Glasgowin ilmastokokouksen tuloksia: sähköauto vastatuulessa. Maalitolppaa siirretty, Toyota ja VW irti julistuksesta.
Aki Toyoda: ”Vihollinen on hiili, eivät polttomoottorit”. Vaikka Toyotalla on sähköautomallisto, he panostavat vahvasti myös vetyyn ja polttomoottoreihin.
Glasgowin ilmastokokouksessa lobbareina olevat suuret autotehtaan joutuivat siirtämään julistustaan polttomoottoreiden lopetusilmoituksesta vuoteen 2040, tähän mennessä puhuttu pääasiassa vuodesta 2035. Toyota ja Volskwagen irtaantuvat tästä, he eivät usko yksistään sähköautojen olevan ratkaisu.
Moni asiantuntija täälläkin on se kertonut, on mahdotonta että norsunpainoinen ja luonnonvaroja rankasti tuhoava sähköauto voisi syrjäyttää polttomoottorit. Näemme lisää merkkejä tästä, odotellaan.
Kommentit (171)
Pitäis lopettaa tämä näpertely ja panostaa siihen ydinenergiaan. Fuusion kehittämiseen lisää voimavaroja nyt heti. Siirtymäajalla lämmöntuotto SMR-reaktoreilla.
Fuusio mahdollistaa käytännössä loputtomasti puhdasta energiaa. Tästä voi lohkaista sitten osan vaikka hiilen poistamiseen ilmakehästä. Ei tarvitse kurjistaa nykyistä elämäntapaa vaan kurottautua kohti ratkaisua.
Hiilineutraalius ei tarkoita sitä, että ihmisellä on yksi vaihtoehto vaan vaihtoehtojen pitäminen avoimina, sanoo Toyotan päämies. Hän on erittäin arvostettu autotehtaan osakkeen omistaja ja johtaja. Hän ei ole palkkajohtaja, jonka on mentävä lauman mukana, optio-rahat silmissä kiiluen.
Vihreät opetelleet yhden lauseen "sähköauto pelastaa", eivätkä osaa katsoa muita vaihtoehtoja
Ei taida aivokapasiteetti riittää kuin yhteen asiaan, mikä lienee syönyt aivosolut?
Se nyt on täysin varmaa, että bensa-autojen valmistus tulee loppumaan seuraavan parin vuosikymmenen aikana lähes kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis lopettaa tämä näpertely ja panostaa siihen ydinenergiaan. Fuusion kehittämiseen lisää voimavaroja nyt heti. Siirtymäajalla lämmöntuotto SMR-reaktoreilla.
Fuusio mahdollistaa käytännössä loputtomasti puhdasta energiaa. Tästä voi lohkaista sitten osan vaikka hiilen poistamiseen ilmakehästä. Ei tarvitse kurjistaa nykyistä elämäntapaa vaan kurottautua kohti ratkaisua.
Kumma kyllä fuusiovoimasta ei enää puhuta, unohdettu asia. Taisi olla 80-luvulla kun sanottiin, että kestää 50 vuotta fuusioreaktorin käytännönsovelluksien saaminen. Ei ole paljon enää aikaa siihen tavoitteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vihreät opetelleet yhden lauseen "sähköauto pelastaa", eivätkä osaa katsoa muita vaihtoehtoja
Ei taida aivokapasiteetti riittää kuin yhteen asiaan, mikä lienee syönyt aivosolut?
Vähitellen hitaampikin vihreä alkaa ymmärtää mistä kyse. Sähköauto on 1,5..2 kertaa kalliimpi kuin vastaava polttomoottoriauto ja kestää puolet vähemmän. Ja akusto valmistettu valtavalla hiilikuormituksella ja luonnonvarojen tuhlaamisella.
Autoteollisuus ja sen perässä oleva jälkiteollisuus tykkää tästä tuhlaavasta autojen romutusnopeudesta.
Luonto ei tykkää, mutta kuka siitä välittää kun vaan sanotaan sana: sähköauto
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis lopettaa tämä näpertely ja panostaa siihen ydinenergiaan. Fuusion kehittämiseen lisää voimavaroja nyt heti. Siirtymäajalla lämmöntuotto SMR-reaktoreilla.
Fuusio mahdollistaa käytännössä loputtomasti puhdasta energiaa. Tästä voi lohkaista sitten osan vaikka hiilen poistamiseen ilmakehästä. Ei tarvitse kurjistaa nykyistä elämäntapaa vaan kurottautua kohti ratkaisua.
Kumma kyllä fuusiovoimasta ei enää puhuta, unohdettu asia. Taisi olla 80-luvulla kun sanottiin, että kestää 50 vuotta fuusioreaktorin käytännönsovelluksien saaminen. Ei ole paljon enää aikaa siihen tavoitteeseen.
Se olisi jo täällä jos "pahaa ydinvoimaa" ei olisi vastustettu.
Vierailija kirjoitti:
Hiilineutraalius ei tarkoita sitä, että ihmisellä on yksi vaihtoehto vaan vaihtoehtojen pitäminen avoimina, sanoo Toyotan päämies. Hän on erittäin arvostettu autotehtaan osakkeen omistaja ja johtaja. Hän ei ole palkkajohtaja, jonka on mentävä lauman mukana, optio-rahat silmissä kiiluen.
Toyotan ja Volkkarin irtaantuminen sähköuskoivaisten joukosta on erittäin merkittävä asia. Täällä oltu vaan hiljaa vaikka asia tiedetty jo 2 päivää?!
Tuossa puhutaan siitä milloin globaalisti siirrytään pois polttomoottoriautoista. Meillä taas on kyse siitä milloin EU:n alueella ja EU:n päätöksellä siirrytään pois niistä. Nämä ovat kaksi eri asiaa ja autovalmistajat tietenkin valmistautuvat asiaan sekä paikallisesti että globaalisti. En ole kuullut että siirtymä koko maailman laajuisesti olisi ollut ennenkään suunnitteilla jo vuonna 2035. EU-alueella taas se kyllä tulee tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis lopettaa tämä näpertely ja panostaa siihen ydinenergiaan. Fuusion kehittämiseen lisää voimavaroja nyt heti. Siirtymäajalla lämmöntuotto SMR-reaktoreilla.
Fuusio mahdollistaa käytännössä loputtomasti puhdasta energiaa. Tästä voi lohkaista sitten osan vaikka hiilen poistamiseen ilmakehästä. Ei tarvitse kurjistaa nykyistä elämäntapaa vaan kurottautua kohti ratkaisua.
Kumma kyllä fuusiovoimasta ei enää puhuta, unohdettu asia. Taisi olla 80-luvulla kun sanottiin, että kestää 50 vuotta fuusioreaktorin käytännönsovelluksien saaminen. Ei ole paljon enää aikaa siihen tavoitteeseen.
Se olisi jo täällä jos "pahaa ydinvoimaa" ei olisi vastustettu.
Saksa luopui ydinvoimasta vihreiden painostuksesta ja nyt heitä kaduttaa. Ovat suoraan sanoen kuusessa, itä-maakaasu letkun varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilineutraalius ei tarkoita sitä, että ihmisellä on yksi vaihtoehto vaan vaihtoehtojen pitäminen avoimina, sanoo Toyotan päämies. Hän on erittäin arvostettu autotehtaan osakkeen omistaja ja johtaja. Hän ei ole palkkajohtaja, jonka on mentävä lauman mukana, optio-rahat silmissä kiiluen.
Toyotan ja Volkkarin irtaantuminen sähköuskoivaisten joukosta on erittäin merkittävä asia. Täällä oltu vaan hiljaa vaikka asia tiedetty jo 2 päivää?!
Molemmilla on kova huoli omasta myynnistä. Varsinkin Toyota on ollut pahasti myöhässä täyssähköautoijen kehittelyssä kun se on panostanut liikaa normi hybrideihin. Joten ne toki haluavat "irrottautua" tavoitteista joita eivät pysty itse täyttämään.
No ne eivät ole ne tahot jotka näistä asioista päättävät vaan maat voivat kyllä asettaa ihan omia aikarajojaan. Ja esim. EU on jo sen asettanut vuoteen 2035 eikä sille mikään autotehdas mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilineutraalius ei tarkoita sitä, että ihmisellä on yksi vaihtoehto vaan vaihtoehtojen pitäminen avoimina, sanoo Toyotan päämies. Hän on erittäin arvostettu autotehtaan osakkeen omistaja ja johtaja. Hän ei ole palkkajohtaja, jonka on mentävä lauman mukana, optio-rahat silmissä kiiluen.
Toyotan ja Volkkarin irtaantuminen sähköuskoivaisten joukosta on erittäin merkittävä asia. Täällä oltu vaan hiljaa vaikka asia tiedetty jo 2 päivää?!
Etkö lukenut linkkiä? Siinä sanotaan Toyotan laittavan yli kymmenen miljardia sähköautojen tuotekehitykseen lisää rahaa.
Onko se sinun mielestäsi irtisanoutumista sähköautoista?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa puhutaan siitä milloin globaalisti siirrytään pois polttomoottoriautoista. Meillä taas on kyse siitä milloin EU:n alueella ja EU:n päätöksellä siirrytään pois niistä. Nämä ovat kaksi eri asiaa ja autovalmistajat tietenkin valmistautuvat asiaan sekä paikallisesti että globaalisti. En ole kuullut että siirtymä koko maailman laajuisesti olisi ollut ennenkään suunnitteilla jo vuonna 2035. EU-alueella taas se kyllä tulee tapahtumaan.
Ei tule tapahtumaan. Autotehtaan jo nyt erimielisiä, maalitolpat vielä siirtyvät. Käytännön ongelmia tulossa, mm. kuparin saatavuus. sähköauton akusto ja sähköinen järjestelmä vaatii merkittävän määrän eri alkuaineita, kupariakin kymmeniä kiloja pelkästää akustoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis lopettaa tämä näpertely ja panostaa siihen ydinenergiaan. Fuusion kehittämiseen lisää voimavaroja nyt heti. Siirtymäajalla lämmöntuotto SMR-reaktoreilla.
Fuusio mahdollistaa käytännössä loputtomasti puhdasta energiaa. Tästä voi lohkaista sitten osan vaikka hiilen poistamiseen ilmakehästä. Ei tarvitse kurjistaa nykyistä elämäntapaa vaan kurottautua kohti ratkaisua.
Kumma kyllä fuusiovoimasta ei enää puhuta, unohdettu asia. Taisi olla 80-luvulla kun sanottiin, että kestää 50 vuotta fuusioreaktorin käytännönsovelluksien saaminen. Ei ole paljon enää aikaa siihen tavoitteeseen.
Se olisi jo täällä jos "pahaa ydinvoimaa" ei olisi vastustettu.
Saksa luopui ydinvoimasta vihreiden painostuksesta ja nyt heitä kaduttaa. Ovat suoraan sanoen kuusessa, itä-maakaasu letkun varassa.
Mihin vihreät iskee näppinsä muuttuu äkkiä pazkaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilineutraalius ei tarkoita sitä, että ihmisellä on yksi vaihtoehto vaan vaihtoehtojen pitäminen avoimina, sanoo Toyotan päämies. Hän on erittäin arvostettu autotehtaan osakkeen omistaja ja johtaja. Hän ei ole palkkajohtaja, jonka on mentävä lauman mukana, optio-rahat silmissä kiiluen.
Toyotan ja Volkkarin irtaantuminen sähköuskoivaisten joukosta on erittäin merkittävä asia. Täällä oltu vaan hiljaa vaikka asia tiedetty jo 2 päivää?!
Etkö lukenut linkkiä? Siinä sanotaan Toyotan laittavan yli kymmenen miljardia sähköautojen tuotekehitykseen lisää rahaa.
Onko se sinun mielestäsi irtisanoutumista sähköautoista?
Alustuksessa kyllä sanottiin Toyotalla olevan sähköautomallisto. Niin? Meilkein kaikki valmistajat siihen ropojaan laittaa, mutta fiksuimmat eivät kaikkia ropojansa, tyhmä laittaa kaikki pelimerkit sähköautoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilineutraalius ei tarkoita sitä, että ihmisellä on yksi vaihtoehto vaan vaihtoehtojen pitäminen avoimina, sanoo Toyotan päämies. Hän on erittäin arvostettu autotehtaan osakkeen omistaja ja johtaja. Hän ei ole palkkajohtaja, jonka on mentävä lauman mukana, optio-rahat silmissä kiiluen.
Toyotan ja Volkkarin irtaantuminen sähköuskoivaisten joukosta on erittäin merkittävä asia. Täällä oltu vaan hiljaa vaikka asia tiedetty jo 2 päivää?!
Molemmilla on kova huoli omasta myynnistä. Varsinkin Toyota on ollut pahasti myöhässä täyssähköautoijen kehittelyssä kun se on panostanut liikaa normi hybrideihin. Joten ne toki haluavat "irrottautua" tavoitteista joita eivät pysty itse täyttämään.
No ne eivät ole ne tahot jotka näistä asioista päättävät vaan maat voivat kyllä asettaa ihan omia aikarajojaan. Ja esim. EU on jo sen asettanut vuoteen 2035 eikä sille mikään autotehdas mitään voi.
Toisaalta Toyotalla on jo nyt useamman vuosikymmenen kokemus sähkömoottorilla kulkevien hybridien valmistuksesta. Taitaa Toyota myydä vuodessa enemmän hybridejä kuin Tesla on ikinä ylipäätänsä yhteensä myynyt autoja. Ihan varmasti kaikki isot autovalmistajat saa tuotua markkinoille houkuttelevia sähköautomalleja. Kyse on lähinnä siitä mikä autovalmistaja onnistuu nappaamaan isoimman palan markkinaosuuksien kakusta.
EU:ssa uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu 2035. Jos haluaa sen jälkeen ajaa polttomoottorilla, on syytä muuttaa Afrikkaan.
Mahtavaa. Oikeasti hienoa.
Sähköauto ei edes ole mitenkään erityisen ekologinen vaihtoehto.
Itse olen ollut ärsyyntynyt siitä että biokaasu ja vety on jätetty lähes täysin huomiotta sähköautokiimassa, vaikka ne ovat ekologisempia vaihtoehtona.
Valtiot (Suomi muiden mukana) ovat niin innolla mukana sähköautovedätyksessä että tukevat niiden hankkimista todella isosti. Ovat tainneet saada hyvät voitelurahat sähköautoteollisuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilineutraalius ei tarkoita sitä, että ihmisellä on yksi vaihtoehto vaan vaihtoehtojen pitäminen avoimina, sanoo Toyotan päämies. Hän on erittäin arvostettu autotehtaan osakkeen omistaja ja johtaja. Hän ei ole palkkajohtaja, jonka on mentävä lauman mukana, optio-rahat silmissä kiiluen.
Toyotan ja Volkkarin irtaantuminen sähköuskoivaisten joukosta on erittäin merkittävä asia. Täällä oltu vaan hiljaa vaikka asia tiedetty jo 2 päivää?!
Etkö lukenut linkkiä? Siinä sanotaan Toyotan laittavan yli kymmenen miljardia sähköautojen tuotekehitykseen lisää rahaa.
Onko se sinun mielestäsi irtisanoutumista sähköautoista?
Alustuksessa kyllä sanottiin Toyotalla olevan sähköautomallisto. Niin? Meilkein kaikki valmistajat siihen ropojaan laittaa, mutta fiksuimmat eivät kaikkia ropojansa, tyhmä laittaa kaikki pelimerkit sähköautoihin.
Toyotalla on rahaa. Ne voi pistää 10 miljardia sähköautoen kehitykseen ja siinä samalla yhden miljardin vetyteknologian kehitykseen. Ei kukaan voi varmuudella tietää mikä teknologia tulevaisuudessa tulee olemaan menestys. On ihan loogista ottaa kaikki vaihtoehdot huomioon.
Ehkä vähän samalla tavalla kuin meillä on nykyisin bensa-autot ja diesel-autot; tulevaisuudessa on sitten sähköautot ja vetyautot.
Ja renkaat kuluvat merkittävästi nopeammin, kuinkas se sitten kuormittaakaan