Jäätkö saikulle vaikka et ole sairas?
Kommentit (125)
Ei se pomo oikeasti ollut huolissaan. Esitti vaan, koska rooliin kuuluu. Älä odota saavasi palkankorotusta samaan tahtiin kun muut.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:04"]
Vai ottaako vaan päähän, että joku on sinua tunnollisempi työntekijä ja näyttää väärää mallia tulemalla töihin sen sijaan, että jäisi kotiin makaamaan.. Jos vaikka esimerkki tarttuu ja pienessä nuhassa tai yskässä tullaan töihin. Sairaalat poislukien nuha ei ole syy jäädä kotiin.
[/quote]
ja tämä Urpo peukuttaa vielä itseään täällä.
Wn ole koskaan turhaan pois. Nyt viime aikoina olen vihdoin oppinut sen, ettei kannata mennä puolikuntoisena tartuttamaan muita ja pitkittämään tautia, jos ei voimat riitä kuitenkaan töiden tekoon. Tauti menee yleensä nopeammin ohi, kun lepää sen päivän tai pari. Koskaan en ole turhaan jäänyt kotiin, mieluummin mennyt sairaanakin töihin, joka ei sekään ole hyvä kenellekään. Tosin edestäni löydänkin kaikki työt, jos olen pois.
En ole koskaan jäänyt, mutta tänään oli kyllä lähellä. Alkuvuosi on ollut todella rankka töihin liittymättömistä syistä, vaikka täytyy myöntää että on se sinnekkin päin heijastunut eikä ole mennyt ihan putkeen mun osaltani hommat viime aikoina. Nyt kaiken muun lisäksi mies sairastui ja on ollut kohta viikon sairaalassa. En saa nukuttua kun muutaman tunnin yössä. Asiat vaan pyörii mielessä. Tänään oli sängystä ylös pääseminen kyllä niin tuskaista että mietin pariinkin kertaan voinko hyvällä omallatunnolla ilmottautua sairaaksi. Onneksi on perjantai niin huomenna saa aamulla nukkua (jos ei lapset herätä).
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:10"]
Ei se pomo oikeasti ollut huolissaan. Esitti vaan, koska rooliin kuuluu. Älä odota saavasi palkankorotusta samaan tahtiin kun muut.
[/quote]
korotuksista viis, vapaa on tärkeämpää!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:13"]
En ole koskaan jäänyt, mutta tänään oli kyllä lähellä. Alkuvuosi on ollut todella rankka töihin liittymättömistä syistä, vaikka täytyy myöntää että on se sinnekkin päin heijastunut eikä ole mennyt ihan putkeen mun osaltani hommat viime aikoina. Nyt kaiken muun lisäksi mies sairastui ja on ollut kohta viikon sairaalassa. En saa nukuttua kun muutaman tunnin yössä. Asiat vaan pyörii mielessä. Tänään oli sängystä ylös pääseminen kyllä niin tuskaista että mietin pariinkin kertaan voinko hyvällä omallatunnolla ilmottautua sairaaksi. Onneksi on perjantai niin huomenna saa aamulla nukkua (jos ei lapset herätä).
[/quote]
Raahaat lapsiasi tarhaan muiden hoidettavaksi, vaikka olisit aivanhyvin voinut pitää vapaapäivän ja nukkua kotona sekä käydä katsomassa sairasta puolisoasi. Kyllä minä olisin tuosta jo sairaslomalapun kirjoittanut!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:43"]Naapurin mies kävi juuri hakemassa kuukauden sairasloman kun hermostui pomolleen. Ylpeänä sitä vielä kehuskeli, kuinka helposti irtosi kuukausi ja aikoo yrittää lisääkin saada. Burn outin valehteli syyksi. Kokee tekevänsä ihan oikein kun kerran pomo on vittumainen ja systeemi tämän mahdollistaa. Aika hiljaiseksi kyllä vetää. Melkein toivoisin että nämä huijarit sairastuisivat oikeasti jos kerran sairaslomalle haluavat.
[/quote]
Burn outista ei taideta maksaa sairaspäivärahoja, kai jotain Kelan tukea saa. Kaikki saikut ei siis välttämättä palkallista. Ja kun on vuoden aikana ollut samasta diagnoosista 5vk saikulla niin tippuu Kelan tuille. Itse en huvikseen tällaisia saikkuja ottaisi.
