattorina. Olen ihan samaa mieltä. Huumori perustuu usein yllättäviin rinnastuksiin ja asioiden kääntämiseen ylösalaisin, ja jotta hauskuudet tunnistaisi, täytyy hoksottimien olla kunnossa. Ja hei, mauton huumori voi olla myös hyvää huumoria. Älykkäät eivät paheksu sitäkään, vaan nauravat :D

[/quote]

olen juuri tällainen! Mieleni liikkuu notkeasti ja yhdistelen salamannopeasti erilaisia asioita/laatuja. En ole kyllä mielestäni älykäs, mutta tilannetaju ja nopeat sutkautukset jotka osuvat naulan kantaan ja irroittavat naurut, ovat kyllä minun juttu. En ole ollenkaan niin nokkela kirjallisesti. 

[/quote]
Minä olen vielä lahjakas kirjallisestikin. Olen jo 12 vuotiaana kirjoitellut "virallisia" kirjeitä, joilla jallitin lähipiiriäni.
Omaan verrattoman ja oivaltavan huumorintajun, olen musiikillisesti lahjakas. Opin vieraita kieliä helposti Pystyn mm. esittämään brittiä tai jenkkiä niin uskottavasti, että jopa paikalliset hämääntyy. Laulunopettajani tosin sanoi, että se liittyy musikaalisuuteen....
Omaan laajat tiedot eri aloilta. Yleissivistykseni on korkea. Trivial Pursuitissa olen lyömätön. Kun ihmisille tulee ongelma tai pulma he soittavat minulle. Jne... voisin jatkaa tätä listaa loputtomiin.

En kuitenkaan ole mielestäni älykäs. Einstein oli, Leonardo da Vinci oli, Stephen Hawking on ja tätäkin listaa voisi jatkaa -ai niin ykkössuosikkini Neil deGrasse Tyson on ollut idolini jo paljon ennen kuin hän alkoi tehdä ohjelmia televisioon.
Älykäs en siis mielestäni ole. Olen kyllä nokkela, omaan elämän tuomaa viisautta, olen utelias ja tiedonjanoinen. Lisäksi opin uutta joka ikinen päivä. Toivottavasti näin on kuolemaani asti.

Mitä enemmän tietomääräni lisäänty, sen vähemmän huomaan tietäväni.

Vierailija
22/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:06"]Fiksu ihminen ei luota kehenkään. Eikä varsinkaan lääketieteeseen, tai valtioihin. Esim. EU on ollut selkeä floppi, se tehtiin sen vuoksi että byrokraatit saisivat enemmän töitä, ja sen vuoksi että pankkijärjestelmä saisi lypsettyä järjestelmästä enemmän rahaa irti. Jos ajatellaan missä mennään pieleen, niin kyse on pankkien lainoista, ottavat liikaa riskejä, ja myöntävät sellaisia lainoja joita eivät koskaan saa takaisin. Mutta sitten EU:ssa siirsivät pankkien huonot saatavat valtioiden piikkiin, eli nyt veronmaksajat saavat pankkien epäonnistumiset maksettaviksi. Eihän tämä ole toki uutta, Suomessa kävi samanlainen kriisi 80-luvulla, mutta mittasuhteet ovat kasvaneet EU:ssa ihan toisiin lukemiin, kun kyseessä on jopa biljoonista euroista. Ja huonosti on mennyt.

Lääketiede taas on typerää tuolien siirtelyä kun Titanic uppoaa, bisnesmielessä tehty ala. 1900-luvun alusta alkaen, kun rikkaat pankkiirit keksivät lääketieteen, tilanne on mennyt sekä tieteen tasolla huonompaan suuntaan, niinkuin ihmisten terveyskin. Rokotteet eivät toimi (ei löydy vakuuttavia tutkimuksia), monet leikkaukset ovat hyödyttömiä, syöpähoidot eivät paranna, diabeteksen hoito ei toimi, ja jos totta puhutaan, ei moni muukaan asia.
[/quote]

Fiksu ihminen ei huumaannu salaliittoteorioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:06"]

Fiksu ihminen ei luota kehenkään. Eikä varsinkaan lääketieteeseen, tai valtioihin. Esim. EU on ollut selkeä floppi, se tehtiin sen vuoksi että byrokraatit saisivat enemmän töitä, ja sen vuoksi että pankkijärjestelmä saisi lypsettyä järjestelmästä enemmän rahaa irti. Jos ajatellaan missä mennään pieleen, niin kyse on pankkien lainoista, ottavat liikaa riskejä, ja myöntävät sellaisia lainoja joita eivät koskaan saa takaisin. Mutta sitten EU:ssa siirsivät pankkien huonot saatavat valtioiden piikkiin, eli nyt veronmaksajat saavat pankkien epäonnistumiset maksettaviksi. Eihän tämä ole toki uutta, Suomessa kävi samanlainen kriisi 80-luvulla, mutta mittasuhteet ovat kasvaneet EU:ssa ihan toisiin lukemiin, kun kyseessä on jopa biljoonista euroista. Ja huonosti on mennyt. Lääketiede taas on typerää tuolien siirtelyä kun Titanic uppoaa, bisnesmielessä tehty ala. 1900-luvun alusta alkaen, kun rikkaat pankkiirit keksivät lääketieteen, tilanne on mennyt sekä tieteen tasolla huonompaan suuntaan, niinkuin ihmisten terveyskin. Rokotteet eivät toimi (ei löydy vakuuttavia tutkimuksia), monet leikkaukset ovat hyödyttömiä, syöpähoidot eivät paranna, diabeteksen hoito ei toimi, ja jos totta puhutaan, ei moni muukaan asia.

[/quote]

niin off topic! Aloita oma ketjusi.

en ole itse mitenkään huippuälykäs. Toisinaan tunnen itseni tietyissä tilanteissa jopa hiukan tyhmäksikin. Tunnistan älykkäät ihmiset siitä kuinka he toisinaan ovat ajatuksellisesti askeleen muita edellä. He tuntuvat turhautuvan toisten jankkaamisiin ja ovat hiljaa. Lopussa selviää, tämä hiljaaolija ratkaisi asian jo ensimmäisellä puheenvuorollaan, toiset eivät vaan asiaa tajunneet silloin.

Vierailija
24/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:55"]

Älykkyys, niin yliarvostettu ominaisuus tänäpäivänä! Kaikkea mitataan älyllä. Ihminen voi olla vaikka kuinka laiska, mielikuvitukseton, empatiakyvytön jne mutta kunhan on huippuälykäs, saa kaiken anteeksi. En ole ollenkaan vakuuttunut älyn erinomaisuudesta muihin olemuspuoliin nähden.

[/quote]

Näin. Ihmisen ainoa hyve tänäpäivänä, äly. 

Vierailija
25/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorintaju on täällä mainittu jo monta kertaa älykkyyden indikaattorina. Olen ihan samaa mieltä. Huumori perustuu usein yllättäviin rinnastuksiin ja asioiden kääntämiseen ylösalaisin, ja jotta hauskuudet tunnistaisi, täytyy hoksottimien olla kunnossa. Ja hei, mauton huumori voi olla myös hyvää huumoria. Älykkäät eivät paheksu sitäkään, vaan nauravat :D

Vierailija
26/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:22"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:06"]

