Gradusta b, olen järkyttynyt
Luulin, että kaikki b:n saavat työt ovat sellaisia, joita ei tehdä tosissaan, mutta nytpä tiedän, ettei niin ole.
Kommentit (123)
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 12:44"]
Tiedätkö, miksi kutsutaan yliopistosta valmistuneita, jotka ovat tehneet todella huonon gradun?
Maistereiksi.
[/quote]
Olet väärässä. Heitä kutsutaan gradua vaille maisteriksi. Paitsi kasvatustieteellisessä, jossa myös todella huono - siis TODELLA HUONO - gradu menee läpi.
[/quote]
Näinkö on? Ainakin vielä vuosituhannen alussa HY:ssa Käyttäytymistieteellisessä SOKLAn graduille oli "timantinkovat" vaatimukset. Siellä tehtiin tosissaan tutkijoita tai tutkimussuuntautuneita opettajia nyt ainakin.
Mutta se on kuitenkin tehty gradu! Onnea :)
Sama tuli mieleen kuin 2:lla eli onnittelut sinulle, että on tehty ja ohi! (Eikä B ole huono.)
No kiitos kannustavista viesteistä..onhan se huono. Odotin edes C:tä. Perustelut on ihan ymmärrettävät. Ja gradu ei kiireen vuoksi käynyt edes esitarkastuksessa, joten tässä lopputulos. En vaan osannut odottaa tätä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 10:58"]
No kiitos kannustavista viesteistä..onhan se huono. Odotin edes C:tä. Perustelut on ihan ymmärrettävät. Ja gradu ei kiireen vuoksi käynyt edes esitarkastuksessa, joten tässä lopputulos. En vaan osannut odottaa tätä.
[/quote]
Kiireessä tulee virheitä vaikka kuinka luulisi tekevänsä täydellistä. Muista se ja ota opiksesi.
Sinulla on kuitenkin gradu tehtynä ja valmistut. Kun haet töitä, ei työnantaja kysele gradun arvosanaa, vaan katsoo papereista, että sinulla on tutkinto suoritettuna, toisin kuin niillä "gradua vaille valmis" -hakijoilla.
Parempi huono gradu kuin ei gradua ollenkaan.
Mä sain aikoinani myös B:n. Ja olin yllättynyt, koska C:tä lupailtiin, mutta ei sitten niin ei.
Ja olisin kyllä korjannut ja viilannut, jos olisin tiennyt, että ei yllä edes C:hen. Ohjaaja oli vähän... noh... ei viitsi sanoa mitään kun ei ole mitään kivaa sanottavaa.
Mutta eipä tuo haitannut. Hävetti kyllä kertoa arvosana töissä, olin tuolloin sijaisena ja vakipaikan saaminen edellytti valmistumista. Sain paikan joka tapauksessa, eikä asiasta ole sen koomin puhuttu.
Minäkin sain gradusta aikoinaan b:n. Myönnän, että oli kiireessä tehty. Olin viimeisilläni raskaana ja gradu piti vaan saada nopeasti pois alta, ettei jää roikkumaan. Yksikään työnantaja ei ole kyllä koskaan kiinnittänyt arvosanaan mitään huomiota. Pääasia on, että maisterinpaperit on kädessä. Töitä on toistaiseksi riittänyt.
Kiitos kasi. Mua harmittaa, kun juuri ohjaajalta ei tullut palautetta siitä, että työssä on ongelmia, selvästi ongelmat olivat isoja. Mutta tosiaan työ ei edes käynyt esitarkastuksessa. Ihmettelen vaan sitä, että kun kerroin, minä päivänä aion työn palauttaa niin ohjaaja ei esimerkiksi kertonut, milloin työ pitäisi olla palautettu esitarkastukseen (olin itse ymmärtänyt nää asiat huonosti). En voi kokonaan syyttää ohjaajaa, mutta oli tossa mukana myös sitä meidän välistä kommunikaatio-ongelmaa. Arvosanalause-ehdotuksessa vielä oli yksi kohta, josta olin eri mieltä - ei nyt niin, että se asia olisi vaikuttanut arvosanaan.
Olisin vaan todella suonut, että olisin tiennyt, mihin arvosanaan työssäni on ainekset ja en voi olla miettimättä, miksi en palautetta saadessani saanut mitään suuntaa siitä, että voi olla vaikea saada edes kohtuullista arvosanaa.
Mutta aiheeni oli hankala ja itsessään jo sen vuoksi mahdollinen seuraus oli se, että taidoillani ei olisi voinut saada koko aiheesta hyvää. Silti kovasti harmittaa, tutkin kuitenkin asiaa, joka kiinnosti. Huvittavinta kai on se, että vaikka tekele sinänsä on surkea rakenteeltaan ja muotoseikoiltaan, siinä on tuosta ko. aiheesta uutta tietoa.
Eli kun olin itse aina ajatellut, että vaatimattomissa töissä on kunnianhimoton aihe ja puolivillainen käsittely eikä aiheesta sanota mitään uutta, niin mun työn kohdalla se ei pidä paikkaansa.
ap
Ja laitoin kappalejaot kymppikommenttiin, en voi ymmärtää, miksi niitä ei tullut.:/ ap
Eikö siitä voi valittaa? Onhan c ja b välissä vielä n, joten kyllä b on todella huono arvosana.
Mitä merkitystä on yhdellä gradun arvosanalla, ei se ketään valmistumisen jälkeen kiinnosta. Vain se lopputodistus kiinnosta, kun haetaan työtä. Sitten sillä saattaa olla merkitystä,jos haluaisi tohtorikoulutettavaksi. Voi olla, että B indikoi heikkoa menestystä väitöskirjan teossa, tai sitten ei. Olen aina ollut sitä mieltä, että gradun arvioinniksi riittäisi hyväksytty - hylätty, koska kyseessä ei kuitenkaan ole mikään tieteellisesti merkittävä teos. Sillähän vain osoitetaan, että osaa hakea ja käyttää hyväkseen lähteitä ja ilmaista ajatuksiaan selkeästi joko omalla tai vieraalla kielellä.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 11:27"]
Eikö siitä voi valittaa? Onhan c ja b välissä vielä n, joten kyllä b on todella huono arvosana.
[/quote]
Voi, mutta onhan työssä selviä puutteita. Tiedän kyllä, millaiset työn huonot puolet ovat, kun olen sen itse tehnyt.
Perusongelma oli työssä se, että aiheesta voi esittää monia asioita, mutta viime kädessä ei mitään kovin tarkkaa. Sen vuoksi sain palautetta, että käsittelytapa on pinnallinen. Mutta itse analyysiluvussa totean, että kun kaikki on esitetty niin millään tavalla ei voida päästä kuvauksessa tarkalle tasolle ja tarkin kuvauksen taso ei ole kovin tarkka. Eli ongelma on toisaalta aiheen käsittely, mutta myös itse aihe.
ap
Millaisia perusteita te olette saaneet arvosanallenne, kaikki kommentoijat?
Hei onnea kuitenkin suoritetuista opinnoista! Ei sitä arvosanaa enää kysellä. Itsellä gradun teko jäänyt roikkumaan, saas nähä valmistunko ikinä.
Jos ei alasi ole mitään ns. kovaa tiedettä niin älä välitä, arvosana on vain yhden ihmisen mielipide työstäsi. Ei kaikkien alojen graduja voi arvostella tieteellisen objektiivisesti. Terv. Humanisti pahimmalta huuhaa-alalta
Itsekin kyhäsin gradun noin kolmessa puolessa kuukaudessa täysipäiväisen työn ja perhe- elämän ohella. Tarkoitus valmistua mahdollisimman nopeasti. Aiempaa gradua tein kaksi vuotta, siitä tuli C, tästä uusimmasta lubenter approbatur. Ei noita arvosanoja ole kukaan työnantaja koskaan kysellyt, tärkeintä kun on nyt muodollinen pätevyys, että vakiviran voi saada.
Tekele ihan oli oikeastaan pitkä essee ja lähteet oli valikoitu siten, miten ne jotenkin kävivät aihe- osioihin. Itse asetin riman tähän gradun todella alhaiseksi ja toitotin mahdollisimman usealle,
että saan gradun valmiiksi keväällä 17. Se auttoi, työstämisessä, kun sanomisistaan ei viitsi enää peräytyä. Tsemppiä kaikille vääntäjille.
Tärkeintä on, että se gradu on tehty. Arvosanaa ei kukaan kysy, ellet pyri jatko-opintoihin samasta aineesta. Sain arvosanan M, mutta sen tietää vain minä ja työn ohjaaja. Ketään muuta ei ole kiinnostanut. Valmistuin vuonna 1991.
[quote author="Vierailija" time="05.02.2015 klo 15:33"]
Kerrotteko mulle arvosanat järjestyksessä. T: graduista mitään tietämätön
[/quote]
http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Arvosana