En. Olen iloinen jos edes on töitä tarjoilla.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:43"]Naapurin mies kävi juuri hakemassa kuukauden sairasloman kun hermostui pomolleen. Ylpeänä sitä vielä kehuskeli, kuinka helposti irtosi kuukausi ja aikoo yrittää lisääkin saada. Burn outin valehteli syyksi. Kokee tekevänsä ihan oikein kun kerran pomo on vittumainen ja systeemi tämän mahdollistaa. Aika hiljaiseksi kyllä vetää. Melkein toivoisin että nämä huijarit sairastuisivat oikeasti jos kerran sairaslomalle haluavat. [/quote] Burn outista ei taideta maksaa sairaspäivärahoja, kai jotain Kelan tukea saa. Kaikki saikut ei siis välttämättä palkallista. Ja kun on vuoden aikana ollut samasta diagnoosista 5vk saikulla niin tippuu Kelan tuille. Itse en huvikseen tällaisia saikkuja ottaisi.
[/quote]
höpöhöpö! Tottakai maksetaan ihan siinä missä kantaluupiikistäkin!
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:13"]
Esimiehen näkökulmaa. Olen pidetty esimies, saan kiitosta alaisiltani ja poikkeuksetta hyvät esimiesarviot. Mielestäni olen reilu ja oikeudenmukainen, jämäkkäkin. Yksi asia raivostuttaa minua yli kaiken, nimityäin ylenpalttiset saikuttajat. Näillä ei ole mitään perussairautta tai muuta pätevää syytä vaan flunssaa, vatsatautia, korvakipua, selkäsärkyä syynä vaihdellen.
Meillä saa normaalisti olla poissa muutaman päivän ilman lääkärintodistusta, mutta näiltä saikuttajilta vaadin todistuksen jokaisesta päivästä. Se yleensä vähentää sairastelua. Nimet ovat visusti mielessä tulevaisuuden vähennystarpeita varten, omaa oksaansa siis sahaavat. Pidän kiinni ahkerista ja luotettavista työntekijöistä mieluummin.
Saikkuhuijaus on ihan sama juttu kuin veisi rahaa työnantajan kassasta. Epärehellisen ihmisen tapa toimia. Varastavatkohan kaupasta tavaraa ja ovatko muutoinkin luonteiltaan huijareita? En arvosta.
[/quote]
olet asenteinesi vielä pulassa kun työntekijäksi avaa hiukan antipatioitaan kiusaavaa esimiestään kohtaan työterveydessä. Sori vaan, mutta siihen loppui sinun kukkoilusi ja maksat vielä piiiitkän pennin kusipäisyydestäsi.
Niin, mitenkähän avaa ja miten kostautuu? Ei ole juridisia perusteita ja pidän huolen, ettei tulekaan.
Niin onkin TODISTUS. Jos sellainen on esittää, on tietenkin ihan selvää, että saikkua pidetään. Mutta jotkut aina käyttävät hyväkseen sitä tosiasiaa, ettei työnantaja välttämättä vaadi ensimmäiseltä päivältä todistusta. Tästä syystä työnantaja voi vaatia todistuksen. Ja eikös ole ihan hyvä asia, että sairas menee työterveyshuoltoon, lääkäri tutkii sairauden ja arvioi sairausloman tarpeen?
En koskaan niputtaisi lintsareiden joukkoon ihmisiä, joilla on vakavia ja/tai kroonisia sairauksia. Todella kurjaa, että toivot minulle sellaista. Oletkohan ihan tasapainoinen?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 21:43"]Naapurin mies kävi juuri hakemassa kuukauden sairasloman kun hermostui pomolleen. Ylpeänä sitä vielä kehuskeli, kuinka helposti irtosi kuukausi ja aikoo yrittää lisääkin saada. Burn outin valehteli syyksi. Kokee tekevänsä ihan oikein kun kerran pomo on vittumainen ja systeemi tämän mahdollistaa. Aika hiljaiseksi kyllä vetää. Melkein toivoisin että nämä huijarit sairastuisivat oikeasti jos kerran sairaslomalle haluavat. [/quote] Burn outista ei taideta maksaa sairaspäivärahoja, kai jotain Kelan tukea saa. Kaikki saikut ei siis välttämättä palkallista. Ja kun on vuoden aikana ollut samasta diagnoosista 5vk saikulla niin tippuu Kelan tuille. Itse en huvikseen tällaisia saikkuja ottaisi.
[/quote]
höpöhöpö! Tottakai maksetaan ihan siinä missä kantaluupiikistäkin!
[/quote]
sairausajan palkan maksaminen edellyttää lääkärintodistuksen, jossa on lääketieteellinen tautiluokitus. Se ilmaistaan todistuksessa ICD-koodilla. Koodin mukaan sairausloma hyväksytään palkallisena tai palkattomana.
Tautiluokituksen F-koodit (liittyvät erilaisiin elämäntilanteiden stressitekijöihin ja häiriöihin) eivät välttämättä oikeuta sairausajan palkkaan. Työtuomioistuimen ratkaisukäytännössä on kuitenkin katsottu, että masennukseksi diagnosoidut sairaudet – masennustila (F32), toistuva masennus (F33), pitkäaikainen masennus (F34.1), keskivaikea masennus (F32.1) ja vaikea masennus (F32.2) – oikeuttavat palkalliseen sairauslomaan.
Pääsääntöisesti diagnoosit, jotka kuuluvat Z-alkuisiin koodeihin eivät oikeuta palkalliseen sairauslomaan. Merkittävin näistä on työuupumus tai sitä vastaavina burn-out, uupumus, exhaustio, stressi (Z73.0).
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 08:53"]
En ollut 5 vuoteen kertaakaan pois töistä, en edes nuorempana tiennyt, että sairaspäivästä saa palkan. Olin siis nenä valuen aina töissä. Nykyään jään pois, jos pienikin flunssa. Sellainen on tosin 1-2 kertaa vuodessa ja oon max 2pv pois. Unettomien öiden vuoksi oonkin ollut sit enempi pois.
[/quote]
tyhmä pää ja kärsii koko ruumis.
Unettomuus ei ole sairaus. Lusmuilua tuollanen: nukuin huonosti-en mene töihin-ajattelu. Työkaverisi nukkuvat myös huonosti. Sinun vuoksesi!
Joudun sinne töihin menemään välillä kuitenkin vaikka saikkulappu olisikin, joten ei tuu turhaan saikutettua.
Ei siinä ampuisi kuin itseään jalkaan, mun töitä ei kukaan tee sillä aikaa kun oon kipeänä.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="06.02.2015 klo 08:53"]
En ollut 5 vuoteen kertaakaan pois töistä, en edes nuorempana tiennyt, että sairaspäivästä saa palkan. Olin siis nenä valuen aina töissä. Nykyään jään pois, jos pienikin flunssa. Sellainen on tosin 1-2 kertaa vuodessa ja oon max 2pv pois. Unettomien öiden vuoksi oonkin ollut sit enempi pois.
[/quote]
tyhmä pää ja kärsii koko ruumis.
Unettomuus ei ole sairaus. Lusmuilua tuollanen: nukuin huonosti-en mene töihin-ajattelu. Työkaverisi nukkuvat myös huonosti. Sinun vuoksesi!
[/quote]
Haluisitko esim. että olisit leikkauspotilaana sellaisella lääkärillä, joka ei olisi nukkunut 48 tuntiin? Teen lähes yhtä vastuullista työtä ja kyllä vaan pahoja virheitä on uhannut tulla jo 24h valvomisella.
Auton ratissa se vasta kivaa on ku kroppa päättää vetää vihdoin ne päikkärit parin yön valvomisen jälkeen.
Saan myös aina sijaisen työhöni, joten kollegat eivät kärsi.
Viestin 49 kirjoittaja
En missään nimessä. Olen opettaja. Kollegat joutuvat valvomaan luokkiani poissaolon ajan, asioissa ei kuitenkaan edetä, tunti- ja jaksosuunnitelma menee saman tien sekaisin, hommat seisovat. Rokulipäivät tietävät töiden moninkertaistumista. Meillä jäädään kotiin vasta, kun on totaalisesti pää kainalossa.
Ehkä tässä onkin eri meidän ja muiden välillä. Muut ottavat rokulia ja omaa lomaa ja pitävät "lakisääteiset sairauslomansa", sillähän sitä vapaata tulee yhtä paljon kuin opettajillekin.
En koskaan, nautin työstäni.