Fiksu ihminen ei luota kehenkään. Eikä varsinkaan lääketieteeseen, tai valtioihin. Esim. EU on ollut selkeä floppi, se tehtiin sen vuoksi että byrokraatit saisivat enemmän töitä, ja sen vuoksi että pankkijärjestelmä saisi lypsettyä järjestelmästä enemmän rahaa irti. Jos ajatellaan missä mennään pieleen, niin kyse on pankkien lainoista, ottavat liikaa riskejä, ja myöntävät sellaisia lainoja joita eivät koskaan saa takaisin. Mutta sitten EU:ssa siirsivät pankkien huonot saatavat valtioiden piikkiin, eli nyt veronmaksajat saavat pankkien epäonnistumiset maksettaviksi. Eihän tämä ole toki uutta, Suomessa kävi samanlainen kriisi 80-luvulla, mutta mittasuhteet ovat kasvaneet EU:ssa ihan toisiin lukemiin, kun kyseessä on jopa biljoonista euroista. Ja huonosti on mennyt. Lääketiede taas on typerää tuolien siirtelyä kun Titanic uppoaa, bisnesmielessä tehty ala. 1900-luvun alusta alkaen, kun rikkaat pankkiirit keksivät lääketieteen, tilanne on mennyt sekä tieteen tasolla huonompaan suuntaan, niinkuin ihmisten terveyskin. Rokotteet eivät toimi (ei löydy vakuuttavia tutkimuksia), monet leikkaukset ovat hyödyttömiä, syöpähoidot eivät paranna, diabeteksen hoito ei toimi, ja jos totta puhutaan, ei moni muukaan asia.

[/quote]

niin off topic! Aloita oma ketjusi.

en ole itse mitenkään huippuälykäs. Toisinaan tunnen itseni tietyissä tilanteissa jopa hiukan tyhmäksikin. Tunnistan älykkäät ihmiset siitä kuinka he toisinaan ovat ajatuksellisesti askeleen muita edellä. He tuntuvat turhautuvan toisten jankkaamisiin ja ovat hiljaa. Lopussa selviää, tämä hiljaaolija ratkaisi asian jo ensimmäisellä puheenvuorollaan, toiset eivät vaan asiaa tajunneet silloin.
[/quote]

Ei off topic. Teissä ei ole älykkyyttä, jos ei näitä asioita osata tarkastella kriittisesti. Älykkyys on ennen kaikkea sitä että osaa redusoida monimutkaisia yksityiskohtia yksinkertaisiin loppupäätelmiin. Se osoittaa suurinta ymmärrystä asioista siinä mielessä että ymmärtää yksityiskohdat, mutta näkee myös ison kuvan.

Vierailija
27/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jauha paskaa ja parjaa muita ihmisiä jossain roskasakissa, tyypillisesti tupakkapaikalla. Erittäin harvinaista.

Vierailija
28/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:37"]

[/quote]

olen juuri tällainen! Mieleni liikkuu notkeasti ja yhdistelen salamannopeasti erilaisia asioita/laatuja. En ole kyllä mielestäni älykäs, mutta tilannetaju ja nopeat sutkautukset jotka osuvat naulan kantaan ja irroittavat naurut, ovat kyllä minun juttu. En ole ollenkaan niin nokkela kirjallisesti. 

Vierailija
29/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:55"]

Älykkyys, niin yliarvostettu ominaisuus tänäpäivänä! Kaikkea mitataan älyllä. Ihminen voi olla vaikka kuinka laiska, mielikuvitukseton, empatiakyvytön jne mutta kunhan on huippuälykäs, saa kaiken anteeksi. En ole ollenkaan vakuuttunut älyn erinomaisuudesta muihin olemuspuoliin nähden.

[/quote]

Minä taas olen sitä mieltä, että älyä ei arvosteta kovin paljon, vaan tärkeämpää ovat sosiaaliset taidot, fyysinen kunto ja ulkonainen menestys (esim. raha). Esimerkiksi ruokavaliosta ja treenaamisesta puhutaan koko ajan, mutta milloin viimeksi olet nähnyt vaikka lehdessä jutun siitä, miten voisi kehittää älyään? Työelämässäkin korostetaan, että täytyy olla "hyvä tyyppi" ja tulla toimeen kaikkien kanssa. En sano, etteivätkö nekin olisi tärkeitä ominaisuuksia, mutta älystä ei hirveästi meuhkata..

Vierailija
30/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 07:55"]

[/quote]

Minä taas olen sitä mieltä, että älyä ei arvosteta kovin paljon, vaan tärkeämpää ovat sosiaaliset taidot, fyysinen kunto ja ulkonainen menestys (esim. raha). Esimerkiksi ruokavaliosta ja treenaamisesta puhutaan koko ajan, mutta milloin viimeksi olet nähnyt vaikka lehdessä jutun siitä, miten voisi kehittää älyään? Työelämässäkin korostetaan, että täytyy olla "hyvä tyyppi" ja tulla toimeen kaikkien kanssa. En sano, etteivätkö nekin olisi tärkeitä ominaisuuksia, mutta älystä ei hirveästi meuhkata..
[/quote]

No nehän on ne typerät naistenlehdet joissa meuhkataan treenaamisesta ym. Älykäs ihminen lukee muutakin kuin pinnallisia juttuja.

Vierailija
31/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan asioita mitä muut eivät ( tai suurin osa).

Vierailija
32/148 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="07.02.2015 klo 08:37"]

[/quote]

[/quote]
Minäkin "julistautuiduin" osaksi heitä harvoja, jotka ei pidä itseään älykköinä. Mutta mullakin on tuo taito, mieheni yksi lempipiirre minussa onkin "nopea assosiaatiokyky" ja hän rakastaa ja samalla miten miten nopeasti pystyn yhdistelemään ja muistamaan ennen opittuja asioita ja liittämään niitä uusiin. Joskus tulee sitten salamannopeasti lista, miksi hänen uusin keksintönsä on hyvä ja millaisia haitta/vaarapuolia sillä on ja millä se olisi itseasiassa korvattavissa. Kauhea ilonpilaaja siis :(

t: 106

Vierailija
33/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan siitä että henkilö tietää paljon asioita, on laaja yleistietämys vähän joka asiasta. Hoksaa asioita nopeasti.

Ja kyllä olen itsekin :D

Vierailija
34/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, enpä tunnistanut itseäni ennenkuin menin opiskelijaporukan mukana testiin ja sain tulokseksi 157. Koulussa olin tavallinen kasin oppilas

Vierailija
35/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa punnita asioita eri kanteilta. Näkee kokonaiskuvan ja syyt sekä seuraukset. Osaa tulkita eri asioita ja näkee pintapuolista syvemmälle.

Vierailija
36/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoksaavaisuus ja erilaisten mielipiteiden hyväksyminen, suvaitsevaisuus, sanavalmius. Ymmärtää kokonaisuuden ja pienet yksityiskohdatkin.

Vierailija
37/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ehdottaa ongelmaan kuin ongelmaan useamman kuin yhden ratkaisun alle viiden sekunnin miettimisellä. Katsoo vaikka lyijykynää hetken ja osaa melkein heti kertoa millainen olisi lyijykynä 2.0.

Vierailija
38/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:42"]

Tunnistan siitä että henkilö tietää paljon asioita, on laaja yleistietämys vähän joka asiasta. Hoksaa asioita nopeasti.

Ja kyllä olen itsekin :D

[/quote]

Jos olisit oikeasti älykäs, ymmärtäisit, ettei ihminen voi itse määritellä älykkyyttään, koska ei pysty olemaan objektiivinen itseään kohtaan. Tyhmätkin pitävät itseään älykkäänä. 

Vierailija
39/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 20:48"]Hoksaavaisuus ja erilaisten mielipiteiden hyväksyminen, suvaitsevaisuus, sanavalmius. Ymmärtää kokonaisuuden ja pienet yksityiskohdatkin.
[/quote]
Olen eri mieltä, suvaisevaisuus ei liity älykkyyteen. Mutta nopeat hoksottimet liittyy.

Vierailija
40/148 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen testien mukaan älykäs, mutten juuri ollenkaan sellainen, mitä näissä viesteissä on kuvailtu. :) Olen kyllä suvaitsevainen ja osaan katsoa asioita eri suunnista. :)

Kaikki varmaan määrittelee älykkyyden omalla tavallaan. :) Mulle älykkyys on sekä loogista päättelykykyä, että käytännön tilanteissa pärjäämistä. On myös sosiaalista älykkyyttä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä