Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hammasharja mummolassa, anoppi ei ymmärrä

Vierailija
06.02.2015 |

Anoppi osti lapselle mummolaan hammasharjan kun oli n. 1,5 v. Ehkä kaksi kertaa vuodessa käy siellä yksin. Nyt lapsi jo 5 v ja anoppi olettaa että lapsen pitäisi harjata sillä ikivanhalla harjalla hampaitaan, eikä vaivaudu ostamaan uutta, saati huoli minun tuomia harjoja, koska siellä on se hänen ostamansa.
Aina kun menemme porukalla kaikki sinne, niin otan lapselle oman harjan mukaan ja pesen hänen hampaansa sillä ja anoppi tulee arvostelemaan miksi emme käytä sitä hänen ostamaansa.
Huoh

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:17"]

Peset hänen hampaansa? Eikö 5 v osaa itse pestä hampaitaan?

[/quote]

Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että vasta 10 vuotias on motorisesti valmis yksin pesemään hampaansa.

Vierailija
42/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yksi niitä syitä, joiden vuoksi meillä lapsenlapset ei vieraile mummolassa ilman vanhempia eikä mummolassa ole mitään lapsia varten. Joku palikka, joka on ollut kerran lapsen suussa jouluna, on maaliskuussa on sellainen bakteeripesäke, että terveystarkastaja joutuu desinfioimaan koko mummolan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän 10 minuuttia kiehuvassa vedessä riitä tuohon pöpöpelkoon, mutta luulisin minäkin että harja on jäänyt pieneksi lapsen kasvaessa.. Itse ostan lastenlapsille uudet harjat odottamaan aina kun tiedän että ovat tulossa - paitsi kesällä käyvät niin usein että säilytän niitä harjoja seuraavaa kertaa varten.

Vierailija
44/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on niin,että valtaosa 5-vuotiaista ei osaa hampaitaan pestä.Ei virallinen tutkimus.Perustuu työelämästä saatuun "Directly under your eyes" - kokemukseen. Aikuisten tarkistukset,joissa kurkataan suuhun metrin päästä ovat yhtä tyhjän kanssa.Ensin harjaa aikuinen ja sitten harjaa lapsi tai toisinpäin ja mieluiten siihen asti,kun muuttavat pois kotoa.

Vierailija
45/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan valvonut lasteni hampaidenpesua. Sillä on ollut seurauksensa: kolmesta lapsesta kaksi on joutunut toistuvasti käymään hammaslääkärissä jopa kuukauden välein. Tosin oikomishoidosssa. Reikiä ei ole yhtäkään.

Vierailija
46/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt huomioon, että taaperoille on ihan omat hammasharjat. Niissä hammasharjan paketeissa lukee esim. "1-2 v."

Vierailija
47/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasharjan voi keittää. 

Vierailija
48/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:19"]

Peukuttakaa ylös te jotka ihan oikeasti pesisitte hampaanne neljä vuotta vanhalla harjalla? Vaikkakin muutaman kerran vuodessa?

[/quote]

Mulla on meikkipussissa mukana kulkeva hammasharja useita vuosia vanha, sitä tulee käytettyä korkeintaan kahdesti vuodessa. Mitä kamalaa mulle nyt pitäisi sen käytöstä seurata?

Vierailija
49/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:46"]

Tuossa on kyllä jo se ongalma, että se taaperon suuhun sopiva harja ei ole enää 5v ikäiselle oikeanlainen. Harja vaihtoon, oli käytetty ahkeraan tai ei. Meillä on kyllä aina omat hammasharjat mukana, ei niitä mummoloissa säilytetä erikseen, kun kuitenkin ovat ihan kuluvaa tavaraa.

[/quote]

Sillä ei ole mitään väliä kunhan kotona, päivittäisessä käytössä oleva harja on oikeanlainen. 

Vierailija
50/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:45"]Ap tässä. Minä tarkennan nyt kun en sitä tehnyt aloitusviestissäni.

Eli.
Lapsi on yleensä noin pari kertaa vuodessa mummolassa. Joskus viikon putkeen.
Käymme myös kerran kuussa viikonlopun verran ja alkuvuosina kun harja sinne ostettiin, niin käytti tietysti sitä. Mutta nyt viimeiset kaksi vuotta olen ottanut sinne oman harjan mukaan tai jos menee yksin, niin laittanut sinne lapselle uuden harjan mukaan. Mutta sitä ei käytetä, vaan sitä vanhaa. Eli harjalla om harjattu useamman kerran kuin pari kertaa vuodessa. Tajusitteko?
Ja toisekseen, lapsi harjaa hampaitaan itse, koska haluaa, mutta minä pesen ne sen jälkeen vielä kunnolla ja kokonaan, koska se nyt on sanomattakin selvää, ettei 5-vuotias osaa niitä kunnolla puhdistaa.
Ja kun lapsi on yksin mummolassa, tai menee mummon kanssa iltapesulle, niin hän ei harjaa lapsen hampaita, koska lapsi muka pesee ne itse niin hyvin.
[/quote]
Aina nämä provot alkaa jälkikäteen lisäilemään omaksi parhaakseen lisäinfoa. Tämän olisi ihan hyvin voinut laittaa jo aloitukseen, niin ehkä olisi kommentoitu järkevämmin, jos siis olisi aito tarina. Mutta siis tästä provon tunnistaa.

Vierailija
51/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykysuositus on että aikuinen on vastuussa lapsensa hampaiden harjaamisesta 10 vuotiaaksi asti. 5vee ei todellakaan osaa pestä itse. T. Hammaslääkäri

Vierailija
52/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:19"]

Peukuttakaa ylös te jotka ihan oikeasti pesisitte hampaanne neljä vuotta vanhalla harjalla? Vaikkakin muutaman kerran vuodessa?

[/quote]

Kyllä. En mä muista milloin olisin matkahammasharjani vaihtanut, enkä ole vielä kuollut sitä käytettyäni.

Typerää hysteriaa taas ap:lta. Aivan helvetin turha riita.

Vierailija
53/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos sen harjan keittää niin taatusti on puhdas ja bakteeriton. Ihan käyttökelpoinen on. Eri asia sitten, jos harja on liian pieni nykyään tai haurastunut.

Vierailija
54/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]

Harjahan suositellaan vaihdettavaksi suurinpiirtein joka vuodenajan vaihtuessa. Pitkään samaa harjaa käyttäneillä on kädessään tiskirätin veroinen bakteeripesäke. Ei se ole mikään hiusharja jolla voi huoletta sutia vaihtamatta pitkiin aikoihin. http://www.tohtori.fi/?page=3177789&id=3700370

[/quote]

Harja suositellaan vaihtamaan, koska käytössä se kuluu ja harjakset osoittaa joka ilmansuuntaan.... Harjaa jota käytetään 2 kertaa vuodessa pääsee saamaan käyttömäärään (2 x vrk x 3 kk) suunnilleen 100 vuodessa.

Vauvan ja 5-vuotiaan harjat tosin on jo erikokoiset.

Vierailija
55/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 15:00"]

Nykysuositus on että aikuinen on vastuussa lapsensa hampaiden harjaamisesta 10 vuotiaaksi asti. 5vee ei todellakaan osaa pestä itse. T. Hammaslääkäri

[/quote]

Just... meidän eskarilainen sai kehuja hammaslääkäriltä taitavasta ja huolellisesta harjankäytöstä (pesi siis hampaansa siinä lääkärin nähden). Seuraavassa virkkeessää vannotettiin että vanhempien kuuluu pestä lapsen hampaat kunnes lapsi suunnilleen täysi-ikäinen. Ihme tuuliviiri.

Vierailija
56/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Harjahan suositellaan vaihdettavaksi suurinpiirtein joka vuodenajan vaihtuessa. Pitkään samaa harjaa käyttäneillä on kädessään tiskirätin veroinen bakteeripesäke. Ei se ole mikään hiusharja jolla voi huoletta sutia vaihtamatta pitkiin aikoihin. http://www.tohtori.fi/?page=3177789&id=3700370"

Joo, jos sitä käytetään. Hammasharja joka on ollut käyttössä jo muutaman kerran, on huomamattavasti suurempi bakteeripesäke, kuin pari vuotta sitten ostettu ja käyttetty, sillä pahimmatkin bakteerit kuolevat muutamassa päivässä, ellei niillä ole kasvualustaa. Muussa tapauksessa olisimme jo kuolleet sukupuuttoon, jos ne eläisivät vuosikausia.  Siinä mielessä hammasharjaa on turvallista käyttää, mutta lasten hammasharjat olisi hyvä valita iän mukaan. Bakteerikammoisten pitäisi olla enemmänkin huolissaan ympäristönvaikutuksista, jos tuhlaamme luonnonvaroja, jos muovinen hammasharja päätyy luontoon, niin se säilyy muuttumattoman vielä silloinkin kun lapsi on aikuinen.

Vierailija
57/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin vanha harjaon varmaan jo ihan väärän kokoinenkin! Ja ne bakteerit, vaikkei kovassa käytössä olekaan ollut...
Tiputtakaa anopin nähden vahingossa pönttöön se.

Vierailija
58/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:13"]Eihän se harja siitä miksikään mene jos pari kertaa vuodessa käyttää. [/quote] Niin vuodesta toiseen mätänee kaapissa/mukissa, täynnä bakteereja. Taatusti menee.

[/quote]

Jos harja säilytetään siten, että se kuivahtaa nopeasti kokonaan käytön jälkeen, en näkisi tuossa suurta riskiä. Toisaalta, hammasharjat eivät ole kalliita, joten ongelma taitaa olla perimmiltään anopin vallankäytöllinen.

t. Suuhygienisti

Vierailija
59/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 14:46"]

Enpä ole koskaan valvonut lasteni hampaidenpesua. Sillä on ollut seurauksensa: kolmesta lapsesta kaksi on joutunut toistuvasti käymään hammaslääkärissä jopa kuukauden välein. Tosin oikomishoidosssa. Reikiä ei ole yhtäkään.

[/quote]

Ientulehdusta taitaa kuitenkin olla. Karies (=reiät) eivät ole suinkaan ainut ongelma, vaan suurempi syy menettää hampaansa on iensairaudet.

Vierailija
60/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:17"]

Peset hänen hampaansa? Eikö 5 v osaa itse pestä hampaitaan?

[/quote]

Kyllä meille hamaslääkäri sanoi, että 10-vuotiaaseen asti on aikuisen pestävä lapsen hampaat koska lapset vaan ei osaa tehdä sitä kunnolla.

Minkähänlaiset mätähampaat sunkin penikoilla on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi