Te jotka käytätte vaatekokoa M tai S, minkä pituisia ja painoisia olette?
Kommentit (122)
168cm 84kg, viimeinen raskauskolmannes ja jouduin vaihtamaan S-koon M-kokoon.
Kyllä huomaa, että vaatteiden kokoja on suurennettu.
S ja M eivät todellakaan vastaa enää sitä mitä vielä 2000-luvulla.
168/55. S on useimmiten hyvä, joskus M, riippuen mitoituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiinnostava ketju! Ja hämmentävä. Herää paljon kysymyksiä. Ovatko vaatekoot väljentyneet siitä kun olen viimeksi vaatteita ostanut? Vai onko niin, että paino ei kerrokaan ihmisen koosta mitään? Vai käyttävätkö ihmiset liian pieniä vaatteita? Mittojen perusteella minua huomattavasti isommat käyttävät tämän ketjun mukaan samankokoisia tai jopa pienempiä vaatteita kuin minä. Hmm.
Olen n. 169 cm pitkä ja painan 58-60 kiloa. M-kokoa (38) käytän pääsääntöisesti. Joskus harvoin yläosaan tai mekkona sopii S, mutta yleensä S on selvästi liian pieni. On minulla myös joitain L-koon vaatteita. Elastaani antaa periksi ja pienetkin vaatteet mahtuvat, mutta esim. 100% puuvillaa tai viskoosia olevat vaatteet paljastavat todellisen koon.
Ihmettelen myös. Pakko olla selityksenä se että ostetaan edullisia elastaaanivaatteita ja saahan ne venymään, kuten valtion budjetin, kun vaan päällensä kiskoo väkisin. Se on sitten taas eri juttu, miltä näky esteettisesti näyttää. Puuvillaisia s-koon vaatteita ei kyllä voisi joku 175 cm/75 kiloinen leidi päällensä laittaa.
Jos yrittäisin kaupassa laittaa puuvillaista tms venymätöntä kangasta olevan mekon/housut/takin/paidan, ei päälle menisi, ei sinne päinkään. Joutuisin korvaamaan revenneen vaatekappaleen liikkeelle.
Terv. 171 cm/65 kg ja koko 40-42. Ikä 34 ja ei synnytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
En usko puoliakaan näistä tai sitten porukka tosiaan tunkee väkisin itsensä makkarankuorivaatteisiin. Mä olen 166/60 ja käytän kokoa M, yleensä S on selvästi liian pieni.
Ja täällä saman pituiset, mutta 80-kiloiset käyttävät XS-koon vaatteita. Joopa joo.
Itse sinua 2cm pidempänä ja samanpainoisena käytän ainoastaan S-koon vaatteita. M on aivan liian löysä ja esim. paitojen olkasaumat liian pitkät. Tyköistuva häämekko oli kokoa 34-36.
Paino ja pituus ei kerro mitään vartalon cm-mitoista, ellei sitten mennä reilusti ylipainon tai alipainon puolelle. Osa palstalaisista on pelkkiä trolleja. Ei kannata ihan kaikkea lukemaansa uskoa, mutta toisaalta myöskään sinun kroppasi ei ole mikään standardi, jota muiden vartalot mukailevat.
No täälläpäs on hoikkia mammoja
159cm 58kg. Koko vaihtelee XS-M. Yleensä S.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiinnostava ketju! Ja hämmentävä. Herää paljon kysymyksiä. Ovatko vaatekoot väljentyneet siitä kun olen viimeksi vaatteita ostanut? Vai onko niin, että paino ei kerrokaan ihmisen koosta mitään? Vai käyttävätkö ihmiset liian pieniä vaatteita? Mittojen perusteella minua huomattavasti isommat käyttävät tämän ketjun mukaan samankokoisia tai jopa pienempiä vaatteita kuin minä. Hmm.
Olen n. 169 cm pitkä ja painan 58-60 kiloa. M-kokoa (38) käytän pääsääntöisesti. Joskus harvoin yläosaan tai mekkona sopii S, mutta yleensä S on selvästi liian pieni. On minulla myös joitain L-koon vaatteita. Elastaani antaa periksi ja pienetkin vaatteet mahtuvat, mutta esim. 100% puuvillaa tai viskoosia olevat vaatteet paljastavat todellisen koon.
Oletko kenties rintava? Olen sinua hitusen pienempi (167/56) ja käytän koko S joka on pääsääntöisesti jopa hieman väljä. Nuorempana minulla oli D rinnat ja tuolloin S oli liian pieni ja piti käyttää M kokoa. Lasten jälkeen palauduon omiin mittoihini mutta rinnat surkastuivat siinä samalla ja pepustakin taisi siirtyä rasvaa jonnekin muualle ja ne vanhat M koon vaatteet yhtäkkiä ihan roikkuivat päällä...
Päin vastoin olen pienirintainen ja etenkin yläosasta hoikka, jopa laiha. Hartiani ovat varmaankin keskimääräistä leveämmät, mutta eivät paidat yleensä silti hartioista purista.
Vierailija kirjoitti:
178cm, 77kg. M koko
Olen täsmälleen saman kokoinen. Ja käytän kokoa XL.
Edes L ei riitä, kun rinnat G75 ovat tiellä. Eikä housut mene kiinni.
160 cm, n. 70 kg ja useimmiten M-koko - olen lihaksikas ja tasapaksu, ei rintoja, useimmiten kiristää maha tai lantio jos ei M mahdu. Tietenkin todella tyköistuvissa malleissa koko voi olla isompikin.
Vierailija kirjoitti:
160 cm, n. 70 kg ja useimmiten M-koko - olen lihaksikas ja tasapaksu, ei rintoja, useimmiten kiristää maha tai lantio jos ei M mahdu. Tietenkin todella tyköistuvissa malleissa koko voi olla isompikin.
Pitäisi tehdä eri ketjut tyköistuvista ja trikoo vaatteista.
Trikoossa mulla menee S mutta puuvillaisista/tyköistuvista L.
Jokainen saa itse mielessään kuvitella kumpi on edustavampi. Juu, trikoita en pidä muualla kuin mökkitöissä sekä siivotessa.
Jos ostan S-koon sukkikset, ne ovat puoleen reiteen (jos ehjänä saan ne siihen asti) , joten niissä valinta on aina se L / 40-42.
170/61 nainen
Pelkkä pituus ja paino ei kerro oikee mitää vaatteiden koossa. Riippuu paljon mm ruumiin rakanteesta, rasvaa vai lihasta, rintojen koosta ja vaatteista (materiaali ja malli/mitoitus).
Mulla on vaatteita s-l koossa, enimmäkseen m.
Mitä väliä muiden mitoilla on? Vaatteiden kokomerkinnätkin heittelevät miten sattuu. Kyllä se on ihan itse ne vaatteet sovitettava.