Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hammasharja mummolassa, anoppi ei ymmärrä

Vierailija
06.02.2015 |

Anoppi osti lapselle mummolaan hammasharjan kun oli n. 1,5 v. Ehkä kaksi kertaa vuodessa käy siellä yksin. Nyt lapsi jo 5 v ja anoppi olettaa että lapsen pitäisi harjata sillä ikivanhalla harjalla hampaitaan, eikä vaivaudu ostamaan uutta, saati huoli minun tuomia harjoja, koska siellä on se hänen ostamansa.
Aina kun menemme porukalla kaikki sinne, niin otan lapselle oman harjan mukaan ja pesen hänen hampaansa sillä ja anoppi tulee arvostelemaan miksi emme käytä sitä hänen ostamaansa.
Huoh

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän First World Problem -palkinto on nyt ap:n. Onnea ja tsemppiä!

Vierailija
22/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]Kai nyt normaali 5v pesee hampaansa pääosin itse. Vanhemmat sitten tarkistaa ja viimeistelee. En nyt tiedä ketään niin avutonta viisvuotiasta joka ei itse ollenkaan pesisi...
[/quote]

Ap tässä. Lapsi osaa pestä itse, mutta minä pesen ne silti. Eli lapsi pesee ja harjaa ensin jja minä käyn sen jälkeen suun vielä läpi harjalla, koska ei taatusti osaa kunnollla joka kolkasta pestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]

Harjahan suositellaan vaihdettavaksi suurinpiirtein joka vuodenajan vaihtuessa. Pitkään samaa harjaa käyttäneillä on kädessään tiskirätin veroinen bakteeripesäke. Ei se ole mikään hiusharja jolla voi huoletta sutia vaihtamatta pitkiin aikoihin. http://www.tohtori.fi/?page=3177789&id=3700370

[/quote]

Sen voi PESTÄ sen lähes käyttämättömän harjan. Voi teitä uusavuttomia...

Vierailija
24/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeasti kun nyt noin pieni juttu on kyseessä niin miksi edes alkaa nillittää moisesta? Jos lapsi muutenkin käy mummolassa harvoin niin mitä väliä vaikka pesisi hampaat sillä vanhalla harjalla kun se ei kuitenkaan ole mikään käytössä kulunut päivittäin käytettävä harja. Lapsi ei siitä mitenkään vaurioidu vaikka mummolassa olevalla harjalla pesisi hampaat.

minullakin on äitini luona hammasharjat mulle ja lapselle. Olen ne sinne joskus pari vuotta sitten vienyt ja edelleen käytetään niitä jos yökylään sinne mennään. ja hampaat on pysyny ehjinä ja puhtaina eikä ole tullut minkäänlaisia vaurioita.

Vierailija
25/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]

Harjahan suositellaan vaihdettavaksi suurinpiirtein joka vuodenajan vaihtuessa. Pitkään samaa harjaa käyttäneillä on kädessään tiskirätin veroinen bakteeripesäke. Ei se ole mikään hiusharja jolla voi huoletta sutia vaihtamatta pitkiin aikoihin. http://www.tohtori.fi/?page=3177789&id=3700370

[/quote]

Haloo. Tuossa oli kyse päivittäin käytössä olevasta harjasta. Tietysti se kuluu 3-4 kuukaudessa kun käyttökertoja on jo parisataa.

Vierailija
26/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:17"]

Peset hänen hampaansa? Eikö 5 v osaa itse pestä hampaitaan?

[/quote]

Vanhempia suositellaan auttamaan lapsia harjauksessa 8–10 ikävuoteen saakka. Harjauksen lopuksi aikuisen tulee tarkistaa harjauksen tulos ja harjata vielä kertaalleen kaikki hampaat puhtaaksi.

että joo, ei

Vierailija
27/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]Kai nyt normaali 5v pesee hampaansa pääosin itse. Vanhemmat sitten tarkistaa ja viimeistelee. En nyt tiedä ketään niin avutonta viisvuotiasta joka ei itse ollenkaan pesisi... [/quote] Ap tässä. Lapsi osaa pestä itse, mutta minä pesen ne silti. Eli lapsi pesee ja harjaa ensin jja minä käyn sen jälkeen suun vielä läpi harjalla, koska ei taatusti osaa kunnollla joka kolkasta pestä.

[/quote]

Eli siis lapsi pesee kuitenkin? Annoit ymmärtää että sinä vain peset.

Vierailija
28/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:17"]

Peset hänen hampaansa? Eikö 5 v osaa itse pestä hampaitaan?

[/quote]

Vanhempia suositellaan auttamaan lapsia harjauksessa 8–10 ikävuoteen saakka. Harjauksen lopuksi aikuisen tulee tarkistaa harjauksen tulos ja harjata vielä kertaalleen kaikki hampaat puhtaaksi.

että joo, ei

[/quote]

Auttaminen ja tarkistaminen on ihan eri asia kuin se että lapsi ei pese itse ollenkaan. Sellaisiakin lapsia on, menee vaan suu auki äidin luon ja äitimami harjaa kaiken. Samat lapset varmaan pyyhkityttää äidillä peppunsakin kouluikään asti.

Vierailija
29/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha hammasharja hyiiii, en pystynyt lukea tätä ketjua tulee oksennus ihan just.

Vierailija
30/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]Kai nyt normaali 5v pesee hampaansa pääosin itse. Vanhemmat sitten tarkistaa ja viimeistelee. En nyt tiedä ketään niin avutonta viisvuotiasta joka ei itse ollenkaan pesisi... [/quote] Ap tässä. Lapsi osaa pestä itse, mutta minä pesen ne silti. Eli lapsi pesee ja harjaa ensin jja minä käyn sen jälkeen suun vielä läpi harjalla, koska ei taatusti osaa kunnollla joka kolkasta pestä.

[/quote]

[/quote] "lapsen pitäisi harjata sillä ikivanhalla harjalla hampaitaan"

Vierailija
31/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]

[/quote]

Haloo. Tuossa oli kyse päivittäin käytössä olevasta harjasta. Tietysti se kuluu 3-4 kuukaudessa kun käyttökertoja on jo parisataa.
[/quote]

Haloo vain itsellenne, enpä tunkisi suuhuni harjaa missä on bakteerikantaa niin pitkältä ajalta.

Vierailija
32/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:30"]

[/quote]

[/quote]

"minä pesen hänen hampaansa"

Vierailija
33/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, harjaa suositellaan vaihdettavaksi nelisen kertaa vuodessa. Tuota noin, aloituksen harja siis olisi pitänyt vaihtaa kahdesti vuodessa kerran käytettynä ja kahdesti niin, ettei olisi käytetty lainkaan. Jos harja vaihdetaan neljästi vuoteen, on sillä pitänyt jynssätä hampaitaan ainakin kolmesti päivässä, jotta se olisi niin kulunut, että pitäisi vaihtaa. Nykymateriaalit ovat varsin kestäviä ja ei niihin mitään suurta basilliskopesää muodostu, jos tahnaa ei käytetä ylettömästi ja jos harja huuhdellaan kunnolla jokaisen pesun jälkeen ja pannaan hammasmukiin harjaspää ylöspäin, jolloin vesi ei jää harjasten tyveen, vaan valuu pois. Se, miltä harja näyttää, on siis mitä suurimmassa määrin kiinni siitä, miten harjan käyttäjä toimii. Kai sillä tenavalla on muuten mummolassa myös oma hammasmuki? Hämmästyttää, kun monessa huushollissa perheen kaikki hammasharjat töröttävät samassa mukissa. Hyi, en halua käyttää kenenkään muun harjaa enkä mukia.

Vierailija
34/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasharjahan suositellaan muutenkin desnfioitavan esim. kiehauttamalla vatsatautien ja muiden infektioiden yhteydessä.

Vierailija
35/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Minä tarkennan nyt kun en sitä tehnyt aloitusviestissäni.

Eli.
Lapsi on yleensä noin pari kertaa vuodessa mummolassa. Joskus viikon putkeen.
Käymme myös kerran kuussa viikonlopun verran ja alkuvuosina kun harja sinne ostettiin, niin käytti tietysti sitä. Mutta nyt viimeiset kaksi vuotta olen ottanut sinne oman harjan mukaan tai jos menee yksin, niin laittanut sinne lapselle uuden harjan mukaan. Mutta sitä ei käytetä, vaan sitä vanhaa. Eli harjalla om harjattu useamman kerran kuin pari kertaa vuodessa. Tajusitteko?
Ja toisekseen, lapsi harjaa hampaitaan itse, koska haluaa, mutta minä pesen ne sen jälkeen vielä kunnolla ja kokonaan, koska se nyt on sanomattakin selvää, ettei 5-vuotias osaa niitä kunnolla puhdistaa.
Ja kun lapsi on yksin mummolassa, tai menee mummon kanssa iltapesulle, niin hän ei harjaa lapsen hampaita, koska lapsi muka pesee ne itse niin hyvin.

Vierailija
36/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on yleensä pari kertaa vuodessa YKSIN (ilman minua, isäänsä ja sisarustaan) mummolassa tarkoitin. T.ap

Vierailija
37/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kyllä jo se ongalma, että se taaperon suuhun sopiva harja ei ole enää 5v ikäiselle oikeanlainen. Harja vaihtoon, oli käytetty ahkeraan tai ei. Meillä on kyllä aina omat hammasharjat mukana, ei niitä mummoloissa säilytetä erikseen, kun kuitenkin ovat ihan kuluvaa tavaraa.

Vierailija
38/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:30"]

[/quote]

[/quote]

"minä pesen hänen hampaansa"

[/quote] Kyllä, mutta missään hän ei sanonut, että vain hän hoitaa. Meilläkin on esim. nelivuotiaan kanssa tehty niin, että aikuinen pesee aamulla ja lapsi itse illalla.

Vierailija
39/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elämässäsi muut asiat kunnossa?

Oikeasti, lapsi 1-2 krt vuodessa mummolassa ilman sinua ahdistut hammasharjasta.

Lapsesi ei kuole eikä vahingitu siitä että hampaat harjataan kyseisellä harjalla sen muutaman kerran. Kuivassa paikassa säilytetyssä harjassa ei bakteerit kasva. Ja vaikka kasvaakin niin siihen ei tappajabakteereita tule.

Rentoudu nyt hyvä nainen ne hetket kun lapsesi on yökylässä ilman sinua.

Vierailija
40/62 |
06.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:22"]Kai nyt normaali 5v pesee hampaansa pääosin itse. Vanhemmat sitten tarkistaa ja viimeistelee. En nyt tiedä ketään niin avutonta viisvuotiasta joka ei itse ollenkaan pesisi...
[/quote]
Mulle on kyllä sanottu, että vanhempien olisi hyvä valvoa hampaidenpesua 10-vuotiaaksi. Mä teen niin. Usein pesenkin eskarin hampaat jos on kiire.

Tämä siksi, että itse valuttelin hanaa suljettujen ovien takana ja sillä oli seurauksensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi