Miten paljon palkkasi pitäisi nousta, että olisit valmis vaihtamaan työpaikkaa?
Sillä oletuksella, että olet tyytyväinen nykyiseen työpaikkaan, työnkuvaan, työmatkan pituuteen jne. Uuteen työhön kuuluu puolen vuoden koeaika.
Kommentit (235)
Olen vaihtanut pari sataa sinne tai tänne, yleensä sitten vuoden jälkeen tullut reilumpi palkankorotus, johon sitten taas sitä seuraava on skaalautunut. Voisin vaihtaa samallakin palkalla jos kiinnostavampi yritys ja kivempi työnkuva. Loppujen lopuksi mun elämä on samanlaista, tienaan sitten tonnin enemmän tai vähemmän. Tärkeintä on tähän asti ollut lyhyt työmatka ( max 10min, ei joka kuukausi ulkomaanmatkoja ja mun lapset ei koskaan olleet viimeiset päiväkodin pihalla). Sillä tavalla on kevyt olo, että jos tulisi potkut tai yt:t niin ei haittaa, ei ole mikään kultakaivos, ja vastaavalla palkalla löydän kyllä hommia. Nyt jos annattettaisiin ihan aito etätyöoikeus, sellainen että voisin tehdä duunia 5kk vuodessa ulkomailta, niin voisin tehdä halvemmallakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkan ei tarvitse nousta yhtään, jos vain saan 100% etätyön.
Lehtifirmat hakevat jatkuvasti puhelinmyyjiä tekemään töitä etänä. Tilaisuus sinulle?
Nykyinen palkka 4500 eli ei onnistu puhelinmyynnillä sama.
Vaihdoin reilulla 500 eurolla plus viikko palkallista lomaa.
Entinen työ ja työyhteisö mukavia mutta ei mahdollisuutta etenemiseen eikä kummoiseen palkankorotukseen.
Uutta joutuu opiskelemaan paljon, mutta koen sen positiivisena asiana.
Vierailija kirjoitti:
Entinen työ ja työyhteisö mukavia mutta ei mahdollisuutta etenemiseen eikä kummoiseen palkankorotukseen.Uutta joutuu opiskelemaan paljon, mutta koen sen positiivisena asiana.
Oliko palkallisesta lomasta helppo sopia?
Kiitos kommentoineille. Onko siis 50+ iässä mielekästä ennen kaikkea se, että pääsisi tekemään jotain uutta?
Nyt 70000 vuodessa. Vaihdan kun saan 200 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen työ ja työyhteisö mukavia mutta ei mahdollisuutta etenemiseen eikä kummoiseen palkankorotukseen.Uutta joutuu opiskelemaan paljon, mutta koen sen positiivisena asiana.
Oliko palkallisesta lomasta helppo sopia?
Oli. Pyysin palkallista kesälomaa kun en vaihtaessa ehdi pitää yhtään. Luvattiin viikko ja olin siihen tyytyväinen kun pakko ei olisi ollut antaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentoineille. Onko siis 50+ iässä mielekästä ennen kaikkea se, että pääsisi tekemään jotain uutta?
Kuulostaa ihan toimittajan utelulta. Eri ihmisillä on varmasti eri motivaation lähteet.
Vajaa 2000€ riitti minulle. Vanha työpaikka oli muuten hyvä.
Vierailija kirjoitti:
En ole se jolta kysyt, mutta myös 50+ iässä rahalla on merkitystä. Se osoittaa kuinka paljon TA arvostaa.
Minut headhuntattiin uuteen työhön ja onneksi pääsin "sanelemaan" ehdot.
Sain täydet lomat, aloitin elokuussa (talviloma ja seuraavan vuoden kesäloma), 1000 € korotusta nettopalkkaan, eikä mulla ollut koeaikaa. Toimin konsulttina. Palkattiin in-house rooliin.
Palkan lisäksi on toinen etu, mikä saa vaihtamaan: etätyö. Mikäli palkka täsmälleen sama ja toisessa on mahdollisuus etätyöhön -> etätyöpaikka voittaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Minut headhuntattiin uuteen työhön ja onneksi pääsin "sanelemaan" ehdot.
Sain täydet lomat, aloitin elokuussa (talviloma ja seuraavan vuoden kesäloma), 1000 € korotusta nettopalkkaan, eikä mulla ollut koeaikaa. Toimin konsulttina. Palkattiin in-house rooliin.
Olen muutaman kerran käynyt haastattelussa, kun headhunter on kehottanut hakemaan työtä. Julkisella puolella työnantajien suhtautuminen on näissä tilanteissa ollut poikkeuksellisen nurjaa. Haastatteluissa on tylytetty siihen tahtiin, ettei jatkossa ole enää mitään mielenkiintoa hakea sieltä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Palkan lisäksi on toinen etu, mikä saa vaihtamaan: etätyö. Mikäli palkka täsmälleen sama ja toisessa on mahdollisuus etätyöhön -> etätyöpaikka voittaa heti.
Jatkuva etätyö on minulle työssä miinus. En tykkää.
+2000 e/kk ja muut asiat kohdalleen, niin voisin kiinnostua.
Riippuu, mitä muuta työpaikalla olisi tarjota.
Plussia olisivat:
- Lyhyempi työmatka (todennäköisesti ei kuitenkaan toteutuisi);
- Paremmat edut
- Mukavampi työilmapiiri (mukavaa, eri-ikäistä porukkaa, jolla on hyvä yhteishenki ja hyvät toimintamallit)
- Parempi johto (erittäin tärkeä asia!) joka hoitaisi asiat niin, että tiedonkulku olisi esteetöntä, perustehtäviin keskittymiseen olisi riittävästi aikaa ilman kaiken maailman liinauksia ja turhaa kehittämishumppaa, työolosuhteet olisivat kunnolliset, ATK-asiat pelaisivat, työterveyshuolto olisi laadukasta, lomat jaettaisiin reilusti, ketään ei suosittaisi tai poljettaisi, työpaikkakiusaamiseen puututtaisiin heti kovalla kädellä, sairaslomille löytyisi osaavat tuuraajat, pienten lasten vanhemmat huomioitaisiin työaikojen sopivalla joustolla, ja "toisten siivellä matkustamiseen" työtehtävissä puututtaisiin heti.
Eli raha ei itselläni olisi se ratkaiseva tekijä.
Työelämä saataisiin paremmaksi, jos organisaation johtamisosaaminen olisi paremmalla tasolla (eikä jossain kuraojan ja viemäriputken tasolla).
Itse vaihdoin työpaikkaa muutama vuosi sitten. Palkka ei noussut juurikaan, mutta se ei ollutkaan tavoitteena. Olin hyvin tympääntynyt edelliseen työpaikkaan. Vaihdoin paikkaan, jonka ilmapiirin tiesin tutun kautta hyväksi. Työnkuva muuttui ja uutta opeteltavaa on riittänyt. Työmatka helpottui myös. Itselläni oli tavoitteena vaihtaa työpaikkaa helpomman matkan päähän, etätyömahdollisuudella sekä parempi ilmapiiri työpaikalla. Nämä tavoitteet onnistuivat. Vanhassa työssä ainoastaan palkka oli jo valmiiksi ok.
Eli siis riippuu paljon mitkä syyt työpaikanvaihtoon ajaa. Osaa varmasti motivoi palkka, mutta kaikilla se ei ole vaihdon syy.
Puoliso vaihtoi työpaikkaa jokin aika sitten, hänelle soiteltiin uudesta paikasta, sai palkan korotuksen, täydet palkalliset lomat sekä työtehtävät monipuolistuivat. Etuna toki se, että hänelle soiteltiin ja kysyttiin, että haluatko vaihtaa meille? Ja näin ollen pääsi vaikuttamaan ehtoihin. Kummanki meidän työt ovat asiantuntija tehtäviä tekniikan alalla.
Voisin vaihtaa samalla palkalla, jos muutkin vähäiset edut pysyvät samana
Ei välttämättä yhtään, jos työnkuva pysyisi mukavana, työmatka lyhenisi reilusti ja olisi vapaampi etätyömahdollisuus. Ilman etätyömahdollisuutta ja pitkällä työmatkalla korotuksen pitäisi olla vähintään 500e.
Miten paljon on enemmän kuin tarpeeksi?